• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Waldorf

Audemars
Wotd. Promenad på västkusten med en av CW tidigare idag. Nu i sängen m nån magsjuka...... Suck
IMG_20191031_153237_7.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Inget fel på den heller :) Hade gärna köpt för att stödja kampen mot förorenade hav

Håller med, Lorier, Oris och Baltic är de som jag vet har liknande projekt på gång.

On another note som det heter så kan man läsa följande på Wiki om de större klassiska märkena, kanske inte många som bryr sig men för mig är transparens och omvärldshänsyn viktigt. Särskilt om man som Rolex är en av de största användarna av t ex Guld.

"Environmental rating[edit]

Top 5 gold producing nations
In December 2018, World Wide Fund for Nature (WWF) released an official report giving environmental ratings for 15 major watch manufacturers and jewelers in Switzerland.[49][50] Rolex, along with 7 other manufacturers including Patek Philippe, Audemars Piguet and Breguet, was given the lowest environmental rating as "Latecomers/Non-transparent", suggesting that the manufacturer has taken very few actions addressing the impact of its manufacturing activities on the environment and climate change.[49]

There are concerns over the lack of transparency in manufacturing activities and the sourcing of precious raw materials such as gold, which is a major cause of environmental issues such as pollution, soil degradation and deforestation.[49][50] The situation is especially serious in the developing countries which are top producers of gold, including China, Russia and South Africa.[51][52][53][54] It is estimated that the watch and jewelry sector uses over 50% of world's annual gold production (over 2,000 tons), but in most cases the watch companies are not able to or are unwilling to demonstrate where their raw materials come from and if the material suppliers use eco-friendly sourcing technologies.[49]"

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Rolex
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Håller med, Lorier, Oris och Baltic är de som jag vet har liknande projekt på gång.

On another note som det heter så kan man läsa följande på Wiki om de större klassiska märkena, kanske inte många som bryr sig men för mig är transparens och omvärldshänsyn viktigt. Särskilt om man som Rolex är en av de största användarna av t ex Guld.

"Environmental rating[edit]

Top 5 gold producing nations
In December 2018, World Wide Fund for Nature (WWF) released an official report giving environmental ratings for 15 major watch manufacturers and jewelers in Switzerland.[49][50] Rolex, along with 7 other manufacturers including Patek Philippe, Audemars Piguet and Breguet, was given the lowest environmental rating as "Latecomers/Non-transparent", suggesting that the manufacturer has taken very few actions addressing the impact of its manufacturing activities on the environment and climate change.[49]

There are concerns over the lack of transparency in manufacturing activities and the sourcing of precious raw materials such as gold, which is a major cause of environmental issues such as pollution, soil degradation and deforestation.[49][50] The situation is especially serious in the developing countries which are top producers of gold, including China, Russia and South Africa.[51][52][53][54] It is estimated that the watch and jewelry sector uses over 50% of world's annual gold production (over 2,000 tons), but in most cases the watch companies are not able to or are unwilling to demonstrate where their raw materials come from and if the material suppliers use eco-friendly sourcing technologies.[49]"

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Rolex
Ytterligare en anledning att inte köpa Rolex. Skulle inte bli förvånad om guldet plockas fram med hjälp av kongolesiska barnarbetare och tavlorna strösslas med blodsdiamanter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skön inställning, hur menar du nu? Var står det att någon förespråkar eller står bakom ett sådant förfarande? Har missat det i såfall.
Inställningen att låta bli att köpa Rolex får man väl ha om man vill utan att vara oskön kan tyckas.
Varför inte, guld och diamanter är material som används i klockor? Lyxkonsumtionsvaror har en mörk baksida som gärna får lyftas fram, det är bara bra om man öka medvetenheten imo
Kanske för att inlägget både innehåller ett förakt/negativitet kring en tillverkare som borde hyllas och dels för att det var falska påstående utan belägg? Om man gillar att kritisera min "ton" är det inget mot det tråkiga inlägget jag citerade.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Skön inställning, kanske inte riktigt hör hemma på ett klockforum.

Kanske inte frågan om vad som gör Freaky Leo förvånad, men däremot informationsutbyte om miljöarbete och väcka frågan om var och hur råvaror framställs. Jag vill ju veta om det som Freaky Leo stämmer och framförallt om det inte stämmer. Om tillverkare inte vill redovisa sådan info så väljer jag eventuellt att välja bort deras produkter. För mig personligen handlar det om att märket tappat i attraktivitet och jag vet att fråga om dessa frågor hos AD när jag ska jämföra modeller i framtiden.

Hör således 100 % till sådant man pratar om på ett klockforum, dvs klockor.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Kanske för att inlägget både innehåller ett förakt/negativitet kring en tillverkare som borde hyllas och dels för att det var falska påstående utan belägg? Om man gillar att kritisera min "ton" är det inget mot det tråkiga inlägget jag citerade.
Din ton har väl ingen kritiserat nu iallafall?
Har i så fall missat det med. Själv frågade jag hur du tänkte i ditt citat. Det är ok hoppas jag.
Sen däremot påstår du att Rolex borde hyllas och det kan man ju individuellt tycka vad man vill om. Gillar man Rolex så javisst, annars kanske inte.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen påstod något alls.
Antydde, påstod, meer eller mindre semantik. Tror du mycket väl förstår vad både jag och freaky menar.
Kanske inte frågan om vad som gör Freaky Leo förvånad, men däremot informationsutbyte om miljöarbete och väcka frågan om var och hur råvaror framställs. Jag vill ju veta om det som Freaky Leo stämmer och framförallt om det inte stämmer. Om tillverkare inte vill redovisa sådan info så väljer jag eventuellt att välja bort deras produkter. För mig personligen handlar det om att märket tappat i attraktivitet och jag vet att fråga om dessa frågor hos AD när jag ska jämföra modeller i framtiden.

