• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

har avbeställt, skall åka och keps skola mig imorgon och lära mig även denna speciella bransch :)
Det är en hel vetenskap det där. Måste sitta perfekt, precis som med kombon klocka vs band. Finns hur mycket som helst. Är dock old school som sagt när det gäller kepor. Böjd skärm, gärna trucker med nät bak om dom inte är höga så man behöver ha en melon till huvud :D.
Lycka till.
 
Det är en hel vetenskap det där. Måste sitta perfekt, precis som med kombon klocka vs band. Finns hur mycket som helst. Är dock old school som sagt när det gäller kepor. Böjd skärm, gärna trucker med nät bak om dom inte är höga så man behöver ha en melon till huvud :D.
Lycka till.
Det är ju det, lite runt ansikte som smugit sig på ihop med ölmagen är nog det jag vill dölja. Morgondagen kommer göra mig klarare, skall bli kul att få lite koll imorgon.
 
Baselworld inställt pga Coronaviruset, https://www.baselworld.com/
PSX_20200229_005250.jpg
 
Det nya kan bli, Basebollkeps 33 st Yema, 33 st Hiphop Squale, 33 st Trucker keps hemligt märke:)

Det är en hel vetenskap det där. Måste sitta perfekt, precis som med kombon klocka vs band. Finns hur mycket som helst. Är dock old school som sagt när det gäller kepor. Böjd skärm, gärna trucker med nät bak om dom inte är höga så man behöver ha en melon till huvud :D.
Lycka till.
Kan varmt rekommendera dessa! Bästa trucker kepsen jag ägt :)
https://truckerkeps.se/27-retro-6-panel-med-hard-skaerm
 
Baselworld inställt pga Coronaviruset, https://www.baselworld.com/
Tur att de fick nåt att skylla på, det var väl knappt nån som hade tänkt vara med iallafall :pompus:
Tror att följande redan hade avböjt att medverka. Seiko, casio, Swatchgroup (certina, tissot, omega, hamilton, rado, longines, breguet, blancpain, swatch m.fl.) och breitling skulle inte heller deltaga. Känns det som att ledningen för baselworld fick ett halmstrå att gripa efter eller är jag ute och cyklar? Jag tycker det känns som att eventet håller på att självdö
 
Såg att klockorna kostar runt 4k på hemsidan. Vad rättfärdigar detta pris med tanke på urverket? Ett kvartsur från Ronda står det.

Hur är byggkvalité i övrigt?

Det är en jäkligt bra fråga @dino
Jag är tveksam till att den är värd det nämligen.
Jobbar reasercher till vardags, så jag har faktiskt ställt några frågor på mejl till Neumann klockor och försöker få veta mer om dem som bolag.

Finishen är över förväntan faktiskt. Urtavlan är speciell och jag gillar den mycket. baksidan är...det kunde lagts mer tid på den:meh:. Bra kvalitet på bandet.

Jag ska se om jag kan få svar på lite frågor så tänkte jag göra en sammanfattning av mina intryck :)
 
"Uppskjutet" (!?) till januari -21. Har svårt att tro att tillverkarna kommer ruva på 2020 års nyheter till 2021. Dessutom rätt osannolikt att tillverkarna kommer vara sugna på att betala för Basel i januari och igen i april/maj samma år.
Såg det också, sjukt märkligt! :confused:
 
Varför är gmts nästan utformade som dykare? Det borde väl funka med en mer slimmad variant med vridning?
Eller det kanske finns bara att det mesta som postas är dykigt.
Det finns en del gmt i dressigare design ofta utan vridring. För min del vill jag gärna ha den badbar också så då kanske det är mer naturligt att det blir lite mer dykigt. Sen de som är av mer dressig karaktär är ofta för stora för mej (>40 mm generellt och ännu mer med dressiga) eller för dyra som Fortis som varit uppe i tråden för ett tag sen. Annars har orient, hamilton och många fler "dressigare" gmt.
 
"Uppskjutet" (!?) till januari -21. Har svårt att tro att tillverkarna kommer ruva på 2020 års nyheter till 2021. Dessutom rätt osannolikt att tillverkarna kommer vara sugna på att betala för Basel i januari och igen i april/maj samma år.
Precis som @Tjaeng var inne på i en annan tråd så kan man ju fråga sig om Corona inte bara är ett svepskäl för att kunna ställa in. Börsen är på väg neråt väldigt rejält just nu och att binda upp en massa pengar i en mässa för att lansera klockor som man eventuellt kommer att få svårt att sälja är en ekonomisk katastrof för att uttrycka det milt.
 
Förbjöd man inte mässor i Schweiz helt och hållet, såg att bilmässan i Geneve ställt in också.
Någon branchmässa måste ju finnas, vem kommer ta upp den bollen? Basel verkade balla ur mest pga höga kostnader.

Kan vi ha en egen Yema-mässa/GTG plus andra märken i Kungsbacka @Jbagency.com i april. Jag vill gärna prova Superman GMT, Flygraf (lite av en gral) och Squalematic t ex.

Om det inte vore för Fairwind och vår egen Superman LE hade jag nog köpt en Superman GMT i svart/grått direkt.
 
Förbjöd man inte mässor i Schweiz helt och hållet, såg att bilmässan i Geneve ställt in också.
Någon branchmässa måste ju finnas, vem kommer ta upp den bollen? Basel verkade balla ur mest pga höga kostnader.

Kan vi ha en egen Yema-mässa/GTG plus andra märken i Kungsbacka @Jbagency.com i april. Jag vill gärna prova Superman GMT, Flygraf (lite av en gral) och Squalematic t ex.

