Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller med, det bästa är att göra en till LE, sitter och jobbar med det nu, har tagit fram @Baramats förslag till ritningsbordet, sedan har jag två egna ideer på färgsättning som jag också bett om bild på.
Januari '81 säger du? Det är en fin årgång detTack! Den är från januari - 81 så den är äldre än mig i alla fall. Borde gå att hitta en 7548 eller en 7C43 från -87, vet inte när den ena ersatte den andra.
Oj, det låter rejält OffTJag antar att det blir en del helgjobb om man jobbar på flygplats eller så kanske du bara är en av oss som längtar efter måndag.
Jag har full förståelse om du tycker att det är privat och du behöver så klart inte svara om du inte vill men det vore intressant att höra om hur en vanlig arbetsdag kan se ut, arbetsmiljö osv. Det är ändå ett ganska exotiskt jobb för de flesta och jag tror att många, åtminstone som barn, närt en dröm om att bli pilot eller på annat sätt jobba med flyg.
Trött på folk sa duOj, det låter rejält OffT
Nja, längtan efter måndag har inget med jobb att göra, det är för att jag fyllde år och jag är trött på folk nu Jobbet är jag ganska glad i och har inget emot att gå dit
Beror lite på vad du menar med arbetsdag? Jag har bara varit tillbaka i två månader efter en lång sjukskrivning och jag är längst ner på stegen nu ett tag innan jag går tillbaka till mitt "riktiga" jobb. En arbetsdag ser ut som så att jag åker till jobbet på eftermiddagen, säger "trevlig resa" ungefär 1000ggr sen åker jag hem igen någon gång under sen kväll
Annars är ingen dag den andra lik. Hålla reda på en hög stationsassistenter så att de är på rätt plats vid rätt tillfälle. Räkna lite matte på kanske tio flygplan. Prata med loadmastern och hans glada lastare så att de vet hur de skall lasta flygplanen. Bråka med en handfull arga/fulla/missnöjda passagerare och försöka se till att kaptenerna och purserna är nöjda och glada. Typ så
Låter gammalt tycker jag...Januari '81 säger du? Det är en fin årgång det
Ah va fään! Snörvalp!Låter gammalt tycker jag...
Jag är 83a så riktigt ungdomlig! Har inte bytt klocka så ni får en bild till på denna.Ah va fään! Snörvalp!
Här kommer en bild på en affordable som plåster på såren för all text utan bild
Jag tycker mig ha hittat 7c43or från 87 men jag måste göra min hemläxa så att jag inte gör bort mig. Känns lite som en djungel. Men finns ju gott om tillförlitliga källor på webben.Tack! Den är från januari - 81 så den är äldre än mig i alla fall. Borde gå att hitta en 7548 eller en 7C43 från -87, vet inte när den ena ersatte den andra.
Haha, jag höll också på att hamna där men lyckades ducka det. Hoppas du kom därifrån hel och med vettet kvar.
Vet inte vad jag tänkte. Det har aldrig kommit något gott ur detta ”helgnöje”
Ja, jag hade nog inte vågat köpa om jag inte var säker på källan. Vintage Seiko är ju fullständigt minerat med AM-delar och franken.Jag tycker mig ha hittat 7c43or från 87 men jag måste göra min hemläxa så att jag inte gör bort mig. Känns lite som en djungel. Men finns ju gott om tillförlitliga källor på webben.
Haha, jag höll också på att hamna där men lyckades ducka det. Hoppas du kom därifrån hel och med vettet kvar.
Såg en ny handjagad vintage pilotdinka från Poljot på Insta. Limiterad till 100 vita och 100 svarta. 329€ Alltid gillat handjagade vintage pilotklockor, oftast sitter det ju ett Unitas i dem och de är alltid 42mm eller större, oftast 44mm Poljots variant är dock bara 38mm i diameter och 12mm tjock och dessutom badbar med 5atm WR
Jag håller helt med dig! Även om jag ibland kan bidra till OT så föredrar jag klocksnack här och OT någon annanstans. Nu har jag inte varit aktiv i helgen vilket resulterat i 10 sidor att läsa ikapp i bara den här tråden och det är för mycket så jag skummar bara det mesta. Tråkigt, eftersom jag ändå vill läsa ”allt” och delta.Det är inte meningen att skapa dålig stämning i tråden vilket tyvärr alltid verkar vara fallet när man tar upp detta men vi måste ändå kunna diskutera det. Den här tråden är lite av ett unikum och det finns nog ingen annan tråd som tillåts vara så "irrelevant", det enda liknande exemplet skulle väl vara vad gör du och din klocka men det är långt ifrån och skulle folk börja skriva sida efter sida om resor, whisky och husrenoveringar är jag rätt säker på att någon moderator skulle kliva in och be oss hålla topic.