Hör således 100 % till sådant man pratar om på ett klockforum, dvs klockor.
Nej, inte helt utan belägg. Tycker inte heller man ska smutskasta tillverkare på det sättet. Men vi vill ha olika forum, så är det.

Transparens är svår och du kommer aldrig få 100%, frågan är vad du vill ha och hur du får tillverkarna att inse behovet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Din ton har väl ingen kritiserat nu iallafall?
Har i så fall missat det med. Själv frågade jag hur du tänkte i ditt citat. Det är ok hoppas jag.
Sen däremot påstår du att Rolex borde hyllas och det kan man ju individuellt tycka vad man vill om. Gillar man Rolex så javisst, annars kanske inte.
Vet inte om jag lämnat någon fråga obesvarad, isf får du gärna upprepa frågan. Med att gilla Rolex menar jag att man iaf inte borde tala illa om någons design man uppskattar och brukar. Mao bör Rolex vara väldigt uppskattat i denna tråd.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Antydde, påstod, meer eller mindre semantik. Tror du mycket väl förstår vad både jag och freaky menar.

Nej, inte helt utan belägg. Tycker inte heller man ska smutskasta tillverkare på det sättet. Men vi vill ha olika forum, så är det.

Transparens är svår och du kommer aldrig få 100%, frågan är vad du vill ha och hur du får tillverkarna att inse behovet.

@Aurum, det finns en länk till sidan jag citerade ifrån, på den sidan finns referenshänvisningar. Belägg och inte smutskastning, det handlar ju om en bedömning från en utomstående 3e part.

Jag ber om att få informationen av tillverkaren, de har ofta en kontakt-mail där man ställer frågor i klartext. Att de kanske inte bryr sig om att jag som ensam svensk ställer frågan kan jag förstå, men om det visar sig att fler i deras kundkrets ställer samma frågor och dessutom lägger vikt vid deras respons så blir det en viktig faktor avseende marknadskommunikation och varumärkesbyggande. Se bara på Apple som kämpat med sin miljöprofil samtidigt som de säljer produkter som går åt som smör i solsken.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Kanske för att inlägget både innehåller ett förakt/negativitet kring en tillverkare som borde hyllas och dels för att det var falska påstående utan belägg? Om man gillar att kritisera min "ton" är det inget mot det tråkiga inlägget jag citerade.
Man ska också komma ihåg att schweiziska bolag av tradition har hög integritet och man ser säkert ett värde i att kunna hålla sina affärskontakter hemliga. Det betyder inte nödvändigtvis att de är en omoraliskt aktör.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum, det finns en länk till sidan jag citerade ifrån, på den sidan finns referenshänvisningar. Belägg och inte smutskastning, det handlar ju om en bedömning från en utomstående 3e part.
Fast där står inget om blodsdiamanter? Barnarbete? Den enda faktan jag hittade där och vad ratingen baserades på var att de ratade WWF och fyllde inte i deras formulär. Det är inte att de är smutsiga eller oetiska utan att de inte är transparenta. Mao känns det rätt fel och onödigt att antyda att de är smutsiga och oetiska? Men det är kanske bara jag.
 
  • Like
Reactions: HSK

Nilas

Patek
2-Faktor
Vet inte om jag lämnat någon fråga obesvarad, isf får du gärna upprepa frågan. Med att gilla Rolex menar jag att man iaf inte borde tala illa om någons design man uppskattar och brukar. Mao bör Rolex vara väldigt uppskattat i denna tråd.
I det fallet kan jag hålla med. Rolex har stått modell för många mycket trevliga och prisvärda hommager så javisst.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Uj, vad det rasslade till.

För mig var det en nyhet med dem siffrorna som @Baramats hänvisade till. Med tanke på den transparens som idag oftast krävs av producenter som förädlar råvaror, matvaror t.ex., så tycker jag att det är väldigt konstigt att en av världens största uppköpare av guld inte redovisar var och hur guldet dem köper in tas fram. I min bok om man tackar nej till insyn och den goodwill ett ansvarsfullt arbete ger så ringer varningsklockorna hos mig iallafall.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Fast där står inget om blodsdiamanter? Barnarbete? Den enda faktan jag hittade där och vad ratingen baserades på var att de ratade WWF och fyllde inte i deras formulär. Det är inte att de är smutsiga eller oetiska utan att de inte är transparenta. Mao känns det rätt fel och onödigt att antyda att de är smutsiga och oetiska? Men det är kanske bara jag.

Nej jag håller med dig om det. Jag säger bara att frågan om miljöpåverkan och arbetsförhållanden är viktigt. Så viktigt att jag skulle vilja se bättre redovisning om var tillverkarna får sina råvaror ifrån. Det gäller ju även mikroklockorna, som ofta sätts ihop i Kina.
 
Topp