• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

OM jag någonsin kommer köpa hoj igen så ligger nudan bra till.

KTM_990SMR_Husqvarna_Nuda900_180_jpg_1715995.jpg
Härlig bild! ;) såpass! Någon annan hoj du tycker är vassare/bättre i samma kaliber och genre?

Köpte en hoj nu i helgen, det blev en Yamaha XS400 från 1983 i riktigt fint skick, enbart 2500 mil. Har tänkt att ta kortet till våren så det blir en perfekt hoj att öva på.
Nu får vi bara hoppas att vädret blir bättre.

En sak som jag tänkte på är att kopplingen var riktigt hård och seg, vad tror ni det kan bero på? Är det vajern man får byta då?
2587418623_846fdfe685.jpg

(Bilden är skamlöst stulen från nätet)

Köpte en hoj nu i helgen, det blev en Yamaha XS400 från 1983 i riktigt fint skick, enbart 2500 mil. Har tänkt att ta kortet till våren så det blir en perfekt hoj att öva på.

En sak som jag tänkte på är att kopplingen var riktigt hård och seg, vad tror ni det kan bero på? Är det vajern man får byta då?

Kul, grattis! Ser ut att vara i fint skick! Hoppas själv på att kunna skaffa hoj inför sommaren... Blir det A2 du tar? :)
Edit: missade att bilden var lånad...:banghead:

Kul, grattis! Ser ut att vara i fint skick! Hoppas själv på att kunna skaffa hoj inför sommaren... Blir det A2 du tar? :)
Edit: missade att bilden var lånad...:banghead:
Min är dock också i rätt så bra skick så det är inte långt ifrån :)

Nej, jag ska ta A-kort men jag tänkte att den ändå duger gott och väl med sina 45hk, ville ha en lite mindre och medgörlig hoj då jag aldrig kört förut. Blir nog något större och snabbare så fort man får lite mer körvana (och tar kortet :) ).
Jaha kul! Vad blir det för någon?

Min är dock också i rätt så bra skick så det är inte långt ifrån :)

Nej, jag ska ta A-kort men jag tänkte att den ändå duger gott och väl med sina 45hk, ville ha en lite mindre och medgörlig hoj då jag aldrig kört förut. Blir nog något större och snabbare så fort man får lite mer körvana (och tar kortet :) ).
Jaha kul! Vad blir det för någon?
Nice! :)

Alright, härligt, då är det fritt fram sen. Nu vet jag ingenting om modellen men den är som du säger säkert perfekt för ändamålet - har ungefär samma krav på eventuell hoj. Med en förkärlek till 70/80-talshojar samt ett intresse i att kunna göra modifieringar till caferacerstuk och mecka litegrann så har jag siktet inställt på en gammal CB500 four. Klassiskt snygg, men i all ära lite tråkig (och prestandamässigt dålig). Ändå rätt pålitlig och det finns en uppsjö med delar och valmöjligheter. Sen har den exakt 35kW - perfekt i och med att jag kommer behöva gå via A2.

Grattis och (snart) välkommen in i gemenskapen.

Jag skulle testa att lätta på skruven som reglerar kopplingens "tröghet". Du finner den under själva kopplingshandtaget. För detta ändamål bör du inte ha behov av något verktyg.

Grattis och (snart) välkommen in i gemenskapen.

Jag skulle testa att lätta på skruven som reglerar kopplingens "tröghet". Du finner den under själva kopplingshandtaget. För detta ändamål bör du inte ha behov av något verktyg.
Tackar :)
Det får jag ta och testa, hojen är hos päronen några mil bort men så fort jag åker dit igen så, tack :)

Nice! :)

Alright, härligt, då är det fritt fram sen. Nu vet jag ingenting om modellen men den är som du säger säkert perfekt för ändamålet - har ungefär samma krav på eventuell hoj. Med en förkärlek till 70/80-talshojar samt ett intresse i att kunna göra modifieringar till caferacerstuk och mecka litegrann så har jag siktet inställt på en gammal CB500 four. Klassiskt snygg, men i all ära lite tråkig (och prestandamässigt dålig). Ändå rätt pålitlig och det finns en uppsjö med delar och valmöjligheter. Sen har den exakt 35kW - perfekt i och med att jag kommer behöva gå via A2.

Det låter riktigt bra! Jag har också en förkärlek för 70-tals hojarna, speciellt CB 750:n. En CB 500 four låter ju helt perfekt för dig, en jobbkamrat kör en sådan och jag tycker den är riktigt riktigt snygg. Det måste ju dessutom vara den perfekta hojen att göra om till cafe racer :)

Jag var egentligen själv ute efter en 70-tals Honda men jag fick min till ett sådant bra pris att jag helt enkelt inte kunde tacka nej.

Du får posta en bild på din i tråden när du väl skaffar den :)

Det låter riktigt bra! Jag har också en förkärlek för 70-tals hojarna, speciellt CB 750:n. En CB 500 four låter ju helt perfekt för dig, en jobbkamrat kör en sådan och jag tycker den är riktigt riktigt snygg. Det måste ju dessutom vara den perfekta hojen att göra om till cafe racer :)

Jag var egentligen själv ute efter en 70-tals Honda men jag fick min till ett sådant bra pris att jag helt enkelt inte kunde tacka nej.

Du får posta en bild på din i tråden när du väl skaffar den :)
Kul! Farsan jobbar faktiskt på en Rickmanhonda med 750-motorn. Skulle ljuga om jag sa att han inte påverkat mig. :D
Skulle kollegan få för sig att sälja 500an får du gärna höra av dig till mig!

Jag förstår! Yaman är ju dock bättre på typ allt så det var väl tur att du fick ett bra pris också. :)

Absolut. Bilder kommer postas! Lär dröja ett tag men de kommer. :)

Nere i garaget och pillade förut, givetvis tar man med batteriet som underhållsladdas och kör en sväng. Rekommenderar inte R6 på grusig/våt/isigt väglag. Suget på sommar, sol oh värme försvann f.ö. inte!

Var ute och rastade min Vespa 300 igår. Tvättade. Tutade på folk med mitt kompressorhorn. Kul.

Tillbaka
Topp