• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

I normala fall river man upp paketet och på med klockan direkt när nytt kommer hem.
I enstaka fall blir det inte så.
Det man köper kanske inte är som man förställde sig eller så "råkar" man bara inte ha lust att använde den.
Förra året hade jag en Cristopher Ward Rapide liggande några månader innan den fick sin debut och nu hände samma sak igen med annan klocka.
Fick denna hem för 71 dagar sen.
Tyckte direkt den var lite sådär, men den har tydligen växt på mig.
Tittade på den igen i förgår och fick den där "måste ta på den direkt" känslan.
Klarade självklart paja min skruvmejsel så det gick inte att korta länken.
Fick därmed 2 dagars outhärdligt väntan på att ta mig till uris. :D
Skumt att det är lugnt i 69 dagar, sen panik att jag inte kan använda den.
Bara jag som har det så här?
Behövs vård?

Avplastning i förgår
I_oHIFxgBjaouIRrgS0i7U-BaK_eC3SIhXiUvvyc6INHLPj3Apj9ck9T7vPtidSmssR9yv3k_67QtzN5tbIhjIxbOC3AcRK5wt4TPcQe0X8XayYF9wxVbzvLJoBLl6jzv6dzLnGe4zkoLrXk4jdB46u0SXmb5SNRHdnIRKovyA_9Ux9eO_zOLhehEa63AlfHUAADVyY5SMs_PpmXaPgvhTwfvJ2Ar89HaXv_qOpTry3ApZJqK30Bzq70-rfI7Q2Jmw92EriG3PsvhoPDzkJiGobHmEqm3dVJFHQW2tmbpcgx_1qTayhYCUyXDrFhfu4_-mK-J099__3NQEoiE3lAYucCfX6Z4cYg1nh788zgIHuMWgDrt99bbL1Zyx0KJ6dZB3zstv5hpPWR2VK_tpRW1F0Nw27y49aN05OTCbGXnDOHN8geUm86-jLkk1JMEN0T04kk8gYQlO6R-9Hv_pPEgO2Yh4tf1lNH_rlxk_O_OOJo5m537BkjFAqauIkQpUimRfxfdt8ElAA1rPRfJ3El7v9JGk04Dy_Dlcp1QAohwwfG27_S0SiCcYcQtir8C_4jlnOZFkis0ByURkTZ2u1ZDFISuil65ttBPgHTzTpkryjPQ124gt5KJWqL0fgjlZLUuC4q79FXei-vEa-ZfvSjLb0Mngw_mGTE5Ix2djQgUtb5dxUAELxyMGQu-httcbM=w738-h904-no

På armen idag. Jävlar vad bra :)
AZtgBr6mWfGXJxRNcNDOvy4Vbw8OVI_Ncs6SzTkhq8KEHiAjMOEutfkzbaSgSEt41XJtFWy27QMNVFzpKK8CS0gLzVIW3V-oQ5O2n4_0IFRCvk5ebwtV5ineBg7l2ew4E0-piPeOGb1eGN0n6V6PIApg8j-WEZZdWeAhPA_z2SGX-EC6TuUE8PB9Ero2Q7-GIqUJYgwp8GRTNJ0gIt5Q8ZzxTOT-9hsF0_39O87-SftCXnmffWN3W8VwWI0skO7Abs5WJCLraRRqGxQOgougJtCEs-KfXjYgIa6s3PT3VbRSUWOm8kalcqd9lcv_ohFE7TPQY3QMjQUtEc95n_uAu2WOOfrShPSIX3SkhVVF7q0-knaeeCjzUn9ZVk2YBtR6Qf7iH3TtU7ZLJcJIqSBzV5auq0GAN-lln76mAFcLewZgSOkTEmPXUWLqVyutFyWcPmQgG1emlHW3wBV99_AgFH0FhA1X2SrWgPsIko2gq6Kq654AH2kitmAwibPbXQfdG5ju7oUiq9A2uTWrDWZju3UmZwKt_GnQ-VNgiClrGr14xSPV8DEQv_O51-4aAHtTHTgIrI5ROED3orDMIt6M15DXeXV7EWdJzuQLZMarkgTyNog3Cu0APULIS1TVZmWasD5BgOCon5fynEwD60gJfNcdAP_LAdm2K-rwEpkF9yw_VZIuU4x2y00IdJpQsjg=w845-h903-no

Senast ändrad:
Svårt det också, skillnader i användandet osv gör att det inte är så lätt. Mitt ETA 2892-A2 verk i Omega SMPc jag hade mådde bäst när det användes rejält. När jag använde klockan rejält med mycket rörelse gick det bokstavligen +0.3spd. När jag var inaktiv gick det nästan +3-6spd.

