• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

@MrJL
Hur blir keramisk behandling på matt lack?
Det blir som om man ökar kontrasten på ett foto ungefär. Svårt att förklara, men det blir ett bättre djup i färgerna.
Min är ju svart och grå och den blev riktigt bra. Det är svårt att fota skillnaden. Du är välkommen förbi om du är i Stockholm och vill titta på min.

Nu är det ju skillnad på ljus på fotona. Men detta är direkt efter jag hade sprayat med svart värmefärg som är matt:
IMG_2109.jpeg
IMG_2135.jpeg


Ser blött ut när man behandlar ytan, men det torkar snabbt och så försvinner det blöta.

Såhär ser dom ut efter keramiken:

IMG_2146.jpeg


Försökte fota på samma sätt men ljuset gör ju mycket så det ser nästan ut som att första bilden är mer svart.

Sen är det mycket lättare att rengöra efter man kört. Tex insekter och damm försvinner väldigt lätt.
 
Det blir som om man ökar kontrasten på ett foto ungefär. Svårt att förklara, men det blir ett bättre djup i färgerna.
Min är ju svart och grå och den blev riktigt bra. Det är svårt att fota skillnaden. Du är välkommen förbi om du är i Stockholm och vill titta på min.

Nu är det ju skillnad på ljus på fotona. Men detta är direkt efter jag hade sprayat med svart värmefärg som är matt:
IMG_2109.jpeg
IMG_2135.jpeg


Ser blött ut när man behandlar ytan, men det torkar snabbt och så försvinner det blöta.

Såhär ser dom ut efter keramiken:

IMG_2146.jpeg


Försökte fota på samma sätt men ljuset gör ju mycket så det ser nästan ut som att första bilden är mer svart.

Sen är det mycket lättare att rengöra efter man kört. Tex insekter och damm försvinner väldigt lätt.
Snyggt! Vad kör du med för medel?
 
Det blir som om man ökar kontrasten på ett foto ungefär. Svårt att förklara, men det blir ett bättre djup i färgerna.
Min är ju svart och grå och den blev riktigt bra. Det är svårt att fota skillnaden. Du är välkommen förbi om du är i Stockholm och vill titta på min.

Nu är det ju skillnad på ljus på fotona. Men detta är direkt efter jag hade sprayat med svart värmefärg som är matt:
IMG_2109.jpeg
IMG_2135.jpeg


Ser blött ut när man behandlar ytan, men det torkar snabbt och så försvinner det blöta.

Såhär ser dom ut efter keramiken:

IMG_2146.jpeg


Försökte fota på samma sätt men ljuset gör ju mycket så det ser nästan ut som att första bilden är mer svart.

Sen är det mycket lättare att rengöra efter man kört. Tex insekter och damm försvinner väldigt lätt.
Har googlat lite och man får lite olika svar på frågan om caramic coating på matt färg, men det säljs tydigen coating speciellt för matta färger, min röda upplevs idag nästan som sammet och göra den "blank" vore inget vidare.
Svårt med foton och videor men vilken effekt skulle du jämföra din behandling med om du kollar på denna video:
 
Snyggt! Vad kör du med för medel?
För dessa delar som var aluminium först så har jag rengjort dom rejält med "silikonborttagning" som tar bort alla fetter och annat. Efter det så har jag slipat ner ytan fint med slipsvamp. Sen rengöring igen och sen värmde jag upp delarna till runt 30° och sprayade ca 3 lager för att det skulle täcka helt.
Efter det så härdade jag det i ugnen upp till runt 275-300° i ca en halvtimma.
Sen ungefär 1 dygn vila och sen "hård" keramik som klarar högre temperaturer (från CSS). Sen 1 dygn torka och sen installerade jag dom på hojen.

Har googlat lite och man får lite olika svar på frågan om caramic coating på matt färg, men det säljs tydigen coating speciellt för matta färger, min röda upplevs idag nästan som sammet och göra den "blank" vore inget vidare.
Svårt med foton och videor men vilken effekt skulle du jämföra din behandling med om du kollar på denna video:
Jag har sett en likadan hoj som din live och den är väl "satin-matt"? Typ halvmatt?
Tror det är samma glans/matt färg som min?
1739395375559.png


Det går tyvärr inte att se på skärmen/videon, vi har alla olika färgrymder osv på våra skärmar och webläsare.
Men min är fortfarande som tidigare, men med mer djup i "färgen". Som om den gick från att ha några år på nacken till en helt ny om du förstår hur jag menar?

Här är en oredigerad bild från garaget i veckan:

IMG_2152.jpeg

Svårt att se men den är både matt och lite satin.
 
