• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tack! Nä det ändå okej, kommer ju inte köra något direkt före dess ändå.
Haha, i dagsläget inte så lång faktiskt 😂
Tailtidy och tankgrepp är väl först ut.
Har iofs börjat snegla på lite kolfiber också..

Bör man köra på Ducatis tankgrepp?
Har kört Techspec innan som jag varit nöjd med.
Jag kör utan tankgrepp, annars få r man köpa nytt skinnställ varje är. 😄
Lingvalls är för övrigt grymt bra. "Alla" stockholmare servar där eller i Eskilstuna trots att det är 10 mil bort.
 
Tack! Nä det ändå okej, kommer ju inte köra något direkt före dess ändå.
Haha, i dagsläget inte så lång faktiskt 😂
Tailtidy och tankgrepp är väl först ut.
Har iofs börjat snegla på lite kolfiber också..

Bör man köra på Ducatis tankgrepp?
Har kört Techspec innan som jag varit nöjd med.

Haha, ge det några veckor, när pengarna är betalda så sitter du där och väntar på leveranser.
Gissar att du redan nu sitter och surfar på delar :D

Jag har Ducatis tankpads och rekommenderar inte dom. De blir rätt torra och hårda.
De bästa jag har haft är OneDesign. Försökte hitta rätt modell, men om du inte vet vilka det är så hittade jag dessa (inte till nya):
https://www.xlmoto.se/product/onede...8JvdyYMjYg_dV_XYL6wBoGXJ7FSqWuEMXrtQDtY&gQT=2
Det är väl Puig som tillverkar dom.

Det brukar vara ett helvete att installera kylarskydden så försök få det gjort till leveransen.
De kanske har fixat det nu så det går lättare men tidigare så fick man lägga flera timmar på det.
 
Nu är jag en 30-årig Sthlm så allting är dyrt på mig. Men jag va förvånad över att monster 937 ”bara” kostar 12k per år för mig hos Svedea. Lägsta jag fick hos andra va 25k.

Kollade du nya SF V2 också när du ändå höll på?
Gjorde aldrig det tyvärr, men antar att den är någon tusenlapp billigare.
 
Haha, ge det några veckor, när pengarna är betalda så sitter du där och väntar på leveranser.
Gissar att du redan nu sitter och surfar på delar :D

Jag har Ducatis tankpads och rekommenderar inte dom. De blir rätt torra och hårda.
De bästa jag har haft är OneDesign. Försökte hitta rätt modell, men om du inte vet vilka det är så hittade jag dessa (inte till nya):
https://www.xlmoto.se/product/onede...8JvdyYMjYg_dV_XYL6wBoGXJ7FSqWuEMXrtQDtY&gQT=2
Det är väl Puig som tillverkar dom.

Det brukar vara ett helvete att installera kylarskydden så försök få det gjort till leveransen.
De kanske har fixat det nu så det går lättare men tidigare så fick man lägga flera timmar på det.
Haha ja det kanske är så..

Okej, kanske får skippa originalen då.
Tror polaren hade Onedesign men de kändes mer hårda och hala än greppiga? Jag kanske blandar ihop dem med annat märke iofs.
EDIT: Jag har blandat ihop det med annat märke. Ska kolla in OneDesign :)

Hittar inget kylarskydd via deras konfigurator till den än. Borde man ha det? Har inte haft någon på Aprilian.
 
Senast ändrad:
Haha ja det kanske är så..

Okej, kanske får skippa originalen då.
Tror polaren hade Onedesign men de kändes mer hårda och hala än greppiga? Jag kanske blandar ihop dem med annat märke iofs.
EDIT: Jag har blandat ihop det med annat märke. Ska kolla in OneDesign :)

Hittar inget kylarskydd via deras konfigurator till den än. Borde man ha det? Har inte haft någon på Aprilian.

Jag har testat rätt många märken på just tankgrepp, OneDesign till Aprilian har varit det absolut bästa. Kladdiga och snälla mot skinnställ, och billiga.
Några har lossnat och några käkat upp skinnställen. Men nu har mina sista skinnställ förstärkning i knäna för greppen så har inte märkt det problemet längre.

