• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Glömde det på listan men dubbelposter är en annan komponent i förbannelsen givetvis. Du måste vara drabbad också. Finns det månne en Subhomage i klocklådan? Dubbel förbannelse om det är en Steinhart, naturligtvis.
Just det, som ovan. Huvet på spiken, men med förbannelsen får jag säkert spiken i huvudet i stället...

Edit - liten rättelse: det är en GMT Master II homage med vattentålighet som en sub. Dubbelhomage alltså, kan det bli värre?

Senast ändrad:
A9EF5F9D-E379-495C-BC36-FAAA7830F5E0.jpeg

Den här klockan är också en kopia av nåt annat som gjorts innan. Whatever. Cheers

Fast där har du ett annat problem, kopiering. Men resan har bara börjat.

Härligt se dig i mikrotråden Aurum, men tror vi fattat nu din ställning mot designerstöld etc. Denna kanske inte alla delar, och visst det är fritt fram skriva den så fort det postas en men lite tradigt i längden. Framförallt i denna tråd. Du har ju även själv ägt diverse homager/designstölder genom åren vill jag minnas även fast din samling nu är fri från dem och väldigt trevlig!

Härligt se dig i mikrotråden Aurum, men tror vi fattat nu din ställning mot designerstöld etc. Denna kanske inte alla delar, och visst det är fritt fram skriva den så fort det postas en men lite tradigt i längden. Framförallt i denna tråd. Du har ju även själv ägt diverse homager/designstölder genom åren vill jag minnas även fast din samling nu är fri från dem och väldigt trevlig!
Tyckte det var mycket sakligt och filosofiskt, synd du inte höll med. Att bära och leva med en designkopia kräver en speciell ägare. Skulle säga att denna faktor väger tyngre än att det inte är ett känt märke på tavlan. Tror jag har ägt två kopior, fuskpatinerades och såldes rätt omgående. En som var ouppnåelig som original och en fuskpanna för att försöka förlika sig med storleken.

Hoppas tråden ger plats för uren med egen design, hade varit tråkigt med en tråd för kopior. Är en intressant våg av väldesignade ur som utmanar dinosaurierna på spelplanen.

Tyckte det var mycket sakligt och filosofiskt, synd du inte höll med. Att bära och leva med en designkopia kräver en speciell ägare. Skulle säga att denna faktor väger tyngre än att det inte är ett känt märke på tavlan. Tror jag har ägt två kopior, fuskpatinerades och såldes rätt omgående. En som var ouppnåelig som original och en fuskpanna för att försöka förlika sig med storleken.

Hoppas tråden ger plats för uren med egen design, hade varit tråkigt med en tråd för kopior. Är en intressant våg av väldesignade ur som utmanar dinosaurierna på spelplanen.
Kan du inte posta några av dessa väldesignade uren som utmanar?

Är det inte då bättre att bidra med sådana inslag i tråden än att gång på gång berätta om din ståndpunkt gentemot designkopior?

Så det är:
- ok att köpa för att sälja vidare. Eller känna känslan. Men inte köpa för att äga?
Vad säger att de som köper homager har råd med originalet, likt i ditt fall ouppnåeligt. Visst är det roligare med originell design, håller med där, men går du igenom alla sidor ser du nog att det finns mkt av det i denna tråd med :)

Kan du inte posta några av dessa väldesignade uren som utmanar?
Finns redan i tråden.
Är det inte då bättre att bidra med sådana inslag i tråden än att gång på gång berätta om din ståndpunkt gentemot designkopior?
Vad jag vet har jag ifrågasatt en gång och hjälpt en annan att bena ut vad utmaningen i nyköpet innebar då den aspekten förbisågs. Ni är ju frikyrkliga i denna tråden och det tycker jag är skadligt för kategorin klockor. Det kan vara så mycket mer än kopior.
Så det är:
- ok att köpa för att sälja vidare. Eller känna känslan. Men inte köpa för att äga?
Vad säger att de som köper homager har råd med originalet, likt i ditt fall ouppnåeligt. Visst är det roligare med originell design, håller med där, men går du igenom alla sidor ser du nog att det finns mkt av det i denna tråd med :)
Jag kan inte annat än att dela mina egna erfarenheter? Har aldrig talat illa om någon som burit designkopior. Jag är av uppfattningen att alla som köper dessa designkopior har råd att köpa ett original, men inte det som det handlar om.

Finns redan i tråden.

Vad jag vet har jag ifrågasatt en gång och hjälpt en annan att bena ut vad utmaningen i nyköpet innebar då den aspekten förbisågs. Ni är ju frikyrkliga i denna tråden och det tycker jag är skadligt för kategorin klockor. Det kan vara så mycket mer än kopior.

Jag kan inte annat än att dela mina egna erfarenheter? Har aldrig talat illa om någon som burit designkopior. Jag är av uppfattningen att alla som köper dessa designkopior har råd att köpa ett original, men inte det som det handlar om.

Jag skulle snarare kalla tråden öppensinnad än fyrkantig.

Är ivrig mikromärkes-förespråkare men måste ändå säga att jag håller med @Aurum till stor del. När det handlar om rena designstölder och kopior så blir det tråkigt. Visst kan företag inspireras av varandra och låna element i design o.s.v. (det gör väl alla) men att bara kopiera en annan klocka rakt av tycker jag är trist. T.ex. om ett företag vill göra en dykare och inspireras av Submarinern så kan de väl ändå t.ex. välja andra visare och annan design på vridringen eller liknande så att det inte blir en exakt kopia.
Sen antar jag att alla har olika gräns för var de tycker att designstölds-gränsen går och jag kan själv inte säga var min egen gräns går utan det får man avgöra från fall till fall.

En sak jag dock tycker är mer okej är när det görs homager till klockor som inte tillverkas av ursprungsföretaget längre. Då förflyttas min personliga "gräns" ganska mycket.

Alltså:
1. Företag X gör en exakt kopia på företag Y:s nuvarande storsäljare = inte okej.
2. Företag X gör en exakt kopia på en klocka som företag Y sålde på 70-talet = mer okej (men de får gärna ändra designen något så att det inte blir en exakt kopia.)

Tillbaka
Topp