För dessa delar som var aluminium först så har jag rengjort dom rejält med "silikonborttagning" som tar bort alla fetter och annat. Efter det så har jag slipat ner ytan fint med slipsvamp. Sen rengöring igen och sen värmde jag upp delarna till runt 30° och sprayade ca 3 lager för att det skulle täcka helt.
Efter det så härdade jag det i ugnen upp till runt 275-300° i ca en halvtimma.
Sen ungefär 1 dygn vila och sen "hård" keramik som klarar högre temperaturer (från CSS). Sen 1 dygn torka och sen installerade jag dom på hojen.


Jag har sett en likadan hoj som din live och den är väl "satin-matt"? Typ halvmatt?
Tror det är samma glans/matt färg som min?
1739395375559.png


Det går tyvärr inte att se på skärmen/videon, vi har alla olika färgrymder osv på våra skärmar och webläsare.
Men min är fortfarande som tidigare, men med mer djup i "färgen". Som om den gick från att ha några år på nacken till en helt ny om du förstår hur jag menar?

Här är en oredigerad bild från garaget i veckan:

IMG_2152.jpeg

Svårt att se men den är både matt och lite satin.
Lite mycket meck för en ”billig” hoj för mig. Får väl hojta till om jag har vägarna förbi Sthlm någon gång och anlita dig istället.. 😂
 
Rekommenderar en hårdare keramik och eventuellt en transparant film över bakljuset om du gör en slimmad tail tidy som inte skyddar från sten.
Kan man lägga på keramik utan att behöva polera?
Får nog läsa på lite.

Blir lite större tailtidy. På sommaren blir det alltid en 7-10 dagars tur och när regnet kommer är det gött att iaf ha nåt skydd.
 
Kan man lägga på keramik utan att behöva polera?
Får nog läsa på lite.

Blir lite större tailtidy. På sommaren blir det alltid en 7-10 dagars tur och när regnet kommer är det gött att iaf ha nåt skydd.

Mitt tips är att du lämnar in den till proffs som kan hojar.
Man använder olika produkter till olika underlag. Det är extremt viktigt att man får bort minsta lilla fett, smuts, repor osv eftersom materialet stelnar och sätter sig, och då vill man inte ha ett dåligt underlag/förarbete.
Det påminner lite om när man gör underlaget före man målar om hemma. Har man spacklat och slipat dåligt så ser det värre ut än före man målade om.
Det är också viktigt att ph-balansen är rätt på avfettning och andra produkter.

Nu är vi bara två personer och fixar hemma i garaget, men vi lägger ungefär ner mellan 5-7 timmar på en hoj totalt för att den ska bli bra.
Polering gör vi tex bara på repor som inte är djupa, på tex glas eller kåpor. Det går att polera bort fina repor, men är dom djupa och känns med nageln så behöver man polera djupare och då krävs det finess för att det inte ska synas.
 
Mitt tips är att du lämnar in den till proffs som kan hojar.
Man använder olika produkter till olika underlag. Det är extremt viktigt att man får bort minsta lilla fett, smuts, repor osv eftersom materialet stelnar och sätter sig, och då vill man inte ha ett dåligt underlag/förarbete.
Det påminner lite om när man gör underlaget före man målar om hemma. Har man spacklat och slipat dåligt så ser det värre ut än före man målade om.
Det är också viktigt att ph-balansen är rätt på avfettning och andra produkter.

Nu är vi bara två personer och fixar hemma i garaget, men vi lägger ungefär ner mellan 5-7 timmar på en hoj totalt för att den ska bli bra.
Polering gör vi tex bara på repor som inte är djupa, på tex glas eller kåpor. Det går att polera bort fina repor, men är dom djupa och känns med nageln så behöver man polera djupare och då krävs det finess för att det inte ska synas.
Tack för bra input. Känns som det är svårt att hitta på Västkusten dock. Många som fixar bilar (Ditech, osv) men har läst skräckhistorier om när de gör hojar.
 
Någon som har erfarenhet av airbag väst? Funderar på att en till kommande säsong för att öka säkerheten. Känns som att dom har kommit långt i utvecklingen.
 
Har kört en säsong med Helite e-Turtle och är väldigt nöjd. Väldigt smidigt att kunna slänga på den över vad man nu vill ha under.
Kul! Verkar ju som en bra grej. Tittar dock på alpinestars tech-air off road. Kostar huggorm 🙈
Kör också med en Knox jacka i nuläget och är nöjd.
Tyvärr gällde inte rabattkoden på fc-moto på västen ovan.
 