Det är inte så att vi ska förbjuda diskussioner om annat än klockor men många verkar utgå från sig själva och säger att man inte har några problem med att annat diskuteras men det blir lite skevt då det även finns många som inte är särskilt intresserade av det som är runt omkring. Har man två separata trådar är det fritt för vem som helst att ta del av och bidra i diskussionerna på vilket sätt man vill men med en enda stor tråd så blir de som mest är intresserade av klockorna i sig tvungna att bläddra igenom bokstavligt talat hundratals sidor av sidodiskussioner som egentligen inte har någonting med trådens ämne att göra.
Det fungerade en gång i tiden när tempot var ett helt annat men besöker man inte tråden på ett par dagar så är det inte ovanligt att man numera kan ha 50+ sidor att ta igen. Handen på hjärtat, hur jobbigt skulle det egentligen vara att följa två trådar istället för en? De allra flesta av oss följer redan idag ett flertal trådar vare sig man bidrar aktivt eller bara följer dem och jag ser inte hur det skulle vara ett problem, det skulle nog snarare öka intresset för att delta i tråden då jag tror att många avskräcks av det extrema tempot och att det är ett fåtal användare som redan har en slags relation inom gruppen osv. och att man då kanske drar sig för att delta. Jag tycker att det märks när det väl postas inlägg om klockor då man nästan alltid stöter på nya användarnamn som sällan eller aldrig deltar i diskussionen och det är så klart inget problem om man nu inte vill vara med men frågan är om man inte känner sig lite som en utomstående och därför inte riktigt vill eller vågar ta plats?
Det behöver som sagt inte heller finnas en stenhård begränsning och det är inte heller det jag pratar om men man kan ju kanske försöka hålla det någorlunda klockrelaterat och om man bara vill posta en bild på vad man äter till middag och ha lite gött snack så får man så klart göra det men det kanske skulle platsa bättre i den forumdel som faktiskt är avsedd för det? Det är inte meningen att trampa någon på tårna och jag hoppas att ingen tar illa upp men jag upplever i alla fall att trådens tempo och storlek har börjat bli lite av ett problem och tror även att andra håller med och då måste vi ju kunna diskutera saken på ett nyanserat sätt utan att det blir någon slags vi och dom-stämning med sura miner och andra tråkiga följder.
Men precis. Det blir svårt att bidra när frågan man ställde på morgonen hamnar 4 sidor bakåt efter bara en förmiddag. Diskussionen har sedan länge då gått över till helt andra ämnen.Håller helt med dig i det du säger. Jag postar betydligt mindre nu än för låt säga två år sedan. Mycket att det som skrivs handlar om något helt annat än ämnet. Jag följer tråden fortfarande och gillar folket här, men det är svårare "att bidra" i dess nuvarande form än vad det har varit. Kanske säger mer om mig egentligen
Jag tycker mig ha hittat 7c43or från 87 men jag måste göra min hemläxa så att jag inte gör bort mig. Känns lite som en djungel. Men finns ju gott om tillförlitliga källor på webben.
Tycker du?Låter gammalt tycker jag...
Kan någon snälla köpa den här av @LennyK så jag slipper frestas av den hela tiden? Sjukt bra pris nu ju!
https://klocksnack.se/threads/sproitans-ny-tactico-tc1-2.127710/
Satans bra pris!Kan någon snälla köpa den här av @LennyK så jag slipper frestas av den hela tiden? Sjukt bra pris nu ju!
Frågan är ju bara hur länge det håller, åtminstone glas och urverk på den vi pratade om innan måste ju hålla länge
Den där var ju faktiskt ascool.
Funderar på att sadla om till superskurk. Perfekt.
