• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Är medbjuden på en 2 dagars 100mila tur på hoj i helgen till Hafjell och tillbaka.

Det skall regna så jag är lite osäker ännu, panigalen skvätter bra med vatten på ryggen..

Hur bra fungerar dessa?

2-delat tror jag går bort.
Kan välja att ha mcjeans/hoodie eller skinnställ under..
Pratade om regnställ med min körkortslärare och han sa att det enda som fungerar (håller torrt hela dagen) är regnställ som används som arbetsställ. Min rekommendation är att kolla på något sådant om du ska åka en längre sväng.

Är medbjuden på en 2 dagars 100mila tur på hoj i helgen till Hafjell och tillbaka.

Det skall regna så jag är lite osäker ännu, panigalen skvätter bra med vatten på ryggen..

Hur bra fungerar dessa?

2-delat tror jag går bort.
Kan välja att ha mcjeans/hoodie eller skinnställ under..

Har jag kört med, fungerar väldigt bra.

Efter en mindre evighet kom till slut kinaröret som skall testas istället för original.
Finishen är ok men tveksamt om det är titan som utlovat. Hursomhelst så är det 2,5 kilo lättare än original (enligt hushållsvågen).

Givetvis rullade åskan in när jag skulle åka ner till @yonsson så han fick en video istället.
IMG_9244.jpeg
IMG_9255.jpeg
IMG_9257.jpeg

Och jag gjorde rent fälgarna efter jag tog bilderna….

JAg använde det på HDn på luftfilterkåpan. Tänkte dock att jag denna gången skulle ge mig på att försöka foliera. Det bör förhoppningsvis inte vara så svårt iom att ytan är så pass platt. Återstår att se hur det blir :D

Jag kan verkligen rekommendera att handla kvalité från: https://www.vnvinyls.se/page/vinyl-foliering
Jag köpte en röd, blank från dom som jag använde på min Tuono. Väldigt hög kvalite och du köper så mycket som du behöver.
Gick att värma och var lätt att få fast pga att det är hård vinyl som inte skrynklar. Blir det skrynkligt så gör man bara om det.
Vet inte var du bor, men jag har kvar nästan 1m röd som bör vara Ducatiröd.

Köpte en mattsvart på Amazon för en hundring, den var väldigt svårarbetad så jag tog bort den till slut.

Efter en mindre evighet kom till slut kinaröret som skall testas istället för original.
Finishen är ok men tveksamt om det är titan som utlovat. Hursomhelst så är det 2,5 kilo lättare än original (enligt hushållsvågen).

Givetvis rullade åskan in när jag skulle åka ner till @yonsson så han fick en video istället.
IMG_9244.jpeg
IMG_9255.jpeg
IMG_9257.jpeg

Och jag gjorde rent fälgarna efter jag tog bilderna….
Glöm inte att du måste tvätta av det med sprit eller tex wd40 FÖRE du startar den för annars bränns fingeravtryck fast.
Skicka en video! Nu! Ser lovande ut :)

Filmade en otroligt fin väg vi snubblade över förra veckan. Så vi körde den igen när det inte var mörkt.
Placerade micken på ett ställe som faktiskt funkar riktigt bra.
@yonsson Du får tänka bort musiken, så behöver du inte störa dig på den ;)

”Musiken” 😉
Nu har du fått till riktigt bra vinkel. Om jag nu ska vara petig så behöver du bara ställa ner vitbalansen i kamerainställningarna, sedan blir det toppen! Motorljudet låter ju toppen nu!

Jag ska försöka mig på att filma lite nästa gång jag kör. Tyvärr kommer det inte gå lika fort. Provkörde @RobinW s 1290R idag, fan vad den gick. Rätt stor skillnad mot mina 105hk.

Senast ändrad:
@MrJL - En fråga: Du som uppenbarligen har skills till skillnad från oss dödliga. Använder du bakbromsen när du kör gata i samband med att vägen svänger? -Så kallad ”trail breaking”?

Personligen ser jag inte vitsen.

@MrJL - En fråga: Du som uppenbarligen har skills till skillnad från oss dödliga. Använder du bakbromsen när du kör gata i samband med att vägen svänger? -Så kallad ”trail breaking”?

Trail braking innebär att du bromsar hela vägen in i kurvan, fram tills du går på gas. Jag kör så hela tiden men generellt sett utan bakbromsen. Bakbroms på gata ser jag inte heller vitsen med annat än vid låg fart eller på grus.

