• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Det har inte blivit så mycket åkande i sommar men i morgon är det dags igen. Sugen på grus.

IMG_4952.jpeg

Har inte bestämt mig ännu. Byter nog inte till helsystem + map så länge jag har garanti kvar. Hade bytt till Termi men tycker att det blir för dyrt. Blir nog en slip-on när flera företag utvecklat denna. Gillar utseendet som org har så har även funderat på att se ifall man kan borra ut insatserna på dämparna.

Austin Racing verkar vara först ut med slip on till V2. Lite sugen blir man ju :D
Ska enligt de inte kräva map och ökar ljudet med förmodligen rätt lagom 7dB.

IMG_5140.jpeg

Austin Racing verkar vara först ut med slip on till V2. Lite sugen blir man ju :D
Ska enligt de inte kräva map och ökar ljudet med förmodligen rätt lagom 7dB.

IMG_5140.jpeg
Kattarna på Eur5-hojarna stryper ljudet så bra att även öppna slipons funkar fint. Du lär inte behöva oroa dig för ljudet.

Fastnat i tankarna här så vänder mig till experterna. Ska ju till å ta körkortet å ska köpa mig en hoj. Sneglade på en Triumph Trident från -23 som ligger ute för runt 75 tkr men var förbi Johans MC igår som har en ny för 98 tkr. I rena pengar är ju inte skillnaden så stor. Förstått att det är fler funktioner på de nyare modellerna men är det vansinnigt att köpa ett splitterny hoj som första motorcykel? Även kikat lite på Svartpilendealen som någon tipsade om. Men även där kvarstår ju frågan om det är dumt att köpa nytt när man inte vet vad man kommer tycka är roligast att köra längre fram?

Fastnat i tankarna här så vänder mig till experterna. Ska ju till å ta körkortet å ska köpa mig en hoj. Sneglade på en Triumph Trident från -23 som ligger ute för runt 75 tkr men var förbi Johans MC igår som har en ny för 98 tkr. I rena pengar är ju inte skillnaden så stor. Förstått att det är fler funktioner på de nyare modellerna men är det vansinnigt att köpa ett splitterny hoj som första motorcykel? Även kikat lite på Svartpilendealen som någon tipsade om. Men även där kvarstår ju frågan om det är dumt att köpa nytt när man inte vet vad man kommer tycka är roligast att köra längre fram?
Jag har ägt ett tiotal hojar men ett av få köp jag ångrat är den jag köpte ny. Dels för att det fanns barnsjukdomar på den, men också för att kostnaderna inte motsvarade upplevelsen jämfört med en begagnad hoj. Exempelvis kräver en ny hoj dyr service för att garantier osv ska gälla. På äldre hojar kan man antingen göra det själv eller lämna till fristående prisvärda verkstäder utan att någon höjer på ögonbrynen.

Generellt också - hojar är hojar och så jäkla mycket har det inte ens hänt på 10 år. Upplevelsen är inte särskilt annorlunda. En 2-3 år gammal hoj kommer du känna 0 skillnad mot en ny på.

Jag har ägt ett tiotal hojar men ett av få köp jag ångrat är den jag köpte ny. Dels för att det fanns barnsjukdomar på den, men också för att kostnaderna inte motsvarade upplevelsen jämfört med en begagnad hoj. Exempelvis kräver en ny hoj dyr service för att garantier osv ska gälla. På äldre hojar kan man antingen göra det själv eller lämna till fristående prisvärda verkstäder utan att någon höjer på ögonbrynen.

Generellt också - hojar är hojar och så jäkla mycket har det inte ens hänt på 10 år. Upplevelsen är inte särskilt annorlunda. En 2-3 år gammal hoj kommer du känna 0 skillnad mot en ny på.
Tack för input! Är ju precis det som jag fastnar i… inte så rädd för barnsjukdomar men break in service på 4000kr. Bara där! Samtidigt så har jag fått 5000 i rabatt för Tridenten som kan användas för ändamålet. Svartpilen, givet priset borde dock hålla värdet hyggligt.. åtminstone till nästa kampanj 🤣

