• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tack så mycket!
Quartz är inte något dåligt, speciellt inte om man vill ha ett bra verk som är driftsäkert till en vettig peng. :) Vi testade med ankaret på tavlan men tyckte att namnet passade bättre.
Vilken är din favorit av dom två?
Återigen, tack för fin feedback!

Blir nog Trenchmastern - passar mig bra som gillar lite tooligare klockor, men Oceantimern skulle jag utan att tveka kunna ha som dressare på någon finare tillställning :)

Jo, logiskt sett vet jag att quartz är smartare, driftsäker, ingen förmögenhet på service. Men kan inte komma ifrån att quartz var vad man hade som barn/tonåring, sedan köpte man en "riktig klocka" med ett mekaniskt underverk i. Har en meka-quartz i min samling, och fördelen är ju att den alltid går rätt när jag vill ta på den. Även om jag har en dubbel watchwinder får man alltid finjustera lite på de mekaniska. Så logiken säger en sak, känslan en annan.
Okej, ja det kan bli lite mycket på urtavlan kanske. Men snygg logga är det (är ju designer själv, så sug åt er ;) )

Senast ändrad:
Wotd. Åter till the the brittish way :). Matchar skjortan också, ren tillfällighet.
IMG_20191029_111853_8.jpg

Ja, det kanske inte är så farligt ändå. :) Jo, alltså för att förtydliga: menade inte att de plagierat, mer att man ser vad som kan ha varit inspirationen. Tycker alla de tre jag tänkte på är riktigt vassa klockor. Antar att det blir recensioner senare här i tråden?
Är helt med på vad du menar och jag håller med. :) Du kan räkna med att det blir både recensioner och att jag kommer att bildbomba! :D

Är helt med på vad du menar och jag håller med. :) Du kan räkna med att det blir både recensioner och att jag kommer att bildbomba! :D
Min första kickstarter, tycker den är ruskigt fin. Men kommer hålla mig till svart och vitt. Tycker den blir sjukt bra i alla lägen i den kombon. Läste vad de fått namnet
traska ifrån, att det var från Sverige vilket var lite kul. :)

Min första kickstarter, tycker den är ruskigt fin. Men kommer hålla mig till svart och vitt. Tycker den blir sjukt bra i alla lägen i den kombon. Läste vad de fått namnet traska ifrån, att det var från Sverige vilket var lite kul. :)
Jag älskar att länken smalnar av till 16mm över låset, bara det sålde den till mig. Jag har bara köpt smågrejor från Kickstarter tidigare så detta är första för mig också. Leverans i februari bara... *suck* Det med namnet visste jag inte, var har du läst det? Kul! :)

Jag älskar att länken smalnar av till 16mm över låset, bara det sålde den till mig. Jag har bara köpt smågrejor från Kickstarter tidigare så detta är första för mig också. Leverans i februari bara... *suck* Det med namnet visste jag inte, var har du läst det? Kul! :)
Tror det var på deras sida, det skrev att traska betyder att man går in på en bar i Sverige beställer dricka till alla och går därifrån. :cigar:

Blir nog Trenchmastern - passar mig bra som gillar lite tooligare klockor, men Oceantimern skulle jag utan att tveka kunna ha som dressare på någon finare tillställning :)

Jo, logiskt sett vet jag att quartz är smartare, driftsäker, ingen förmögenhet på service. Men kan inte komma ifrån att quartz var vad man hade som barn/tonåring, sedan köpte man en "riktig klocka" med ett mekaniskt underverk i. Har en meka-quartz i min samling, och fördelen är ju att den alltid går rätt när jag vill ta på den. Även om jag har en dubbel watchwinder får man alltid finjustera lite på de mekaniska. Så logiken säger en sak, känslan en annan.
Okej, ja det kan bli lite nycket på urtavlan kanske. Men snygg logga är det (är ju designer själv, så sug åt er ;) )
Ja, Trenchhuntern är en bra allrounder!
Precis som du säger så är logik och känslor två olika saker. Vi vill ju klart med dessa klockorna på ett bra sätt sammanlänka dom, så att man kan ha en klocka som man ändå känner för och som ger en liknande känsla som en mekanisk, men utan alla de fallgropar som dom för med sig. Men jag har också personligen nästan bara mekaniska klockor. En av mina favoriter är Speedmastern, en manuell klocka utan datum som egentligen är rätt kass ur rent logiskt perspektiv. Men jag älskar den ändå! :)