Trail braking innebär att du bromsar hela vägen in i kurvan, fram tills du går på gas. Jag kör så hela tiden men generellt sett utan bakbromsen. Bakbroms på gata ser jag inte heller vitsen med annat än vid låg fart eller på grus.
Jag har aldrig förstått det där. När man bromsar vid sväng reser ju sig hojen.

Jag trodde vitsen med trail braking var att man skulle motverka att gaffeln ”niger”(?) vilket man möjligtvis kan göra om man enbart använder bakbromsen? -Den är ju däremot väldigt svårdoserad. Jag använder bara bakbromsen när jag kör väldigt långsamt (i stan).

Senast ändrad:
Jag kan verkligen rekommendera att handla kvalité från: https://www.vnvinyls.se/page/vinyl-foliering
Jag köpte en röd, blank från dom som jag använde på min Tuono. Väldigt hög kvalite och du köper så mycket som du behöver.
Gick att värma och var lätt att få fast pga att det är hård vinyl som inte skrynklar. Blir det skrynkligt så gör man bara om det.
Vet inte var du bor, men jag har kvar nästan 1m röd som bör vara Ducatiröd.

Köpte en mattsvart på Amazon för en hundring, den var väldigt svårarbetad så jag tog bort den till slut.
Tack för tipset. Tittade först på Amazon men hittade sedan mindre bitar (30x50) på XT dekor så beställde svart därifrån. Börjar dock fundera om rött varit bättre 😊 Gäller dock att det matchar originalfärgen.

Austin Racing verkar vara först ut med slip on till V2. Lite sugen blir man ju :D
Ska enligt de inte kräva map och ökar ljudet med förmodligen rätt lagom 7dB.

IMG_5140.jpeg
Frågade AR om denna och den satt endast fast med avgasklämma mot katten. Känns minst sagt dyrt mtp vad man får för pengarna.
Tänker att man borde kunna tillverka liknande själv med Ali-delar. Tänker mig något enligt nedan om man inte tar i svingen (total längd bli c.a 240 mm) Allt som allt landar man på typ 500kr jmf med 500 gbp + moms/tull.

IMG_6651.jpeg
IMG_6652.jpeg
IMG_6488.jpeg
IMG_6487.jpeg

Frågade AR om denna och den satt endast fast med avgasklämma mot katten. Känns minst sagt dyrt mtp vad man får för pengarna.
Tänker att man borde kunna tillverka liknande själv med Ali-delar. Tänker mig något enligt nedan om man inte tar i svingen (total längd bli c.a 240 mm) Allt som allt landar man på typ 500kr jmf med 500 gbp + moms/tull.

IMG_6651.jpeg
IMG_6652.jpeg
IMG_6488.jpeg
IMG_6487.jpeg
Frågan är väl vad syftet med bytet är…
Fler hk? Bättre utseende? Mer ljud?
Finns rätt många tillverkare som du kan googla oavsett anledning.

Haha, tack, det var snällt skrivet :)
Ser att herr_raev har svarat redan, jag använder nästan aldrig bakbromsen, bara om jag tex kör bana, och vill bromsa hårt och snabbt på slutet av en raka (och när jag råkar göra wheelies).
Då kan hojen bli lite stabilare rakt fram, men nu med de nya hojarna så har ju flera assisterad bakbroms i synk med frambromsen, i ECUn (jag tror det är med hjälp av ABS, men det får mr räv berätta mer om som kan sånt :) ).
Eftersom jag har kört en del bana så trail breakar jag nästan hela tiden när jag kör lite mer aktivt och det svänger. Som på videon tidigare i skogen.

Jag gillar inte att komma in i en kurva på "neutralt rull" eftersom det gör hojen ostabil, så jag brukar bromsa in i kurvan mot "apex", och sen gasa ur för att göra hojen stabil dit jag ska.

Tack för tipset. Tittade först på Amazon men hittade sedan mindre bitar (30x50) på XT dekor så beställde svart därifrån. Börjar dock fundera om rött varit bättre 😊 Gäller dock att det matchar originalfärgen.
Tror att du kan välja "Ducati röd" och liknande. Alternativt meddela vilken färgkod det är så producerar dom en åt dig.
Finns risk att det ser tacky ut. Om du inte ska ta bort katten och mappa om så kan det ju bli snyggt med AR.
Personligen så gillar jag Racefit mer så kolla om dom har delar på gång.

