• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Såg en ny handjagad vintage pilotdinka från Poljot på Insta. Limiterad till 100 vita och 100 svarta. 329€ Alltid gillat handjagade vintage pilotklockor, oftast sitter det ju ett Unitas i dem och de är alltid 42mm eller större, oftast 44mm :p Poljots variant är dock bara 38mm i diameter och 12mm tjock och dessutom badbar med 5atm WR :woot:
D42CB7A5-4111-470D-AF22-26A793E8074E.jpeg
64530616-9E96-431D-B9F2-9319B64AC61B.jpeg

Det skulle nog bli väldigt splittrat och svårt att följa alla olika diskussioner men jag tycker att det lät smidigt med en klocktråd här och en off topictråd i lifestyle. Minns inte vem det var som föreslog det? Det behöver så klart inte vara någon jättestrikt uppdelning men man ju försöka hålla den här tråden någorlunda klockrelaterad och hålla trevliga diskussioner om grillning, film och annat i lifestyledelen vilket är själva syftet med de olika forumdelarna. :happyhappy:
Tycker man missar lite av poängen då, jag kommer nog inte gå in i en "life-style" tråd (sånt finns ju överallt på nätet dessutom om man vill) men kommer det här ser jag det. :)

Fast vi kan ju i ärlighetens namn skapa egna trådar för att lätta på den här tråden. Det finns egna trådar för Sinn och Squale som är lite mer än mikro. Det skulle vara logiskt att göra egna trådar för t ex:
Halios
Yema - funderar själv på att starta denna då vi kan prata SE LE där.
Zelos
Smiths

Men samtidigt skulle det bli spretigare i surf-hanteringen. Personligen gillar jag att ha en tråd för allt :)
Klart vi skall ha en Yematråd, skapa gärna:)

Såg en ny handjagad vintage pilotdinka från Poljot på Insta. Limiterad till 100 vita och 100 svarta. 329€ Alltid gillat handjagade vintage pilotklockor, oftast sitter det ju ett Unitas i dem och de är alltid 42mm eller större, oftast 44mm :p Poljots variant är dock bara 38mm i diameter och 12mm tjock och dessutom badbar med 5atm WR :woot:
D42CB7A5-4111-470D-AF22-26A793E8074E.jpeg
64530616-9E96-431D-B9F2-9319B64AC61B.jpeg
Vad är det som gör att detta är ett pilotur? Ser ut som många "dressiga" vintage tycker jag. Kanske att alla siffror är utskrivna?

Klart vi skall ha en Yematråd, skapa gärna:)
Risken med märkestrådar är att det inte blir nån fart i dem, anar jag. Skualler tråden funkar men titta på CW eller Glycine eller några andra liknande. "Ooättt" oanvända kan man säga. Tror drivet ligger i att det blandas upp här. Och här dyker ju en del av skualleret upp (också).
Varför fixa nåt som inte är trasigt? :)

Risken med märkestrådar är att det inte blir nån fart i dem, anar jag. Skualler tråden funkar men titta på CW eller Glycine eller några andra liknande. "Ooättt" oanvända kan man säga. Tror drivet ligger i att det blandas upp här. Och här dyker ju en del av skualleret upp (också).

Håller nog med om det. Kan vara bättre läge att skapa egen tråd senare om en LE blir verklighet och vi behöver ökad exponering för genomförande.

Jag är ju med i Fortis-tråden, den är ganska långsam och det känns lite ensamt.

Håller nog med om det. Kan vara bättre läge att skapa egen tråd senare om en LE blir verklighet och vi behöver ökad exponering för genomförande.

Jag är ju med i Fortis-tråden, den är ganska långsam och det känns lite ensamt.
Håller med, det bästa är att göra en till LE, sitter och jobbar med det nu, har tagit fram @Baramats förslag till ritningsbordet, sedan har jag två egna ideer på färgsättning som jag också bett om bild på.

Tänker likadant. Ställ en fråga...vänta tre veckor på ett drygt svar, nja inte min grej. Gillar personligen tempot och har inga problem att sålla bort sådant som inte intresserar.
Den sammanslagna kunskapsbanken och sköna stämning denna tråd besitter ska vi vara rädda om.

Tycker man missar lite av poängen då, jag kommer nog inte gå in i en "life-style" tråd (sånt finns ju överallt på nätet dessutom om man vill) men kommer det här ser jag det. :)
Det är inte meningen att skapa dålig stämning i tråden vilket tyvärr alltid verkar vara fallet när man tar upp detta men vi måste ändå kunna diskutera det. Den här tråden är lite av ett unikum och det finns nog ingen annan tråd som tillåts vara så "irrelevant", det enda liknande exemplet skulle väl vara vad gör du och din klocka men det är långt ifrån och skulle folk börja skriva sida efter sida om resor, whisky och husrenoveringar är jag rätt säker på att någon moderator skulle kliva in och be oss hålla topic.

