• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Här fick det bli byte av en packbox. Näst på schemat är att göra desmoservice, eventuellt själv, hur illa kan det gå.
att.YuvU4GnwvXm64lZbG8kJG7JU1q4lKn7rJRyxfR_u_Jc.jpeg

Burkarna heter CR-T och är från SC project :)
Dom löser det åt dig. Eftersom du har köpt hojen där så lär de ta hand om dig. Den kommer låta riktigt bra utan katten!
Va inne hos grabbarna i Arboga i fredags och dom kunde hjälpa mig byta till rör utan ljuddämpare/cat. De rekommenderade då starkt också en ommappning som dom kunde ombesörja, vilket dom för övrigt nästan rekommenderade även om man kör ”stock” då hojarna pga. avgaskrav är ställda lite väl magert. Det va dock som befarat att motorgarantin ryker om jag väljer att gå den vägen, en garanti jag annars har ett år till. Redan första veckorna när jag hade köpt hojen i fjol va den inne ett par ggr på garantiärenden, första gången då den inte ville varva över 5000 varv och motorlampan till slut tändes efter att jag envist kört ändå då man på IBC misstänkte att det va gammal soppa i hojen som ju bara hade gått 57 mil på 1,5 år. Efter att dom hade haft den inne märkte jag redan första rundan att den kunde tappa all kraft helt plötsligt vid gaspådrag. In igen och då bytte dom hela tanken och lite annat. Allt detta på garanti. Hade den även inne en tredje gång men det va för att ett av fästena till plasten på tanken hade gått av i samband med bytet av tanken och dom inte hade ny plast hemma just då. Summa summarum är ändå att jag avvaktar och suger på det ett tag, kanske rent av njuter av vetskapen att jag har garanti hela säsongen och så får jag ta ställning inför 2026🙂 dock är jag sugen på att byta slip-on till en enkelpipa. Vad tycker panelen? Nu snackar vi ju dock mestadels estetik men det kanske kan påverka ljudet en aning också.
IMG_7623.jpeg
IMG_9968.jpeg

Va inne hos grabbarna i Arboga i fredags och dom kunde hjälpa mig byta till rör utan ljuddämpare/cat. De rekommenderade då starkt också en ommappning som dom kunde ombesörja, vilket dom för övrigt nästan rekommenderade även om man kör ”stock” då hojarna pga. avgaskrav är ställda lite väl magert. Det va dock som befarat att motorgarantin ryker om jag väljer att gå den vägen, en garanti jag annars har ett år till. Redan första veckorna när jag hade köpt hojen i fjol va den inne ett par ggr på garantiärenden, första gången då den inte ville varva över 5000 varv och motorlampan till slut tändes efter att jag envist kört ändå då man på IBC misstänkte att det va gammal soppa i hojen som ju bara hade gått 57 mil på 1,5 år. Efter att dom hade haft den inne märkte jag redan första rundan att den kunde tappa all kraft helt plötsligt vid gaspådrag. In igen och då bytte dom hela tanken och lite annat. Allt detta på garanti. Hade den även inne en tredje gång men det va för att ett av fästena till plasten på tanken hade gått av i samband med bytet av tanken och dom inte hade ny plast hemma just då. Summa summarum är ändå att jag avvaktar och suger på det ett tag, kanske rent av njuter av vetskapen att jag har garanti hela säsongen och så får jag ta ställning inför 2026🙂 dock är jag sugen på att byta slip-on till en enkelpipa. Vad tycker panelen? Nu snackar vi ju dock mestadels estetik men det kanske kan påverka ljudet en aning också.
IMG_7623.jpeg
IMG_9968.jpeg
Personligen föredrar jag SC över Arrow där, men Arrow ser inte dåligt ut :)

IMG_7623.jpeg
IMG_9968.jpeg
Behåll dina SC. Dom är riktigt fina och du kan byta till ett mellanrör "billigt" sen.
Men sa dom verkligen att du förlorar din garanti om dom gör allt åt dig? Alltså både lägger in mappen, och sköter eventuella problem framöver?

Behåll dina SC. Dom är riktigt fina och du kan byta till ett mellanrör "billigt" sen.
Men sa dom verkligen att du förlorar din garanti om dom gör allt åt dig? Alltså både lägger in mappen, och sköter eventuella problem framöver?
Nu pratade jag inte med Chriss då han inte va på plats, möjligt att han kan lösa nått, men ja dom sa att motorgarantin är förbrukad om dom mappar om den. Dock sa killen jag pratade med att det är en driftsäker motor så han trodde inte att den skulle slitas mer av modden, snarare tvärt om att ventilerna skulle må bra av bättre flöde i systemet och en något fetare blandning på soppan. Men givet hur min och Duccens bekantskap startade känner jag mig kluven. Själva ingreppet i sig var inte så värst blodigt. 5500:- för mappningen och ”nån tusenlapp” för att montera rörsnutten. Sen får jag ju byta avgassystem inför besiktning varje gång antar jag, men det är ett bekymmer jag inte behöver tänka på förrän nästa år.

