• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Vad har ni för erfarenheter med märket HELM?
Har fastnat för denna.
 

Bilagor

  • 43C394FC-65F3-433B-B925-CBC3A76A1BB7.png
    43C394FC-65F3-433B-B925-CBC3A76A1BB7.png
    195.3 KB · Visningar: 2
Snabb fråga till proffsen: Om man ska skicka en klocka till US för reparation, åker man på moms/avgifter igen när den skeppas tillbaka?
Och hur skickar man på bästa sätt? Blir ju tokig på alla tullblanketter och grejer som måste fyllas i....hjälp
 
Snabb fråga till proffsen: Om man ska skicka en klocka till US för reparation, åker man på moms/avgifter igen när den skeppas tillbaka?
Och hur skickar man på bästa sätt? Blir ju tokig på alla tullblanketter och grejer som måste fyllas i....hjälp

Inte om den märks på rätt sätt när den skickas tillbaka.
 
  • Like
Reactions: v0n
Inte om den märks på rätt sätt när den skickas tillbaka.
Tack, ska man bara anta att jänkarna har koll på detta eller bör man göra något aktivt?
Snackade med tullverket som pratade om "passiv förädling 21.40" som är typ rep.ärende men ingen aning om hur jag gör i praktiken :confused:
 
Tack, ska man bara anta att jänkarna har koll på detta eller bör man göra något aktivt?
Snackade med tullverket som pratade om "passiv förädling 21.40" som är typ rep.ärende men ingen aning om hur jag gör i praktiken :confused:
Jag skickade till GNOMON REK via PostNord och bifogade (klistrade på paketet) en CN23 deklaration. Detta gick smidigt och var inga problem. Gjorde detta genom "skicka direkt" funktionen på Post Nords hemsida. På CN23 blanketten skrev jag "automatic wrist watch for warranty repair"

Jag fick dock lite problem när jag skulle få tillbaka klockan, DHL envisades med att ha en exportdeklaration för att jag inte ska behöva betala moms och tull på nytt. Jag skickade till dem tracking nr från Postnord samt CN23 blanketten som var bifogad, men enl. dem är detta inte tillräckligt. Efter att ha prata med Post Nord som säger att de inte har exportdeklaration och en del mailande fram och tillbaka med DHL så släppte DHL paketet till slut. Svaret jag fick var "Har talat med min kollega här angående Postnords regler och det är som du säger att de inte har något exportdeklaration. Men tulldeklarationen så får vi anta att exportdeklarationen har skett på korrekt sätt"

Mitt råd är således att om du skickar med annan speditör att du frågar om ev. exportdeklaration.
 
Vet inte om Yema räknas som mikromärke/affordable. Men fick hem denna igår och är väldigt nöjd hittills. Var på jakt efter en ny vardagsbeater.
yema.jpg
Den ser fin ut och imo kvalar Yema in som micro eller iaf litet brand. Hur funkar G-krafts-graderingen på ringen? För det är väl det det är? :)
 
Senast ändrad:
Jag skickade till GNOMON REK via PostNord och bifogade (klistrade på paketet) en CN23 deklaration. Detta gick smidigt och var inga problem. Gjorde detta genom "skicka direkt" funktionen på Post Nords hemsida. På CN23 blanketten skrev jag "automatic wrist watch for warranty repair"

Jag fick dock lite problem när jag skulle få tillbaka klockan, DHL envisades med att ha en exportdeklaration för att jag inte ska behöva betala moms och tull på nytt. Jag skickade till dem tracking nr från Postnord samt CN23 blanketten som var bifogad, men enl. dem är detta inte tillräckligt. Efter att ha prata med Post Nord som säger att de inte har exportdeklaration och en del mailande fram och tillbaka med DHL så släppte DHL paketet till slut. Svaret jag fick var "Har talat med min kollega här angående Postnords regler och det är som du säger att de inte har något exportdeklaration. Men tulldeklarationen så får vi anta att exportdeklarationen har skett på korrekt sätt"

Mitt råd är således att om du skickar med annan speditör att du frågar om ev. exportdeklaration.
Ja men tack för svar. Tror att denna exportkod jag fick (21.40) skulle förenkla just detta när den skickas tillbaka hit igen men tror inte det går att fylla i på CN23 vilket gör mig än mer förvirrad.
Ska se om jag kan få pre-paid labels direkt från tillverkaren istället för att slippa krånglet
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp