• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Acos

Audemars
kanske man skulle haft ett racing ur:D
34D3FCCA-EC88-4B7E-9F27-EA5465E40E4A.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Håller med om en del du säger, däremot så är nog detta en av dom enklaste trådarna på forumet att smälta in och känna sig delaktig i om man vill.
Känns det inte välkomnande här, ja då får man det nog inte så lätt i många av dom andra trådarna, tyvärr.
Det handlar inte om stämningen i sig då den som du säger är väldigt varm och härlig utan mer att man kanske tycker att det är svårt att komma in i gänget så att säga när det redan finns ett fåtal aktiva medlemmar som är ett cementerat gäng och har en egen jargong och en särskild relation till varandra. Till och med @Hjelm som är gammal i gemet verkade känna lite så om jag tolkade honom rätt vilket kanske säger en del om hur nya användare ser på det och tröskeln för att börja posta om mikros även om man får ett varmt välkomnande när man väl tar steget. Det känns lite orimligt att tråden har över 700 följare men att det bara skulle vara 10-20 användare som är intresserade av att diskutera ämnet.

Jag slänger in en bild på dagens affordable när jag ändå är här och petar. :happyhappy:

20200223_135112.jpg
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Tycker du inte att det är lite bakvänt att be den som bara vill ta del av klockrelaterad diskussioner att bläddra igenom tusentals inlägg som inte alls har med trådens ämne att göra jämfört med att de som vill diskutera annat kan göra det i en annan tråd avsedd för det? Det var det jag försökte att förmedla med mitt förra inlägg, att det då skulle finnas möjlighet att själv välja vilka diskussioner man är intresserad av än att man ska tvingas sålla själv och försöka skumma igenom det som inte är klockrelaterat.

Missförstå mig inte, jag tycker att det är en jättetrevlig stämning som råder i tråden och jag både läser alla inlägg och bidrar själv med en del flamsinlägg ibland men kan förstå att andra kanske inte så intresserade av det och tycker att det är märkligt att man då skulle säga deal with it istället för att försöka hitta en vettig och långsiktig lösning för alla. Det låter på många som att den härliga stämningen skulle försvinna om man flyttade över diskussionen till en annan tråd men förstår inte riktigt varför? Jag förstår inte heller varför många verkar vara positiva till ett eget subforum men är så pass negativa till en extern tråd. Det finns redan idag egna trådar för Zelos m.fl. som är dödare än döda eftersom det blir så otroligt splittrat och svårt att följa diskussionerna.

Även om stämningen är väldigt trevlig och välkomnande tror jag faktiskt att många drar sig för att posta i tråden då man kanske upplever det som något slags privat bollplank för ett tiotal medlemmar än en stor och öppen tråd och jag tycker att det märks både på hur många följare tråden har och som sagt att det dyker upp många nya namn när klockor väl diskuteras men som sedan inte verkar vilja eller våga posta i tråden av en eller annan orsak.
Alltså, jag förstår hur du menar, det här ett forum för klockor men grejen är ju att spontana sidospår inte är planerade och visar bara på att vi är människor som gillar annat än bara klockor vilket iaf jag tycker är positivt. Igen, ser det helt enkelt inte som ett problem så håller mig till deal with it för nu, sorry.

Ärligt talat så bryr jag mig inte ett skvatt om vad "många och andra" (vilka det nu är?) tycker och tänker så länge vi som faktiskt hänger här i tråden håller det på någorlunda balanserad nivå.
Sen är det såklart trist att du känner som du gör, tycker du brukar bidra på ett jäkligt bra sätt så hoppas verkligen du hänger kvar :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Det handlar inte om stämningen i sig då den som du säger är väldigt varm och härlig utan mer att man kanske tycker att det är svårt att komma in i gänget så att säga när det redan finns ett fåtal aktiva medlemmar som är ett cementerat gäng och har en egen jargong och en särskild relation till varandra. Till och med @Hjelm som är gammal i gemet verkade känna lite så om jag tolkade honom rätt vilket kanske säger en del om hur nya användare ser på det och tröskeln för att börja posta om mikros.