Edit: mappen dom rekommenderade var inte Ducatis egen utan utvecklad av en tredjepart. Det syns i efterhand om man mixat med programvaran även om man återställer den.

Kan tillägga att Ducati är rätt känsliga när det kommer till garantiärenden. Grabbarna på Italia Bike Center lånade originalsystemet från en av hojarna som stod i hallen och satte på min för att fota när garantiärendena jag nämnde i tidigare inlägg skulle fotodokumenteras och skickas in, inte för att en slipon hade någonting med problemen att göra utan för att Ducatis centrala organisation kan va lite griniga om dom ser eftermarknadsprylar på hojarna. Hade jag låtit dom byta röret och kört på original programvara hade dom säkert kunnat hjälpa mig på samma sätt om problem skulle uppstå, men som sagt, den går aningen magert redan som det är så blir flödet i systemet bättre kommer ventilerna garanterat ta stryk av att inte få en fetare blandning.

@Degnell 5,5k för endast mjukvara känns dyrt, exkl bänkning osv antar jag?
Är det? Jag är ny i motorcykelvärlden men har mappat bilar tidigare och för den pengen får man inte mycket programvara där. Kanske är billigare på hojar? Oklart, dom behövde ha hojen en dag. Nån halvtimme för röret och ett par timmar på mappningen, så det låter ju som mer än plug’n play. Jag kunde dessutom få inställt hur mycket det skulle poppa och smälla.

Kan tillägga att Ducati är rätt känsliga när det kommer till garantiärenden. Grabbarna på Italia Bike Center lånade originalsystemet från en av hojarna som stod i hallen och satte på min för att fota när garantiärendena jag nämnde i tidigare inlägg skulle fotodokumenteras och skickas in, inte för att en slipon hade någonting med problemen att göra utan för att Ducatis centrala organisation kan va lite griniga om dom ser eftermarknadsprylar på hojarna. Hade jag låtit dom byta röret och kört på original programvara hade dom säkert kunnat hjälpa mig på samma sätt om problem skulle uppstå, men som sagt, den går aningen magert redan som det är så blir flödet i systemet bättre kommer ventilerna garanterat ta stryk av att inte få en fetare blandning.

Tyvärr är det ju så. Fattar att det är chansning. Jag skulle göra som dig och vänta tills tiden har gått ut med tanke på historiken.

De har redan färdiga mappar som dom laddar in i hojen. Dom har en bänk där, men jag gissar att mappen redan är klar och kommer från någon annanstans (kanske tom Ducati?). Tror det skulle gå på runt 7 för min på samma sätt.

Ducati ägs ju av volkswagen och dom är rätt allergiska mot mappar som inte är euro5 compliant. Gissa varför? :D
Aprilia är inte lika kinkiga, dom säljer tom en "race"-map till både tuono och rsv4. Eller gjorde i alla fall för några år sen när jag hade en.

Ducati ägs ju av volkswagen och dom är rätt allergiska mot mappar som inte är euro5 compliant. Gissa varför? :D
Aprilia är inte lika kinkiga, dom säljer tom en "race"-map till både tuono och rsv4. Eller gjorde i alla fall för några år sen när jag hade en.
Det gör Ducati också, när man köper Akra från dom så får man en racemapp.
Samma som Aprilia, fast då kostar det 2-3 gånger mer :D

Det gör Ducati också, när man köper Akra från dom så får man en racemapp.
Samma som Aprilia, fast då kostar det 2-3 gånger mer :D
Ja, dom är bra på att ta betalt. :D Det är väl det som återförsäljarna tjänar pengar på iofs. Och service. Själva cyklarna tjänar dom inte så mkt på.

Ja men precis, visst går det att köpa ett helsystem från Termi och få den racemappad men det kostar i runda slängar 25k och det känns inte rimligt😅

Fyndläge ju! Slipon med mapp till min kostar prutat och klart ca 45000:-, och det var före årets prishöjning... Obs, slipon... Helsystemet går på en hundring +-10% :eek: :cool:

Finbesök idag hexagon:
Skärmavbild 2025-03-19 kl. 22.42.09.png

Kommer få full spabehandling, tvätt, puts, keramik osv

IMG_7623.jpeg
IMG_9968.jpeg
Behåll. Kommer låta som fan med helsysyem.

Jag körde typ 10 mil idag. 15*c i GBG. Jäkligt gött.

Är rätt skönt på västkusten faktiskt och ja, nu vill man bara tiden ska gå 😂
Väntar också på att kommunerna ska sopa färdigt också. Galet mycket grus ute.

Tror att det var 5° idag så för kallt för min smak... Men när solen skiner och det är torrt så måste man ju testa så att det går att köra hojen i år...

IMG_7623.jpeg
IMG_9968.jpeg
Såhär underbart låter min nu:

Lyssna inte på @yonsson 😉⚡

Tillbaka
Topp