• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kan bara hålla med ovan!
Ärligt så är det mycket att tänka på även om man har trafikvana. När du väl är klar ska du ta smc kurser, där lär du dig ofantligt mkt.
SMC är listiga. De börjar med att pusha dig att prova på Knix, ofarligt billigt och gör dig trafiksäkrare. Efter några gånger får man inte samma kick längre och vill testa på tyngre grejer - storbana. Man får då gasa fritt och känna vad lite av cykeln är potent till att leverera. Det är fortfarande relativt billigt med bandagarna då man kan köra dit på sin gathoj, budget ca en Tudor. MEN när du tagit dig igenom stegen 1-4 så erbjuds det riktigt tunga grejer - race! Inget mer tjat om SMC svängar, vara färdigbromsad innan kurvan mm. Här kan det eskalera totalt med race kittning, racebuss, däckvärmare och ett däckkonto. Då är det inget problem att bränna en Rolex per säsong (sky is the limit), går såklar att hålla ner det beroende på hur många dagar av semestern som ska läggas utanför motorbanan.

Som sagt, allt är SMC:s fel...:rage:

Körde in i Göta tunneln i Göteborg på 3ans varvstopp.
Dom sköt inte med laser så ingen hastighet eller så.. Men han satte dig mig mer eller mindre för allt han kunde förutom hastigheten.
-Blinkers blinkade för snabbt
-Skyltbelysning felplacerad
-Skylt felplacerad
-Eftermarknadsxenon
-För hög bullernivå.
-Ej typgodkända backspeglar

osv osv.. Men körkortet är kvar :)
Helt rätt, trafikfaror och nedsmutsare skall straffas.

Hur skulle en polis på stan kunna avgöra om backspeglarna är typgodkända? Det är inte så att du skarvar lite nu? Eller var det bara saker han sade muntligen?

Hur skulle en polis på stan kunna avgöra om backspeglarna är typgodkända? Det är inte så att du skarvar lite nu? Eller var det bara saker han sade muntligen?

Muntligen.. För att vara exakt så fick jag böter för att hojen ej längre var typgodkänd. (Samt vissa specifika saker som lampor osv)
Alla typgodkända delar skall vara synligt märkta med en liten ingravering eller dylikt.. Kolla noga så ser du :) (gäller endast nyare hojar.)

När jag tog MC-kortet (Första gången) så behövde jag totalt 6 lektioner (4 av lektionerna var dubbellektioner, alltså 55 minuter körtid)
Dock så hade jag mycket vana ifrån mopedtiden och har kört en hel del cross som ung.. Så växlingen och balansen satt där.
Men det är fortfarande väldigt mycket detaljer att lära sig..

-Placering
-Titta, blinka, placera, sväng
-Alltid använda båda bromsarna
-Konbanan
-Uppmärksamhet osv

10 lektioner tror jag dom flesta som kört moped eller har bilkörkkort sedan tidigare klarar sig på. Men det är ju helt individuellt.
Vilket som så kan jag lova dig att det är värt det :) Friheten man känner på en MC är större än denna värld.

Muntligen.. För att vara exakt så fick jag böter för att hojen ej längre var typgodkänd. (Samt vissa specifika saker som lampor osv)
Alla typgodkända delar skall vara synligt märkta med en liten ingravering eller dylikt.. Kolla noga så ser du :) (gäller endast nyare hojar.)
Jag skulle tro att han bara drog till med ett antal grejer som han ansåg felaktiga och var och en gör att hojen frångår typgodkännandet. Däremot tror jag inte det skulle hålla för en rättegång om de prövades. Men strunt samma, problemet är att du åker en hoj som skriker "bötfäll mig!" i och med eftermarknadsxenon och bullrigt avgas.

När jag kör hoj vill jag vara så diskret som möjligt, man vill ju att länsman ska titta åt andra hållet när man drar förbi :rolleyes:

Jag skulle tro att han bara drog till med ett antal grejer som han ansåg felaktiga och var och en gör att hojen frångår typgodkännandet. Däremot tror jag inte det skulle hålla för en rättegång om de prövades. Men strunt samma, problemet är att du åker en hoj som skriker "bötfäll mig!" i och med eftermarknadsxenon och bullrigt avgas.

När jag kör hoj vill jag vara så diskret som möjligt, man vill ju att länsman ska titta åt andra hållet när man drar förbi :rolleyes:

Garanterat så.. Han är ökänd denna pliten i Göteborg dessutom..
Idag står dom och skjuter vid landvettersjön:

https://www.facebook.com/groups/1629436417305416/?fref=ts

Man skall höras och synas när man kör!
Loud N Proud :D i riktig fjortisanda!

Efter min lilla incident med konstapeln så är nu äntligen hojen redo för besiktningen imorgon :) diskbollar inhandlade!

image.jpeg

Jag har kört gokartbana med Smc flera gånger och kan rekommendera det, billigt och förbannat kul:)

Tyvärr sålde jag hojen innan vintern och vad de verkar så blir det här den första sommaren utan hoj på sex år:cool: Vill rekommendera er som inte har mc-kort att ta det, svårt att få en sådan frihetskänsla som på hoj.

