• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ja men precis, det hade jag knappt övat på innan dagens lektion och det är väl egentligen det enda som känns lite knepigt. Då jag har hoj så ska jag definitivt lägga ner mkt tid på att öva själv på det hemma.
Sen är ju mycket upp till körskolan om du kör upp genom dom när dom släpper iväg dig till uppkörning... Upp med bild på hojen ;)

Sen är ju mycket upp till körskolan om du kör upp genom dom när dom släpper iväg dig till uppkörning... Upp med bild på hojen ;)

Ja det har du ju helt rätt i :)

Bjuder på en bild från premiärturen, var +1° och fortfarande massa snö ute. Var ingen behaglig tur direkt ;)

20160315_182512.jpg

Får ju ta en klockrelaterad såklart också
20160326_150218.jpg

Jag ska dock påpeka att jag planerar att köpa en ordentlig hoj så fort jag tar kortet!

Kom nyss hem från min andra körlektion på trafikskolan.

Att jag köpte en egen hoj som jag kan köra ute hos mina päron (på landet) med verkar ha hjälpt väldigt mkt då jag aldrig kört varken moppe eller mc. Risktvåan och teoriprovet är redan bokade.

Känns jävligt kul och det går bra än så länge.

Tänkte bara fråga hur många körlektioner ni som har kortet här tog?

En lektion på bana för att öva inför krypkörning och de andra momenten samt en lektion ute på gata :)

Ja, köper man något nytt snabbt för 150k så brukar ju inte försäkringen vara så rolig heller... :(

Själv har jag precis beställt en flång ny Kawasaki W800, retrohoj som ska efterapa deras W1 från 60-talet som i sin tur var en licenstillverkad BSA-kopia. Har aldrig ens sett en sådan hoj i verkligheten men enligt alla tester man läst/sett så ska den vara av god kvalité, ha hög driftsäkerhet, vara rolig och enkel att köra och sen är den ruskigt snygg i mina ögon :)

Leverans om ca en vecka från nu, förhoppningsvis är det lite mindre kallt då här uppe i Norrbotten och att dom hunnit sopa upp det mesta av gruset på gator o vägar...

Kawasaki W800.jpg

/Rikard

Funderar på att sälja min 2002 Harley Davidson Heritage Springer, som är i det närmaste nyskick.
1450cc Twincam med insprutning, 2200 mil, customlack, 1960-1961 års tankdekaler.
Modellen tillverkades mellan 1997-2003.
1450cc Twincam 2000-2003.
Avtagbar ruta på 10 sekunder med snabbfäste-detachable.
Prisidé 139K eller bud..
Pm vid intresse
Kolla länken på You Tube om modellen med en cool film och bra musik.

IMG_1246.jpg

Frågan var hur många lektioner vi med MC-kort tog inte vad som räcker.
Vad som räcker är självklart individuellt och för mig räckte det tydligen.
Frågor på det?

Ja, jag har vissa frågor på det. För det första tycker jag det är lite beklämmande att folk sprider synen på att det skulle vara någon slags triumf att ta så få lektioner som möjligt. Nej, jag har mycket svårt att tro att det "räckte" för dig. Att du sen slank igenom provet gör dig inte till en bra förare för det.

Nedanstående är riktat till samtliga som ska ta körkort för motorcykel..

Utbildningen till mc-förare är tyvärr något många slarvar med, ibland pga okunskap, ibland pga snålhet och dumhet. Många anser att dom redan har personbilskörkort och att det då är såpass lika att det bara är att köra på med motorcykel också. Kan ju lika gärna klargöra det med då...

Mc-åkning är inte detsamma som personbil.

Det är två helt olika fordon som beter sig på helt olika sätt med olika tankar kring placering, hastighetsanpassning, bromsteknik och avsökning. Jag skulle säga att en personbil och en buss har mer lika förutsättningar gällande ovanstående än vad en motorcykel har. Gå till en professionell utbildare och skaffa en privat handledare för att kunna tillämpa vad du lär dig på trafikskolan. Frågan är inte vad du behöver göra för att klara provet, frågan är vad du behöver göra för att bli en bra mc-förare.

Ca 2 månader in i säsongen förra året hade sahlgrenska sjukhuset i Göteborg 67 allvarliga fall av olyckor med motorcykel. Hoj är galet kul men också ca 20 ggr farligare än personbil. Framförallt som outbildad.

Nu är vi i upptakten till en fantastisk mc-säsong som jag hoppas blir helt galet skön. Ska jobba hela sommaren och kommer väl i princip att bo på mc-banan och på hojen. Arbetar på trafikverket förarprov som trafikinspektör, aka "uppkörningsgubbe". Hoppas möta på någon/några av er :)
Gör nu inget halvhjärtat, ni kommer ha glädje av mc-kortet hela livet. Satsa lite på kunskapen för att överleva nu också och inte bara för att klara provet.

Stort lycka till!
// Daniel

Ja, jag har vissa frågor på det. För det första tycker jag det är lite beklämmande att folk sprider synen på att det skulle vara någon slags triumf att ta så få lektioner som möjligt. Nej, jag har mycket svårt att tro att det "räckte" för dig. Att du sen slank igenom provet gör dig inte till en bra förare för det.

