• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ducati Monster, gammal häck som jag har haft 4ever. Står i garage och bara tar plats, tror inte jag haft den påställd sedan 2013....:(
Gillar gamla monster, hade en 900 "vanlig" (inte dark), skönt temperament, torrkoppling som skrämde förbipasserande och mycket körglädje. Körde den på bana ett par gånger till och med.
Var inne hos AVA MC igår och kollade snabbt på nya monster 1200cc, 160 hästar :eek: helt galet på en sådan nakenhoj känns det som...
Ducati gör nog dom vackraste hojarna, förstår att en del blir nästan religiösa...

M-1200R_2016_Amb-05_1920x1080.mediagallery_output_image_[1920x1080].jpg

Gillar gamla monster, hade en 900 "vanlig" (inte dark), skönt temperament, torrkoppling som skrämde förbipasserande och mycket körglädje. Körde den på bana ett par gånger till och med.
Var inne hos AVA MC igår och kollade snabbt på nya monster 1200cc, 160 hästar :eek: helt galet på en sådan nakenhoj känns det som...
Ducati gör nog dom vackraste hojarna, förstår att en del blir nästan religiösa...

Har också en "vanlig" men en 750, ej torrkoppling tyvärr. Dock ett par riktigt välljudande Silmoto dämpare som gör åkningen tilltalande.

Senast ändrad:

Så snyggt... Som ett smycke.

Har också en "vanlig" men en 750, ej torrkoppling tyvärr. Dock ett par riktigt välljudande Silmotor dämpare som gör åkningen tilltalande.
Jag hade också Sil Moto, var tvungen att stoppa in db-killers, det lät verkligen oanständigt högt... Med db-killers lät det bara väldigt högt... Skall nog vara Termisar på italienare :)

@Chrisse @MrJL Minst 18 cm mellan själva "lysena" på blinkersarna. MC-skulten är 17, och det brukar gå bra att sätta blinkersar utan fot i den ramen, fast det nog blir bara 17,5.
Å andra sidan är Hojarna ju helfordonsgodkända nu för tiden, så ska man hårddra det så blir det ingen tail tidy alls...

@Chrisse @MrJL Minst 18 cm mellan själva "lysena" på blinkersarna. MC-skulten är 17, och det brukar gå bra att sätta blinkersar utan fot i den ramen, fast det nog blir bara 17,5.
Å andra sidan är Hojarna ju helfordonsgodkända nu för tiden, så ska man hårddra det så blir det ingen tail tidy alls...

Är väl medveten om att min "setup" är långt ifrån OK, men tycker det är lika fel ur annat perspektiv att köra med den anskrämliga originalskärmen bak :)

Har en reservtail liggandes med skyl/skyltbelysning och original blinkers, så byter enkelt om nöden kräver det.

Är väl medveten om att min "setup" är långt ifrån OK, men tycker det är lika fel ur annat perspektiv att köra med den anskrämliga originalskärmen bak :)

Har en reservtail liggandes med skyl/skyltbelysning och original blinkers, så byter enkelt om nöden kräver det.
Äsch, jag är minst kinkig på sånt där i hela världen, typ. När vi fixar och trixar på jobbet är vi dock jävligt noga med sånt där. Ingen kund ska lämna vår butik med ett riktigt "snutblänke" om vi styrt upp det.

Monster är så snygga :)!

Precis lämnat in ansökan för övningskörning. Har ni några rekommendationer vad man bör tänka på vid första hoj? Jag har ingen lust att åka fort utan åka omkring och mysa är tanken, vill sitt hyfsat bekvämt och väger 145 plus 60 kilo fru som ska få åka med ibland.

Detta står på önskelistan

http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_M1800R_BZ_66219056.htm?ca=5&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Suzuki_M1800R_BZ_66219056.htm?ca=5&w=3

Jag skulle nog satsa på en enklare (mindre) mc för att köra upp. Det är nog tillräckligt knepigt som det är. Sitta väldigt rakt upp (som du är inne på). En gammal "tråkig" körskolemc typ, som du sedan säljer och skaffar den du egentligen vill ha.
Många jag känner (kompisar och via två mc-lärare) har fått insikten om hur annorlunda det egentligen var att köra mc mot vad man kanske först trodde, inte svårt, men mer teknikkrävande om det blir skarpt läge. Det är som med allt annat, många hundra (tusen ?) timmar innan "det blir rutin". Och med det vill jag säga... Avvakta med att skjutsa innan du kört en säsong själv. Kanske eventuellt gått lite SMC-kurser etc. Ex. tokbromsar du i en kurva åker du antagligen av vägen, behöver du väja snabbt eller kommer in för fort i en kurva kommer du dom första gångerna att bli helt iskall (på ett dåligt sätt) eftersom du inte är van att "luta ännu mer" eller snabbt byta riktning.

Jag skulle nog satsa på en enklare (mindre) mc för att köra upp. Det är nog tillräckligt knepigt som det är. Sitta väldigt rakt upp (som du är inne på). En gammal "tråkig" körskolemc typ, som du sedan säljer och skaffar den du egentligen vill ha.
Många jag känner (kompisar och via två mc-lärare) har fått insikten om hur annorlunda det egentligen var att köra mc mot vad man kanske först trodde, inte svårt, men mer teknikkrävande om det blir skarpt läge. Det är som med allt annat, många hundra (tusen ?) timmar innan "det blir rutin". Och med det vill jag säga... Avvakta med att skjutsa innan du kört en säsong själv. Kanske eventuellt gått lite SMC-kurser etc. Ex. tokbromsar du i en kurva åker du antagligen av vägen, behöver du väja snabbt eller kommer in för fort i en kurva kommer du dom första gångerna att bli helt iskall (på ett dåligt sätt) eftersom du inte är van att "luta ännu mer" eller snabbt byta riktning.

Mycket bra råd, borde skrivit tydligare att köpa en "riktig" mc kommer dröja ett par år och tanken är som du nämner köpa något billigt att lära sig köra med.

Uppkörning blir med körskolans mc.

PEngarna ska satsa på riktig hjälm och skydd

Tillbaka
Topp