• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nanok i dag!

991974D2-6B33-41DD-9DA8-20D79155FAF9.jpeg
Samma här!
CGmAoe9.jpg

Nu har dom/den första Borealis Adraga landat hos sina kunder, finns en tråd på WUS här: Borealis Adraga
Min skulle från början kommit i måndags men bytte till idag, råkade dock se fel med tiderna så var inte hemma när den skulle levereras så måste boka nu tid nu. Någon som vet på rak arm om FedEx har något uthämtningsställe i Göteborg? Kan inte sitta hemma o vänta på paket hela dagarna och jobbar i annan ort så känns struligt att få det dit

Främsta fördelen (utöver det estetiska) är att det kräver mycket mindre handpåläggning då man slipper ställa in AM/PM, datum osv. utan istället bara ställer tiden och så är man good to go. Det kanske märks att jag föredrar quartz? ;)
Att få pilla på och ställa klockan är ju en del av nöjet. :) det får gärna ta en stund.

• Like
Reactions: HSK
Visst får micros som inte är affordable vara med?
Det här är nog världens bästa kronograf just nu. Satan så bra.
WB_Watch_le-jour-Mark_07-front.jpg

LJ-MI-007

LeJour gör dessutom, i mitt tycke, de bästa GMT-hommagerna på marknaden.
Rätt sugen på deras batman.
WB_LJ-SC-004_front.jpg
Hade den där SeaColten under luppen ett tag men den föll på den smått groteska tjockleken, tror den är närmare 15mm eller så.
Sen tycker jag nog de är ganska affordable.

Edit: ok inte just kronografen då kanske

Att få pilla på och ställa klockan är ju en del av nöjet. :) det får gärna ta en stund.
Jag kan absolut förstå att vissa tycker att det är trevligt men för egen del är det bara ett irritationsmoment. Om man vill dra på sig en day-date ska man först dra upp den, ställa datumet på gårdagens datum, ställa fram tiden så att den slår över till nästa dag, ställa den korrekta tiden samt ställa in dag. Då hinner man ju nästan tröttna innan man ens fått på sig klockan men det är jag det. :p

Att strunta i att ställa dag och datum är så klart också ett alternativ men min OCD sätter käppar i hjulet för det...på så sätt är det betydligt smidigare om den bara visar tiden eftersom det då räcker med att bara ställa in aktuell tid och sedan dra på sig den.

Mycket snygg med meteorit. Vad ligger de på?
Listar $3100 om jag inte minns fel. Som sagt, knappast affordable i ordets rätta bemärkelse.
Sen tror jag nog inte den kommer kosta det till slut i butik. Har för mig seriouswatches hade rätt bra rabatter på de vanliga utan den tavlan.

Edit:// De hade inte stora rabatter. De vanliga är $1000 billigare. Mer än jag trodde.

Hade den där SeaColten under luppen ett tag men den föll på den smått groteska tjockleken, tror den är närmare 15mm eller så.
Sen tycker jag nog de är ganska affordable.

Edit: ok inte just kronografen då kanske
Just tjockleken stör jag mig inte så mycket på. Går sällan i skjorta och gör jag det kan jag ju alltid ta en annan klocka.

• Like
Reactions: v0n

Listar $3100 om jag inte minns fel. Som sagt, knappast affordable i ordets rätta bemärkelse.
Sen tror jag nog inte den kommer kosta det till slut i butik. Har för mig seriouswatches hade rätt bra rabatter på de vanliga utan den tavlan.

Edit:// De hade inte stora rabatter. De vanliga är $1000 billigare. Mer än jag trodde.

Det känns som att de tar i för mycket. $3100 känns dyrt. Ser ut som ett Valjoux 7750 och så stora är väl ändå inte LeJour att de kan ta premiumbetalt för varumärket...

Det känns som att de tar i för mycket. $3100 känns dyrt. Ser ut som ett Valjoux 7750 och så stora är väl ändå inte LeJour att de kan ta premiumbetalt för varumärket...
Jag tycker definitivt de tar i för mycket på den modellen. Visst att meteorit är dyrare men inte $1000 dyrare.

Dykarna tycker jag inte är så extremdyra oavsett om det är gamla LeJour eller inte.

Jag kan absolut förstå att vissa tycker att det är trevligt men för egen del är det bara ett irritationsmoment. Om man vill dra på sig en day-date ska man först dra upp den, ställa datumet på gårdagens datum, ställa fram tiden så att den slår över till nästa dag, ställa den korrekta tiden samt ställa in dag. Då hinner man ju nästan tröttna innan man ens fått på sig klockan men det är jag det. :p

Att strunta i att ställa dag och datum är så klart också ett alternativ men min OCD sätter käppar i hjulet för det...på så sätt är det betydligt smidigare om den bara visar tiden eftersom det då räcker med att bara ställa in aktuell tid och sedan dra på sig den.
Great minds think alike osv osv :p Och om man nu ändå måste ställa dag/datum så måste man ju ändå kolla upp det. Behöver man då veta vad det är för dag/datum resten av dagen när man redan vet :bookworm:

Håller helt med! Är det datum ska det ställas. Men det är onödigt tidsödande. Därför är mitt mål att ha max 2 mekaniska med datum, resten utan. Har förresten det just nu när jag tänker efter. 2 med datum och 3 utan.

Quartz har ju sina fördelar där. Men tickande sekundvisare har jag stört mig på sen jag upptäckte mekaniska ur (som i low beat också tickar lite störande trots att de benämns som svepande). Måste inte vara en spring drive, men minst 3 Hz, gärna 4.

Ett svar kan vara quartz utan sekundvisare. Kanske är Monchard svaret? ;) Vi får se. Har sneglat på hybrider som Corniche och Tusenö, men stör mig att de dels är för dyra, dels har ghost date. Bara vetskapen om att ett icke synligt daghjul, eller åtminstone en datumkomplikation, döljer sig bakom urtavlan ... :facepalm:

*end rant*

Tillbaka
Topp