• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Fast jag kan tycka att effekthysterin är lite löjlig. V4:an lämnar väl bara den effekten på 5:an och 6:an över typ 14000 varv. Effekten på alla lägre växlar är strypt för att den öht skall gå att köra. Precis som moto-gp och wsbk-hojar.
En moto 2 hoj har väl 140 hk och är bara några sekunder långsammare än en 300hk moto gp-hoj runt en 2 minuters bana. Och dom sekunderna tar moto gp hojen i slutet av raksträckorna där man har nytta av effekten.
Fast du får ju högt vridmoment på köpet med många hästar och det kan man nyttja innan maxvarv. Inte för att jag någonsin kört en hoj med asmånga hästar men fler bör ju ändå vara mer kul än få.
 
Senast ändrad:
@spruff
Hästar säljer alltid, vi är ju ändå män... Vi är inte smartare än så :)
Du får ju både mer vrid och effekt på alla växlar snabbare med mer hästar oavsett motor.

När det gäller att motorerna är strypta för att göra dom mer lättkörd så är det ju så (men man kan aktivera "full effect" på Ducati så tas den spärren bort om man vill det).
Många nya motorer med mycket effekt är ju mappade för att dom ska gå att köra. Det de nya hojarna har är ju olika mappar för alla växlar.
Sen har ju nästan alla nya hojar ride by wire så det går ju inte att styra effekten med gasrullen som man gjorde förr i tiden...

Vi får nog uppleva slutet/döden av dessa motorer nu.
Snart är det kört pga de nya kraven. Synd att man inte har råd att hamstra hojar, hade varit riktigt kul med en hoj från varje märke :)
 
@spruff
Hästar säljer alltid, vi är ju ändå män... Vi är inte smartare än så :)
Du får ju både mer vrid och effekt på alla växlar snabbare med mer hästar oavsett motor.

När det gäller att motorerna är strypta för att göra dom mer lättkörd så är det ju så (men man kan aktivera "full effect" på Ducati så tas den spärren bort om man vill det).
Många nya motorer med mycket effekt är ju mappade för att dom ska gå att köra. Det de nya hojarna har är ju olika mappar för alla växlar.
Sen har ju nästan alla nya hojar ride by wire så det går ju inte att styra effekten med gasrullen som man gjorde förr i tiden...

Vi får nog uppleva slutet/döden av dessa motorer nu.
Snart är det kört pga de nya kraven. Synd att man inte har råd att hamstra hojar, hade varit riktigt kul med en hoj från varje märke :)
Det är väl främst antispinnsystemet som stryper uteffekten? Även på min hoj märks skillnad när man drar ner antispinn till minimum jämfört med om det är högt ställt.
 
Det är väl främst antispinnsystemet som stryper uteffekten? Även på min hoj märks skillnad när man drar ner antispinn till minimum jämfört med om det är högt ställt.
Det är olika från hoj till hoj och märke till märke. Jag har mest erfarenhet av sporthojar och då brukar traction control styras genom att tändningen slår av om tex lutningsvinkel och hastighet är för hög och risk finns att det släpper fram eller bak. Har man då också på wheelie control så blir gasen väldigt snäll.

Men om man tex kör sportläge eller race så brukar man kunna/vilja glida lite fram och bak beroende på vad man har för inställning och däck.
Desto högre hjälpmedel man har på, desto tröttare känns hojen eftersom risken minimeras att få släpp, framförallt i kurva/lutning.
Men nu kan man ju styra glid med slide control så att man tex låter hojen drifta in i en kurva på bana.
Men det är ju såklart inget man kan använda på gata (eller ens på bana) som "normal" förare.

Jag brukar tex öka TC om det helt plötsligt börjar ösregna när jag är ute och kör. Då blir hojen snäll som en kattunge.

Första minuten här förklarar det bra:

 
Jag brukar tex öka TC om det helt plötsligt börjar ösregna när jag är ute och kör. Då blir hojen snäll som en kattunge.
Så gör jag också. 3/9 TC torrt och 8/9 när det är väldigt blött. Det är väl antagligen samma som preset för sport- respektive regnläge.
 
