• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

@MrJL
Hur blir keramisk behandling på matt lack?
Det blir som om man ökar kontrasten på ett foto ungefär. Svårt att förklara, men det blir ett bättre djup i färgerna.
Min är ju svart och grå och den blev riktigt bra. Det är svårt att fota skillnaden. Du är välkommen förbi om du är i Stockholm och vill titta på min.

Nu är det ju skillnad på ljus på fotona. Men detta är direkt efter jag hade sprayat med svart värmefärg som är matt:
IMG_2109.jpeg
IMG_2135.jpeg

Ser blött ut när man behandlar ytan, men det torkar snabbt och så försvinner det blöta.

Såhär ser dom ut efter keramiken:

IMG_2146.jpeg

Försökte fota på samma sätt men ljuset gör ju mycket så det ser nästan ut som att första bilden är mer svart.

Sen är det mycket lättare att rengöra efter man kört. Tex insekter och damm försvinner väldigt lätt.

Det blir som om man ökar kontrasten på ett foto ungefär. Svårt att förklara, men det blir ett bättre djup i färgerna.
Min är ju svart och grå och den blev riktigt bra. Det är svårt att fota skillnaden. Du är välkommen förbi om du är i Stockholm och vill titta på min.

Nu är det ju skillnad på ljus på fotona. Men detta är direkt efter jag hade sprayat med svart värmefärg som är matt:
IMG_2109.jpeg
IMG_2135.jpeg

Ser blött ut när man behandlar ytan, men det torkar snabbt och så försvinner det blöta.

IMG_2146.jpeg

Försökte fota på samma sätt men ljuset gör ju mycket så det ser nästan ut som att första bilden är mer svart.

Sen är det mycket lättare att rengöra efter man kört. Tex insekter och damm försvinner väldigt lätt.
Snyggt! Vad kör du med för medel?

IMG_2109.jpeg
IMG_2135.jpeg

IMG_2146.jpeg

Har googlat lite och man får lite olika svar på frågan om caramic coating på matt färg, men det säljs tydigen coating speciellt för matta färger, min röda upplevs idag nästan som sammet och göra den "blank" vore inget vidare.
Svårt med foton och videor men vilken effekt skulle du jämföra din behandling med om du kollar på denna video:

Snyggt! Vad kör du med för medel?
För dessa delar som var aluminium först så har jag rengjort dom rejält med "silikonborttagning" som tar bort alla fetter och annat. Efter det så har jag slipat ner ytan fint med slipsvamp. Sen rengöring igen och sen värmde jag upp delarna till runt 30° och sprayade ca 3 lager för att det skulle täcka helt.
Efter det så härdade jag det i ugnen upp till runt 275-300° i ca en halvtimma.
Sen ungefär 1 dygn vila och sen "hård" keramik som klarar högre temperaturer (från CSS). Sen 1 dygn torka och sen installerade jag dom på hojen.

Har googlat lite och man får lite olika svar på frågan om caramic coating på matt färg, men det säljs tydigen coating speciellt för matta färger, min röda upplevs idag nästan som sammet och göra den "blank" vore inget vidare.
Svårt med foton och videor men vilken effekt skulle du jämföra din behandling med om du kollar på denna video:
Jag har sett en likadan hoj som din live och den är väl "satin-matt"? Typ halvmatt?
Tror det är samma glans/matt färg som min?
1739395375559.png

Det går tyvärr inte att se på skärmen/videon, vi har alla olika färgrymder osv på våra skärmar och webläsare.
Men min är fortfarande som tidigare, men med mer djup i "färgen". Som om den gick från att ha några år på nacken till en helt ny om du förstår hur jag menar?

Här är en oredigerad bild från garaget i veckan:

IMG_2152.jpeg

Svårt att se men den är både matt och lite satin.

Tillbaka
Topp