• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Behöver är en väldigt svårt fråga. Var (ovetandes) OWG med en Certina automatisk klocka i tre år och egentligen skulle jag inte behöva en annan klocka.

Det som jag tycker är roligt med klockor är att, om man köper begagnat, så kan man köpa och testa en modell för att sedan sälja den med en relativt liten värdeminskning. På så sätt kan man gå igenom ett stort antal klockor utan att behöva binda upp allt för mycket kapital* i klocklådan.

En lättare begränsning av klocksamleriet kanske skulle vara om man på förhand bestämde sig för att X kapital får finnas i klocklådan samt hur mycket av det kapitalet man kan acceptera i värdeminskning och sedan anpassa villbehöveriet efter det?

*Dock är det lättare för mig att leva med den regeln nu när jag är intresserad av klockor. Hoardade tvspel i flera år och har inte hjärta att sälja av samlingen. Lyckades annektera ett rum i huset för film/spel :bag:
För egen del så ser jag t.o.m mina klockor (många av dem iaf) som sparpengar. Känner mig själv och vet att om jag hade haft, låt oss säga 4k på kontot, så hade jag garanterat tyckt att jag haft råd med någon mer öl, utemat, kläder (som jag egentligen inte behöver) osv. Att ha dessa 4k i en klocka, som låt oss säga kanske säljs för 3k senare, gör att jag i slutändan har mer pengar på kontot och gör färre onödiga konsumtionsutsvävningar i övrigt (jag menar alltså att jag sannolikt hade spenderat mer än klockans värdeminskning om jag haft alla pengar på kontot).
Ska också tilläggas att jag de senaste fyra åren varit student så har behövt välja mellan klockor och annan konsumtion, har inte haft utrymme för båda delar (vilket säkert underlättat lite också). Nu har jag istället inte råd med ett dugg, som nyexaminerad och arbetslös :p

Äsch, man gör som man vill, verkar bara som du behöver en liten kick i röven.
Att jag tänkte hugga några skönheter av dig har inget med saken att göra :angel:
Det har du helt rätt i, jag behöver verkligen det. :D Jag visste att du hade något i kikaren, vi får väl se om jag släpper något du vill ha. ;)

• Like
Reactions: v0n
Behöver är en väldigt svårt fråga. Var (ovetandes) OWG med en Certina automatisk klocka i tre år och egentligen skulle jag inte behöva en annan klocka.

Det som jag tycker är roligt med klockor är att, om man köper begagnat, så kan man köpa och testa en modell för att sedan sälja den med en relativt liten värdeminskning. På så sätt kan man gå igenom ett stort antal klockor utan att behöva binda upp allt för mycket kapital* i klocklådan.

En lättare begränsning av klocksamleriet kanske skulle vara om man på förhand bestämde sig för att X kapital får finnas i klocklådan samt hur mycket av det kapitalet man kan acceptera i värdeminskning och sedan anpassa villbehöveriet efter det?

*Dock är det lättare för mig att leva med den regeln nu när jag är intresserad av klockor. Hoardade tvspel i flera år och har inte hjärta att sälja av samlingen. Lyckades annektera ett rum i huset för film/spel :bag:
Precis, dock är värdeminskning och sånt ganska irrelevant för mig personligen, handlar mer om kvantitet.
"Behöver" är jättesvårt för vem behöver en klocka egentligen men det är stor skillnad mot just "vill ha" med tillhörande spontanitet.
Som du säger gäller det att sätta begränsningar för sig själv som givetvis kan se olika ut.

Försöker själv ganska disciplinerat hålla mig till ett klockkonto som är helt avskilt från annat.
Började med att införskaffa klockförvaring för tre klockor, så tre på förvaring en på armen. På så vis lurar jag mig själv att det är fullt i förvaringen om något lockar...mao, en måste bort om en ska in, vilket genast gör att jag måste tänka igenom beslut på ett mer rationellt sätt.