Tvättat alla hojar o börjat preppa för garagesäsongen. 1198:an ska få en genomgång med nya kamremmar o lite mer pyssel då den nog går it till försäljning nästa säsong. Scramblern ska få en vanlig service, kopplat ur batteri för vintern. KTM:en blir det kanske några turer till med…
 

Bilagor

  • IMG_5477.jpeg
    IMG_5477.jpeg
    765.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_5478.jpeg
    IMG_5478.jpeg
    711.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_5479.jpeg
    IMG_5479.jpeg
    725.4 KB · Visningar: 2
Fast du får ju högt vridmoment på köpet med många hästar och det kan man nyttja innan maxvarv. Inte för att jag någonsin kört en hoj med asmånga hästar men fler bör ju ändå vara mer kul än få.
Nej, det är faktiskt tvärtom. För att plocka ut max effekt behövs en kortslagig, högvarvande motor med vassa kammar. Priset man betalar för den höga toppeffekten uppe i varvtalsregistret, är lägre effekt på låg- och mellanregistret. Det dom som brukar kallas högt vridmoment. :)
Vill man ha hög effekt på låg- och mellan, så bygger man en mer långslagig motor med mindre diameter på kolvarna. Typ som KTM:s motorer. Mycket mos på låg- och mellan men ingen rusch på toppen.

Fast det absolut vikigaste för effetkt på låg och mellanregistret är såklart slagvolymen. Så länge man inte har turbo eller annan överladdning i alla fall.

Ett exempel är aprilias v4or i tuonon och rsv4. Jag har haft båda. Tuonon har mer effekt än rsv4:an ända upp till 9000 varv, där den börjar bli ansträngd. RSV4:an varvar piggt vidare upp till 13500 varv där den lämnar sin toppeffekt. Dom flesta som provkör båda skulle nog uppleva tuonon som piggare trots att den har 42 hk mindre på topp. Det är snitteffekten på dom vartalen man kör som är intressant.
 
Nej, det är faktiskt tvärtom. För att plocka ut max effekt behövs en kortslagig, högvarvande motor med vassa kammar. Priset man betalar för den höga toppeffekten uppe i varvtalsregistret, är lägre effekt på låg- och mellanregistret. Det dom som brukar kallas högt vridmoment. :)
Vill man ha hög effekt på låg- och mellan, så bygger man en mer långslagig motor med mindre diameter på kolvarna. Typ som KTM:s motorer. Mycket mos på låg- och mellan men ingen rusch på toppen.

Fast det absolut vikigaste för effetkt på låg och mellanregistret är såklart slagvolymen. Så länge man inte har turbo eller annan överladdning i alla fall.

Ett exempel är aprilias v4or i tuonon och rsv4. Jag har haft båda. Tuonon har mer effekt än rsv4:an ända upp till 9000 varv, där den börjar bli ansträngd. RSV4:an varvar piggt vidare upp till 13500 varv där den lämnar sin toppeffekt. Dom flesta som provkör båda skulle nog uppleva tuonon som piggare trots att den har 42 hk mindre på topp. Det är snitteffekten på dom vartalen man kör som är intressant.
Set jag menar är att om du jämför exempelvis 120hp vs 150hp så bör hojen med 150hp även ha högre vridmoment vilket är användbart, oavsett växel och oavsett varvtal. Effektkurvan flyttats ju åt vänster i diagrammet, så att säga.

Exempel:
Duke 790: 105hp, 87Nm
Duke 990: 123hp, 103Nm.
Duke 1390: 190hp, 145Nm.
 
Set jag menar är att om du jämför exempelvis 120hp vs 150hp så bör hojen med 150hp även ha högre vridmoment vilket är användbart, oavsett växel och oavsett varvtal. Effektkurvan flyttats ju åt vänster i diagrammet, så att säga.

Exempel:
Duke 790: 105hp, 87Nm
Duke 990: 123hp, 103Nm.
Duke 1390: 190hp, 145Nm.
Japp, jag menar om man jämför två motorer med samma cc.
 