Gällande kylarskydden så är det inga måsten, men det blir så dyrt om en sten gör så att kylaren går sönder.
Tror inte att Ducati säljer dom, men jag köpte till CNC racing till min som säljs via Ducati.

Sen lär det komma från Evotech framöver, de har bra prylar:
 

Jag har testat rätt många märken på just tankgrepp, OneDesign till Aprilian har varit det absolut bästa. Kladdiga och snälla mot skinnställ, och billiga.
Några har lossnat och några käkat upp skinnställen. Men nu har mina sista skinnställ förstärkning i knäna för greppen så har inte märkt det problemet längre.

Gällande kylarskydden så är det inga måsten, men det blir så dyrt om en sten gör så att kylaren går sönder.
Tror inte att Ducati säljer dom, men jag köpte till CNC racing till min som säljs via Ducati.

Sen lär det komma från Evotech framöver, de har bra prylar:
Bra med andra som har testat många olika. Ska absolut hålla koll efter OneDesign 👍🏼

Tack! Får bli en sån då. Evotechs tailtidy hade jag på Aprilian och var väldigt nöjd.
 
IMG_2889.jpeg

Nu är beställning lagd på en V2 med leverans i mars :)
Förra V2 gick bara att trafikförsäkra, denna var betydligt bättre.
Ser fram emot en varm och fin vår!
Kul köp! De lär ju sälja som smör i solsken. Bara att invänta slipon och tail tidy sedan är den ju typ klar.
 
Kul köp! De lär ju sälja som smör i solsken. Bara att invänta slipon och tail tidy sedan är den ju typ klar.
Haha ja lär bli dyrt slipon när man behöver två. Original slipon (Termignoni) ska de ha 20k för.
Får se om man behöver mappa om den för slipon också. Står inget om mappning i konfiguratorn iaf.
 
Haha ja lär bli dyrt slipon när man behöver två. Original slipon (Termignoni) ska de ha 20k för.
Får se om man behöver mappa om den för slipon också. Står inget om mappning i konfiguratorn iaf.
Väldigt sällan man behöver lappa om bara för slipon. Bör lanseras några billiga snart som är någorlunda lika stora. Termi hade jag inte köpt, lär ju låta i princip lika mycket och ha svetsade dv-killers, då försvinner ju vitsen.
 
Väldigt sällan man behöver lappa om bara för slipon. Bör lanseras några billiga snart som är någorlunda lika stora. Termi hade jag inte köpt, lär ju låta i princip lika mycket och ha svetsade dv-killers, då försvinner ju vitsen.
Ja db-killern vill man kunna testa med ur iaf.
Får se vad det släpps för kul på marknaden under nästa år.
 
Ja db-killern vill man kunna testa med ur iaf.
Får se vad det släpps för kul på marknaden under nästa år.
Haha ja lär bli dyrt slipon när man behöver två. Original slipon (Termignoni) ska de ha 20k för.
Får se om man behöver mappa om den för slipon också. Står inget om mappning i konfiguratorn iaf.
Väldigt sällan man behöver lappa om bara för slipon. Bör lanseras några billiga snart som är någorlunda lika stora. Termi hade jag inte köpt, lär ju låta i princip lika mycket och ha svetsade dv-killers, då försvinner ju vitsen.

Tyvärr så behöver du installera Ducati original med mapp för att få behålla motorgarantin.
Så det bästa du kan göra är att köpa den med det installerat. 20 000 är tyvärr billigt till Ducati...
Är det bekräftat att Termi kommer med svetsade db-killers?
 
Tyvärr så behöver du installera Ducati original med mapp för att få behålla motorgarantin.
Så det bästa du kan göra är att köpa den med det installerat. 20 000 är tyvärr billigt till Ducati...
Är det bekräftat att Termi kommer med svetsade db-killers?
Då får det nog bli att köra på standard till en början. En modern italienare utan garanti är inte för mig 😂
Dessutom lät den gamla V2 lika mycket original som Aprilian med eftermarknadssystem. Får se hur den nya blir nu efter Euro 5+ dock.
 