------------------

Det regnade så mycket idag, så när jag såg att DJI släppte en 360-kamera igår/idag och att den fanns i butik så åkte jag och tröstköpte en.
Förhoppningsvis blir det sol imorgon så jag kan testa :)
IMG_4281.jpg

Jag kollar bara på ABS oxå, just nu står valet mellan en 2013 Kawasaki ER6-n för ca 45 tkr, en 2022 scrambler för 66 tkr, ny trident för 93 tkr och en svartpilen för 100 tkr. Tilläggas att Svartpilen finansieras sjukt mycket bättre än övriga.. förutom kawasakin som jag isf betalar up front…
Köp den du vill ha, livet är för kort för att inte njuta max.
Liten prisskillnad och det är ännu dyrare att byta…

Filmade en otroligt fin väg vi snubblade över förra veckan. Så vi körde den igen när det inte var mörkt.
Placerade micken på ett ställe som faktiskt funkar riktigt bra.
@yonsson Du får tänka bort musiken, så behöver du inte störa dig på den ;)

Ärlig fråga utan att kritisera, men varför lägga på musik?
Många gör det på liknande filmer…
Motorljud är underbart och snart har vi bara elfordon ;)

Ser att herr_raev har svarat redan, jag använder nästan aldrig bakbromsen, bara om jag tex kör bana, och vill bromsa hårt och snabbt på slutet av en raka (och när jag råkar göra wheelies).
Då kan hojen bli lite stabilare rakt fram, men nu med de nya hojarna så har ju flera assisterad bakbroms i synk med frambromsen, i ECUn (jag tror det är med hjälp av ABS, men det får mr räv berätta mer om som kan sånt :) ).
Eftersom jag har kört en del bana så trail breakar jag nästan hela tiden när jag kör lite mer aktivt och det svänger. Som på videon tidigare i skogen.

Jag gillar inte att komma in i en kurva på "neutralt rull" eftersom det gör hojen ostabil, så jag brukar bromsa in i kurvan mot "apex", och sen gasa ur för att göra hojen stabil dit jag ska.

Tror att du kan välja "Ducati röd" och liknande. Alternativt meddela vilken färgkod det är så producerar dom en åt dig.

Finns risk att det ser tacky ut. Om du inte ska ta bort katten och mappa om så kan det ju bli snyggt med AR.

------------------

Det regnade så mycket idag, så när jag såg att DJI släppte en 360-kamera igår/idag och att den fanns i butik så åkte jag och tröstköpte en.
IMG_4281.jpg
Stämmer! Som jag förstått det så lirar hela bromssystemet ihop baserat på lutning, hur hårt man bromsar osv osv osv. Exakt hur det fungerar har jag ingen koll på :D

Jag har aldrig förstått det där. När man bromsar vid sväng reser ju sig hojen.

Jag trodde vitsen med trail braking var att man skulle motverka att gaffeln ”niger”(?) vilket man möjligtvis kan göra om man enbart använder bakbromsen? -Den är ju däremot väldigt svårdoserad. Jag använder bara bakbromsen när jag kör väldigt långsamt (i stan).

Du vill klämma ihop gaffeln i entry/mot apex.
Ju djupare ner I slaget gaffeln är, desto kortare blir hojen = svänger bättre, mer tryck på framhjulet etc etc.

Blandar du då även in bakbroms i entry så hjälper du till att "dra ned" hojen och flyttar därmed lite vikt bakåt, då kan du bl.a ha ännu mer frambroms utan att besöka sandfållan.

Givetvis inom rim och reson då, däcken ska ju klara av belastningen med.

Dessutom vill du ju hellre åka med hög hastighet långt på rakan och lägga maximalt Med fartminskning/broms i kurvtagningen.

MEN! Under min RR tid åkte jag 1.09.8 med en 13 år gammal 600 runt åsen (med flexig originalgaffel), eller 2.04 på aragon som exempel. Detta utan att använda bakbroms då mitt trasiga knä gör det praktiskt taget omöjligt att nå dit eller modulera bakbroms, och jag var för fattig för att skaffa tumbroms.

