• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

D98EFA9E-944E-4D75-BDCD-4C4C12BC6F40.png

Fick precis mejl om denna.
https://www.timex.eu/en_GB/q-timex-...ainless-steel-bracelet-watch/TW2T808007U.html
Finns i lager på careofcarl.com om du är sugen brorsan! ;)

Jag kan absolut förstå att vissa tycker att det är trevligt men för egen del är det bara ett irritationsmoment. Om man vill dra på sig en day-date ska man först dra upp den, ställa datumet på gårdagens datum, ställa fram tiden så att den slår över till nästa dag, ställa den korrekta tiden samt ställa in dag. Då hinner man ju nästan tröttna innan man ens fått på sig klockan men det är jag det. :p

Att strunta i att ställa dag och datum är så klart också ett alternativ men min OCD sätter käppar i hjulet för det...på så sätt är det betydligt smidigare om den bara visar tiden eftersom det då räcker med att bara ställa in aktuell tid och sedan dra på sig den.
Great minds think alike osv osv :p Och om man nu ändå måste ställa dag/datum så måste man ju ändå kolla upp det. Behöver man då veta vad det är för dag/datum resten av dagen när man redan vet :bookworm:

Jag har ju inte klockan för att veta tiden eller datum, tittar på fånen. Heller ingen logik i komplikationer, finns i fånen (alarm, tidzoner, tidtagning). Finns till och med telefoner som man kan bada med (har en Cat s61 tror jag den heter, tål bad sägs det, om än inte några direkta dykdjup). Så klockan har vi väl för att det är "roligt", att den är fin eller som i mitt fall av vana och total galenskap. Annars blir ju klockägandet ganska meningslöst. Och då blir logiska argument lite malplacerade. Om det är för jobbigt att ställa klockan lär det vara ännu mindre besvär att inte ha nån klocka alls, eller? Och billigare. Som tur är väljer vi alla vad vi gillar och varför med full respekt. Kör hårt, bröder, gör som ni vill och tycker, det blir roligast så. :)
Edit: och systrar inte att förglömma

Senast ändrad:
Håller helt med! Är det datum ska det ställas. Men det är onödigt tidsödande. Därför är mitt mål att ha max 2 mekaniska med datum, resten utan. Har förresten det just nu när jag tänker efter. 2 med datum och 3 utan.

Quartz har ju sina fördelar där. Men tickande sekundvisare har jag stört mig på sen jag upptäckte mekaniska ur (som i low beat också tickar lite störande trots att de benämns som svepande). Måste inte vara en spring drive, men minst 3 Hz, gärna 4.

Ett svar kan vara quartz utan sekundvisare. Kanske är Monchard svaret? ;) Vi får se. Har sneglat på hybrider som Corniche och Tusenö, men stör mig att de dels är för dyra, dels har ghost date. Bara vetskapen om att ett icke synligt daghjul, eller åtminstone en datumkomplikation, döljer sig bakom urtavlan ... :facepalm:

*end rant*
Kika på Bulova om du inte redan gjort det. Lite säregen design som kanske kräver en viss smak men där snackar vi svepande sekundvisare. :hungry:

Visst får micros som inte är affordable vara med?

Hahaha, måste skratta åt frågan. Varje gång jag läser denna tråd får mitt OCD frispel på ärenderaden. :hilarious:
Stora tråden om mikromärken och andra "affordables".
Är alla mikro affordable? Varför engelska? Vad är prisvärt? m.m.
Ärendet är precis lika skönt rörig som tråden själv. :):):)

Kvällens affordable. ;)
IMG_20191120_193515.jpg

Hahaha, måste skratta åt frågan. Varje gång jag läser denna tråd får mitt OCD frispel på ärenderaden. :hilarious:

Kvällens affordable. ;)
IMG_20191120_193515.jpg
Frågan är ju dock om den där är affordable? Listpris? Affordable är ju inte samma sak som prisvärt, prislappen ska vara liten också. I vilket fall postas ju det mesta här ändå men när du tog upp ämnet...

Frågan är ju dock om den där är affordable? Listpris? Affordable är ju inte samma sak som prisvärt, prislappen ska vara liten också. I vilket fall postas ju det mesta här ändå men när du tog upp ämnet...
Haha, nu rör du till det ännu mer. "affordable" har för mig alltid betytt på ett sisådär "rimligt prissatt". Vilket jag tycker den där är annars hade jag aldrig köpt den. ;) Men du ser, rimligt, tycker, flummiga uttryck som varierar från person till person. Tror just den listar på ca 10k ny.

