Ja de säger ju att det är skillnad på dessa komponenter. Men jag har ännu inte upplevt en så markant skillnad att det är något jätteviktigt. Däremot vill man ju att en dyr klocka har top-grade/cosc, bara för att den är dyr. Och en billigare ”får lov” att använda standardverk.De viktigaste materialbitarna är väl balansfjäder och balanshjul och hur de påverkas av stötar, temperatur, magnetism och gravitation. Där kan nog materialet har en viss betydelse. Tror jag alltså
Jag tror inte att ett top grade är mycket mer stötsäkert än ett standard exempelvis. Tappar du två klockor i klinkergolvet är nog båda sönder. Oavsett om det ena var top grade och det andra standard. Och i daglig användning tror jag inte att man når g-krafter i stötar som är stora nog för att standardverket ska skadas.
Jag tror att det är mycket marknadsföring i det här. Om jag fick välja skulle jag valt COSC/top grade så klart. Men jag klarar mig med ett standard också. Jag har testat många Squales, alla med standardverk. Och alla har presterat mycket väl eller inom en rimlig ram.
Skulle jag haft ett eget klockmärke och utvecklat modeller själv skulle jag satsat på Elabore, alltså så man får finishen. Och sedan låtit en urmakare i ihopsättningen/QC av verket/klockan reglera det till en trevlig nivå. Tar inte lång tid för en urmakare att göra och det blir riktigt bra