• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Pysslat om mitt dödsbofynd min honda monkey lite börjar ändå arta sig ett bruksskick
ska fixa sadeln i morgon återstår väl egentligen bara fixa bromsljus för klara en besiktning.
Lacken sket sig totalt hade så lite rött kvar i en burk och såg inte att färgen behövde silas..
Men skit samma ska finrenoveras i vintern med ny lack då gul rätt dekaler tank och framhjul...
Så länge duger den gott(ja efter fixat till sadeln lite)
idag99.jpg
ändå kommit en bit på kort tid...
idag65.jpg
Tyvärr gick inte tanken och framhjul rädda. Men ska bli rätt vid riktig renovering
Vart i alla fall trevligare efter detta pyssel..
idag85.jpg
Hemmagjorda skvättskydd ger i alla fall en trevligare åktur ifall de plötsligt blir vått.
idag100.jpg
Men i morgon först fixa sadeln sen blir de någon liten tur i helgen i detta
helt ok bruksskick enligt mig i alla fall..

Ser riktigt cool ut, specade en som landade på 20370 dollar.... Något högre vikt än Desert Sled original men 109hk och 115 Nm är betydligt mer effekt än vad jag har.

Det tar emot... Men jag körde utan kåpa på hojen i höst. Plockade bort den som satt på då den inte föll mig i smaken.
Men efter över 1000 mil per år på en nakenhoj och när man är över 40 år gammal så gör det ont...
Nu har jag tränat nacke, rygg och core (och biceps och bröst såklart så man går hem hos damerna) väldigt mycket och hoppas att jag inte får smärta igen i år.

Med den bakgrunden så bestämde jag mig för att testa en ruta igen. Hittade en som jag tyckte flöt in bra i hojen och inte för synlig.

Ducati originalruta:

IMG_0183.jpeg

Efter:
IMG_2923.jpeg

Blev bättre än väntat så jag hoppas att den gör skillnad nu också.

Vi håller på rensa här hemma. Har lite mc-kläder sen tidigare som jag undrar om dem har något bäst-före-datum? Tanken var att köpa en T-Max men sket i det och nu finns inga planer på närtid (läs år) att skaffa hoj.

Jag behåller gärna allt om det så kallad inte blir gammal.

Vad säger panelen?

IMG_0534.jpeg
IMG_0539.jpeg
IMG_0538.jpeg
IMG_0535.jpeg
IMG_0536.jpeg
IMG_0540.jpeg
IMG_0537.jpeg

Vi håller på rensa här hemma. Har lite mc-kläder sen tidigare som jag undrar om dem har något bäst-före-datum? Tanken var att köpa en T-Max men sket i det och nu finns inga planer på närtid (läs år) att skaffa hoj.

Jag behåller gärna allt om det så kallad inte blir gammal.

Vad säger panelen?

IMG_0534.jpeg
IMG_0539.jpeg
IMG_0538.jpeg
IMG_0535.jpeg
IMG_0536.jpeg
IMG_0540.jpeg
IMG_0537.jpeg
Hjälmen säger de väl 6 år på, men annars är det nog lugnt.
Mitt sånt ryggskydd tappade axelbanden elastitenen i efter typ 10 år så jag fick sy dem i rätt längd.

Hjälmen säger de väl 6 år på, men annars är det nog lugnt.
Mitt sånt ryggskydd tappade axelbanden elastitenen i efter typ 10 år så jag fick sy dem i rätt längd.
Tack för svar. Sy ryggskyddet kan man väl gör när om det skulle vara så, bra tips. Är det 6år om den används eller inte? Tänker man kanske kan ha den som passagerarhjälm givetvis om den fyller sin funktion.

Tack för svar. Sy ryggskyddet kan man väl gör när om det skulle vara så, bra tips. Är det 6år om den används eller inte? Tänker man kanske kan ha den som passagerarhjälm givetvis om den fyller sin funktion.
Vad de säger är att plasten hårdnar så hjälmen deformeras inte som den ska utan studsar mot asfalten.
Jag har inte sett några faktiska tester på detta från oberoende aktörer utan bara vad tillverkarna sagt, och de är ju rätt jäviga.
Syexercisen tog väl 10 min, så rätt lugnt.