Jag har kört gokartbana med Smc flera gånger och kan rekommendera det, billigt och förbannat kul:)

Tyvärr sålde jag hojen innan vintern och vad de verkar så blir det här den första sommaren utan hoj på sex år:cool: Vill rekommendera er som inte har mc-kort att ta det, svårt att få en sådan frihetskänsla som på hoj.
Se tidigare inlägg, det är så de på SMC lurar in dig i banträsket... :shifty:

Testade nya GSX-S 1000 FA idag. Ny cykel, så tog det rätt lungt, men riktigt trevlig, dock så där japanskt karaktärslös. Bra mos, bekväm, billig, billig försäkring. Passar många!

Blir så trött.
La hojen idag...

En billist körde över ett brett spärrområde på flera meter i hög fart och försökte slinka in framför mig.
Jag körde lagligt (För en gång skull) och han nästan svänga undan, men bakre delen av hans bil körde emot mitt framhjul som trycktes till. Hojen vek sig ner och åkte i backen... Förvånadsvärt lite skador dock.. Kraschpuckarna och bombinerna tog mer eller mindre hela smällen.

Föraren i bil stack iväg, och han tyvärr inte ta hans regnummer... Men ett vittne tog bokstäverna åtminstone, så kanske går att spåra.

Blir så trött.
La hojen idag...

En billist körde över ett brett spärrområde på flera meter i hög fart och försökte slinka in framför mig.
Jag körde lagligt (För en gång skull) och han nästan svänga undan, men bakre delen av hans bil körde emot mitt framhjul som trycktes till. Hojen vek sig ner och åkte i backen... Förvånadsvärt lite skador dock.. Kraschpuckarna och bombinerna tog mer eller mindre hela smällen.

Föraren i bil stack iväg, och han tyvärr inte ta hans regnummer... Men ett vittne tog bokstäverna åtminstone, så kanske går att spåra.
Stor ogilla på den och idioten som körde iväg, vad är det för fel på folk? Hoppas du får tag i han!

Blir så trött.
La hojen idag...

Så tråkigt att höra. Beklagar! Hur gick det med dig då? Och så jävla beklagligt med dessa bilister som inte kan köra och bete sig i trafiken.

Stor ogilla på den och idioten som körde iväg, vad är det för fel på folk? Hoppas du får tag i han!

Ja helt otroligt... Såg tyvärr inte föraren (Eftersom jag låg till höger om skåpbilen)
Men den satt en tjej på 20-25 år i passagerarsätet som jag såg chockad ut.. Hade t.o.m ögonkontakt med henne i sekunden som det gick åt helvete.

Min regskylt är ett minne blott.. Vi kunde inte hitta den efter olyckan.
Ser någon en mc-regskylt på E20 precis utanför stan så kontakta mig ;)

Så tråkigt att höra. Beklagar! Hur gick det med dig då? Och så jävla beklagligt med dessa bilister som inte kan köra och bete sig i trafiken.

Ett litet jack i hjälmen och lite ont i höften.. (Landade på höften)
Men inget att anmärka på.. Klarade mig väldigt bra faktiskt. Kommer inte ens behöva vård eller värktabletter.

Jag va förvånad över hur lätt jag fick upp hojen själv.. Det brukar va rätt tungt att lyfta upp 210kg som ligger ner med konstigt fördelad vikt.. Men jag drog upp den som ingenting av ren ilska hehe :D

Ett litet jack i hjälmen och lite ont i höften.. (Landade på höften)
Men inget att anmärka på.. Klarade mig väldigt bra faktiskt. Kommer inte ens behöva vård eller värktabletter.

Jag va förvånad över hur lätt jag fick upp hojen själv.. Det brukar va rätt tungt att lyfta upp 210kg som ligger ner med konstigt fördelad vikt.. Men jag drog upp den som ingenting av ren ilska hehe :D
Okej, skönt att det inte blev värre då! Haha satan! Ja, det sägs ju att man får oanade krafter när man blir förbannad ;)

Oavsett, tur det inte blev värre och att du snart kan åka ut igen :)

Blir så trött.
La hojen idag...

Fy vad tråkigt och obehagligt. Tur i oturen att kraschpuckarna tog emot det mesta - hade ju varit segt utan dem. Håller tummarna att ni får tag på jäkeln...

Ja helt otroligt... Såg tyvärr inte föraren (Eftersom jag låg till höger om skåpbilen)
Men den satt en tjej på 20-25 år i passagerarsätet som jag såg chockad ut.. Hade t.o.m ögonkontakt med henne i sekunden som det gick åt helvete.

Min regskylt är ett minne blott.. Vi kunde inte hitta den efter olyckan.
Ser någon en mc-regskylt på E20 precis utanför stan så kontakta mig ;)
Skönt att du verkar ha klarat dig bra iaf! Ska hålla utkik efter regplåten ;)

Tillbaka
Topp