• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ösregn hela dagen, bra timing med inkommande delar till hojen, först ut en Evotech "platta" för att sätta för hålet efter hållaren till nummerplåten:

IMG_0515.JPG
IMG_0516.JPG

Den har även skruvhål för att antingen sätta en nummerplåtsbelysning eller en actionkamera. Kostade under tusenlappen så väldigt nöjd.

I samma leverans fick jag också hem bromsok-spacers i titan, och köpte lite kolfiber också:

35B856DC-0948-4E0F-8370-6E392A8EE318.jpg
5DB0E776-9A41-4D13-89EF-8331A05BE54C.jpg
2081DFF0-2601-454F-9590-1F5D8D345DEA.jpg

Tror att jag fick runt 10 extra hästkrafter av dessa mods :D
Vad gör bromsoksspacers för nytta?

Borde ju gå att rita upp något bra för print eller låta lokal firma göra den i plåt.
Men det finns alltså inga eftermarknadshållare än?
IMG_6249.jpeg
IMG_5718.jpeg
IMG_5717.jpeg

Det finns inga, nej. Finns en kille i Tyskland som gjort en egen basplatta till 390 Duke Evotech trail tidy. Har bett honom om måtten. Plattan är dock över min förmåga att tillverka själv.

Nu har du ju hela vintern på dig, men jag ser att det är en aluminium eller annan plåt som man klipper till, filar och borrar med borr så det blir fasat.
Sen är den ju klar :)
Perfekt ursäkt till polisen annars att säga att det inte funkar på annat sätt än att ha den mot röven :)

Vad gör bromsoksspacers för nytta?

Det passar inte att skruva fast dom utan... Så därför är de bra att ha...

IMG_6249.jpeg
IMG_5718.jpeg
IMG_5717.jpeg

Det finns inga, nej. Finns en kille i Tyskland som gjort en egen basplatta till 390 Duke Evotech trail tidy. Har bett honom om måtten. Plattan är dock över min förmåga att tillverka själv.
Aha, så du behöver egentligen bara plattan och sedan 390 tidy på den?
Får du 3d-modellen finns ett par sidor på nätet som kan lösa sånt, jag har eventuellt kontakt som kan fixa också. Och får du bara måtten ca ok så kan jag rita upp den åt dig, köra ett testprint och se om vi kan få den tillverkad.

Nu har du ju hela vintern på dig, men jag ser att det är en aluminium eller annan plåt som man klipper till, filar och borrar med borr så det blir fasat.
Sen är den ju klar :)
Perfekt ursäkt till polisen annars att säga att det inte funkar på annat sätt än att ha den mot röven :)

Det passar inte att skruva fast dom utan... Så därför är de bra att ha...
Ahh. Nån konstruktör som hade otur alltså.

Aha, så du behöver egentligen bara plattan och sedan 390 tidy på den?
Får du 3d-modellen finns ett par sidor på nätet som kan lösa sånt, jag har eventuellt kontakt som kan fixa också. Och får du bara måtten ca ok så kan jag rita upp den åt dig, köra ett testprint och se om vi kan få den tillverkad.
Ja, precis. Det är bara den plattan som behövs och deras tailtidy. + säkert några skruv då såklart. Återkommer om jag får tag på måtten.

Har blivit erbjuden nytt jobb som kommer innebära en del pendling. Iom det behöver en ytterliggare bil inhandlas :( Dessvärre gör det att budgeten för MC inköp sjönk drastiskt. Just nu lutar det att försöka hitta en hoj under 130k. De jag i nuläget tittar på är nedan:
*MT-09 SP -23 - Verkar vara mest hoj för pengarna men med ett "alldagligt" utseende om man jmf med hojarna ute på vägarna.
*Svartpilen 801
*Ducati Scrambler Full Throttle
*Möjligtvis någon Triumph?
*Någon bubblare som jag missar?

Tanken är även att kunna få med hustrun på kortare turer.
Massa schysta HDs för 130k å under ju!

IMG_6252.jpeg
IMG_6253.jpeg

Tål 3D printade grejer denna typen av påfrestningar? Blir ju en del vibrationer och jag gissar att vikten inte blir helt försumbar.
Nja, det hade jag nog inte vågat riktigt. Armén hade nog kunnat funka, men plattan får en del böjning som jag misstänker att den inte klarar.
Jag har å andra sidan kört ganska långt med min printade gasrulle nu utan problem. Den får dock stöd av styret också.

