• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Drömmen! Haft många snabba större bilar och ett par mindre bilar som varit långsamma och alltid tänkt att kombinationen måste vara bäst, men ännu inte kunnat testa. Två hundar ställer till det lite...

Edit: Sen kommer jag från en familj där man kör ett märke som inte har så många småbilar, eller iofs, inga nya bilar alls. såhär såg det ut när jag kom till föräldrarna nu i veckan. Komiskt nog saknades den sista som hämtades ur vinterförvaring igår. Sry för OT.
IMG_20200521_224244.jpg
IMG_20200521_224322.jpg
Och folk tyckte att jag var knasig med tre Fiatar utanför :D
 
Synd! Lite kul annars just med svepande visare på en kvarts. Tycker annars man saknar det lite när man är van vid mekaniska.
Det är lite lustigt. Sekundvisaren är svepande, men när man använder kronograf-funktionen så är samma hand då ej svepande utan hoppar då framåt en sekund i taget.
Men som sagt jag vet inte om jag vill sälja den.
 
Det är lite lustigt. Sekundvisaren är svepande, men när man använder kronografen så är samma hand då ej svepande utan hoppar då en sekund i taget.
Men som sagt jag vet inte om jag vill sälja den.
Låter som en batterisparande funktion.

Från en som har ångrat flera av sina försäljningar: Det är klokt att fundera en extra gång och inte sälja vid tvekan.
 
Det är lite lustigt. Sekundvisaren är svepande, men när man använder kronograf-funktionen så är samma hand då ej svepande utan hoppar då framåt en sekund i taget.
Men som sagt jag vet inte om jag vill sälja den.
Finns väl en seikokrono som har megaquartz? Var det nåt sånt att sekundvisaren var mekanisk men tim och minut var Quartz? Kan ju såklart fråga Google men det är roligare att prata. =)
 
Finns väl en seikokrono som har megaquartz? Var det nåt sånt att sekundvisaren var mekanisk men tim och minut var Quartz? Kan ju såklart fråga Google men det är roligare att prata. =)
Är det något jag är bra på så är det att inte veta ett jota om Seiko :)
Jag tippar på att det är @yonsson som är mannen som sitter på svaren i detta fall.
Jomenvisst är det sjufalt roligare att prata :)
 
Är det något jag är bra på så är det att inte veta ett jota om Seiko :)
Jag tippar på att det är @yonsson som är mannen som sitter på svaren i detta fall.
Jomenvisst är det sjufalt roligare att prata :)

Ett snabb googling gav inte mycket info. ”megaquartz är en pionärversion av quartz”
Verkar som jag är ute och cyklar.
Dags att räkna får. Natti.
Du kanske tänker på mecha-quartz? Det är en hybrid, en blandning av quartz och mekaniskt urverk som används på kronografer. Den vanliga tiden funderar som ett vanligt quartz medan kronografen är mekanisk, dvs ”sveper” (ofta 5 ticks/sek) och även nollställer omedelbart, så som man ser på mekaniska ur.

För att ytterligare förstärka illusionen av mekaniskt urverk brukar man inte ha någon sekundvisare för vanliga tiden (då den tickar ett steg per sekund), t ex Tusenö, Filippo Loretti och vissa Dan Henry; men många har även det. Detta gäller t ex Nezumi och vissa Dan Henry.

Seiko är kända för att göra stabila mecha-quartzverk, t ex VK63 och VK64, där jag har för mig att skillnaden är antingen löpande sekundvisare eller datumskiva.
 
Sodra Filippinerna, tack, yes varmt o skont, men torrperiod nu, sa lite val
Du kanske tänker på mecha-quartz? Det är en hybrid, en blandning av quartz och mekaniskt urverk som används på kronografer. Den vanliga tiden funderar som ett vanligt quartz medan kronografen är mekanisk, dvs ”sveper” (ofta 5 ticks/sek) och även nollställer omedelbart, så som man ser på mekaniska ur.

För att ytterligare förstärka illusionen av mekaniskt urverk brukar man inte ha någon sekundvisare för vanliga tiden (då den tickar ett steg per sekund), t ex Tusenö, Filippo Loretti och vissa Dan Henry; men många har även det. Detta gäller t ex Nezumi och vissa Dan Henry.

Seiko är kända för att göra stabila mecha-quartzverk, t ex VK63 och VK64, där jag har för mig att skillnaden är antingen löpande sekundvisare eller datumskiva.
https://gearpatrol.com/2019/05/01/b...echanical-craftsmanship-quartz-affordability/
Ett exempel på när den mänskliga hjärnan slår tekniken! =)
Intressant, tack för info!
Hittade precis denna när jag såg ditt inlägg.
Edit: satan vad snurriga inlägg det blir emellanåt. Här är länken
https://gearpatrol.com/2019/05/01/b...echanical-craftsmanship-quartz-affordability/
 
3-4 dagar räcker för mig också. Behöver ju inte vara blodigt allvar med exakt på dagen? När det gäller postgången kan man (exempelvis) komma överens om att man har tre dagar efter att man hämtat ut den och skickar den vidare på den fjärde?
Nej, det behöver så klart inte vara jättenoga med dagarna utan mer att man provar den ett par dagar direkt när man har fått hem den och sen skickar vidare när man känner sig nöjd. :happyhappy:

På andra passarounds så verkar det vara förvånansvärt ofta som någon har klockan i en vecka och sen bara skickar den vidare utan att ens ha testat den p.ga. tidsbrist eller att man provar den någon dag i slutet av veckan innan den ska byta ägare vilket känns rätt onödigt och tråkigt för övriga deltagare så det var bara ett förslag för att försöka till ett lite mer effektivt testande.

En vecka tror jag brukar vara standard för passarounds men då skulle det som sagt ta drygt fyra månader innan alla har fått prova den vilket är en rätt rejäl väntetid.
093F4FB7-9C48-45F1-9294-74C63F3501A0.jpeg
@kreacon :) Men det är inget batteri i den för tillfället.
Är den gjord av Meccano? :D
 
Tillbaka
Topp