• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Vad är era tankar när det kommer till öppningsbara hjälmar? Känns rätt smidigt att kunna öppna vid ex. stadskörning, när man ska tanka etc.
Funderar lite på Shoei Neotec 3, AGV Tourmodular eller HJC RPHA 91.

Vad är era tankar när det kommer till öppningsbara hjälmar? Känns rätt smidigt att kunna öppna vid ex. stadskörning, när man ska tanka etc.
@Chrisse gillar öppningsbara hjälmar. Jag har haft någon enstaka (för många år sedan). Jag tyckte den lät mer än vanligt och använde aldrig funktionen.

Tidigare var iaf problemet att låsmekanismen kan gå sönder vid krasch. Givet att det inte ändrats så är säkerheten sämre, den blir också tyngre.

@Chrisse gillar öppningsbara hjälmar. Jag har haft någon enstaka (för många år sedan). Jag tyckte den lät mer än vanligt och använde aldrig funktionen.

Smidigt med öppningsbart.
Bevisligen tullar det inte på säkerhet direkt, däremot kan det bli lite mer brus.
Lättare med öppningsbar att få en tight passform under haken.

Sen är det bara ängsliga mc-förare som måste ha något emot öppningsbart ☺️

(Snurrar med på 8-10 hjälmar, mkt mkt sällan de o-öppninsbara används)

Senast ändrad:
Jo, man skäms lite för att åka på en såpass gammal omodern hoj.🙂
Det var nära i fjol att det blev en SP2.
Prislappen på denna är inte försvarbar för mig. (Tyvärr)
SP2 är väldigt fin... Men drar ju iväg en del i pris... Tyvärr lär vi titta tillbaka om några år och tänka "det var ju billigt då, nu är det galet" :)
Hade vi bott i ett land där man kan köra hela året så kanske man skulle tycka det var värt att lägga pengar på det man vill ha. Men att ha den stående 75% av året är ganska ovärt...

Har en z900 2022 som behöver nya däck, har ni någon input på Michelin pilot power 2ct? Verkar vara ett bra allround däck?
Har inte testat det själv men många verkar gilla det. Eventuellt testar jag Michelin nästa gång. Men är väldigt nöjd med mina Pirelli Diablo Rosso 4 corsa som har hållt väldigt bra och går att köra bana med.

Är väl mest för körskolelärare, poliser och äldre herrar som kör äventyrshoj? ;)

Korvätar-hjälm? För gubbar, civvare & poliser. Skulle vilja påstå sämre säkerhet än en vanlig hjälm.

Tidigare var iaf problemet att låsmekanismen kan gå sönder vid krasch. Givet att det inte ändrats så är säkerheten sämre, den blir också tyngre.

Jag har alltid varit emot det. Har 12 olika hjälmar som jag pendlar mellan beroende på hoj. Den öppningsbara är en oväntad favorit.

Smidigt med öppningsbart.
Bevisligen tullar det inte på säkerhet direkt, däremot kan det bli lite mer brus.
Lättare med öppningsbar att få en tight passform under haken.

Sen är det bara ängsliga mc-förare som måste ha något emot öppningsbart ☺️

(Snurrar med på 8-10 hjälmar, mkt mkt sällan de o-öppninsbara används)

SP2 är väldigt fin... Men drar ju iväg en del i pris... Tyvärr lär vi titta tillbaka om några år och tänka "det var ju billigt då, nu är det galet" :)
Hade vi bott i ett land där man kan köra hela året så kanske man skulle tycka det var värt att lägga pengar på det man vill ha. Men att ha den stående 75% av året är ganska ovärt...

Har inte testat det själv men många verkar gilla det. Eventuellt testar jag Michelin nästa gång. Men är väldigt nöjd med mina Pirelli Diablo Rosso 4 corsa som har hållt väldigt bra och går att köra bana med.

Är väl mest för körskolelärare, poliser och äldre herrar som kör äventyrshoj? ;)

Haha, tack för input. Jag tolkar det som ett nej. (Att man inte är cool nog :p)
Tror inte att säkerheten är något problem längre. Även dessa är ECE 22.06 samt även P/J certifierade. Men man kanske testar öppningsbara hjälmar annorlunda än integral.

Tror inte att säkerheten är något problem längre. Även dessa är ECE 22.06 samt även P/J certifierade. Men man kanske testar öppningsbara hjälmar annorlunda än integral.
Vet inte om de kraven är spexade mot öppningen av hjälmen, för det är där de brustit förut. Men så länge den inte öppnar sig är du lika safe som med motsvarande icke öppningsbar.

Frågan är väl om du har nytta av funktionen. Jag hade inte det.

Tänker mer, när ska man använda hjälmen öppen och på huvudet samtidigt? Stannar man så tar man ju av hjälmen oavsett?
Går ju inte åka med öppen utan att riskera risk för att bli blind av stenskott eller getingar...

Tänker mer, när ska man använda hjälmen öppen och på huvudet samtidigt? Stannar man så tar man ju av hjälmen oavsett?
Går ju inte åka med öppen utan att riskera risk för att bli blind av stenskott eller getingar...
Uppsidan för mig är, glasögon samt att det är lättare behålla AirPods i örat när man tar på/av öppningsbar.
Samt det jag skrev ovan, en öppningsbar medger lite annan form på hakpartiet, den går in mer under hakan liksom, skön känsla tycke jag.