Riktigt stilrena! Om det bara... Quartz. Tror inte jag har inte kommit så långt än att jag accepterar quartz fullt ut. En passaround kanske kan ändra på det? (pax!) Måste förresten ge en eloge till den riktigt snygga loggan ni tagit fram, varför inte ha ankar-M på tavlan också istället för bara "namnet i versaler"? Och riktigt snygg font på siffrorna! Bra jobbat! :)
Blir nog Trenchmastern - passar mig bra som gillar lite tooligare klockor, men Oceantimern skulle jag utan att tveka kunna ha som dressare på någon finare tillställning :) Jo, logiskt sett vet jag att quartz är smartare, driftsäker, ingen förmögenhet på service. Men kan inte komma ifrån att quartz var vad man hade som barn/tonåring, sedan köpte man en "riktig klocka" med ett mekaniskt underverk i. Har en meka-quartz i min samling, och fördelen är ju att den alltid går rätt när jag vill ta på den. Även om jag har en dubbel watchwinder får man alltid finjustera lite på de mekaniska. Så logiken säger en sak, känslan en annan. Okej, ja det kan bli lite mycket på urtavlan kanske. Men snygg logga är det (är ju designer själv, så sug åt er ;) )

Vad är det du föredrar hos ett superbilligt automatverk som NH35 eller liknande jämfört med quartz? Jag kan absolut förstå charmen hos lite mer avancerade verk och att man ser det som tekniskt imponerande men vad är det folk gillar med low end-verk som kan diffa uppåt en minut per dag? o_O

Inget illa menat men det känns som att det är något slags mantra inom klockkretsar att allting ska vara automat bara för sakens skull och att det är så mycket hjärta och själ bakom men hur mycket själ har egentligen dessa massproducerade budgetverk? Jag kan köpa att det handlar om det estetiska, att man föredrar en svepande visare (och då finns det flera quartzalternativ som erbjuder just det) men det känns som att det sällan är det som lyfts fram som argument utan att quartz snarare är något negativt av naturen och en skam för hela klockbranschen.

Vad är det du föredrar hos ett superbilligt automatverk som NH35 eller liknande jämfört med quartz? Jag kan absolut förstå charmen hos lite mer avancerade verk och att man ser det som tekniskt imponerande men vad är det folk gillar med low end-verk som kan diffa uppåt en minut per dag? o_O

Inget illa menat men det känns som att det är något slags mantra inom klockkretsar att allting ska vara automat bara för sakens skull och att det är så mycket hjärta och själ bakom men hur mycket själ har egentligen dessa massproducerade budgetverk? Jag kan köpa att det handlar om det estetiska, att man föredrar en svepande visare (och då finns det flera quartzalternativ som erbjuder just det) men det känns som att det sällan är det som lyfts fram som argument utan att quartz snarare är något negativt av naturen och en skam för hela klockbranschen.
Det bästa med batteriurverk jämför med automatiska i de lägre prisklasserna är att uren inte behöver bli så tjocka. Urfetman är klart den allvarligaste åkomman bland moderna ur enligt mig.

Ny batch av Helm Vanuatu på g.

”HELM Vanuatu Pre-Order Notice

Thanks for your interest in the HELM Vanuatu! Approximately 200 Vanuatu watches will be available for pre-order (full prepayment) beginning Saturday, November 2, at 21:00 UTC.
These watches have not yet been produced and are not yet in stock, but our goal is to have them produced and ready to ship by May, 2020.
Please click any of the links above or below to visit the website for more details.

All the best,
HELM Watches”

https://helmwatches.com/vanuatu2.html

Där har vi det! Svepande sekund, det är nog det jag hänger upp det på. Men det är väl bara riktiga High-end quartzare som har det? Eller?