Tack för input! Är ju precis det som jag fastnar i… inte så rädd för barnsjukdomar men break in service på 4000kr. Bara där! Samtidigt så har jag fått 5000 i rabatt för Tridenten som kan användas för ändamålet. Svartpilen, givet priset borde dock hålla värdet hyggligt.. åtminstone till nästa kampanj 🤣
Jag var också i den processen för ett par år sedan. Jag gick en annan väg. Frågade mig vad jag ska ha den till och vad som är målet, sen köpte jag en sån. Lite svårare i början men jag slipper byta upp mig. Man lär sig nog alla hojar tids nog men är det en sak som jag aldrig vill kompromissa med så är det bromsar. Köp ABS! Trots den trafiksäkerhet som det innebär, är det bara Folksam som ger ca 25% rabatt på försäkringspremien. Gör du som jag, ta det extra lugnt i början.

Jag var också i den processen för ett par år sedan. Jag gick en annan väg. Frågade mig vad jag ska ha den till och vad som är målet, sen köpte jag en sån. Lite svårare i början men jag slipper byta upp mig. Man lär sig nog alla hojar tids nog men är det en sak som jag aldrig vill kompromissa med så är det bromsar. Köp ABS! Trots den trafiksäkerhet som det innebär, är det bara Folksam som ger ca 25% rabatt på försäkringspremien. Gör du som jag, ta det extra lugnt i början.
Vilken väg gick du? Jag kollar bara på ABS oxå, just nu står valet mellan en 2013 Kawasaki ER6-n för ca 45 tkr, en 2022 scrambler för 66 tkr, ny trident för 93 tkr och en svartpilen för 100 tkr. Tilläggas att Svartpilen finansieras sjukt mycket bättre än övriga.. förutom kawasakin som jag isf betalar up front…

Jag köpte min 401 på kampanj och backade 5 papp på 2 år. Svårslaget. 801 är nersatt rätt rejält nu. Sedan vet man ju inte hur de gör nästa år, KTM & Husky gillar ju rabatter.

Frågan är väl mest vilken hoj du helst vill ha, utgå från det.

Vilken väg gick du? Jag kollar bara på ABS oxå, just nu står valet mellan en 2013 Kawasaki ER6-n för ca 45 tkr, en 2022 scrambler för 66 tkr, ny trident för 93 tkr och en svartpilen för 100 tkr. Tilläggas att Svartpilen finansieras sjukt mycket bättre än övriga.. förutom kawasakin som jag isf betalar up front…
2013 var nog inte ABS vad det är idag. Nu har du kurv-ABS, traction control och allt möjligt. Inte nödvändigt, men nu finns det.

Jag köpte min 401 på kampanj och backade 5 papp på 2 år. Svårslaget. 801 är nersatt rätt rejält nu. Sedan vet man ju inte hur de gör nästa år, KTM & Husky gillar ju rabatter.

Frågan är väl mest vilken hoj du helst vill ha, utgå från det.
Ja faktorn en bra affär är ju ändå oxå en trigger! Där tror jag ju mest på svartpilen om man nu tittar på nytt. Visst kör du 801? Är den tillräckligt förlåtande för en nybörjare? Ska tilläggas att jag kört en del enduro..

Senast ändrad:
Jag menade att jag köpte en storlek för stor mc direkt för att slippa byta upp mig. Många köper en mindre och byter stegvis upp sig. Men nu ser jag att du kört enduro så då är nog inte den strategin någonting för dig. Jag hade precis tagit körtkort och var väldigt ovan, förutom lite cross i tonåren för 50 år sedan. Köp vad du vill! 😎

Jag menade att jag köpte en storlek för stor mc direkt för att slippa byta upp mig. Många köper en mindre och byter stegvis upp sig. Men nu ser jag att du kört enduro så då är nog inte den strategin någonting för dig. Jag hade precis tagit körtkort och var väldigt ovan, förutom lite cross i tonåren för 50 år sedan. Köp vad du vill! 😎
Ska sägas att det var extrem gubbkörning av enduro men har ju hållit balans i skogen å kan åtminstone styra å växla! 🤣

Det blev mycket åka av idag inklusive lunch på golfrestaurang och motorträff mot slutet av dagen. Knox var perfekt idag. Kollade på en Harleyloge som man kan hyra. Det lilla huset på en av bilderna ska vara så Harley startade. Så såg deras hus ut, dock inte helt skalenligt men storyn är att de startade väldigt spartanskt. Kul dag på både grus och asfalt.