Mao, man kan åka "rätt fort" (om jag får benämna det så?) Utan att blanda in bakbromsen. 🙂

Till Duccen är jag dock sugen på tumbroms, bara för att jag gillar prylar nuförtiden 😁👍

Ärlig fråga utan att kritisera, men varför lägga på musik?
Många gör det på liknande filmer…
Motorljud är underbart och snart har vi bara elfordon ;)
Jag gillar musik, tycker det blir lite väl monotont att lyssna på en motor en längre tid :)
Stämmer! Som jag förstått det så lirar hela bromssystemet ihop baserat på lutning, hur hårt man bromsar osv osv osv. Exakt hur det fungerar har jag ingen koll på :D
Det är helt klart någon hokospokos dom håller på med ;)
Ju djupare ner I slaget gaffeln är, desto kortare blir hojen = svänger bättre, mer tryck på framhjulet etc etc.

Blandar du då även in bakbroms i entry så hjälper du till att "dra ned" hojen och flyttar därmed lite vikt bakåt, då kan du bl.a ha ännu mer frambroms utan att besöka sandfållan.

Dessutom vill du ju hellre åka med hög hastighet långt på rakan och lägga maximalt Med fartminskning/broms i kurvtagningen.

MEN! Under min RR tid åkte jag 1.09.8 med en 13 år gammal 600 runt åsen (med flexig originalgaffel), eller 2.04 på aragon som exempel. Detta utan att använda bakbroms då mitt trasiga knä gör det praktiskt taget omöjligt att nå dit eller modulera bakbroms, och jag var för fattig för att skaffa tumbroms.

Mao, man kan åka "rätt fort" (om jag får benämna det så?) Utan att blanda in bakbromsen. 🙂

Till Duccen är jag dock sugen på tumbroms, bara för att jag gillar prylar nuförtiden 😁👍
Klart du ska ha tumbroms! Ser fram emot video! :)

På gatan kan man ju tänka sig att det finns fördelar med att ligga på bromsen en aning tills man ser utgången av kurvan, då är du ju maximalt bromsberedd om det skulle dyka upp något oväntat på vägen.

Jag sa det till en instruktör på knix som nästan brusade upp över att jag tog upp ämnet, snacka om hängiven till deras doktrin. Den säger ju att man alltid ska välja sin hastighet innan kurvan och ligga på gasen genom kurvan och dra på mot utgången. Det fungerar ju för att hålla motorcykeln stabil under kurvan.

Kan inte tänka mig att någon förespråkar att rulla genom kurvan ”på neutralen”, som någon nämnde :)

Frågan är väl vad syftet med bytet är…
Fler hk? Bättre utseende? Mer ljud?
Finns rätt många tillverkare som du kan googla oavsett anledning.
Det framförallt för att få lite trevligare ljud.
Iom att modellen är såpass ny så finns det inte många alternativ. Austin Racing samt Termi. Endast slip-on (under-seat som original) ligger på c.a 20k. Lite i överkant för lite trevligare ljud. Avvaktar med helsystem och mapp till garantin gått ut. Har hört att Ducatin kan vara rätt kinkiga vid garantiärenden.

------------------

IMG_4281.jpg
håller med att risken finns att det blir lite tacky. Får nog avvakta lite till fler alternativ kommer ut.

Vad är åsikerna när det kommer till denna typ av GP slipon? Tycker pro-Race gör riktigt snygga som man kan få i titan.
IMG_6653.jpeg

Någon som har svart wrap hemma som de inte behöver? :p Tänkte ge mig på att wrapa dessa. Tips vart man kan hitta prisvärt wrap? Behöver typ endast 30cm x 100cm (om jag inte gör bort mig) :D

(Update: Hittade folie för backspegel som bör förhoppningsvis fungera :) )
sfv2s wrap.jpg
Är det någon som har PS skills som har lust att göra den silvriga kåpan i mattsvart resp ducatiröd? :)

Det framförallt för att få lite trevligare ljud.
Iom att modellen är såpass ny så finns det inte många alternativ. Austin Racing samt Termi. Endast slip-on (under-seat som original) ligger på c.a 20k. Lite i överkant för lite trevligare ljud. Avvaktar med helsystem och mapp till garantin gått ut. Har hört att Ducatin kan vara rätt kinkiga vid garantiärenden.

håller med att risken finns att det blir lite tacky. Får nog avvakta lite till fler alternativ kommer ut.

Vad är åsikerna när det kommer till denna typ av GP slipon? Tycker pro-Race gör riktigt snygga som man kan få i titan.
IMG_6653.jpeg
Har nån råkat tappa rivjärnet i avgasröret? ;)

Tillbaka
Topp