Vad de säger är att plasten hårdnar så hjälmen deformeras inte som den ska utan studsar mot asfalten.
Jag har inte sett några faktiska tester på detta från oberoende aktörer utan bara vad tillverkarna sagt, och de är ju rätt jäviga.
Jag har fått förklaringen att luften i frigoliten smiter ut med åren så den krymper och hårdnar och stötdämpningen försvinner. Den köper jag mer än att plasten skulle förändras så mycket.

Frågade Chat-gpt.

Livslängden för en MC-hjälm beror på användning och förvaring, men här är några riktlinjer:

1. Om hjälmen används regelbundet:

• Rekommenderad livslängd: Cirka 5–7 år.

Efter den tiden kan materialen i hjälmen, särskilt EPS-fodret (den stötabsorberande innermassan), börja brytas ner och förlora sina skyddande egenskaper, även om hjälmen ser hel ut. Dessutom påverkar svett, UV-strålning, temperaturväxlingar och små stötar hjälmens kvalitet med tiden.

• Efter en krasch: Hjälmen bör alltid bytas ut om den varit med om en olycka, även om skadorna inte syns. Den inre dämpningen kan ha blivit komprimerad och därmed förlorat sin skyddsförmåga.

2. Om hjälmen inte används (förvaras korrekt):

• Livslängd: Upp till 7–10 år.

För en oanvänd hjälm som förvaras svalt, torrt och mörkt kan materialens hållbarhet vara något längre, men även då sker en viss naturlig åldring av plast, skum och lim som kan påverka säkerheten. Det rekommenderas ändå att byta ut en hjälm efter cirka 7 år från tillverkningsdatumet, oavsett användning.

Hur vet man när hjälmen bör bytas?

• Kontrollera tillverkningsdatum (stämplat inuti hjälmen).

• Kolla efter sprickor, lösa delar, eller slitage på innermaterialet.

• Om hjälmen känns lösare än tidigare kan innerskum ha börjat tappa sin form.

För maximal säkerhet är det alltså bäst att följa dessa riktlinjer och inte använda en hjälm som börjar bli gammal.

Vi bygger hus och vägar på frigolit utan att någon luft smiter, så tycker det låter sus.
Sant men den frigoliten känns ju annorlunda efter ett par år ute trots allt. Men jag...tror också det är BS. Åtminstone inte att säkerheten skulle påverkas på något väsentligt försämrat skick. I labb finns säkert en skillnad men utomhus med alla variabler som spelar in - jag tror inte det kommer vara avgörande.

Efter den tiden kan materialen i hjälmen, särskilt EPS-fodret (den stötabsorberande innermassan), börja brytas ner och förlora sina skyddande egenskaper, även om hjälmen ser hel ut. Dessutom påverkar svett, UV-strålning, temperaturväxlingar och små stötar hjälmens kvalitet med tiden.
Det är just den biten jag fått höra också men frågan är hur stor skillnaden är.

Sant men den frigoliten känns ju annorlunda efter ett par år ute trots allt. Men jag...tror också det är BS. Åtminstone inte att säkerheten skulle påverkas på något väsentligt försämrat skick. I labb finns säkert en skillnad men utomhus med alla variabler som spelar in - jag tror inte det kommer vara avgörande.

Det är just den biten jag fått höra också men frågan är hur stor skillnaden är.
Låter fullt rimligt iom att den brukas. Hittade kvittot i inkorgen. Köpte den tydligen 2018. Antar att den har passerat bäst-före nästa gång den ska användas.

Kruxet är bara att blinkersen är integrerad.. Hade slängt på ett par Rizoma annars. Men kommer säkert någon bra lösning.
Likadana som till V4.

Tillbaka
Topp