Jag chansade för ett drygt halvår sedan att för första gången "pledga" en klocka på kickstarter, ett märke som kallade sig det Tempore Lux. Inte det snyggaste namnet direkt - det kanske blir bättre som spansktalande
. Jag drogs väl mest till nivån av affordable på den, att det var en style jag inte hade, att jag knappt har något med arabiska siffror heller - att få något ovanligt och för att testa detta med kickstarter.
Specsen är rätt vanliga: 300m, safirkristall, keramisk bezel. Det som stack ut i mina ögon var urverket, att den hade Seiko NE15 (6R15) istället för NH35 (4R15), NH36 osv som många andra har. Urverken är väldigt lika som jag förstår det, men där NE15 har högre gångreserv och lite tajtare spec på +- per dag.
Jag tyckte 2000kr för denna spec var riktigt billigt, samt att den skickades från Spanien så ingen moms/tull heller. Förväntningarna var inte så höga på resten, finish och så vidare. Sen gör ju väntan att man svalnar av en del.
Nåväl, idag kom den fram, och jag är positivt överraskad, den känns bra och jag uppfattar bearbetningen som bättre än bilderna visade. På lumen har det dock sparats in, det sägs vara BGW9, men alldeles för få appliceringar. Jag tänkte jag kör en liten unboxing:
Ett certifikat, springbar-verktyg och ett gummistrap som köptes extra.
Aha, var visst en låda i lådan.
Biffigt mesh-strap, 24mm och det smalnar inte av. Det kommer nog inte gå bra på mina armar. Rätt schysst låda ändå.
Strapen känns tung och gedigen, och faktiskt sån bearbetad fold istället för pressad.
Hade ett billigt 24mm läder från CNS liggandes, så fick bli det så länge.
Den känns bra så sett, inga vassa kanter och "snyggare" än jag trodde.
Dålig, svag lume, jämför med en Zelos Swordfish till höger.
Som sagt, mest en kul grej, med kickstarter, en variant jag inte hade något direkt liknande av innan och så vidare. Blev ändå positivt överraskad av den. Den duger som beater då och då