Om det inte vore för Fairwind och vår egen Superman LE hade jag nog köpt en Superman GMT i svart/grått direkt.
Inget är omöjligt....
 
Förbjöd man inte mässor i Schweiz helt och hållet, såg att bilmässan i Geneve ställt in också.
Någon branchmässa måste ju finnas, vem kommer ta upp den bollen? Basel verkade balla ur mest pga höga kostnader.

Kan vi ha en egen Yema-mässa/GTG plus andra märken i Kungsbacka @Jbagency.com i april. Jag vill gärna prova Superman GMT, Flygraf (lite av en gral) och Squalematic t ex.

Om det inte vore för Fairwind och vår egen Superman LE hade jag nog köpt en Superman GMT i svart/grått direkt.
Jo, max 1000 besökare tror jag att man satte gränsen till. Personligen är jag inte ett dugg intresserad av Basel och tycker att det har spelat ut sin roll totalt. Det är väl mycket bättre att tillverkarna anordnar egna evenemang då man kan spendera resurserna på ett helt annat sätt och trots att kostnaden är avsevärt lägre än ett bås på Baselworld kan man bjuda på ett påkostat evenemang där den som är intresserad faktiskt får möjlighet att klämma och känna i lugn och ro istället för den stress och press som råder på Basel där man främst prioriterat stora kunder och välkända magasin framför entusiaster.
 
Precis som @Tjaeng var inne på i en annan tråd så kan man ju fråga sig om Corona inte bara är ett svepskäl för att kunna ställa in. Börsen är på väg neråt väldigt rejält just nu och att binda upp en massa pengar i en mässa för att lansera klockor som man eventuellt kommer att få svårt att sälja är en ekonomisk katastrof för att uttrycka det milt.
Tror att anledningarna är många, har själv varit på Baselmässan varje år i över 20 år. 2019 var väl ingen höjdare, och mycket av mässhallarna var stängde på brist av utställare. Dock behövs en mässa och vad jag har hört från många märken är ett av problemen att mässan ligger försent, de vill inte vänta med nyheter till Maj då vår sommar säsongen redan är över i april, gäller framförallt "billigare" märken där trender spelar stor roll. Så mässa i januari är nog många som gillar.
 
Tror att anledningarna är många, har själv varit på Baselmässan varje år i över 20 år. 2019 var väl ingen höjdare, och mycket av mässhallarna var stängde på brist av utställare. Dock behövs en mässa och vad jag har hört från många märken är ett av problemen att mässan ligger försent, de vill inte vänta med nyheter till Maj då vår sommar säsongen redan är över i april, gäller framförallt "billigare" märken där trender spelar stor roll. Så mässa i januari är nog många som gillar.
Det var inte illa :)
Som privatperson eller i egenskap av företagare ?
 
Jo, max 1000 besökare tror jag att man satte gränsen till. Personligen är jag inte ett dugg intresserad av Basel och tycker att det har spelat ut sin roll totalt. Det är väl mycket bättre att tillverkarna anordnar egna evenemang då man kan spendera resurserna på ett helt annat sätt och trots att kostnaden är avsevärt lägre än ett bås på Baselworld kan man bjuda på ett påkostat evenemang där den som är intresserad faktiskt får möjlighet att klämma och känna i lugn och ro istället för den stress och press som råder på Basel där man främst prioriterat stora kunder och välkända magasin framför entusiaster.
Fast för oss inköpare blir det ju många resor, i Basel kan jag besöka 10 märken under ett par dagar, är runt på olika event för märken årligen, ett event är cirka 3 dagar och man får sjukt mycket info, men har man då 10 märken blir det många dagar iväg, de flesta märken har redan egna event för oss inköpare på hösten och sedan har man Basel på våren, dock kanske det räcker med en gång om året.
 
Fast för oss inköpare blir det ju många resor, i Basel kan jag besöka 10 märken under ett par dagar, är runt på olika event för märken årligen, ett event är cirka 3 dagar och man får sjukt mycket info, men har man då 10 märken blir det många dagar iväg, de flesta märken har redan egna event för oss inköpare på hösten och sedan har man Basel på våren, dock kanske det räcker med en gång om året.
Jag menade mer att branschmässor i stort är på väg bort och att det kanske borde riktas mer mot slutkonsumenten istället. Det är klart att de har en viss betydelse för inköpare men om man knappt får möjlighet att se och klämma ändå om man inte är tillräckligt viktig känns det som att man lika gärna kan förlita sig på ett pressmeddelande eller en videopresentation.
 
Jag menade mer att branschmässor i stort är på väg bort och att det kanske borde riktas mer mot slutkonsumenten istället. Det är klart att de har en viss betydelse för inköpare men om man knappt får möjlighet att se och klämma ändå om man inte är tillräckligt viktig känns det som att man lika gärna kan förlita sig på ett pressmeddelande eller en videopresentation.
Håller med, mässor i en digital värld är inte lika intressant, är lite kluven till det, våran business hade varit minst lika effektiv utan mässor och behöver man se produkter så går det ju att skicka samt bildmaterial är ju grymt idag (förutom på Squale)
 
Här kommer ett högst personligt önskemål :)
En Squalekeps av tillverkaren Flexfit i storleken L-XL.
Neeej älskar Flexifit men nuförtiden blir L-XL för tight,eller funkar men får en rand i pannan.
Snyggast ja,men bättre med ställbar så det passar alla.

Då är du 100% rätt! För mig iaf ;)
Firman som broderar mina reklamgrejer har dessa så jag antar att de flesta har det.
CA3C8507-1756-4867-9F6B-0F49F11F6980.jpeg
 
Tillbaka
Topp