• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Hehe, jag läser allt och ser allt. Men försöker hålla låg profil. Jag lägger alla pengar på huset och har inte råd att köpa klockor, även om jag är bra sugen :)
Låter klokt att fokusera på huset, tänkte du skulle hitta på nåt nytt roligt med namnet på tråden eller så, behöver inte kosta nåt. :rolleyes:
Starkt att kunna läsa utan att köpa! Jag är alldeles för svag för det
Ja var det inte nåt med att bli student igen, eller minns jag fel? ;)

EDIT: och jag är långsam....

Haha, jag tänkte använda dig som referens. Min raka motsats.
Jag vill minnas du typ skrev "Ska börja plugga och ska sälja av ett par klockor och nu är det köpstopp"
2 poster senare så skrev du "Jag beställde precis denna" :)
Japp, jag lever inte rikt! Men! Jag äter hellre falukorv hela månaden och kan köpa nån klocka än att käka oxfilé och inte köpa klockor ;)

PS. Jag tål att göras narr av/retas med, så var inte feg :)

Den här rackaren fick jag syn på häromdagen. Tycker den passar in på din beskrivning om bred vridring och "liten" tavla:
maxresdefault.jpg

Snygg tycker jag..
Pris på den och vad är det för urverk?

Japp, jag lever inte rikt! Men! Jag äter hellre falukorv hela månaden och kan köpa nån klocka än att käka oxfilé och inte köpa klockor ;)

PS. Jag tål att göras narr av/retas med, så var inte feg :)
Jag menade inte att retas med dig, snarare berömma dig för att fortsätta köra på med något som du gillar. Alltså fortsätta handla med klockor.
Själv är jag för snål :)

Är urtavlan på den här Geckota K-01 ett hommage till/imitation av en annan klocka? I så fall vilken?
k-01-wbg-on-vintage-soft-top-_black-a-type__1.jpg

Inte 100% säker, men tror IWCs Beobachtungsuhr från 1940 var först:
IWC%20Big%20Pilots%20WatchD_zpsazpdswlw.jpg

Som jag förstått tillverkades de efter Luftwaffes specifikationer av 5 olika tillverkare: nämnda IWC, Laco, Stowa, A. Lange & Söhne och Wempe.
Vet inte något om Wempe men övriga företag existerar ju fortfarande och gör B-uhr i olika kvalitets och prisklasser.

Som jag förstått tillverkades de efter Luftwaffes specifikationer av 5 olika tillverkare: nämnda IWC, Laco, Stowa, A. Lange & Söhne och Wempe.
Vet inte något om Wempe men övriga företag existerar ju fortfarande och gör B-uhr i olika kvalitets och prisklasser.
Jodå Wempe finns också kvar. Gör mycket snygga klockor, särskilt deras Zeitmeister-serie.
Lite bilder:
WM650002-copy.jpg
WM600002_detail.jpg

Tillbaka
Topp