Jag slänger in en bild på dagens affordable när jag ändå är här och petar. :happyhappy:

20200223_135112.jpg
Förstår precis vad du menar, menar själv bara att tröskeln här är betydligt lägre än i dom flesta andra trådarna. Oavsett tröskelhöjd och tråd så måste ju en användare själv göra en liten insats för att komma över den, precis som det funkar i verkliga livet. I många andra trådar är det ju som ny användare svårt att bara få svar på enkla frågor som ställs. Det tycker jag är riktigt trist däremot. Det händer aldrig här vill jag påstå.
Alltid någon som tar sig tid att svara och det på ett
trevligt sätt och inte på ett jag har svalt ett järnspett sätt. Sen är det ju inte möjligt på ett forum eller någon annan stans heller att allt passar alla som handen i handsken. Så många nya postare som denna tråden har det har förmodligen ingen annan tråd på forumet så det som är positivt slår nog det negativa känns det som.
Man kanske skulle släppa lite på stelheten i andra trådar istället, då hade säkert fler trådar blomstrat likt denna vilket måste vara bra för forumet.
Kan säkert ha fel i allt jag sagt.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Såg en ny handjagad vintage pilotdinka från Poljot på Insta. Limiterad till 100 vita och 100 svarta. 329€ Alltid gillat handjagade vintage pilotklockor, oftast sitter det ju ett Unitas i dem och de är alltid 42mm eller större, oftast 44mm :p Poljots variant är dock bara 38mm i diameter och 12mm tjock och dessutom badbar med 5atm WR :woot:
D42CB7A5-4111-470D-AF22-26A793E8074E.jpeg
64530616-9E96-431D-B9F2-9319B64AC61B.jpeg

översta var ju grym! Älska visarna :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt vass! Vad är det för årsmodell på den där? Jag är på jakt efter en Seiko vintage quartz från juli 87. Har inte gjort några större ansträngningar än men ska ta tag i det om ett tag.
Tack! :) Den är från januari - 81 så den är äldre än mig i alla fall. :D Borde gå att hitta en 7548 eller en 7C43 från -87, vet inte när den ena ersatte den andra.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Alltså, jag förstår hur du menar, det här ett forum för klockor men grejen är ju att spontana sidospår inte är planerade och visar bara på att vi är människor som gillar annat än bara klockor vilket iaf jag tycker är positivt. Igen, ser det helt enkelt inte som ett problem så håller mig till deal with it för nu, sorry.

Ärligt talat så bryr jag mig inte ett skvatt om vad "många och andra" (vilka det nu är?) tycker och tänker så länge vi som faktiskt hänger här i tråden håller det på någorlunda balanserad nivå.
Sen är det såklart trist att du känner som du gör, tycker du brukar bidra på ett jäkligt bra sätt så hoppas verkligen du hänger kvar :)
Att spinna iväg ibland är så klart inget problem, snarare tvärtom då det kan leda till väldigt roliga diskussioner utan det är just det där med att hålla det på en lagom nivå, att det inte blir fem sidor om hur man bäst tillagar en fläskfilé som jag upplever att det ofta kan bli och som jag uppfattade att flera verkade hålla med om? Det känns som att många missförstod mig och trott att jag är någon slags trådnazist som vill utplåna allt som inte rör klockor men så är alltså inte fallet. HSK ≠ OT-nazi ;)

3q1pur.jpg


Det var som sagt inte meningen att dra ner stämningen eller att klanka ner på någon utan var mest ett sätt att uttrycka hur jag upplever att intressanta diskussioner ofta drunknar i väldigt långa utsvävningar om alla möjliga ämnen. Jag känner att jag har fått sagt det jag vill ha sagt och vill inte förpesta tråden mer men om någon vill fortsätta diskussionen finns jag så klart i PM. :happyhappy:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ser fram emot tills helgen tar slut. Dagens mikro :)
F4F95F92-FF9B-4896-8BD2-5AEEEDFEA049.jpeg
Jag antar att det blir en del helgjobb om man jobbar på flygplats eller så kanske du bara är en av oss som längtar efter måndag. :D
img_7021.jpg


Jag har full förståelse om du tycker att det är privat och du behöver så klart inte svara om du inte vill men det vore intressant att höra om hur en vanlig arbetsdag kan se ut, arbetsmiljö osv. :) Det är ändå ett ganska exotiskt jobb för de flesta och jag tror att många, åtminstone som barn, närt en dröm om att bli pilot eller på annat sätt jobba med flyg.
 
Topp