Vridmomentet styrs väl även på storleken på motorn? Inte bara HP.
Såklart, sedan beror ju förhållandet mellan storlek, hk och Nm på massa olika saker.

@spruff
Jag känner mig lite förlorad i diskussionen. Trodde vi pratade om vitsen med ”onödigt många” hästkrafter. Men visst, finns ju mycket som styr effekt.
 
Såklart, sedan beror ju förhållandet mellan storlek, hk och Nm på massa olika saker.

@spruff
Jag känner mig lite förlorad i diskussionen. Trodde vi pratade om vitsen med ”onödigt många” hästkrafter. Men visst, finns ju mycket som styr effekt.
Jag trodde vi pratade om ducatis nya v2 med 125 hk jämfört med den gamla med 155 hk och liknande cc. :)
Edit: Nya motorn var 890cc såg jag nu, så lite mindre än gamla med 950cc.
 
Senast ändrad:
IMG_6841.jpeg

Än är säsongen inte över!
Sprayade kylarsidorna mattsvarta. Förutom att jag tydligen är kass på att spraya så blev det rätt coolt. Ska göra om det imorgon.

IMG_6388.jpeg

Original ser ut så här om någon glömt.
Blev ju riktigt bra! Stor skillnad.
Sitter färgen? Jag har alltid svårt att få färg att fastna på mc-delar. Jag gör antagligen för dåligt jobb med att slipa och använda grundfärg osv...
 
Nu har Eicma börjat och nu fick vi lite klarhet på nya modellerna:

Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.51.23.png


Streetfighter V2:


Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.52.55.png


Panigale V2:


Såg också en ny RSV4 och massa annat kul, fyll gärna på med de modeller och märken ni gillar så man slipper leta :)
 
Blev ju riktigt bra! Stor skillnad.
Sitter färgen? Jag har alltid svårt att få färg att fastna på mc-delar. Jag gör antagligen för dåligt jobb med att slipa och använda grundfärg osv...
IMG_6850.jpeg

Använder biltemas ”gummifärg”, typ plasti dip.

Rev bort det och sprayade igen, blev mycket bättre än första gången. Det fäster bra och är lätt att dra bort om man ångrar sig. Har läst lite recensioner och det ska tåla en hel del tydligen. Tror däremot inte det tål värme så jag vågar inte plasta skidplaten. Återstår att se om hälskydden förblir svarta efter att stövlarna skavt några rundor.
 
"Aprilia also revised the RSV4′s beloved 65-degree V-4 engine to comply with Euro 5+ standards, taking the opportunity to boost performance in the process. Aprilia claims the 1,099cc engine now produces 220 hp at 13,100 rpm (up from 217 hp) and 92 lb.-ft. of torque at 13,100 rpm, making the RSV4—in Aprilia’s words—”the world’s most powerful homologated production superbike.” The improvements come from new 52mm throttle bodies, replacing the outgoing model’s 48mm units, and a new exhaust system. With all that power comes lots of heat. To improve thermal comfort, Aprilia repositioned the catalytic converter—presumably to the inside of the muffler, since the press release indicates it also simplifies fitting an aftermarket slip-on exhaust. More powerful radiator fans and the updated aero further help shed heat away from the rider.
While the chassis is largely unchanged, there is a new, lighter top triple clamp. On the braking front, Aprilia opted for the latest all-singing Brembo Hypure calipers. Because Stylemas are soooo 2024."



1730829938677.png

1730829948738.png

1730829968730.png
 
IMG_6850.jpeg

Använder biltemas ”gummifärg”, typ plasti dip.

Rev bort det och sprayade igen, blev mycket bättre än första gången. Det fäster bra och är lätt att dra bort om man ångrar sig. Har läst lite recensioner och det ska tåla en hel del tydligen. Tror däremot inte det tål värme så jag vågar inte plasta skidplaten.
Ok, är det Plasti dip du har använt?
Det är ganska känsligt om man råkar gå emot och får en repa. Men funkar ändå ok om man inte använder det på ytor som slits som tex ramen.
Du kan ju wrappa också, håller antagligen bättre, och framförallt mot slitage.
 