• Like
Reactions: HSK
Haha, nu rör du till det ännu mer. "affordable" har för mig alltid betytt på ett sisådär "rimligt prissatt". Vilket jag tycker den där är annars hade jag aldrig köpt den. ;) Men du ser, rimligt, tycker, flummiga uttryck som varierar från person till person. Tror just den listar på ca 10k ny.
Ordboksdefinitionen är bokstavligt talat "lågt pris" men det är också subjektivt och jag håller med om att gränsen är flytande. Vad är ett lågt pris liksom? :) Däremot är det skillnad på affordable och prisvärt - något som är billigt behöver inte nödvändigtvis vara prisvärt och vice versa.
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/affordable

Ordboksdefinitionen är bokstavligt talat "lågt pris" men det är också subjektivt och jag håller med om att gränsen är flytande. Vad är ett lågt pris liksom? :) Däremot är det skillnad på affordable och prisvärt - något som är billigt behöver inte nödvändigtvis vara prisvärt och vice versa.
PSX_20191120_205956.jpg

Ja, innebörden är ofta "prisvärd" i folkmun men det är tekniskt sett inte en korrekt definition vilket jag tror var det som @Aurum syftade på. Oavsett vilken (engelskspråkig) ordbok man använder så är definitionen ett lågt pris, något som gemene man har råd med osv. Ett lågt pris behöver som sagt inte nödvändigtvis innebära att det är prisvärt och vice versa men som jag skrev är gränsen flytande beroende på individens ekonomiska situation, prioriteringar osv. och det går inte att definiera vad ett lågt pris är i rena siffror.

Jag minns att det blev ett jäkla liv när vi diskuterade detta tidigare i tråden då jag och vissa andra menade på att det skulle begränsas till en viss prisklass just för att passa definitionen medan andra inte höll med. :D

Kvällens affordable. ;)
IMG_20191120_193515.jpg
Just i det här fallet tyckte jag inte riktigt 30 kakor kan anses som prisvärt. Därav frågan.

Men jag håller annars med om frågeställningen.

Kvällens affordable. ;)
IMG_20191120_193515.jpg
Ja, innebörden är ofta "prisvärd" i folkmun men det är tekniskt sett inte en korrekt definition vilket jag tror var det som @Aurum syftade på. Oavsett vilken (engelskspråkig) ordbok man använder så är definitionen ett lågt pris, något som gemene man har råd med osv. Ett lågt pris behöver som sagt inte nödvändigtvis innebära att det är prisvärt och vice versa men som jag skrev är gränsen flytande beroende på individens ekonomiska situation, prioriteringar osv. och det går inte att definiera vad ett lågt pris är i rena siffror.

Jag minns att det blev ett jäkla liv när vi diskuterade detta tidigare i tråden då jag och vissa andra menade på att det skulle begränsas till en viss prisklass just för att passa definitionen medan andra inte höll med. :D

Vad är problemet? Vi har väl en riktigt trevlig tråd där det är högt till tak och man får med förstånd använda sin egen definition och sina egna gränser. :):cool: Å dessutom kommer det ibland upp inte bara dyrare och kanske vanligare klockor utan recept, bilar och annat i små utsvävningar som återgår till klockor. Det är väl trevligt, eller? :angel:

Jag kände pressen och har snidat om.
NU är det väl inget tvivel om att jag bär en affordable? :p
IMG_20191120_214255.jpg

Ett svar kan vara quartz utan sekundvisare. Kanske är Monchard svaret? ;) Vi får se. Har sneglat på hybrider som Corniche och Tusenö, men stör mig att de dels är för dyra, dels har ghost date. Bara vetskapen om att ett icke synligt daghjul, eller åtminstone en datumkomplikation, döljer sig bakom urtavlan ... :facepalm:
*end rant*

Även mekaniska ur funkar fin-fint utan sekundvisare. Man blir lugn av dem, inte stressad över att sekunderna tickar på...

DSC_0036 (1).JPG

Bilden föreställer en kinesisk noname köpt som övningsobjekt när jag ska prova att plocka isär och ihop en klocka själv nån gång. Men den är manuellt uppdragen och saknar allt onödigt. Inklusive självkänsla. :)

I get paid by the hour,
and older by the minute...

Även mekaniska ur funkar fin-fint utan sekundvisare. Man blir lugn av dem, inte stressad över att sekunderna tickar på...

DSC_0036 (1).JPG

Bilden föreställer en kinesisk noname köpt som övningsobjekt när jag ska prova att plocka isär och ihop en klocka själv nån gång. Men den är manuellt uppdragen och saknar allt onödigt. Inklusive självkänsla. :)

I get paid by the hour,
and older by the minute...

Om utan sekundvisare lugnar?! Här då, wotd, rena sömnpillret? :D
IMG_20191120_222018_6.jpg

Vad är problemet? Vi har väl en riktigt trevlig tråd där det är högt till tak och man får med förstånd använda sin egen definition och sina egna gränser. :):cool: Å dessutom kommer det ibland upp inte bara dyrare och kanske vanligare klockor utan recept, bilar och annat i små utsvävningar som återgår till klockor. Det är väl trevligt, eller? :angel:

Facit: inga klockor utan ocentrerat datum är prisvärda, så, nu fick jag svara på två viktiga frågor på samma gång.

Haha, what’s up med ”prisbumB”? Har sett det för många gånger för att det ska vara en slump. Nåt dialektalt? Skåne brukar ju kunna leverera på den fronten. :D Kör dressat idag. @Chumba saknar du din gamla dinka?
C616EC7F-8FDD-4037-86E9-3E5E63026E5F.jpeg
Du är ju sjysst och bjuder på bilder som hjälper mig att minnas dess skönhet.:) Har ju köpt den 2 ggr redan, får se om det blir en tredje. Om frun får bestämma så blir det ju så, eftersom det är den enda klocka jag ägt som hon har tyckt var fin. Men den ser ut att vara i trygga händer så det känns ok...

Tillbaka
Topp