IMG_5459.jpeg
IMG_5454.jpeg
IMG_5456.jpeg
IMG_5448.jpeg
IMG_5446.jpeg
IMG_5434.jpeg

Ja faktorn en bra affär är ju ändå oxå en trigger! Där tror jag ju mest på svartpilen om man nu tittar på nytt. Visst kör du 801? Är den tillräckligt förlåtande för en nybörjare? Ska tilläggas att jag kört en del enduro..
IMG_9432.jpeg

Ja, jag kör 801. Är supernöjd. Det är däremot en gathoj med ”grus” däck (jag har bytt däck).
Om planen är att köra massa grus rekommenderar jag KTM 890 Adventure eller motsvarande med bättre markfrigång och mer fjädring.

Allt över 100hk är snabbt men 801 funkar absolut för en nybörjare. Kör i regnläge eller gasa inte fullt så är det lugnt. Den är någorlunda lätt, 181kg blöt och har upprätt körställning

Är det inte precis tvärtom, att man får en bättre mc om man köper en som har några år på nacken? De enorma prishöjningar som varit på fler varor än mc har höjt priserna samtidigt som branschen monterat dit sämre grejer. Jag antar att det är samma sak med alla märken att de strävat efter högre marginaler och därför monterat billigare prylar? Ska du t. ex. vilja ha Brembobromsar på en Triumph som vad jag förstår är väldigt bra bromsar, måste du köpa en mc som är 3-6 år gammal för de nya har bytt ut dem. Bara för att något är nytt behöver det inte vara bättre, som jag förstår.

Senast ändrad:
IMG_9432.jpeg

Ja, jag kör 801. Är supernöjd. Det är däremot en gathoj med ”grus” däck (jag har bytt däck).
Om planen är att köra massa grus rekommenderar jag KTM 890 Adventure eller motsvarande med bättre markfrigång och mer fjädring.

Allt över 100hk är snabbt men 801 funkar absolut för en nybörjare. Kör i regnläge eller gasa inte fullt så är det lugnt. Den är någorlunda lätt, 181kg blöt och har upprätt körställning
Stort tack för input! Jag kommer hålla mig på asfalt till absolut största delen av tiden. Men, utifrån sett , känns den lie mer mångsidig ut än Tridenten. Men det kanske bara är på pappret?

Är det inte precis tvärtom, att man får en bättremcom man köper en som har några år på nacken? De enorma prishöjningar som varit på fler varor än mc har höjt priserna samtidigt som branschen monterat dit sämre grejer. Jag antar att det är samma sak med alla märken att de strävat efter högre marginaler och därför monterat billigare prylar? Ska du t. ex. vilja ha Brembobromsar på en Triumph som vad jag förstår är väldigt bra bromsar, måste du köpa en mc som är 3-6 år gammal för de nya har bytt ut dem. Bara för att något är nytt behöver det inte vara bättre, som jag förstår.

Det kan säkert vara så på vissa modeller, det vågar jag inte sia om. Jag kan likt du konstatera att priserna på nya hojar dragit iväg på ett rätt markant sätt.

Stort tack för input! Jag kommer hålla mig på asfalt till absolut största delen av tiden. Men, utifrån sett , känns den lie mer mångsidig ut än Tridenten. Men det kanske bara är på pappret?
Vet inte om 801 är mer mångsidig men den är nog rätt mycket större. Trident ser väldigt liten ut.

Om du jämför spec så har 801 25 fler hästar och väger 10 kg mindre samt har ställbar gaffel. Kan vara bra att veta att quickshifter är låst på 801 från 2025. 2024 ingick det.

Samtliga är nog bra uppkörningshojar i alla fall. Jag hade själv en sv650s med clip-on styre som första hoj och den var bedrövlig på manöverproven. På uppkörning hyrde jag exakt en sådan er6 som du har tittat på och det var lätt som en sommarbris på uppkörningen trots att jag aldrig hade kört en sådan tidigare.

Är medbjuden på en 2 dagars 100mila tur på hoj i helgen till Hafjell och tillbaka.

Det skall regna så jag är lite osäker ännu, panigalen skvätter bra med vatten på ryggen..

Hur bra fungerar dessa?

2-delat tror jag går bort.
Kan välja att ha mcjeans/hoodie eller skinnställ under..

Tillbaka
Topp