Ok, är det Plasti dip du har använt?
Det är ganska känsligt om man råkar gå emot och får en repa. Men funkar ändå ok om man inte använder det på ytor som slits som tex ramen.
Du kan ju wrappa också, håller antagligen bättre, och framförallt mot slitage.
Orkar inte mecka med wrap, tror det blir svårt med de fördjupade delarna där skruvarna sitter.
 
Nu har Eicma börjat och nu fick vi lite klarhet på nya modellerna:

Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.51.23.png


Streetfighter V2:


Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.52.55.png


Panigale V2:


Såg också en ny RSV4 och massa annat kul, fyll gärna på med de modeller och märken ni gillar så man slipper leta :)
I Like!
 
Nu har Eicma börjat och nu fick vi lite klarhet på nya modellerna:

Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.51.23.png


Streetfighter V2:


Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.52.55.png


Panigale V2:


Såg också en ny RSV4 och massa annat kul, fyll gärna på med de modeller och märken ni gillar så man slipper leta :)
Då kanske de redan sålda V2 Duccarna gå upp i pris och de nya få något lägre listpris?
 
Klassiskt snygg, och undertail utblåset är ju sexigt. Undra om det är std eller kostar 72000 extra? 😄
Lite mer avslappnad än gamla V2, verkar vara lite rise på clipon styret? Nästan som en hybrid mellan panigale och supersport.
IMG_6852.jpeg

Tänkte precis posta bild på avgassystemet. Ser ut som det ska på en Ducce. Synd att deras hemsida är helt obegriplig, kan inte hitta vad det är för spec på fjädring och bromsar. Vore kul att provköra den nya.
 
Klassiskt snygg, och undertail utblåset är ju sexigt. Undra om det är std eller kostar 72000 extra? 😄
Lite mer avslappnad än gamla V2, verkar vara lite rise på clipon styret? Nästan som en hybrid mellan panigale och supersport.
Det är originalpipa med katt på bilden, du kan välja till titan-helsystem för typ 35000.
Kollar på pressreleasen nu och dom pratar om ergonomi, snällare register osv så det är helt klart nya Supersport... Så den kanske försvinner framöver?
 
Nu har Eicma börjat och nu fick vi lite klarhet på nya modellerna:

Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.51.23.png


Streetfighter V2:


Skärmavbild 2024-11-05 kl. 18.52.55.png


Panigale V2:


Såg också en ny RSV4 och massa annat kul, fyll gärna på med de modeller och märken ni gillar så man slipper leta :)
Två av de senaste modellerna jag jobbat på, i och med ny plattform har det varit en del härj. Och som vanligt med Ducati, sena ändringar för att sätta den där sista känslan. Det ser ju onekligen bra ut, trodde inte avgassystemet skulle vara på produktionshojen dock.
 
Nej, det är faktiskt tvärtom. För att plocka ut max effekt behövs en kortslagig, högvarvande motor med vassa kammar. Priset man betalar för den höga toppeffekten uppe i varvtalsregistret, är lägre effekt på låg- och mellanregistret. Det dom som brukar kallas högt vridmoment. :)
Vill man ha hög effekt på låg- och mellan, så bygger man en mer långslagig motor med mindre diameter på kolvarna. Typ som KTM:s motorer. Mycket mos på låg- och mellan men ingen rusch på toppen.

Fast det absolut vikigaste för effetkt på låg och mellanregistret är såklart slagvolymen. Så länge man inte har turbo eller annan överladdning i alla fall.

Ett exempel är aprilias v4or i tuonon och rsv4. Jag har haft båda. Tuonon har mer effekt än rsv4:an ända upp till 9000 varv, där den börjar bli ansträngd. RSV4:an varvar piggt vidare upp till 13500 varv där den lämnar sin toppeffekt. Dom flesta som provkör båda skulle nog uppleva tuonon som piggare trots att den har 42 hk mindre på topp. Det är snitteffekten på dom vartalen man kör som är intressant.

Hittade denna på nya V2:

Skärmavbild 2024-11-05 kl. 20.34.08.png


Typ 70% effekt vid 4000rpm. Det kan nog kännas rätt bra.
 
Tillbaka
Topp