• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Håller med. Har 80hk i min grushoj och på de grusvägar jag åker nyttjar jag inte dessa hk.

Funderade lite på användaområdet igår för den hojen. Stora platta grusvägar, som ofta finns norrut, asfaltåkning och toura ner i europa är den nog toppen.

Men mindre grusvägar, stigar och annat skoj är ju 173 överflödigt. Tycker jag.
Den vägde också 240kg 2018...
 
Jag blev idiotförklarad när jag ställde samma fråga på deras Instagram. Tydligen vill man inte behöva gasa. Den är även nedställd till 100hp i offroad-läget.
Problemet är ju att vikten inte sjunker.
Jag har en kollega som håller sig från asfalt och åker på många resor med andra.
Där finns gott om effektstarka hojar, men han har inga problem att hänga med med sin Tenere med dryga 70hk.

Klart att om man växlar mellan asfalt och grus kan effekten komma till användning om hojen väger runt 250kg och man har packning på det.

Det är väl som med det mesta. Försöker man hitta något som är bra på allt är det precis lika dålig på allt med.
Inte bäst på grus och inte bäst på asfalt.
Nya BMW GS1300 Adventure väger nästan 270 pannor tankad och klar.
 
Problemet är ju att vikten inte sjunker.
Jag har en kollega som håller sig från asfalt och åker på många resor med andra.
Där finns gott om effektstarka hojar, men han har inga problem att hänga med med sin Tenere med dryga 70hk.

Klart att om man växlar mellan asfalt och grus kan effekten komma till användning om hojen väger runt 250kg och man har packning på det.

Det är väl som med det mesta. Försöker man hitta något som är bra på allt är det precis lika dålig på allt med.
Inte bäst på grus och inte bäst på asfalt.
Nya BMW GS1300 Adventure väger nästan 270 pannor tankad och klar.
T o m Tenere är ju i tyngsta laget tycker jag. På grusväg går det såklart fint, men 99 gånger av 100 när man är ute och åker grusväg måste man ner i nåt dike för att forcera en bom eller så måste man in på en stig en liten bit för att knyta ihop två grusvägar. Då vill man inte sitta på ett sånt as.
 
T o m Tenere är ju i tyngsta laget tycker jag. På grusväg går det såklart fint, men 99 gånger av 100 när man är ute och åker grusväg måste man ner i nåt dike för att forcera en bom eller så måste man in på en stig en liten bit för att knyta ihop två grusvägar. Då vill man inte sitta på ett sånt as.
Nä, kan tro det.
Min kollega körde grusvägar till Jokkmokk från GBG och tillbaka i somras. På en sån resa kan det nog vara ett bra val.
Om jag skulle köra hoj till Italien igen hade däremot äventyrssegmentet stått högst upp på önskelistan, men mängden grusväg hade varit högst begränsad.
 
Nä, kan tro det.
Min kollega körde grusvägar till Jokkmokk från GBG och tillbaka i somras. På en sån resa kan det nog vara ett bra val.
Om jag skulle köra hoj till Italien igen hade däremot äventyrssegmentet stått högst upp på önskelistan, men mängden grusväg hade varit högst begränsad.
Är det inte då roligare att köra småvägar ner eller ta med den på tåget en bit i början?
Motorväg är ju sjukt tråkigt på hoj.
 
Är det inte då roligare att köra småvägar ner eller ta med den på tåget en bit i början?
Motorväg är ju sjukt tråkigt på hoj.
Att gunga på småvägar duger väl GS utmärkt till?

Sist hade jag en CBR 1100XX och kände väl att det hade varit skönt att sitta mer upprätt.
Körde mestadels småvägar hela resan, men ner till Schweiz blev det några mil Autobahn då norra Tyskland mest bara behöver avverkas.
De milen var väl enda på hela resan CBR hade slagit GS.

Tåg hade jag absolut föredragit oavsett hojtyp, men läste för några år sedan att DB la ner bil- och mctågen då lönsamheten var för dålig.
Är de uppe igen?
 
Att gunga på småvägar duger väl GS utmärkt till?

Sist hade jag en CBR 1100XX och kände väl att det hade varit skönt att sitta mer upprätt.
Körde mestadels småvägar hela resan, men ner till Schweiz blev det några mil Autobahn då norra Tyskland mest bara behöver avverkas.
De milen var väl enda på hela resan CBR hade slagit GS.

Tåg hade jag absolut föredragit oavsett hojtyp, men läste för några år sedan att DB la ner bil- och mctågen då lönsamheten var för dålig.
Är de uppe igen?
Körde 370mil på 10 dagar genom Tyskland förra året med RS660 och kände bara en gång att en GS hade varit skönt. Då spöregnade det och vi behövde ta sista biten på autobahn för att hinna till båten.
Kanske känner annorlunda när man börjar närma sig 50. :)
 
Här uppe i kolonierna är de asfalterade vägarna inte alltid så fina så jag tycker stor adventure är mycket bra val för alla dagsturer oavsett om det är grus (med respekt för terrängkörningslagen), asfalt eller blandat som det oftast blir.

