• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag är skeptisk 😄
Tror repskydd funkar sådär på plast utomhus på en motorcykel där det snabbt blir ett tunt lager smuts/vägdamm som agerar sandpapper. Men det lär väl visa sig, och det kanske går att polera bort isf.
Touch verkar ju dessutom vara extrautrustning?
Finns ju massvis av displayer med touchscreen. GPS, datorer mm mm.

De flesta modellerna tillverkas i Mattighofen, AT. Det finns dock några modeller som skruvas ihop i Kina.
Vet dock inte hur det är med just denna modell.
Österrike. Tror motorblock är från Kina, resten Österrike.
Om Bajaj får bestämma (som nu äger 75% av KTM) så ska produktionen flyttas till Asien eller Indien.

Raviv Bajaj, the managing director of Bajaj Auto, offered a straightforward assessment of KTM’s troubles and what needs to be done to overcome them. “To put it very simply and bluntly, European manufacturing is dead,”

”I can tell you that the roadmap [for moving forward] rests fundamentally on these two thoughts: first, we have to restore the brand… the second thing we have to do is reset the cost. Moving production out of Europe is part of the answer to that second goal, says Bajaj”

Han tillägger även (vilket jag inte visste) “Every single Triumph motorcycle that is made today is made either in Thailand [or], more recently, India. If Triumph can do this 15 years back, why not KTM?”

Om Bajaj får bestämma (som nu äger 75% av KTM) så ska produktionen flyttas till Asien eller Indien.

Raviv Bajaj, the managing director of Bajaj Auto, offered a straightforward assessment of KTM’s troubles and what needs to be done to overcome them. “To put it very simply and bluntly, European manufacturing is dead,”

”I can tell you that the roadmap [for moving forward] rests fundamentally on these two thoughts: first, we have to restore the brand… the second thing we have to do is reset the cost. Moving production out of Europe is part of the answer to that second goal, says Bajaj”

Han tillägger även (vilket jag inte visste) “Every single Triumph motorcycle that is made today is made either in Thailand [or], more recently, India. If Triumph can do this 15 years back, why not KTM?”
Säkert på sikt, men frågan var 990 och den tillverkas i Österrike med start denna månad.

IMG_0610.jpeg

Snackade lite med en gubbe på över 80 som äger denna. Han har kört 1200mil på i år och äger 12 motorcyklar. Kul gubbe.

Säkert på sikt, men frågan var 990 och den tillverkas i Österrike med start denna månad.
Jag hoppas verkligen att de får ordning på skutan och kan börja producera. 990R ska väl också börja produceras nu i november om allt vill sig väl. Måste dock vara bra jobbigt läge med alla underleverantörer som man bränt. Kan tänka mig att de vill ha förskottsbetalning för att leverera så man hoppas att Bajaj kan tillföra cash för att kunna hålla produktionen rullande. Blir spännande att se när första hojarna börjar levereras till handlarna.

Jag hoppas verkligen att de får ordning på skutan och kan börja producera. 990R ska väl också börja produceras nu i november om allt vill sig väl. Måste dock vara bra jobbigt läge med alla underleverantörer som man bränt. Kan tänka mig att de vill ha förskottsbetalning för att leverera så man hoppas att Bajaj kan tillföra cash för att kunna hålla produktionen rullande. Blir spännande att se när första hojarna börjar levereras till handlarna.
Det var 990R jag syftade på. :)
Vanliga 990 verkar de inte fått ut på marknaden än så jag gissar att de gör båda modellerna samtidigt.

Någon som vet säkert om jag vågar vaxa tanken? Den anges vara flerfärgad men den är ju svart med vissa partier blanka och andra matta. Förstör jag den om jag lägger på samma vax över hela?

Jag håller på och putsar upp den inför vintervilan men tanken vågar jag mig inte på. Kan jag sabba den? Jag har vaxat ytor förr men då har allting varit blankt.
IMG_7120.jpeg

IMG_6580.jpeg

Intressant, jag trodde att de fortfarande använde sig av sina 2 fabriker i Hinckley.
Förutom Thailand tror jag att de även har en fabrik i Brasilien.
Kanske produktion i Thailand och Indien och en del montering i UK?

Någon som vet säkert om jag vågar vaxa tanken? Den anges vara flerfärgad men den är ju svart med vissa partier blanka och andra matta. Förstör jag den om jag lägger på samma vax över hela?

Jag håller på och putsar upp den inför vintervilan men tanken vågar jag mig inte på. Kan jag sabba den? Jag har vaxat ytor förr men då har allting varit blankt.
IMG_7120.jpeg

IMG_6580.jpeg
Känns ju konstigt att vaxa en matt yta.
På min Street Bob med mattlackad tank sades det att man inte skulle vaxa. Men det kanske finns medel nu för tiden som fixar det?

IMG_6551.jpeg

Känns ju konstigt att vaxa en matt yta.
På min Street Bob med mattlackad tank sades det att man inte skulle vaxa. Men det kanske finns medel nu för tiden som fixar det?

IMG_6551.jpeg
Bra fundering, är all vax alltid blank? Jag vill gärna hitta något som skyddar originallacken mot smårepor. En skyddande yta, matt eller blank vore det bästa.

Någon som har tagit Urlaub Express ner till alperna?
Vi funderar på att ta oss ner och bocka av Stelvio och Gardasjön nästa år.

Någon som har tagit Urlaub Express ner till alperna?
Vi funderar på att ta oss ner och bocka av Stelvio och Gardasjön nästa år.
Finns ett roligt instagramkonto om Stelviopasset. Många som välter där. :)

Tillbaka
Topp