Kanske inte MC men 2takt... Idag vart första dagen idag på 16 dagar som det åkte något roligare på armen än min jobbklocka på armen...
Grabben gled genom en rondell på sidan i höstas så fått ta tag i laga och lackera lite kåpor..
Siktar på den ska bli klar i veckan...
idag49.jpg

Men när jag ändå var i lackeringsläge så passade jag på och piffa till tösen moped samtidig...
fox25.jpg
Ja lite kvar snygga till de gråa plastdetaljerna montera ett par Peugeot märken
på framgaffelben och någon reflexdekal baktill. Sen vart det backspeglar inköpta också av original variant.
Ja och efter jag provkörde den konstaterade jag
att får montera ett lite större huvudmunstycke också... Dvs vart ju starkare uppför om jag chokade den.
Men jösses vilken skillnad i utseende de vart... Visst ingen vacker moped från början men när den
även blivit nästan 30 år gammal och många 15åriga ungars misshandel som repor och rost ovanpå det.
Ja då är fula mopeder grymt fula. Klart trevligare efter lite ny färg. Tösen vart i alla fall jäkligt glad när hon råkade se den idag
var ju egentligen bara menat att jag skulle lagat en pys-punktering som hon fått på den..
fox.jpg
Egentligen inte så mycket som behövdes nytt bakdäck som slang samt fixa till virefäste på framhjulets bromssköld
o montera en arm. Nya grepp ett par vires nytt baklampsglas samt kåpa runt framlampan ja och lite dekaler också...
Ett par dl svart färg och epoxigrund vilken ändå överskott från inköp efter grabbens vurpa och en spillrest californiavit till fälgar..

jaja vad gör man inte för barnen de jobbigaste vart ändå hålla det hemligt för tösen som undrade vad i helsike
de kunde ta så lång tid laga en punktering för...

Är det någon här som är kan förstå fysik gällande ljudvågor och hur man dämpar dom?

Ska dämpa mina nya dämpare så att jag får ner volymen. Igår så satte jag i de längsta dämparna jag kunde hitta:

IMG_2430.jpeg
IMG_2431.jpeg

De var bra dämpade med ganska hård glasfiber eller liknade packning. Passformen blev ganska bra när jag klippte till yttersta delen så det gick igenom röret och fastnade på slutet vid utgången:

IMG_2432.jpeg
IMG_2433.jpeg

Det gjorde helt klart skillnad och jag fick ner ljudet en del, lite svårt att mäta men fick väl ner det ungefär 5-7db men några toppar stannar kvar på ganska hög nivå:

Så det jag undrar är, finns det något mer som går att göra för att sänka volymen men inte strypa effekten för mycket?

Snubblade över ett par Rottweiler-speglar i höstas som jag inte fått tummen ur att installera. Har svårt att bedöma om jag tycker att det blir bättre, men det kanske främst är för att jag inte kan montera som jag hoppades. Men visst är det snyggare med mindre speglar?
IMG_0859.jpeg
IMG_0858.jpeg

Snubblade över ett par Rottweiler-speglar i höstas som jag inte fått tummen ur att installera. Har svårt att bedöma om jag tycker att det blir bättre, men det kanske främst är för att jag inte kan montera som jag hoppades. Men visst är det snyggare med mindre speglar?
IMG_0859.jpeg
IMG_0858.jpeg
Mindre speglar ja. Monterade på styrändarna, nej tyvärr enligt mig iaf.
Men ditt val givetvis och det går förstås att byta tillbaka.

Mindre speglar ja. Monterade på styrändarna, nej tyvärr enligt mig iaf.
Men ditt val givetvis och det går förstås att byta tillbaka.
Min förhoppning var att de skulle gå att dölja i handtagsskydden bättre. De här monteras i bågen för skyddet, men det är väl typ styrände ändå. Jag måste borra hål för att skruva fast dem, därför jag inte testat heller.
Om inte på styrände, vart föredrar du?

IMG_0859.jpeg
IMG_0858.jpeg
Funkar.

Hypermotard hade coola som är infällbara i handtagsskydden.

Ducati-Hypermotard-796-Maurizio-1.jpg

Är det någon här som är kan förstå fysik gällande ljudvågor och hur man dämpar dom?

Ska dämpa mina nya dämpare så att jag får ner volymen. Igår så satte jag i de längsta dämparna jag kunde hitta:

IMG_2430.jpeg
IMG_2431.jpeg

De var bra dämpade med ganska hård glasfiber eller liknade packning. Passformen blev ganska bra när jag klippte till yttersta delen så det gick igenom röret och fastnade på slutet vid utgången:

IMG_2432.jpeg
IMG_2433.jpeg

Det gjorde helt klart skillnad och jag fick ner ljudet en del, lite svårt att mäta men fick väl ner det ungefär 5-7db men några toppar stannar kvar på ganska hög nivå:

Så det jag undrar är, finns det något mer som går att göra för att sänka volymen men inte strypa effekten för mycket?
En db-killer i mellanröret är mitt tips. Mitt nuvarande slip on kom med 2st db-killers. En i röret och en i burken.

En db-killer i mellanröret är mitt tips. Mitt nuvarande slip on kom med 2st db-killers. En i röret och en i burken.
Det är helt fullt där på sidan där burkarna kopplas ihop.
Jag har några centimeter plats där grenrören kopplas ihop och kan eventuellt få in en sån här om jag kapar den:

1740599290199.png

Men jag tror inte det gör mycket mer än att strypa flödet? Kanske inte så mycket för ljudet?

Tillbaka
Topp