Såg en ny handjagad vintage pilotdinka från Poljot på Insta. Limiterad till 100 vita och 100 svarta. 329€ Alltid gillat handjagade vintage pilotklockor, oftast sitter det ju ett Unitas i dem och de är alltid 42mm eller större, oftast 44mm Poljots variant är dock bara 38mm i diameter och 12mm tjock och dessutom badbar med 5atm WR
Vet inte vad jag tänkte. Det har aldrig kommit något gott ur detta ”helgnöje”
Men frågan du ställer på morgonen citeras ju till 99 procent så du ser ju svaret hur långt bak det än ligger?Men precis. Det blir svårt att bidra när frågan man ställde på morgonen hamnar 4 sidor bakåt efter bara en förmiddag. Diskussionen har sedan länge då gått över till helt andra ämnen.
Stort tack för mycket fint och bra inlägg. Sparar och lägger undan stort tack för erbjudandet om hjälp! Uppskattas verkligen.Min 7c43-jakt är i princip avklarad. "Nöjde" mig dock med ett ex som är en månad för ung, men är ändå nöjd med tanke på skick och pris. Det tog några år att hitta ett bra ex och jag har fortfarande inte sett inte en enda klocka från exakt rätt månad...
För Seikodykare från -87 är det 6309-729x (senare smalare boetten som inte är turtle-knubbig utan mer som SKX) eller 7c43-70xx du ska jaga. Du kan gå på serienummer utan problem eftersom ingen av modellerna producerades varken -77 eller -97. På kvartsare kan man dessutom kolla batteribytesskalan på baklocket som börjar x år efter klockan tillverkats, där x motsvarar batteritid i år. Värt att tänka på är att många 6309: or är helt besudlade av AM/fejkdelar så var extra försiktig där.
Eventuellt finns det 6309-704x från 87 också, men skulle tro att det är svårhittat och dessutom svårare att vara säker på ålder eftersom 7:an även kan betyda -77 för den. Tror det borde finnas någon tonfisk att hitta också, men där är det ännu svårare att få relevanta resultat eftersom beteckningarna verkar ha använts under många år.
Bäst jaktmarker skulle jag säga är Yahoo Japan (kanske 1-4 7c43-70xx i månaden?) med hjälp av någon proxytjänst och Google translate. Det kan kräva lite övning att förstå beskrivningarna och det är klurigt att vara säker på skicket. Ebay och diverse forum kan det finnas lite objekt på då och då, men ofta till bra mycket högre pris (dock ofta med bättre beskrivningar). Är ingen expert, men har kollat många 7c43-auktioner över åren så du är välkommen att skicka PM om du vill ha lite åsikter om något objekt.
Allt står på engelska vilket är lite b, på ryska hade det varit "за победу 75 лет" överväger den ljusa självTycker att det är lite lustigt att de har skrivit "för" på engelska och seger på ryska
Kan någon snälla köpa den här av @LennyK så jag slipper frestas av den hela tiden? Sjukt bra pris nu ju!
Ja fyfan! Köööp.
Satans bra pris!
Har inga medel just nu annars hade man nog slagit till, han kanske är sugen på nått byte annars. Hmmm
Allt står på engelska vilket är lite b, på ryska hade det varit "за победу 75 лет" överväger den ljusa själv
Egentligen inte, jag är ju nästan så gammal.Tycker du?
4-5 hade jag kunnat tänka mig för ett fint ex från pålitlig säljare med bra beskrivning och bilder. På random auktioner hade jag inte vågat bjuda så mycket dock, utan nog runt 2-3k-strecket som mest. Mindre ju fler osäkerheter det finns såklart och beroende på hur stor risk man är villig att ta. För referens vann jag min för 21,5k JPY, men hade maxbud ca 10k högre. Beskrivningen var relativt tydlig och bra och allt tydde på att den fungerade som den skulle (enligt beskrivning iaf och sekundvisaren rörde på sig mellan bilderna ).Stort tack för mycket fint och bra inlägg. Sparar och lägger undan stort tack för erbjudandet om hjälp! Uppskattas verkligen.
Om man vill ha en i "rimligt" bra skick. Vad skulle du säga är ett OK pris att betala? 4-5' för en fin?