Edit: Lurar mig själv så jävla bra. Har två knökfulla klocklådor i källaren men de räknas inte...tror jag :oops:

Senast ändrad:
För egen del så ser jag t.o.m mina klockor (många av dem iaf) som sparpengar. Känner mig själv och vet att om jag hade haft, låt oss säga 4k på kontot, så hade jag garanterat tyckt att jag haft råd med någon mer öl, utemat, kläder (som jag egentligen inte behöver) osv. Att ha dessa 4k i en klocka, som låt oss säga kanske säljs för 3k senare, gör att jag i slutändan har mer pengar på kontot och gör färre onödiga konsumtionsutsvävningar i övrigt (jag menar alltså att jag sannolikt hade spenderat mer än klockans värdeminskning om jag haft alla pengar på kontot).
Ska också tilläggas att jag de senaste fyra åren varit student så har behövt välja mellan klockor och annan konsumtion, har inte haft utrymme för båda delar (vilket säkert underlättat lite också). Nu har jag istället inte råd med ett dugg, som nyexaminerad och arbetslös :p
Se där ja, gick bra med examinationen?! BRÅ nästa? Man får gratulera, mycket trevligt. :)

Se där ja, gick bra med examinationen?! BRÅ nästa? Man får gratulera, mycket trevligt. :)
Tack! Poängen är inte ännu inte på kontot men examinatorn har via mail meddelat att uppsatsen är godkänd, så känns som att det är klart :) Vad som händer härnäst har jag ingen aning om faktiskt. Ska fortsätta studera för att hålla mig sysselsatt medan jag söker jobb är planen.

Köp bara, sälj inte så behöver du inte bry dig om värdeminskning.

Men betänk kapitalackumulationen!?

Jag har lite samma inställning. Köper man begagnat kan man prova en hel del modeller och sälja vidare med minimal förlust och i och med att man gör det lär man sig samtidigt vad man gillar eller inte gillar vilket gör det lättare att göra mer genomtänkta nyköp jämfört med att köpa allting nytt och sälja till halva priset några veckor senare.

Helt rätt! Lärde mig den läxan den hårda vägen när jag bara köpte nytt och kände av värdeminskningens hårda hammarslag.

Tänker lite så också, har flera gånger känt när jag har varit ute på krogen och det blir tal om att beställa in dyrare flaskor "fan, för dom pengarna kunde jag köpa en SKX..."

Precis, dock är värdeminskning och sånt ganska irrelevant för mig personligen, handlar mer om kvantitet.
"Behöver" är jättesvårt för vem behöver en klocka egentligen men det är stor skillnad mot just "vill ha" med tillhörande spontanitet.
Som du säger gäller det att sätta begränsningar för sig själv som givetvis kan se olika ut.

Försöker själv ganska disciplinerat hålla mig till ett klockkonto som är helt avskilt från annat.
Började med att införskaffa klockförvaring för tre klockor, så tre på förvaring en på armen. På så vis lurar jag mig själv att det är fullt i förvaringen om något lockar...mao, en måste bort om en ska in, vilket genast gör att jag måste tänka igenom beslut på ett mer rationellt sätt.

Edit: Lurar mig själv så jävla bra. Har två knökfulla klocklådor i källaren men de räknas inte...tror jag :oops:

Smart att skilja på finansieringen av klockor och annat! En annan sak med hoarding som kan vara jobbigt är att man då (för vissa) kan ha svårt att köpa en dyrare klocka samtidigt som man kanske har två dyrare klockor bundna i 10-20 st andra klockor. Har själv tänkt flera gånger att jag ska sälja X och Y för att kunna köpa Z men kvantitetsfascisten i mig hindrar.

Jaha, dags för en paketöppning, var ett tag sen. Tar det här för att inte avslöja i förväg vad det är, tar ett par bilder innan det syns :)
Gnomon ja visst och snabbt kom det också från Singapore, beställde i torsdags. Tacka vet jag DHL. :D
DSCF1301_s.JPG

Och då kan det vara, ja nu avslöjas det...
DSCF1303_s.JPG

Får ju med lite extra godis från Gnomon.. Väska har jag inte fått förut.
DSCF1307_s.JPG

Och i Skvaller påsen ligger...

DSCF1310_s.JPG

Osså modellen...
DSCF1312_s.JPG

Naturligtvis atmos 30 pepsi GMT utan mercedesvisare, vad annars, det är ju jag :cool::angel: Ett första vristskott, får se om 40 mm känns lagom annars lär det gå som med grodan..

