• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ja, Tydligen stenhårt, beslagtar hojar på plats
Det är vad jag hört/läst, men inte riktigt bemödat mig med att kolla upp exakt vad som gäller.
Snabb ChatGPT-koll säger att det kan vara OK under förutsättning att systemet är e-märkt, inte låter mer än original samt inte släpper ut mer avgaser än original. Man behöver också ha dokument som styrker ovan.
Mitt från Unit Garage levereras med homologiseringspapper, och borde vara ok om jag kör med kat och db-killer. Tveksamt om jag vågar testa.

• Like
Reactions: par
Det är vad jag hört/läst, men inte riktigt bemödat mig med att kolla upp exakt vad som gäller.
Snabb ChatGPT-koll säger att det kan vara OK under förutsättning att systemet är e-märkt, inte låter mer än original samt inte släpper ut mer avgaser än original. Man behöver också ha dokument som styrker ovan.
Mitt från Unit Garage levereras med homologiseringspapper, och borde vara ok om jag kör med kat och db-killer. Tveksamt om jag vågar testa.
Absolut, då är det nog lugnt

delar med mig av bilder på min senaste hoj, som jag tyvärr inte har kvar pga opraktiskt med barn… men gud va jag saknar friheten av att köra småvägar!
_DSC4525.jpeg
Skönt att höra att du prioriterar barnen. Din tid på mc kommer.

Tyvärr har ju fordonsindustrins lobbyister i Bryssel lyckats få igenom det här med helfordonsgodkännande. Det gäller i hela EU och innebär att man egentligen inte får byta en enda pryl på hojen som inte är typad tillsammans med helfordonsgodkännandet. Ibland finns det godkända tex blinkers och slipon att köpa från åf. Till dubbla eller tredubbla priset vad ej godkända slipon kostar. :)

I Sverige ser både polisen och bilprovnigen mellan fingrarna kring dessa tramsregler, men inte i Tyskland.

Absolut, då är det nog lugnt
Jag tror det, men så tråkigt att stå där :D
Tyvärr har ju fordonsindustrins lobbyister i Bryssel lyckats få igenom det här med helfordonsgodkännande. Det gäller i hela EU och innebär att man egentligen inte får byta en enda pryl på hojen som inte är typad tillsammans med helfordonsgodkännandet. Ibland finns det godkända tex blinkers och slipon att köpa från åf. Till dubbla eller tredubbla priset vad ej godkända slipon kostar. :)

I Sverige ser både polisen och bilprovnigen mellan fingrarna kring dessa tramsregler, men inte i Tyskland.
Så är det, de godkända sliponen är tyvärr lite tråkiga ljudmässigt :p Det kan inte vara många hojar som klarar sig med avseende på helfordonsgodkännande.

Är det verkligen så hårt?
Jag vet att tillverkare inte får leverera med annat än det som ingick vid homologeringen, men du som privatperson brukar väl få byta delar så länge de är certifierade, tex blinkers.
Annars hade ju däckbranshen sett annorlunda ut om alla bara fick köpa däcken som står i manualen då även de är en del av godkännandet.

Är det verkligen så hårt?
Jag vet att tillverkare inte får leverera med annat än det som ingick vid homologeringen, men du som privatperson brukar väl få byta delar så länge de är certifierade, tex blinkers.
Annars hade ju däckbranshen sett annorlunda ut om alla bara fick köpa däcken som står i manualen då även de är en del av godkännandet.
Däcken är väl specade i storlek och hastighetsindex i helbilsgodkännandet?
Bilar brukar ha ett par olika storlekar typade till sina olika modeller.
Snabb googling pekar på stenhårda regler i Tyskland, rätt vinkel på reg skylt, inga korta handtag osv...
Alla ändringar på fordonet ska vara inskrivna i regbeviset.

Tåget var rätt dyrt vill jag minnas, men kan ju absolut vara värt det.
Finns naturligtvis många fina vägar i Tyskland med, men man hinner ju inte ta alla dem då det är rätt lång väg att avverka.
Schwarzwald kan ju vara värt det efter tåget, om det funkar.

Vi var där i mitten av Juni.
Vägarna var torra, men det kom lite snöflingor på toppen.
Rätt stor kontrast när man kommer ner på italienska sidan och det är vingårdar på sydsluttningar och 25 grader varmt.
För oss tre landar det på 2k EUR.
För ett par år sedan var vi runt i Tyskland och Schwartzwald var definitivt höjdpunkten.
Det tar dock för lång tid att ta sig ner på fina vägar och autoban är lite slöseri med både däck och tid det med.
Vi kanske borde sikta på augusti då. Bör kanske vara lite färre turister då också kan man hoppas.
Tack för input!

För oss tre landar det på 2k EUR.
För ett par år sedan var vi runt i Tyskland och Schwartzwald var definitivt höjdpunkten.
Det tar dock för lång tid att ta sig ner på fina vägar och autoban är lite slöseri med både däck och tid det med.
Vi kanske borde sikta på augusti då. Bör kanske vara lite färre turister då också kan man hoppas.
Tack för input!
Att tänka på är att fler nere på kontinenten går på semester i mitten av augusti, så kan bli lite trängre då. Slutet juni brukar vi sikta på när vi roadtrippar, men ju tidigare man åker ju mindre andra på vägarna och hotellen.

I år var det lite speciellt med värmeböljan på kontinenten under juni/juli, men vanligtvis är det ju även varmare i augusti. Vi var vid Lugano, ett stenkast från Garda, i somras och hade över 30 grader alla dagar i slutet juli.
Har man bara fartvind går det ju bra, men rödljusen är dödsfällor.

Enligt vad jag läst så ska de tillåta upp till 5dB över typgodkännandet så väljer man rätt slipon ska det vara lugnt.
Av egen erfarenheter från centraleuropeiska poliser. Behöver du argumentera eller förklara något till dem så har du redan förlorat. 😂

Gäller samma med östeuropeiska tulltjänstemän.

Hej, tänkte dela med mig av lite bilder på några av hojarna jag samlat på mig under åren. Samlar främst på italienare från 90 och 00-talet. Ska samla ihop dem och uppdatera med lite mer nytagna bilder vid tillfälle. Samla, samla, samla.
1f26092a-6603-4fd3-8e96-40df5b3e425c.jpeg
IMG_0121.jpeg
IMG_0170.jpeg
IMG_2940.jpeg
0ef09b52-6b58-480e-a61f-9f5f79754e18.jpeg
86756f63-b6c9-4fbd-974b-99031548fc0b.jpeg
IMG_2267.jpeg
1392d336-2866-49c4-ada9-89cc48261e0e.jpeg
mito (3).jpeg
effa129e-9793-426d-a268-f4ed8fe22ac9.jpeg
IMG_1847.jpeg
0cb7e292-f342-4f10-a835-b65eee0eeb30.jpeg
IMG_1717.jpeg
IMG_3401.jpeg
IMG_3561.jpeg
IMG_6068.jpeg
IMG_6076.jpeg
1f26092a-6603-4fd3-8e96-40df5b3e425c.jpeg

Senast ändrad:
Jag tankar bara fullt och vinterladdar batteriet. Eventuellt tvättar jag den innan. Ibland kör jag tills det är alldeles för sent att tvätta pga minusgrader.

OM du känner att du måste startar den utomhus under vintern så låt motorn gå ett tag så det inte ligger kvar blöt kondens i avgassystemet.

Tillbaka
Topp