Tack för bra input. Känns som det är svårt att hitta på Västkusten dock. Många som fixar bilar (Ditech, osv) men har läst skräckhistorier om när de gör hojar.
Det är också därför vi började med detta. De flesta gör inte ens riktig behandling utan använder tex en snabb clearcoat eller liknande. Då ser det bra ut när man får den men efter någon/några tvättar så är allt borta och skyddar inte längre.
Kör du förbi Stockholm så kan vi fixa den åt dig. Då kan vi prioritera dig. Just nu har vi bara 2 så det lär vara lugnt :D

Någon som har erfarenhet av airbag väst? Funderar på att en till kommande säsong för att öka säkerheten. Känns som att dom har kommit långt i utvecklingen.
Jag har ganska mycket erfarenhet.

Snabb bakgrund. Har kört med airbag sedan 2016 tror jag. Då använde jag Dainese D-air raceställ med airbag i.
Det var dyrt då, betalade runt 19000. Nu kostar dom 29 men går hitta på rea för typ 25k.
Jag kraschade rejält med den, flög i luften efter en lowsider i ca 200km/h och studsade upp och såg ut som en helikopter, sen rakt in i däckväggen som var nära kanten.
Skadade mig en del; 4st Kot-kompressioner i ryggen pga hög hastighet när det tog tvärstopp. Axeln paj, armen av, så de fick operera in en märgspik genom benet i armen. Detta skruvades ihop med typ 5 skruvar i axel och några i armbågen. Utöver det så krossades benet under knäskålen och jag opererade in 2 plattor för att benet skulle läka ihop. Under knäet så gick foten av på flera ställen och där fick jag operera in 2 plattor med ett gäng skruvar.

Summan av det hela är att nacken klarade sig 100%. Hade det inte tagit tvärstopp så hade antagligen ryggen klarat sig från komprimering också.

Sedan dess har jag kört med RST-skinnställ med in&motion airbag inbyggd. Den är alltid på när jag använder stället.
Här kan du läsa det RST skriver om deras produkter: https://www.rst-moto.com/technologies/airbag
Man betalar runt 1000:-/år och får då uppdaterad mjukvara kontinuerligt.

Alpinestars gör också airbags som är toppkvalité. Men väldigt dyra.
Jag har inte testat men min kompis har den som är kortärmad med grå och svart insida. Han tycker den är alldeles för varm men annars är den full pott säger han.

Jag skulle rekommendera dig att testa eller köpa Daineses nya väst som precis är släppt:
1739537792064.png
Den kan du ha både innanför och utanför kläder. Kostar inget att använda och man kan fixa den själv upp till 3 gånger om den har löst ut.

 
Det är också därför vi började med detta. De flesta gör inte ens riktig behandling utan använder tex en snabb clearcoat eller liknande. Då ser det bra ut när man får den men efter någon/några tvättar så är allt borta och skyddar inte längre.
Kör du förbi Stockholm så kan vi fixa den åt dig. Då kan vi prioritera dig. Just nu har vi bara 2 så det lär vara lugnt :D


Jag har ganska mycket erfarenhet.

Snabb bakgrund. Har kört med airbag sedan 2016 tror jag. Då använde jag Dainese D-air raceställ med airbag i.
Det var dyrt då, betalade runt 19000. Nu kostar dom 29 men går hitta på rea för typ 25k.
Jag kraschade rejält med den, flög i luften efter en lowsider i ca 200km/h och studsade upp och såg ut som en helikopter, sen rakt in i däckväggen som var nära kanten.
Skadade mig en del; 4st Kot-kompressioner i ryggen pga hög hastighet när det tog tvärstopp. Axeln paj, armen av, så de fick operera in en märgspik genom benet i armen. Detta skruvades ihop med typ 5 skruvar i axel och några i armbågen. Utöver det så krossades benet under knäskålen och jag opererade in 2 plattor för att benet skulle läka ihop. Under knäet så gick foten av på flera ställen och där fick jag operera in 2 plattor med ett gäng skruvar.

Summan av det hela är att nacken klarade sig 100%. Hade det inte tagit tvärstopp så hade antagligen ryggen klarat sig från komprimering också.

Sedan dess har jag kört med RST-skinnställ med in&motion airbag inbyggd. Den är alltid på när jag använder stället.
Här kan du läsa det RST skriver om deras produkter: https://www.rst-moto.com/technologies/airbag
Man betalar runt 1000:-/år och får då uppdaterad mjukvara kontinuerligt.

Alpinestars gör också airbags som är toppkvalité. Men väldigt dyra.
Jag har inte testat men min kompis har den som är kortärmad med grå och svart insida. Han tycker den är alldeles för varm men annars är den full pott säger han.

Jag skulle rekommendera dig att testa eller köpa Daineses nya väst som precis är släppt:
1739537792064.png
Den kan du ha både innanför och utanför kläder. Kostar inget att använda och man kan fixa den själv upp till 3 gånger om den har löst ut.

Tack, får hojta till om det blir någon tur uppåt 😊
 
Tillbaka
Topp