• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ja det är den klocka jag använt mest också, den passar bra till allt fanimej. Ps om du är i smögen så ta dig en tur med ribbåten som ligger där vid kajen, sitter väl typ 3 st 300 hästars motorer på den. Ta med en klocka som pallar den trevliga lilla turen...;)
Ja, såg den. Men det blir nog inget med det då frun är gravid :)
Och eftersom jag är född och uppvuxen i Östergötlands skärgård så har jag nog med båtar där :)

Efter ett smärre uppehåll i Dan Henry-passarounden kan jag nu meddela att klockan har anlänt till mig, och skall utvärderas denna vecka.

Första intrycket av klockan är riktigt positivt, i synnerhet i förhållande till det låga priset. Storleksmässigt känns den ypperlig för mina relativt smala handleder, och passformen blir än bättre på grund av bandhornens utformning.

Gummit som klockan levereras med känns följsamt och smidigt. Dock antar handleden strukturen av ett smörgåsrån på grund av mönstret på insidan av bandet.

Trevligare produktbilder utlovas senare under veckan. Nu får hålla tillgodo med ett par mobilbilder tillsvidare.
IMG_20180724_191732.jpg
IMG_20180725_101531.jpg
IMG_20180725_102101.jpg

Fast där har du ett annat problem, kopiering. Men resan har bara börjat.
Det är inget problem @Aurum :)
Det är ett fullt medvetet drag från min sida.
Jag är nämligen trött på att tycka saker om saker jag inte vet något om, på riktigt.
Så jag utmanar min tankar, idéer och fördomar här.
Och som du skriver. Resan har bara börjat!

Trevlig, grattis!
Och välkommen till det prestigelösa träsket ;)

Tack! :heart:

Hur lyder egentligen definitionen av ett micro märke, jag menar det finns ju svindyra klockor av sk finare märken som tillverkas i väldigt små serier. Är de per definition att anses vara micromärken ?
Typ Jaquet Droz, F.P.Journe...

Hur lyder egentligen definitionen av ett micro märke, jag menar det finns ju svindyra klockor av sk finare märken som tillverkas i väldigt små serier. Är de per definition att anses vara micromärken ?
Tycker det är väldigt otydligt, om man tittar i tråden så får jag känslan av att det är många Startups med inte särskilt roliga urverk men ändå viss potential. Jaquet Droz skulle jag aldrig kalla för ett micromärke med tanke på deras arv. Jag hade definierat Micromärke som en tillverkare som inte riktigt kommit igång än men har potential, dvs någorlunda respekterade former och urverk. Lite av ett stadie som man siktar på att komma över. Detta är bara min syn på det.

Relevant. PP gör nog inga stora serier av sina +5 miljoner kronors klockor. Sen har de ju en mängd olika modeller. Borde ha att göra både med produktion per år och total produktion av samtliga modeller. Mindre produktionsapparat alltså, sen kanske pris är en faktor också? Företagets ägande har kanske också betydelse, Swatch bolagen räknas väl inte in antar jag? Tror trådens titel ändrades för att lite undvika just ovanstående diskussion, "affordabel" tyder ju snarare på pris än volym. Men vad är då "affordable" gränsen? Kanske finns nåt skrivet tidigare.

Det blev en Ginault! :)
Första steget mot ett prestigelöst klockaägande.
Mer om känslan fysiskt och emotionellt kommer.
05713ED3-82B0-487B-AD1A-6E14C128601C.jpeg

Fin klocka, dock en fråga....det är ganska så högt pris på denna? 1400 dollar? Jag vill inte provocera. Men hur kommer det sig att du väljer homage för samma pengar som en Sinn exempelvis, som har en massa historia osv.? Jag har absolut inget emot Homage klockor, har en Tisell på väg hem så..mer bara nyfiken! :happyhappy::)

Tycker det är väldigt otydligt, om man tittar i tråden så får jag känslan av att det är många Startups med inte särskilt roliga urverk men ändå viss potential. Jaquet Droz skulle jag aldrig kalla för ett micromärke med tanke på deras arv. Jag hade definierat Micromärke som en tillverkare som inte riktigt kommit igång än men har potential, dvs någorlunda respekterade former och urverk. Lite av ett stadie som man siktar på att komma över. Detta är bara min syn på det.
Jaquet Droz's historia är iochförsig halvt påhittad och inte alls sammanhängande likt ex VC.

Ok, nu förstår jag! :)
Nä, det är faktiskt första gången Jag bär något liknande.
Bäst du ser upp, det vilar en förbannelse över alla som bär designkopior. Här är saker du kan förvänta dig framöver:
  • Alltid "röd våg" när du kör bil.
  • Alltid slut på din favoritöl när du handlar på Systemet.
  • Tusen dörruppslag kommer pryda dörrarna på alla dina bilar från och med nu.
  • Någon kommer sno den där lilla nyckeln från vattenutkastaren på huset så du inte kan vattna trädgården utan att först åka och köpa en ny nyckel (skitbökigt).
  • Osv.
Kort och gott: livet är inte enkelt för den som bär designkopior.

Bäst du ser upp, det vilar en förbannelse över alla som bär designkopior. Här är saker du kan förvänta dig framöver:
  • Någon kommer sno den där lilla nyckeln från vattenutkastaren på huset så du inte kan vattna trädgården utan att först åka och köpa en ny nyckel (skitbökigt).
  • Osv.
Hahahahaha!

Fin klocka, dock en fråga....det är ganska så högt pris på denna? 1400 dollar? Jag vill inte provocera. Men hur kommer det sig att du väljer homage för samma pengar som en Sinn exempelvis, som har en massa historia osv.? Jag har absolut inget emot Homage klockor, har en Tisell på väg hem så..mer bara nyfiken! :happyhappy::)

Jag har haft två Sinn 556 I i olika utföranden. Just nu en U1 på lån.
Jag vet hur dem känns nu. Då kikar jag vidare.
Jag har inte betalat $1400 för denna klocka :)

• Osv.

Men hallå!! Det var ju du som sålde klockan! :eek:
Detta kunde ju vara bra att veta.
Ska komma ihåg att kolla dessa saker vid nästa köp.

• Osv.
Hahaha! :D

Tillbaka
Topp