• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Harleyåkare är bara koolast. Mitt i snöfallet idag hörde jag en v-twin som smattra. Tittade ut och där kom en harley med sidovagn sladdandes. Har sett Bumsar med skidor tidigare men aldrig en Japan. Fakta är att det manligaste du kan köra är en HD. Håller du inte med så är det troligen pga att du är svagsint..

Harleyåkare är bara koolast. Mitt i snöfallet idag hörde jag en v-twin som smattra. Tittade ut och där kom en harley med sidovagn sladdandes. Har sett Bumsar med skidor tidigare men aldrig en Japan. Fakta är att det manligaste du kan köra är en HD. Håller du inte med så är det troligen pga att du är svagsint..
Tåls att upprepas:

image.jpeg

Körde 2 timmar i skogen igår, kör nästan varje helg nu - enduro på vintern är löjligt kul!

Riktiga snöspår? Alltså 'fötterna i backen och glidplatta på stövlarna åkning'? Eller kan man åka vanligt?

Det sistnämnda är svinkul på vintern - det förstnämnd är hemskt (mest för att jag är kass på det) och så får man så gaaaaaalet ont i röven. :)

Starkt gjort att ge sig ut med HD i detta vädret.
Själv så assisterade jag en kompis med sitt första MC köp under gårdagen.

En Suzuki Bandit 600 från 2001. Jävligt jobbigt att lasta och få in i förråd när det är kallt,mörkt och snö.....

Starkt gjort att ge sig ut med HD i detta vädret.
Själv så assisterade jag en kompis med sitt första MC köp under gårdagen.

En Suzuki Bandit 600 från 2001. Jävligt jobbigt att lasta och få in i förråd när det är kallt,mörkt och snö.....

Jo tack. Lastade in min CB650 i en VW Touran för ett par veckor sen. Det var trångt, tungt och -19. :D
image.jpeg

image.jpeg

Riktiga snöspår? Alltså 'fötterna i backen och glidplatta på stövlarna åkning'? Eller kan man åka vanligt?

Det sistnämnda är svinkul på vintern - det förstnämnd är hemskt (mest för att jag är kass på det) och så får man så gaaaaaalet ont i röven. :)
Nä, det var lagom mycket snö så det är som vanlig enduro, en fördel är att det enda man ser är typ endurospåret o en del snö - inte allt hårt skit under snön. Blir rätt bra flyt när man inte ser allt skit man kan slå sig på :)

Precis som i biltråden så har jag inget fullfjädrat att komma med men detta är det närmaste motorcykel som jag kommit hittills (moppe exkluderat). Min älskade lilla minimoto som jag körde rätt mycket på kartbana när jag var runt 9-10. Oftast var det bara gamla gubbar där som brände om en på stora smattrande supermotarder så man la en matsked löst varje gång men ibland blev det små fighter med andra minimotoåkande. Kommer definitivt skaffa motorcykel så snart jag känner att det är något jag kan prioritera.
image.jpeg

Blir fruktansvärt sugen på att ta mc-kort... Vad kan det kosta om man enbart kör på körskola?

Ska bara lyckas att pruta på morsans 25 årsgräns först ;)

Jag är lättlärd och har verkligen inte svårt för teori... Nu blir det till att spara :)
Ja teorin är inte det minsta svår nu mer när bara 1 svar är rätt (till skillnad från när man tog bilkörkort och alla svar kunde vara rätt). Har du dessutom kört lite moppe i ditt liv är inte praktiken jättesvår heller, enda störiga momentet är krypkörningen (som känns rätt krystad ur ett "verkliga livet" perspektiv dessutom). Jag hade heller ingen att övningsköra privat med men körde inte mer än 3-4 lektioner (+ risk 2:an) så kostnaden var omkring 10k för mc-kortet.

Ja teorin är inte det minsta svår nu mer när bara 1 svar är rätt (till skillnad från när man tog bilkörkort och alla svar kunde vara rätt). Har du dessutom kört lite moppe i ditt liv är inte praktiken jättesvår heller, enda störiga momentet är krypkörningen (som känns rätt krystad ur ett "verkliga livet" perspektiv dessutom). Jag hade heller ingen att övningsköra privat med men körde inte mer än 3-4 lektioner (+ risk 2:an) så kostnaden var omkring 10k för mc-kortet.
Se där ja! Moppe har körts en del och självklart fanns det även en cross på gården. Så jag har kört hyfsat mycket med två hjul (kan även cykla ;)). Hade du egen hoj då eller lånade du på körskolan?

Se där ja! Moppe har körts en del och självklart fanns det även en cross på gården. Så jag har kört hyfsat mycket med två hjul (kan även cykla ;)). Hade du egen hoj då eller lånade du på körskolan?
Blir inga problem för dig med andra ord. Jag lånade körskolans hojar då de oftast är lättkörda och jag skulle ha en stor custom som första hoj när jag fick mc-kortet och den hade inte varit aktuellt att klara krypkörningen med (just då iaf).

Blir fruktansvärt sugen på att ta mc-kort... Vad kan det kosta om man enbart kör på körskola?

Ska bara lyckas att pruta på morsans 25 årsgräns först ;)
Jag lade 12k allt som allt typ, tog för snart 2 år sedan! "Paket" med 10 lektioner, böcker och sådant trams, prover hos skolan, låna hoj vid uppkörning samt lektioner och risk1/risk2, tror det gick på runt 10, sen får man ju betala uppkörning och teoriprov utöver detta. :)

Finns det intensivkurser även för mc?
Jag vet inte, överlåter den frågan till någon annan! :) Tvivlar dock på det, men det är ju inte svårt att klämma in risk1/risk2 på samma vecka, köra teorin själv under 1 vecka samt 1 dubbellektion/dag i en vecka sen är det ju bara försöka boka teorin. Det tråkiga är att du måste ha ett godkänt teoriprov innan du ens kan boka uppkörning. Jag fick mitt kort 23 juni någonting har jag för mig, skrev teorin mitten på maj så det är ganska skön väntetid.. Bästa är ju att klara av teorin under vinterhalvåret så du kan boka uppkörning i god tid! :)

Ja bara av att ha kört moppe och cross, så har du nog dragit bort några tusenlappar där.
Annars har du ju intensivkurser i Stockholm för 11950:- där du får en hjälm på köpet :)
http://www.jarlatrafikskola.se/motorcykelkorkort/intensivkurs/

Fick den här idag om någon här ska gå?
Den nya Bonneville black är fasen inte dum...
Någon som haft en Bonneville och kan komma med någon kommentar som pendlingshoj?
utskick-jpg.jpg

Tillbaka
Topp