Då får det nog bli att köra på standard till en början. En modern italienare utan garanti är inte för mig 😂
Dessutom lät den gamla V2 lika mycket original som Aprilian med eftermarknadssystem. Får se hur den nya blir nu efter Euro 5+ dock.
Det är en rejäl chansning, därför har jag inte kunnat bestämma mig heller hur jag vill göra.
Till min hoj så kostar slipon ca 45k från Akra hos Ducati.

Det verkar vara en del av Euro5-kraven.
Är nog Euro5+ då kanske som verkar vara senaste. Men även tidigare Euro5 har ju varit fastsvetsade tyvärr...
Men köper man race-system så är det ju lugnt iallafall så man får sikta in sig på det.
 
Handlar det bara om ljudet så har de v2/v4 jag testat det senaste (Streetfighter och Tuono) haft tillräckligt bra ljud med original (tycker jag)
 
Det är en rejäl chansning, därför har jag inte kunnat bestämma mig heller hur jag vill göra.
Till min hoj så kostar slipon ca 45k från Akra hos Ducati.


Är nog Euro5+ då kanske som verkar vara senaste. Men även tidigare Euro5 har ju varit fastsvetsade tyvärr...
Men köper man race-system så är det ju lugnt iallafall så man får sikta in sig på det.
Hur mycket skillnad blir det för din med endast slipon?
 
Är nog Euro5+ då kanske som verkar vara senaste. Men även tidigare Euro5 har ju varit fastsvetsade tyvärr...
Men köper man race-system så är det ju lugnt iallafall så man får sikta in sig på det.
Rätt säker på att de ändrade mellan EUR4 och EUR5. Innan EUR5 räckte det att db-killer var fastskruvad.
 
Handlar det bara om ljudet så har de v2/v4 jag testat det senaste (Streetfighter och Tuono) haft tillräckligt bra ljud med original (tycker jag)
Allt är ju relativt... Jag tycker dom är alldeles för tysta original. Men jag gillar ljudet från motorer också :)

Tomgång:

Alla cylindrar:

Hur mycket skillnad blir det för din med endast slipon?
På ljudet är det enorm skillnad, inte så mycket effektskillnad.
Men man kan lägga in en mapp när man använder originalpipan med katt, som ger en stabilare effektkurva och öppnar spjället.
Den tar bort restriktioner och tar bort läsningen av lambdasensorerna = bättre bränsle/luft-mix.

Alternativt så använder man samma mapp med ett öppet system men det gör mest för ljudet. Inte så mycket för effekten (förutom finare effektkurva).

Rätt säker på att de ändrade mellan EUR4 och EUR5. Innan EUR5 räckte det att db-killer var fastskruvad.

Det sitter väl inte ens db-killers i originalsystem? Jag har nog aldrig haft det på någon hoj. Man har alltid fått byta system och då har det funnits raka rör med killers som man plockar bort.
 
Allt är ju relativt... Jag tycker dom är alldeles för tysta original. Men jag gillar ljudet från motorer också :)

Tomgång:

Alla cylindrar:


På ljudet är det enorm skillnad, inte så mycket effektskillnad.
Men man kan lägga in en mapp när man använder originalpipan med katt, som ger en stabilare effektkurva och öppnar spjället.
Den tar bort restriktioner och tar bort läsningen av lambdasensorerna = bättre bränsle/luft-mix.

Alternativt så använder man samma mapp med ett öppet system men det gör mest för ljudet. Inte så mycket för effekten (förutom finare effektkurva).



Det sitter väl inte ens db-killers i originalsystem? Jag har nog aldrig haft det på någon hoj. Man har alltid fått byta system och då har det funnits raka rör med killers som man plockar bort.
Ljudet på första videon var ju lite fånigt.
Men det jag upplevt att när motorn lastas och kommer upp i varv (alla spjäll öppna) så låter det ändå en del.
Men håller helt med, ljudet av motorn (avgasljudet) är en stor del av upplevelsen.
 
