Det är inte meningen att skapa dålig stämning i tråden vilket tyvärr alltid verkar vara fallet när man tar upp detta men vi måste ändå kunna diskutera det. Den här tråden är lite av ett unikum och det finns nog ingen annan tråd som tillåts vara så "irrelevant", det enda liknande exemplet skulle väl vara vad gör du och din klocka men det är långt ifrån och skulle folk börja skriva sida efter sida om resor, whisky och husrenoveringar är jag rätt säker på att någon moderator skulle kliva in och be oss hålla topic.
Det är inte så att vi ska förbjuda diskussioner om annat än klockor men många verkar utgå från sig själva och säger att man inte har några problem med att annat diskuteras men det blir lite skevt då det även finns många som inte är särskilt intresserade av det som är runt omkring. Har man två separata trådar är det fritt för vem som helst att ta del av och bidra i diskussionerna på vilket sätt man vill men med en enda stor tråd så blir de som mest är intresserade av klockorna i sig tvungna att bläddra igenom bokstavligt talat hundratals sidor av sidodiskussioner som egentligen inte har någonting med trådens ämne att göra.
Det fungerade en gång i tiden när tempot var ett helt annat men besöker man inte tråden på ett par dagar så är det inte ovanligt att man numera kan ha 50+ sidor att ta igen. Handen på hjärtat, hur jobbigt skulle det egentligen vara att följa två trådar istället för en? De allra flesta av oss följer redan idag ett flertal trådar vare sig man bidrar aktivt eller bara följer dem och jag ser inte hur det skulle vara ett problem, det skulle nog snarare öka intresset för att delta i tråden då jag tror att många avskräcks av det extrema tempot och att det är ett fåtal användare som redan har en slags relation inom gruppen osv. och att man då kanske drar sig för att delta. Jag tycker att det märks när det väl postas inlägg om klockor då man nästan alltid stöter på nya användarnamn som sällan eller aldrig deltar i diskussionen och det är så klart inget problem om man nu inte
vill vara med men frågan är om man inte känner sig lite som en utomstående och därför inte riktigt vill eller vågar ta plats?
Det behöver som sagt inte heller finnas en stenhård begränsning och det är inte heller det jag pratar om men man kan ju kanske försöka hålla det någorlunda klockrelaterat och om man bara vill posta en bild på vad man äter till middag och ha lite gött snack så får man så klart göra det men det kanske skulle platsa bättre i den forumdel som faktiskt är avsedd för det? Det är inte meningen att trampa någon på tårna och jag hoppas att ingen tar illa upp men jag upplever i alla fall att trådens tempo och storlek har börjat bli lite av ett problem och tror även att andra håller med och då måste vi ju kunna diskutera saken på ett nyanserat sätt utan att det blir någon slags vi och dom-stämning med sura miner och andra tråkiga följder.