DSCF1313_s.JPG

Nu har både frugan och jag en Skvaller klocka, känns bra. Kommer i rätt tråd också när den är klar. :)

Jaha, dags för en paketöppning, var ett tag sen. Tar det här för att inte avslöja i förväg vad det är, tar ett par bilder innan det syns :)
Gnomon ja visst och snabbt kom det också från Singapore, beställde i torsdags. Tacka vet jag DHL. :D
DSCF1301_s.JPG

DSCF1303_s.JPG

DSCF1307_s.JPG

DSCF1310_s.JPG

Osså modellen...
DSCF1312_s.JPG

Naturligtvis atmos 30 pepsi GMT utan mercedesvisare, vad annars, det är ju jag :cool::angel: Ett första vristskott, får se om 40 mm känns lagom annars lär det gå som med grodan..

DSCF1313_s.JPG

Nu har både frugan och jag en Skvaller klocka, känns bra. Kommer i rätt tråd också när den är klar. :)
Grattis! Mycket snyggare utan Mercedesvisare! :) Men är det inte lite väl många klick i vridringen? :p

DSCF1301_s.JPG

DSCF1303_s.JPG

DSCF1307_s.JPG

DSCF1310_s.JPG

Osså modellen...
DSCF1312_s.JPG

DSCF1313_s.JPG

Gratulerar :)

DSCF1301_s.JPG

DSCF1303_s.JPG

DSCF1307_s.JPG

DSCF1310_s.JPG

Osså modellen...
DSCF1312_s.JPG

DSCF1313_s.JPG

Grattis! Gillar den betydligt mer än versionen med mercedesvisarna.

Du menar att du är fritidsforskare. ;)

Här körd i timegraphern (dial up +6s/d, vertikalt med kronan till höger -3s/d) och färdig på armen
DSCF1317_s.JPG

och här i jämförelse med hustruns (från mej "stulna") 1521 Onda.
DSCF1319 Bägge squale_s.JPG

1545 känns betydligt smäckrare och lättare (inte så mycket faktiskt 140 g vs 158g) och länken känns lite rasslig som den nog skall vara. Hela intrycket blir lite luftigare (allt är relativt). Nöjd so far. Lär bli wotd imorgon. :cool:

DSCF1301_s.JPG

DSCF1303_s.JPG

DSCF1307_s.JPG

DSCF1310_s.JPG

Osså modellen...
DSCF1312_s.JPG

DSCF1313_s.JPG

Här körd i timegraphern (dial up +6s/d, vertikalt med kronan till höger -3s/d) och färdig på armen
DSCF1317_s.JPG

och här i jämförelse med hustruns (från mej "stulna") 1521 Onda.
DSCF1319 Bägge squale_s.JPG

1545 känns betydligt smäckrare och lättare (inte så mycket faktiskt 140 g vs 158g) och länken känns lite rasslig som den nog skall vara. Hela intrycket blir lite luftigare (allt är relativt). Nöjd so far. Lär bli wotd imorgon. :cool:
Så jäkla bra den är med de visarna! En sån är definitivt men på min villhöver-lista över Squales. Stort grattis! :) (Ska du släppa den någon gång så vet du var jag finns.;))

DSCF1301_s.JPG

DSCF1303_s.JPG

DSCF1307_s.JPG

DSCF1310_s.JPG

Osså modellen...
DSCF1312_s.JPG

DSCF1313_s.JPG

Grattis till nyförvärvet. Snygg, jubilee och allt. Skulle själv kunna tänka mig en sån :).

Var det inte du som mailade Gnomon och frågade om de kunde fixa vridringen på GMT klockorna ?
Jo, vad hjälpte det? De sa att det skickat det vidare till Squale men därifrån hörde jag inget. :shifty: Har frågat CW också och där hänvisade kundservice till designerna men de hörde inte av sig heller trots att jag påminde. Även Elshan är tillfrågad men har inte svarat. Antingen är det nåt jag inte begriper eller så kan de inte svara antar jag.

Tillbaka
Topp