Det är inte så att vi ska förbjuda diskussioner om annat än klockor men många verkar utgå från sig själva och säger att man inte har några problem med att annat diskuteras men det blir lite skevt då det även finns många som inte är särskilt intresserade av det som är runt omkring. Har man två separata trådar är det fritt för vem som helst att ta del av och bidra i diskussionerna på vilket sätt man vill men med en enda stor tråd så blir de som mest är intresserade av klockorna i sig tvungna att bläddra igenom bokstavligt talat hundratals sidor av sidodiskussioner som egentligen inte har någonting med trådens ämne att göra.

Det fungerade en gång i tiden när tempot var ett helt annat men besöker man inte tråden på ett par dagar så är det inte ovanligt att man numera kan ha 50+ sidor att ta igen. Handen på hjärtat, hur jobbigt skulle det egentligen vara att följa två trådar istället för en? De allra flesta av oss följer redan idag ett flertal trådar vare sig man bidrar aktivt eller bara följer dem och jag ser inte hur det skulle vara ett problem, det skulle nog snarare öka intresset för att delta i tråden då jag tror att många avskräcks av det extrema tempot och att det är ett fåtal användare som redan har en slags relation inom gruppen osv. och att man då kanske drar sig för att delta. Jag tycker att det märks när det väl postas inlägg om klockor då man nästan alltid stöter på nya användarnamn som sällan eller aldrig deltar i diskussionen och det är så klart inget problem om man nu inte vill vara med men frågan är om man inte känner sig lite som en utomstående och därför inte riktigt vill eller vågar ta plats?

Det behöver som sagt inte heller finnas en stenhård begränsning och det är inte heller det jag pratar om men man kan ju kanske försöka hålla det någorlunda klockrelaterat och om man bara vill posta en bild på vad man äter till middag och ha lite gött snack så får man så klart göra det men det kanske skulle platsa bättre i den forumdel som faktiskt är avsedd för det? Det är inte meningen att trampa någon på tårna och jag hoppas att ingen tar illa upp men jag upplever i alla fall att trådens tempo och storlek har börjat bli lite av ett problem och tror även att andra håller med och då måste vi ju kunna diskutera saken på ett nyanserat sätt utan att det blir någon slags vi och dom-stämning med sura miner och andra tråkiga följder. :happyhappy:

Det är inte meningen att skapa dålig stämning i tråden vilket tyvärr alltid verkar vara fallet när man tar upp detta men vi måste ändå kunna diskutera det. Den här tråden är lite av ett unikum och det finns nog ingen annan tråd som tillåts vara så "irrelevant", det enda liknande exemplet skulle väl vara vad gör du och din klocka men det är långt ifrån och skulle folk börja skriva sida efter sida om resor, whisky och husrenoveringar är jag rätt säker på att någon moderator skulle kliva in och be oss hålla topic.

Det är inte så att vi ska förbjuda diskussioner om annat än klockor men många verkar utgå från sig själva och säger att man inte har några problem med att annat diskuteras men det blir lite skevt då det även finns många som inte är särskilt intresserade av det som är runt omkring. Har man två separata trådar är det fritt för vem som helst att ta del av och bidra i diskussionerna på vilket sätt man vill men med en enda stor tråd så blir de som mest är intresserade av klockorna i sig tvungna att bläddra igenom bokstavligt talat hundratals sidor av sidodiskussioner som egentligen inte har någonting med trådens ämne att göra.

Det fungerade en gång i tiden när tempot var ett helt annat men besöker man inte tråden på ett par dagar så är det inte ovanligt att man numera kan ha 50+ sidor att ta igen. Handen på hjärtat, hur jobbigt skulle det egentligen vara att följa två trådar istället för en? De allra flesta av oss följer redan idag ett flertal trådar vare sig man bidrar aktivt eller bara följer dem och jag ser inte hur det skulle vara ett problem, det skulle nog snarare öka intresset för att delta i tråden då jag tror att många avskräcks av det extrema tempot och att det är ett fåtal användare som redan har en slags relation inom gruppen osv. och att man då kanske drar sig för att delta. Jag tycker att det märks när det väl postas inlägg om klockor då man nästan alltid stöter på nya användarnamn som sällan eller aldrig deltar i diskussionen och det är så klart inget problem om man nu inte vill vara med men frågan är om man inte känner sig lite som en utomstående och därför inte riktigt vill eller vågar ta plats?