IMG_6252.jpeg
IMG_6253.jpeg

Tål 3D printade grejer denna typen av påfrestningar? Blir ju en del vibrationer och jag gissar att vikten inte blir helt försumbar.
Jag röstar på @MrJL lösning på att bara sätta fast regplåten undertill i skruvhålen och sätta på några smäckra blinkers på sidan. Skulle se riktigt cleant ut och om polisen skulle ha kommentarer får du väll bara visa denna tråd och förklara att ”jag har ju letat bra lösningar men de finns inga tailtidy’s att köpa än!” 😂

Finns det några uppenbara nackdelar med att köpa en USA-import?
Sämre andrahandsvärde, eventuell dålig/saknas historik, meckigt att regga in i Sverige om inte det redan är gjort.
Eventuellt sämre effekt mot EU-modellen (brukar vara det på vissa hojar i US).
Frågan är väl om det behövs? Allt finns väl i närheten av Sverige?

Sämre andrahandsvärde, eventuell dålig/saknas historik, meckigt att regga in i Sverige om inte det redan är gjort.
Verkar även vara en helt annan servicekultur i USA jämfört med i Sverige.

Gammal Ducati Streetfighter som i det här fallet verkar det vara import (2012) tidigt i hojens liv, från USA och sedan har den gått 700 mil totalt i Sverige där senaste besiktningen visar på 440. Så det är väl frågan om miltal stämmer.
Så redan inreggad, effekten ska inte ha varit någon skillnad i det fallet men den verkar inte bli såld så andrahandsvärdet verkar onekligen stämma.
Verkar även vara en helt annan servicekultur i USA jämfört med i Sverige.
Det där med service är otydligt när man pratat med killen, alla servisar ska vara gjorda säger han men jag har inte kollat upp huruvida det stämmer.

Kontaker på Ducati kunde bekräfta importhistoriken, men också att den tillverkades i april 2009 men att garantin först började gälla 2011, vilket de tyckte var märkligt. Tydligen inte lika lätt att se servicehistoriken på äldre hojar men det enda de såg var en recall som den varit inne på och skulle återkomma med mer info.

Men det låter ju spontant lite mysko.

Gammal Ducati Streetfighter som i det här fallet verkar det vara import (2012) tidigt i hojens liv, från USA och sedan har den gått 700 mil totalt i Sverige där senaste besiktningen visar på 440. Så det är väl frågan om miltal stämmer.
Så redan inreggad, effekten ska inte ha varit någon skillnad i det fallet men den verkar inte bli såld så andrahandsvärdet verkar onekligen stämma.

Det där med service är otydligt när man pratat med killen, alla servisar ska vara gjorda säger han men jag har inte kollat upp huruvida det stämmer.

Kontaker på Ducati kunde bekräfta importhistoriken, men också att den tillverkades i april 2009 men att garantin först började gälla 2011, vilket de tyckte var märkligt. Tydligen inte lika lätt att se servicehistoriken på äldre hojar men det enda de såg var en recall som den varit inne på och skulle återkomma med mer info.

Men det låter ju spontant lite mysko.
Hur mycket billigare är hojen? Att importera från Tyskland har ju tidigare varit ekonomiskt fördelaktigt, i alla fall i inköpsskedet. Vissa försäkringsbolag har haft högre premier för importhojar.

Hur mycket billigare är hojen? Att importera från Tyskland har ju tidigare varit ekonomiskt fördelaktigt, i alla fall i inköpsskedet. Vissa försäkringsbolag har haft högre premier för importhojar.
Finns en ute så det är svårt att säga då jag inte haft span så länge. Men 20-30 under andra som legat ute. Om euron inte varit så dyr så hade det varit ett alternativ. Men den här landar väl 20 under tysk exklusive avgifter typ.
Kollat försäkring och den var inga konstigheter.

Någon som testat en carplay skärm på mcn? Den visar appar från telefonen så man kan styra musik och kartappar. Brukar finnas 20-30% off på dessa två.

Tillbaka
Topp