• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Uj, vad det rasslade till.

För mig var det en nyhet med dem siffrorna som @Baramats hänvisade till. Med tanke på den transparens som idag oftast krävs av producenter som förädlar råvaror, matvaror t.ex., så tycker jag att det är väldigt konstigt att en av världens största uppköpare av guld inte redovisar var och hur guldet dem köper in tas fram. I min bok om man tackar nej till insyn och den goodwill ett ansvarsfullt arbete ger så ringer varningsklockorna hos mig iallafall.
Då ringer klockorna hos typ alla klocktillverkare eller? Var väl inga siffror som man redovisade heller? Mycket ovanligt att man kommunicerar var råmaterial kommer ifrån? Klädbranschen har ju fått mycket skit nu så där lär det läggas mycket energi just nu.

Nej jag håller med dig om det. Jag säger bara att frågan om miljöpåverkan och arbetsförhållanden är viktigt. Så viktigt att jag skulle vilja se bättre redovisning om var tillverkarna får sina råvaror ifrån. Det gäller ju även mikroklockorna, som ofta sätts ihop i Kina.
Har du någonsin fått en bra siffra på miljöpåverkan på ett sällanköp? Eller ett köp överhuvudtaget? Arbetsförhållanden lär vara bra och säkra när det mesta är tillverkat i Schweiz, bör räcka för de flesta? Det jag försöker komma fram till är att hur kan man lita på fin storytelling? Tror det är väldigt få av oss som tex vet vilka guldgruvor som är snälla tex? Hur många kg koldioxid ska en klocka få smutsa ner? Detta är verkligen inte lätt och i de flesta fall jag läser något om de branscherna jag känner till är det bara fluff och fina ord man sprider, säger sällan något alls.

Har du någonsin fått en bra siffra på miljöpåverkan på ett sällanköp? Eller ett köp överhuvudtaget? Arbetsförhållanden lär vara bra och säkra när det mesta är tillverkat i Schweiz, bör räcka för de flesta? Det jag försöker komma fram till är att hur kan man lita på fin storytelling? Tror det är väldigt få av oss som tex vet vilka guldgruvor som är snälla tex? Hur många kg koldioxid ska en klocka få smutsa ner? Detta är verkligen inte lätt och i de flesta fall jag läser något om de branscherna jag känner till är det bara fluff och fina ord man sprider, säger sällan något alls.

Ett stort problem är att det som du skriver räcker för de flesta att arbetsförhållandena i slutledet är bra. Allt för många gömmer sig bakom det och blundar för hur det ser ut i hela kedjan av underleverantörer.

Ett stort problem är att det som du skriver räcker för de flesta att arbetsförhållandena i slutledet är bra. Allt för många gömmer sig bakom det och blundar för hur det ser ut i hela kedjan av underleverantörer.
Tex Rolex har ju inga om man bortser från råmaterialet. Men visst är det typ alltid kring underleverantörer det stormar. Sjukt svårt att göra en upphandling och köpa komponenter från vissa länder. De visar up en modern fabrik och skriver under på alla papper, men vad som sedan sker kan vara svårt att skydda sig effektivt mot om man inte är en väldigt stor spelare och lägger stora resurser på det.

En vanligt fråga. Ni kanske kan ta Rolexdiskussionen i någon annan tråd, eller skapa en egen tråd för just den diskussionen? Det känns väldigt OT i en mikroklocktråd.

En vanligt fråga. Ni kanske kan ta Rolexdiskussionen i någon annan tråd, eller skapa en egen tråd för just den diskussionen? Det känns väldigt OT i en mikroklocktråd.
Handlar väl främst om tillverkning men kan hålla med om att det inte är speciellt trådspecifikt. Dock mer än bilder på mat och Breitling/rolex/osv.

Handlar väl främst om tillverkning men kan hålla med om att det inte är speciellt trådspecifikt. Dock mer än bilder på mat och Breitling/rolex/osv.
Det är just detta som gör denna tråden till forumets snabbast växande tråd utan tvekan, bortsett från "Dagens klocka" och "Vad gör du och din klocka" som inte är rena diskussionstrådar. Avslappnat blandat snack, högt till tak, oslagbar värme och stor acceptans. Inte konstigt att så många vill hänga här. Ändrar man på detta så blir det ju bara en tråd bland många andra. Även lite diskussioner och meningsskiljaktigheter kan vara trevligt ibland bara det inte går överstyr.

Stötte på en riktig typ tidigare idag. ”Kommer du dragandes med nåt jäkla Rolexplagiat?” sa han. Jajamän tjurskalle, svarade jag ;)
Värt att nämnas är att den stöddiga tjurskallen vägde 1500kg! Hade varit chanslös om det hade blivit gurgel.
EE32957E-A08F-485B-AFAA-47EADCD44AEB.jpeg
Det var inget hej då godnatt tråden

Senast ändrad:
Ytterligare en anledning att inte köpa Rolex. Skulle inte bli förvånad om guldet plockas fram med hjälp av kongolesiska barnarbetare och tavlorna strösslas med blodsdiamanter.

Tja... själv har jag aldrig varit mycket för diamanter, men hela diamantindustrins historia gör att jag inte direkt är sugen på några i framtiden heller. Oavsett "transparens".

Det är ju lite dille i att saker och ting blir OK bara man har rätt papper nu. Vilket ställer till det i fler fall utan att alltid göra saker bättre i samma omfattning. Hej CITES.

Tillbaka
Topp