Det behöver som sagt inte heller finnas en stenhård begränsning och det är inte heller det jag pratar om men man kan ju kanske försöka hålla det någorlunda klockrelaterat och om man bara vill posta en bild på vad man äter till middag och ha lite gött snack så får man så klart göra det men det kanske skulle platsa bättre i den forumdel som faktiskt är avsedd för det? Det är inte meningen att trampa någon på tårna och jag hoppas att ingen tar illa upp men jag upplever i alla fall att trådens tempo och storlek har börjat bli lite av ett problem och tror även att andra håller med och då måste vi ju kunna diskutera saken på ett nyanserat sätt utan att det blir någon slags vi och dom-stämning med sura miner och andra tråkiga följder. :happyhappy:
Håller helt med dig i det du säger. Jag postar betydligt mindre nu än för låt säga två år sedan. Mycket att det som skrivs handlar om något helt annat än ämnet. Jag följer tråden fortfarande och gillar folket här, men det är svårare "att bidra" i dess nuvarande form än vad det har varit. Kanske säger mer om mig egentligen o_O

Men man kanske inte måste läsa allt tänker jag? Själva charmen är just att tråden är så härligt ogreppbar luddig (tycker jag). Det är klart att vi alla resonerar olika men ser fortfarande inte riktigt problemet. Att tråden växt ur sina kläder för länge sen kan väl inte dess användare beskyllas för? Enda lösningen som jag ser det skulle vara ett sub-forum som t.ex Kobra Kai men uppenbarligen vill inte ledningen höra på det örat.

Att "utomstående" skulle kännas sig ovälkomna i Klocksnacks utan konkurrens trevligaste tråd ser jag som smått otroligt men det kanske är så, lätt att bli hemmablind.

Men man kanske inte måste läsa allt tänker jag? Själva charmen är just att tråden är så härligt ogreppbar luddig (tycker jag). Det är klart att vi alla resonerar olika men ser fortfarande inte riktigt problemet. Att tråden växt ur sina kläder för länge sen kan väl inte dess användare beskyllas för? Enda lösningen som jag ser det skulle vara ett sub-forum som t.ex Kobra Kai men uppenbarligen vill inte ledningen höra på det örat.

Att "utomstående" skulle kännas sig ovälkomna i Klocksnacks utan konkurrens trevligaste tråd ser jag som smått otroligt men det kanske är så, lätt att bli hemmablind.
Tycker du inte att det är lite bakvänt att be den som bara vill ta del av klockrelaterad diskussioner att bläddra igenom tusentals inlägg som inte alls har med trådens ämne att göra jämfört med att de som vill diskutera annat kan göra det i en annan tråd avsedd för det? Det var det jag försökte att förmedla med mitt förra inlägg, att det då skulle finnas möjlighet att själv välja vilka diskussioner man är intresserad av än att man ska tvingas sålla själv och försöka skumma igenom det som inte är klockrelaterat.

Missförstå mig inte, jag tycker att det är en jättetrevlig stämning som råder i tråden och jag både läser alla inlägg och bidrar själv med en del flamsinlägg ibland men kan förstå att andra kanske inte så intresserade av det och tycker att det är märkligt att man då skulle säga deal with it istället för att försöka hitta en vettig och långsiktig lösning för alla. Det låter på många som att den härliga stämningen skulle försvinna om man flyttade över diskussionen till en annan tråd men förstår inte riktigt varför? Jag förstår inte heller varför många verkar vara positiva till ett eget subforum men är så pass negativa till en extern tråd. Det finns redan idag egna trådar för Zelos m.fl. som är dödare än döda eftersom det blir så otroligt splittrat och svårt att följa diskussionerna.

Även om stämningen är väldigt trevlig och välkomnande tror jag faktiskt att många drar sig för att posta i tråden då man kanske upplever det som något slags privat bollplank för ett tiotal medlemmar än en stor och öppen tråd och jag tycker att det märks både på hur många följare tråden har och som sagt att det dyker upp många nya namn när klockor väl diskuteras men som sedan inte verkar vilja eller våga posta i tråden av en eller annan orsak.

Håller med om en del du säger, däremot så är nog detta en av dom enklaste trådarna på forumet att smälta in och känna sig delaktig i om man vill.
Känns det inte välkomnande här, ja då får man det nog inte så lätt i många av dom andra trådarna, tyvärr.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp