• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Någon som ska vara med på knix i Uddevalla nästa söndag? :)

Frågan är vilken hoj man ska ta😂

IMG_7642.jpeg
IMG_7003.jpeg
Jag har kört knix med Harley. Tungt men jag lät mest och hade nog roligast. 👍

Missade tyvärr dagens: The Distinguished Gentleman's Ride och insåg att jag har sjukt dålig koll på mc relaterat events utöver motorcykelns dag (saknar för övrigt start to ride).

Någon som har koll på vad som händer i Stockholm? Behöver inte vara för så gott ändamål som ovanstående (även om det givetvis är nice).

Jag är ute efter social mysåkning bör kanske tilläggas.

Missade tyvärr dagens: The Distinguished Gentleman's Ride och insåg att jag har sjukt dålig koll på mc relaterat events utöver motorcykelns dag (saknar för övrigt start to ride).

Någon som har koll på vad som händer i Stockholm? Behöver inte vara för så gott ändamål som ovanstående (även om det givetvis är nice).

Jag är ute efter social mysåkning bör kanske tilläggas.
Rapido på lördag har du koll på?

Onödig och störande körning i tätbebyggt område eller oaktsamhet av hastighetsbegränsning skulle nog vara större bekymmer för mig än galler på lampan eller bakskärm på fel ställe😉

Skämt åsido så tror jag inte man kan rangordna fel, drar man det hela vägen så är något lagligt eller inte. Det är ganska enkelt, svart eller vitt.
Sen hur besiktning eller polis hanterar det vid kontroll beror nog mycket på deras dagsform och hur man själv beter sig.

Men risken att någon skulle bli stoppad för endast ett galler skulle jag säga är näst intill obefintlig. I Sverige iaf.

Aha, jaja, allmänt huliganbeteende 😂

Ptja, jag bor i en liten ort och har väl inte tänkt åka upp och ned på Storgatan, men man vet ju aldrig. Än är avgaset original 👍

De kollar aldrig utsläpp?
Aldrig varit med om att dom ens kollar om det finns någon.
Jag höll på för 11-12 år sedan sist. Men beställt kamera o grejor så ska väl börja igen 🏍️
Spännande! Skicka länk när du börjar posta.
Att katalysatorn sitter kvar borde vara viktigare än mycket annat om man tänker på vad den gör.
Däremot brukar man få ombesiktning om man inte har röd reflex bak 🤣

Aldrig varit med om att dom ens kollar om det finns någon.

Spännande! Skicka länk när du börjar posta.

Däremot brukar man få ombesiktning om man inte har röd reflex bak 🤣
Ha ha, senast jag besiktigade var de snälla. Besiktningsmannen sa - Gå rakt över gatan och köp en reflex. Jag väntar här med ett rent besiktningsprotokoll. Det var väl vänligt gjort. Det var i Ljusdal.

När jag besiktigade min Ducati för några år sedan, förklarade besiktningsmannen att bullret mättes som ett snitt av flera (3?) mätningar, och att han möjligen glömde att starta den inför en av gångerna, och att den precis klarade kraven,men att jag borde skaffa DB killers för att farbror blå inte är lika vänlig.

Ha ha, senast jag besiktigade var de snälla. Besiktningsmannen sa - Gå rakt över gatan och köp en reflex. Jag väntar här med ett rent besiktningsprotokoll. Det var väl vänligt gjort. Det var i Ljusdal.
Det är polisen som klagar om man inte har reflex, vill dom jävlas så kräver dom en ombesiktning, besiktningsmännen brukar vara ok med att man kör ett klistermärke vid plåten :)

Min hoj är godkänd med 107db vilket är högt. Tror nästan att jag klarar mig med Akra och db-killers... Men vi får se om jag har kvar den till besiktningen...

Det är polisen som klagar om man inte har reflex, vill dom jävlas så kräver dom en ombesiktning, besiktningsmännen brukar vara ok med att man kör ett klistermärke vid plåten :)

Min hoj är godkänd med 107db vilket är högt. Tror nästan att jag klarar mig med Akra och db-killers... Men vi får se om jag har kvar den till besiktningen...
Enligt både besiktningsman och trafikpolis jag pratat med, så finns det ingen lag som reglerar storleken av bakre reflex den behöver inte ha nån speciell märkning heller, bara vara synlig rakt bakifrån, om det blir diskussion på plats har polisen alltid rätt, (jag hade flera mindre röda reflexklistermärken som var synliga bakifrån men Ragge Blåljus tyckte inte att dom var "tillräckligt reflekterande")
Han gav mej inga böter men jag fick ombes på för liten reg skylt och "nästa gång jag ser dig utan reflex får du böter"

Enligt både besiktningsman och trafikpolis jag pratat med, så finns det ingen lag som reglerar storleken av bakre reflex den behöver inte ha nån speciell märkning heller, bara vara synlig rakt bakifrån, om det blir diskussion på plats har polisen alltid rätt, (jag hade flera mindre röda reflexklistermärken som var synliga bakifrån men Ragge Blåljus tyckte inte att dom var "tillräckligt reflekterande")
Han gav mej inga böter men jag fick ombes på för liten reg skylt och "nästa gång jag ser dig utan reflex får du böter"
Den får inte vara triangulär och
reflexanordning skall kunna återkasta ljuset på ett avstånd 5-10 meter bakom motorcykeln. (För kännedom är kravet på motorcykel tagen i bruk vid registreringsbesiktning, att reflexanordningar ska kunna återkasta ljus som är synligt på ett avstånd av 200 meter bakom fordonet).

Tror det tidigare har varit krav på E-märkning på reflex men det verkar ha tagits bort.

Enligt Transportstyrelsen gäller:
”Bakre reflexanordningar ska kunna återkasta ljus som under mörker och vid klar sikt som är synligt på ett avstånd av 200 meter bakom fordonet.”

Finns också regler på position i höjdled och synbarhet i vinklar:
”1. 15º uppåt och 15º nedåt, men vinkeln nedåt får reduceras till 5º om reflexerna sitter lägre än 750 mm över marken, och
2. 30º åt höger respektive vänster för en motorcykel med en reflex eller 30º utåt och 10º inåt för en motorcykel med två reflexer.”

Länk till Transportstyrelsen

Någon som har tips på single layer skyddsjeans? Har kört med Pando moto men har tydligen blivit för fet under julen och större storlek finns ej på hemsidan.

Jag var o sparkade lite på däcken på min Ducati idag, ifjol så åkte jag exakt 0m, jag rullade över gården in i verkstan och bytte olja/filter, däck sen rullade tillbaka den till förrådet.
Funderar att ta igen det iår, blev lite sugen på Ducati 100års träff på Misano i Juli.
Någon som ska dit eller har varit tidigare år? 👍 eller 👎 ?
Var du inte och körde på Gotland i somras?
Det låter som att du behöver en ny hoj eller ett helsystem från Akra? ;)

Har någon känt på eller testat dessa:

Verkar lovande när man läser spec:

• Bekväm stretchdenim i ett lager
• Överlägsen AAA-säkerhetsklassificering
• D3O ”Ghost”-skydd vid höfter och knän

Men detta gör mig lite fundersam "Outer Shell: 75% Cotton, 13% Polyester, 10% Nylon & 2% Elasthane"
Jag ska dra runt och prova ett gäng imorgon, kan återkomma efter det.
De verkar vara single layer i alla fall. Det känns som ett måste.

Tillbaka
Topp