Utbildningen till mc-förare är tyvärr något många slarvar med, ibland pga okunskap, ibland pga snålhet och dumhet. Många anser att dom redan har personbilskörkort och att det då är såpass lika att det bara är att köra på med motorcykel också. Kan ju lika gärna klargöra det med då...

Det är två helt olika fordon som beter sig på helt olika sätt med olika tankar kring placering, hastighetsanpassning, bromsteknik och avsökning. Jag skulle säga att en personbil och en buss har mer lika förutsättningar gällande ovanstående än vad en motorcykel har. Gå till en professionell utbildare och skaffa en privat handledare för att kunna tillämpa vad du lär dig på trafikskolan. Frågan är inte vad du behöver göra för att klara provet, frågan är vad du behöver göra för att bli en bra mc-förare.

Ca 2 månader in i säsongen förra året hade sahlgrenska sjukhuset i Göteborg 67 allvarliga fall av olyckor med motorcykel. Hoj är galet kul men också ca 20 ggr farligare än personbil. Framförallt som outbildad.

Nu är vi i upptakten till en fantastisk mc-säsong som jag hoppas blir helt galet skön. Ska jobba hela sommaren och kommer väl i princip att bo på mc-banan och på hojen. Arbetar på trafikverket förarprov som trafikinspektör, aka "uppkörningsgubbe". Hoppas möta på någon/några av er :)
Gör nu inget halvhjärtat, ni kommer ha glädje av mc-kortet hela livet. Satsa lite på kunskapen för att överleva nu också och inte bara för att klara provet.

Stort lycka till!
// Daniel

Så om jag har kört moped i ett år, lätt mc i två år, övningskört privat 2 år och sedan tagit två lektioner så är det absolut inte tillräckligt menar du? Nu har jag inte gjort det men du har ingen aning om min trafikvana på mc så det känns som ett väldigt märkligt yttrande från dig.
Vidare sa jag ingenting om att det skulle vara bra eller dåligt att ta få lektioner. Det var din tolkning. Svarade på en fråga som ställdes.

I övrigt bra skrivet.

Så om jag har kört moped i ett år, lätt mc i två år, övningskört privat 2 år och sedan tagit två lektioner så är det absolut inte tillräckligt menar du? Nu har jag inte gjort det men du har ingen aning om min trafikvana på mc så det känns som ett väldigt märkligt yttrande från dig.
Vidare sa jag ingenting om att det skulle vara bra eller dåligt att ta få lektioner. Det var din tolkning. Svarade på en fråga som ställdes.

I övrigt bra skrivet.
Absolut var det en tolkning från min sida, om det var feltolkat så ber jag om ursäkt. Svårt att läsa ut nyanser i text utan att "prata på riktigt". Tyvärr är jag nog lite färgad av att tidigare arbetat som utbildare och att hur många ggr som helst tidigare hört/läst om människor som säger att dom minsann bara tog tre lektioner och att det är så himla lätt och så vidare. Självklart finns det dom som har en otrolig fallenhet för att köra hoj/bil men dom är egentligen rätt få. Faktum är att de flesta faktiskt får jobba lite för att lära sig. Det kan bli fel för dom som har ett större behov av att träna när dom läser att " alla andra" minsann bara tog två-tre lektioner och "kunde allt". Det drabbar i många fall självkänslan och gör att det i stället tar ännu längre tid. Man känner sig helt enkelt dålig..

Bara en parentes, men kul att diskutera om saken! :)

Jag körde nog ett 10-tal lektioner med en lysande briljant och pedagogisk MC-lärare och jag ångrar absolut inte den "kostnaden". Sen förutom det övningskörde jag privat också mest för att bara få vana av hojjen/växla/bromsa, etc.
Sen ritade jag upp lågfartsbanan på parkeringen till den lokala skolan och tillbringade bra många kvällar där och övade på den banan. Jag övade även andra former av "balansövningar" på den parkeringen.
Sen gick uppkörningen som en dans och jag känner mig hyfsat trygg i trafiken, ja - det var väl en donna i bil förra sommaren som plötsligt svängde vänster från en högerfil med mig i filen till vänster om henne. Tvärnit, och sen körde jag om henne och hytte med näven och hon bara skakade på armarna i oförstånd - vad har jaaag gjort?
/Rikard

Stort lycka till!
// Daniel
Bra skrivet!
Reagerade själv likadant. Just när det gäller körkort så är det av nån underlig anledning tufft att ha kört så få lektioner som möjligt eller betalat så lite som möjligt.
Själv körde jag rätt många lektioner. Tills JAG kände att jag var nöjd. Antalet minns jag inte, men säkert nånstans mellan 15-20.
Tyvärr var det inte förren nästan 10 år senare när jag provade bankörning för första gången som jag insåg att jag hade väldigt mycket kvar att lära gällande hojkörning.
Numera blir det nästan uteslutande bankörning.

Så gällande antalet körlektioner. Kör tills du känner dig nöjd och var ÄRLIG med dig själv. Lämna egot utanför :)

Gällande olycksstatistik så är det lite trist att man inte tar med hurvida föraren faktiskt har körtkort eller inte. Det är tyvärr inte ovanligt att bössefolk snor en sporthoj o kör en joyride som slutar illa....

Tillbaka
Topp