Där har vi det! Svepande sekund, det är nog det jag hänger upp det på. Men det är väl bara riktiga High-end quartzare som har det? Eller?
Beror på vad du menar med svepande? 21600bph som NH35 tickar i är väl 6 tick i sekunden (18000bph/4tick/s, 28800bph/8tick/s, 36000bph/10tick/s?). Finns en del billiga kvartsare som tickar 4 tick i sekunden, både nya och vintage. Finns lite vintage Seiko Majesta t.ex. eller nya som Charlie Concordia. Sen finns det kvartsare som har helt jämt svep utan tick alls dvs mjukare än någon mekanisk. Där finns ju dyra klockor som Grand Seiko men även Bulova har väl en hög med modeller också? Utöver det finns det också ett gäng "automatiska/mekaniska" verk som är batteridrivna och då är det främst klockor från innan kvartsarna slog igenom på bred front. Sen fins det även vanliga tickande kvartsare men som laddas via en rotor precis som automatklockor.

Senast ändrad:
Beror på vad du menar med svepande? 21600bph som NH35 tickar i är väl 6 tick i sekunden (18000bph/4tick/s, 28800bph/8tick/s, 36000bph/10tick/s?). Finns en del billiga kvartsare som tickar 4 tick i sekunden, både nya och vintage. Finns lite vintage Seiko Majesta t.ex. eller nya som Charlie Concordia. Sen finns det kvartsare som har helt jämt svep utan tick alls dvs mjukare än någon mekanisk. Där finns ju dyra klockor som Grand Seiko men även Bulova har väl en hög med modeller också? Utöver det finns det också ett gäng "automatiska/mekaniska" verk som är batteridrivna och då är det främst klockor från innan kvartsarna slog igenom på bred front. Sen fins det även vanliga tickande kvartsare men som laddas via en rotor precis som automatklockor.
... sedan får vi inte glömma de mekaniska som beter sig som klassiska kvartsklockor, dvs ett hack i sekunden. Exklusiv komplikation som på engelska heter dead beat seconds.

Så har den kommit. Min första microbrand (om den räknas?), min första mekaniska kronograf. Och här är paketöppningen!

8D26C727-EB56-4829-9E1A-E4DE27F31562.jpeg
A4CF252D-D049-4765-9063-951EC90BF8A8.jpeg
5C4B9A27-65EC-42BA-8FC6-ABE466213BFF.jpeg
85B3A824-C2BE-4540-A7F0-5A7B1C7C7967.jpeg
A9BDB21E-0A29-4B79-B481-D3B3189DE39D.jpeg
AF42102B-F864-4776-A8C4-AAA78F740F94.jpeg
32D782D5-78D6-4F1D-9E38-31C6250AC4F0.jpeg

Som synes rör det sig om en Seagull 1963 remake/homage eller vad den kallas. Riktigt fin, faktiskt. Och fin förpackning! Vad tycks?

Epilog:
Såg till först efteråt att WatchUnique hade den för 500 kr mindre, men med vissa skillnader. Den på WU har ”21 zuan” vid kl 12 och två rader kinesiska tecken vid kl 6, röd ful text graverad på baklockets glas och ingen text på ringen runt display case-baksidan. Dessutom endast ett band, t ex grönt nato. De kunde ta bort den röda texten baktill, men jag vet inte jag. Det jag skulle önskat från den är den extra raden tecken vid kl 6.

Men – jag fick istället både grönt och svart nato samt ett äkta mörkbrunt rios. Enligt försäljaren är det 21 juveler, men står 19 för att mer likna originalet. Jag har jämfört bilderna från WU och både boett, tavla och urverk ser identiska ut, med undantag för ovan nämnda skillnader. Sen fick jag ju en påse ryska pretzels också!

Ni som kanske är kunniga på dessa klockor, finns det något rätt eller fel? Jag gillar den i alla fall. Och den tickar fint (än så länge).

Bilagor

• 806F51D7-2869-483E-B3A1-49DE4A127815.jpeg
    806F51D7-2869-483E-B3A1-49DE4A127815.jpeg
    108 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp