• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ligger o kollar efter något nytt då det blivit tomt i lådan.
Så dök denna upp på mailen Orient star gilt.
Vad tycker ni?
Vet inte om jag stör mig på power reserve kl 12.
59CCB343-270A-48E6-9DBE-7DA90F71BF46.jpeg
Hade en orient saturation diver en gång i tiden med power reserven på ett lite udda ställe. Funkade kanon.. :)
Screenshot_20190909_181445_com.instagram.android-01.jpeg

Idag var jag nära att köpa en av de nya Seiko Sports, de som ersätter SKX.... Men jag lät bli, trots erbjudande om lite rabatt hos min lokale uris. :)

Ser ju riktigt fint ut,för fint kanske, skall vara skumt. :) Saknar lite ärg dock. Skall jag skicka lite havsvatten i slutet av veckan (när vi är på västkusten)?

Håller med. Mycket kvar att göra.
Blev ingen större effekt av saltvattnet jag blandade själv (3 %) Vattnet blev grönt men klockan så ut att bli renare. Mycket märkligt.
Det kanske saknades några besvärjelser? :)
Jag fick i alla fall ta till panikåtgärden, en natt i påse med kokt ägg.

Att skicka havsvatten för patinering på flaska från västkusten passerar möjligen gränsen för vad som kan räknas som normalt beteende.
Bara att göra med andra ord :D
150 ml räcker långt!

Hade en orient saturation diver en gång i tiden med power reserven på ett lite udda ställe. Funkade kanon.. :)
Den klockan funkar fortfarande kanon.
IMG_20190909_194252.jpg

Power Reserve är tillsammans med GMT, kronograf och evighetskalender de enda meningsfulla komplikationerna.

Jag tycker faktiskt den nya klockan tolv passar bra på den klockan, och den sneda på SAT Diver sitter perfekt pga hårdare klocka.
@Nicke75

Håller med. Mycket kvar att göra.
Blev ingen större effekt av saltvattnet jag blandade själv (3 %) Vattnet blev grönt men klockan så ut att bli renare. Mycket märkligt.
Det kanske saknades några besvärjelser? :)
Jag fick i alla fall ta till panikåtgärden, en natt i påse med kokt ägg.

Att skicka havsvatten för patinering på flaska från västkusten passerar möjligen gränsen för vad som kan räknas som normalt beteende.
Bara att göra med andra ord :D
150 ml räcker långt!
Va, onormalt? Nu förstår jag inte. :angel::) Fixar det till helgen.

Den här dök upp på Instagramflödet.
Magrette Dual Time 18 (GMT). Tydligen en slutsåld tidigare modell. Ser väldigt trevlig ut. Undrar direkt varför jag inte har en sån :angel:
5BE48B0D-61D6-4542-8686-E2CE8FF6FC36.jpeg
Kallas den för gmt? Är det inte lite tveksamt när den inte pekar ut dag/natt eller 24 timmar? Är det nåt jag inte ser? Dual-time - ja. Eller som hustrun säger ibland: "så kan man ju också tänka men det är ju inte rätt".

Kallas den för gmt? Är det inte lite tveksamt när den inte pekar ut dag/natt eller 24 timmar? Är det nåt jag inte ser? Dual-time - ja. Eller som hustrun säger ibland: "så kan man ju också tänka men det är ju inte rätt".
Japp helt rätt. Det var jag som misstog den för en GMT när jag såg den och namnet dual time i flödet. Det var ju en lite enklare lösning på den här.. Då känns den inte lika intressant, men fortfarande en fin klocka.

Vart går er personliga gräns för vad ni anser vara 'affordable' ? Min ligger runt 5 papp, men jag kanske ?
... borde höja den till åtminstone till en 7-8 tusen :confused: ?

Vart går er personliga gräns för vad ni anser vara 'affordable' ? Min ligger runt 5 papp, men jag kanske ?
... borde höja den till åtminstone till en 7-8 tusen :confused: ?
Gränsen är för mig svår att dra men jag skulle nog absolut säga att du får höja den gränsen. CW kostar betydligt mer än 5000:- om du vill ha gmt eller andra komplikationer men spelar nog i en prisklass betydligt högre när det kommer till motsvarande kvalitet/”bang for the buck”

Sen hittar du också extremt bra klockor i den prisklassen men jag skulle ändå räkna in CW eller Tourby i affordable klassen trots högre prislapp.

"Affordable" är ju lite luddigt minst sagt. Men för min del känns det som man kan sträcka sig upp till strax under 10000 som max för att kvalificeras som "affordable"
Ja det där är väl halvt omöjligt att definiera. Årsinkomst har ju en hygglig påverkan här.... men jag skulle nog också dra gränsen vid 10k för sedan kommer ju en del bra modeller från mer etablerade tillverkare in i bilden. (Som väl iofs också kan vara affordables...)
Edit: Konstigt dubbelcitat... :eek:

"Affordable" är ju lite luddigt minst sagt. Men för min del känns det som man kan sträcka sig upp till strax under 10000 som max för att kvalificeras som "affordable"
Jo det är luddigt som bara den. I denna kontext menade jag klockor som ni köper och sedan efter en inte alltför lång tid (oftare än sällan) gärna 'flippar' vidare till andra här i tråden.

Tillbaka
Topp