Allt är ju relativt... Jag tycker dom är alldeles för tysta original. Men jag gillar ljudet från motorer också :)

Tomgång:

Alla cylindrar:


På ljudet är det enorm skillnad, inte så mycket effektskillnad.
Men man kan lägga in en mapp när man använder originalpipan med katt, som ger en stabilare effektkurva och öppnar spjället.
Den tar bort restriktioner och tar bort läsningen av lambdasensorerna = bättre bränsle/luft-mix.

Alternativt så använder man samma mapp med ett öppet system men det gör mest för ljudet. Inte så mycket för effekten (förutom finare effektkurva).



Det sitter väl inte ens db-killers i originalsystem? Jag har nog aldrig haft det på någon hoj. Man har alltid fått byta system och då har det funnits raka rör med killers som man plockar bort.
Det där låter oavsett bra mycket bättre än vad jag har idag.. 😂
 
Ljudet på första videon var ju lite fånigt.
Men det jag upplevt att när motorn lastas och kommer upp i varv (alla spjäll öppna) så låter det ändå en del.
Men håller helt med, ljudet av motorn (avgasljudet) är en stor del av upplevelsen.
Den låter rätt trist när den startar. Sen måste en växel läggas i och först då startar alla fyra cylindrar och spjället öppnas. Sen låter den rätt ok.
Men hela känslan för mig när man startar en hoj och det blir en lätt jordbävning är ju tyvärr borta…
Men 107db låter den original vid 5000 och det är ju rätt mycket jämfört med alla andra hojar…

Oavsett så låter den inte bättre än en Aprilia v4 vad man än gör… Det är det jag saknar mest med Tuonon.

Det där låter oavsett bra mycket bättre än vad jag har idag.. 😂

Jag ska sätta på ett helsystem på min kompis RS660 nu. Blir kul att höra skillnaden mot original som inte låter något alls 🤣
 
Den låter rätt trist när den startar. Sen måste en växel läggas i och först då startar alla fyra cylindrar och spjället öppnas. Sen låter den rätt ok.
Men hela känslan för mig när man startar en hoj och det blir en lätt jordbävning är ju tyvärr borta…
Men 107db låter den original vid 5000 och det är ju rätt mycket jämfört med alla andra hojar…

Oavsett så låter den inte bättre än en Aprilia v4 vad man än gör… Det är det jag saknar mest med Tuonon.



Jag ska sätta på ett helsystem på min kompis RS660 nu. Blir kul att höra skillnaden mot original som inte låter något alls 🤣

Inget slår Tuono 🥰
Här är ändå kat’n kvar

SDR 1290, låter ok. Men det är inget v4 🥲

Min första Tuono med kass ljudupptagning, men thunderslash vrålade nått brutalt 😁
 
Den låter rätt trist när den startar. Sen måste en växel läggas i och först då startar alla fyra cylindrar och spjället öppnas. Sen låter den rätt ok.
Men hela känslan för mig när man startar en hoj och det blir en lätt jordbävning är ju tyvärr borta…
Men 107db låter den original vid 5000 och det är ju rätt mycket jämfört med alla andra hojar…

Oavsett så låter den inte bättre än en Aprilia v4 vad man än gör… Det är det jag saknar mest med Tuonon.



Jag ska sätta på ett helsystem på min kompis RS660 nu. Blir kul att höra skillnaden mot original som inte låter något alls 🤣
Haha ja det är mycket symaskin över den original 🤣
Lär låta bra mycket bättre med ett helsystem. Vilket blir det?
 
Här är min med SC-Project SC1-R, den tystare pipan :D

Kan ni se videona som jag har kopierat från Instagram?

Haha ja det är mycket symaskin över den original 🤣
Lär låta bra mycket bättre med ett helsystem. Vilket blir det?
1736251839205.png

Med Gabromapp.

Är det förresten någon som har stenskottsskyddat fronten med PPF?

Jag har inte gjort det, men jag har gjort keramisk behandling och kommer lägga nya lager som ska skydda mot stenskott och liknande.
 
Tillbaka
Topp