För egen del så ser jag t.o.m mina klockor (många av dem iaf) som sparpengar. Känner mig själv och vet att om jag hade haft, låt oss säga 4k på kontot, så hade jag garanterat tyckt att jag haft råd med någon mer öl, utemat, kläder (som jag egentligen inte behöver) osv. Att ha dessa 4k i en klocka, som låt oss säga kanske säljs för 3k senare, gör att jag i slutändan har mer pengar på kontot och gör färre onödiga konsumtionsutsvävningar i övrigt (jag menar alltså att jag sannolikt hade spenderat mer än klockans värdeminskning om jag haft alla pengar på kontot).Behöver är en väldigt svårt fråga. Var (ovetandes) OWG med en Certina automatisk klocka i tre år och egentligen skulle jag inte behöva en annan klocka.
Det som jag tycker är roligt med klockor är att, om man köper begagnat, så kan man köpa och testa en modell för att sedan sälja den med en relativt liten värdeminskning. På så sätt kan man gå igenom ett stort antal klockor utan att behöva binda upp allt för mycket kapital* i klocklådan.
En lättare begränsning av klocksamleriet kanske skulle vara om man på förhand bestämde sig för att X kapital får finnas i klocklådan samt hur mycket av det kapitalet man kan acceptera i värdeminskning och sedan anpassa villbehöveriet efter det?
*Dock är det lättare för mig att leva med den regeln nu när jag är intresserad av klockor. Hoardade tvspel i flera år och har inte hjärta att sälja av samlingen. Lyckades annektera ett rum i huset för film/spel![]()
Ska också tilläggas att jag de senaste fyra åren varit student så har behövt välja mellan klockor och annan konsumtion, har inte haft utrymme för båda delar (vilket säkert underlättat lite också). Nu har jag istället inte råd med ett dugg, som nyexaminerad och arbetslös