Ibland blir ju vikten utmanande, timmervägar med nytt material som de räknar med att timmerbilarna ska packa ihop när de kör eller på vilken grusväg som helst under tjällossning.

Jag har dock bara haft en Tiger 800 så inga 170 hästkrafter men det är nästan samma vikt.

Edit:
Tigern innan den fick lämna:
IMG_3102_Original.jpeg
 
Senast ändrad:
Men hur har det gått med KTMs konkurs i det stora hela?? Har du hört nåt mer? Blire nå mer Husqvarna tro? 🤔
”KTM har ett osålt lager på 130 000 motorcyklar.” - yikes

 
Fan vad tråkigt gällande MV Agusta. Dealen blev ju nästan precis av (i somras tror jag) vilket skulle göra MV till ett stabilt märke, och de skulle sälja minimum 5000 hojar per år, men öka sitt närverk av handlare och verkstäder. :(

De köpte 49% om jag minns rätt. Resten skulle vara "familjeägt" fortsatt.

Hoppas nu inte att detta också leder till att MotoGP-satsningen pausas.
 
Men hur har det gått med KTMs konkurs i det stora hela?? Har du hört nåt mer? Blire nå mer Husqvarna tro? 🤔
Ingen aning men Husky har ett ganska litet modellutbud och alla modeller är nyligen utvecklade. Så om jag ska gissa så borde det gå att köra på med Husky.
”KTM har ett osålt lager på 130 000 motorcyklar.” - yikes

Dags att fynda en 2024! Ett stort problem för KTM borde vara att i princip alla modeller har fått nya ramar 2024, så 2023-modellerna känns ju gammaldags jämfört med de nya.
 
Ingen aning men Husky har ett ganska litet modellutbud och alla modeller är nyligen utvecklade. Så om jag ska gissa så borde det gå att köra på med Husky.

Dags att fynda en 2024! Ett stort problem för KTM borde vara att i princip alla modeller har fått nya ramar 2024, så 2023-modellerna känns ju gammaldags jämfört med de nya.
Dom verkar behöva skala av alla risk-kostnader och därmed MV som antagligen var ett köp som skulle bli positivt om några år.
MVs problem har ju varit brist på verkstäder och reservdelar. Det skulle KTM hjälpa till med så det är ju sorgligt.

Det ryktas om att MotoGP kan fortsätta, en del spons där men lär vara en orimligt hög kostnad.
Har dålig koll på Husqvarna men får hoppas att dom är starka på gathojarna och äventyrshojarna.
KTM är väl den primära businessen och de har ju haft det väldigt tungt i år med kvaliteproblem osv.
 
Har dålig koll på Husqvarna men får hoppas att dom är starka på gathojarna och äventyrshojarna.
Motocross, 250cc och 401 lär sälja bra, resten not so much. Å andra sidan har Husqvarna få modeller och i princip allt på dem är ju KTM-delar ändå.
 
Senast ändrad:
Motocross, 250cc och 401 lär sälja bra, resten not so much. Å andra sidan har Husqvarna få modeller och i princip allt på dem är ju KTM-delar ändå.
Kostnaderna gäller inte bara utvecklingen heller, det är ju garanterat mängder med folk som jobbar på dom olika märkena med utveckling, design, sälj osv osv.
Sen lär det finnas lokala enheter i de flesta länderna också som binder enormt kapital i form av head counts.
Får hoppas att det slutar ok och inte blir mer negativa händelser framöver...
 
Kostnaderna gäller inte bara utvecklingen heller, det är ju garanterat mängder med folk som jobbar på dom olika märkena med utveckling, design, sälj osv osv.
Sen lär det finnas lokala enheter i de flesta länderna också som binder enormt kapital i form av head counts.
Får hoppas att det slutar ok och inte blir mer negativa händelser framöver...
Kiska står för design när det gäller Husky. KTM och CF-moto står för delarna. Både 401 och 801 är nya för 2024. Har svårt att tro att Husky är den dyra delen av KTM.
 
Senast ändrad:
Du missar ju den coolaste, Norden 901 😉 har dock inga försäljningssiffror och är ju som du nämner en KTM i Husqvarna kläder.
Finns både osålda 2023 och 2024 av Noden 901 så tror inte den säljer som smör direkt.

Med det sagt så oavsett hur KTM och Husky säljer så är ju alla modeller (utom Norden 901 och SMT 701) uppdaterade. Bara att rulla ut dem som de är i några år till. Alla motorer klarar EUR5+, alla ramar och all design är ny. Ganska lätt märke att ta över så sätt.
 
Tillbaka
Topp