• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Yema är ju rätt mysigt...
IMG_20200124_070631.jpg
Fråga till dig och andra Yema-ägare:
Hur ställer sig random urmakare till att serva eller laga dessa om något skulle gå galet? Tänker främst på deras lite exotiska inhouseverk och så.
Gillar Yema men är ärligt lite rädd för att köpa en utanför garantin pga av detta.

Hade också tänkt så med tanke på delar och så men man kanske panikar i onödan. Hur mycket skiljer sig deras egna verk mot ett standard ETA/Sellita? Luddig fråga men du fattar ;)

Jag förstår precis. För min del kom jag in på klockspåret delvis genom Eterna som är en integrerad del i hur ETA en gång startade, jag har därigenom ingen negativ uppfattning om ETA som man kanske kan få om man bara ser de som massproducent ägda av Swatch. Sen är ju Fortis, Eterna och ETA baserade i Grenchen vilket också motiverar mitt val på ett sånt där fluffigt och nördigt vis. Alla klockor ska ha en koppling till Grenchen, det är ju viktigt...

Hej tråden,
Jag har upptäckt att jag behöver en titanklocka :). Både klocka och länk i titan, endast tid och datum, och helst inte en dykare.

Jag har spanat in Hamilton Khaki Field H70565133 (lånad bild).
hamilton-H70565133.jpg

Svårt att hitta någon begagnad att köpa, så min fråga till er som har koll på micros, har ni några förslag på alternativ? Budget kanske max 5,000:-, samt automatiskt verk.

Jag förstår precis. För min del kom jag in på klockspåret delvis genom Eterna som är en integrerad del i hur ETA en gång startade, jag har därigenom ingen negativ uppfattning om ETA som man kanske kan få om man bara ser de som massproducent ägda av Swatch. Sen är ju Fortis, Eterna och ETA baserade i Grenchen vilket också motiverar mitt val på ett sånt där fluffigt och nördigt vis. Alla klockor ska ha en koppling till Grenchen, det är ju viktigt...
Fluffigt och nördigt är alltid viktigast, det är känt sen länge. Yemas in house tillverkas mig veterligen i Frankrike men har absolut noll koll hur det står sig i längden osv. Min favorituris hade förmodligen mördat med blicken om man kom dragandes med en fransos (Gastons, den som vet den vet)

Fråga till dig och andra Yema-ägare:
Hur ställer sig random urmakare till att serva eller laga dessa om något skulle gå galet? Tänker främst på deras lite exotiska inhouseverk och så.
Gillar Yema men är ärligt lite rädd för att köpa en utanför garantin pga av detta.
Hej

I grunden är det mesta kapat från eta och dess patent som går ut = 90-95% som ett eta = lätt att serva. Har dock inte servat någon ännu då dom är såpass nya.

• Like
Reactions: v0n
Hej tråden,
Jag har upptäckt att jag behöver en titanklocka :). Både klocka och länk i titan, endast tid och datum, och helst inte en dykare.

Jag har spanat in Hamilton Khaki Field H70565133 (lånad bild).
hamilton-H70565133.jpg

Svårt att hitta någon begagnad att köpa, så min fråga till er som har koll på micros, har ni några förslag på alternativ? Budget kanske max 5,000:-, samt automatiskt verk.
Automatic enbart, eller är Quartz ok? Isåfall ökar väl utbudet ordentligt.
Edit: läste ordentligt nu, så auto och ej dykare är ett krav.. Jag hade kollat på kommande Hamtun day date i titan.

Hej

I grunden är det mesta kapat från eta och dess patent som går ut = 90-95% som ett eta = lätt att serva. Har dock inte servat någon ännu då dom är såpass nya.
Ah tack för svar. Då får man anta att det t.o.m går att ersätta med ETA delar.
Som du säger så borde man kanske inte tänka på service och sånt på många många år men, tja..ibland kan det hända oförutsedda ting :)

Ah tack för svar. Då får man anta att det t.o.m går att ersätta med ETA delar.
Som du säger så borde man kanske inte tänka på service och sånt på många många år men, tja..ibland kan det hända oförutsedda ting :)

jag tänker att en oförutsedd grej är att man råkar behålla uret så länge så det blir dax för service :)

26E2F978-0F0B-4D53-88DB-AE56B163C992.jpeg

Den här t ex ska jag behålla. Den har frugans födelsedag som nummer och dottern ska få den om 14 år. Det är ju en lång planering för en mikro.

Nytt band för dagen, sommaren närmar sig...
C4A9630F-4608-4F2E-AE54-2B94FD4A97E1.jpeg

Tillbaka
Topp