Andra urverk jag testat har gått sämre vid aktiv användning och bättre när det är mindre rörelse.

Sen är det inte så stor skillnad mellan standard och top-grade verk med komponenterna. Det är smågrejer som skiljer. Det som skiljer mest är finishen. Och med dyrare verk har de helt enkelt tajtare toleransnivåer. Men ett 2824 standard kan lika gärna gå lika bra som ett top grade. Speciellt om man reglerar det. Jag vet inte varför ett Top-Grade skulle hålla sin låga tidsavvikelse längre än ett standardverk skulle göra det.
Klokt sagt, även temperatur kan ha en viss påverkan på gången.
Ruckar i stort sett alla mina klockor efter mig och mitt användande, detta är största anledningen till att jag ej äger Timegrapher eller kör appar och sånt för det för det blir missvisande.
Jag sticker ut hakan och påstår att graderna av ETA-verken är en försäljningsgimmick. Vad jag anser om COSC ligger ungefär i samma fack, over and out :)

Ruckar i stort sett alla mina klockor efter mig och mitt användande, detta är största anledningen till att jag ej äger Timegrapher eller kör appar och sånt för det för det blir missvisande.
Jag sticker ut hakan och påstår att graderna av ETA-verken är en försäljningsgimmick. Vad jag anser om COSC ligger ungefär i samma fack, over and out :)

Håller med, iof är allt förutom the facts försäljningsgimmicks eller hur? Men det är viktigt att de som jobbar med reklam ska ha sina jobb, eller hur ;)

Haha, lite roligt är det ändå att du köpt en LV utan att veta mycket om urverket. :D

Men ta reda på tidsavvikelsen och med hjälp av denna hemsida kan du med stor sannolikhet komma fram till vilken grad av ETA som det sitter i. https://www.dwiss.com/blogs/news/eta-caliber-2824-2
Så enkelt är det inte riktigt. Ett standardverk kan gå +3spd liksom. Min Squale har standardverk och går +5-6spd. Kunde lika gärna varit ett Top Grade då. Men det är det inte. Enklast är att öppna och kolla, om man vågar, eller så kollar man med företaget/forum.
Så här har jag, efter att ha tjötat lite med dem, uppfattat ETA's grades som det finns fyra av; standard, elaborée, top grade och cosc. standard och elaborée har samma hårdvara, det som skiljer är att man man testar/justerar i 2 resp 3 vinklar av klockan (dial up, crown up, dial down, crown down) och därför har elaborée en lite tightare spec. Top grade och cosc har annat, bättre material i balansfjäder och -hjul samt nån mer materialskillnad tror jag. ETA/klocktillverkaren testar för top grade medan COSC testar cosc "graden", Ju mer testning (och bättre material) desto bättre spec. Men som @TobiasD säger så kan en standard spec vara lika bra som en cosc, det är bara inte testat mot den specen och den är heller inte garanterad. Och de flesta moderna nyare urverk av lägre "grades" är bättre än spec väl? Min erfarenhet i alla fall :). Sen måste ju verket servas för att behålla spec. Vet inte om COSC också skärpt speckraven efter teknikens möjligheter...
Nåja, lång text och helt nördig, förhoppningsvis rätt i alla fall :angel:
EDIT: kan tillägga att jag tror 289X serien bara finns i elaborée och bättre, 2824, 2836 och vad de nu heter finns i 4 "grades"

Senast ändrad:
Så här har jag, efter att ha tjötat lite med dem, uppfattat ETA's grades som det finns fyra av; standard, elaborée, top grade och cosc. standard och elaborée har samma hårdvara, det som skiljer är att man man testar/justerar i 2 resp 3 vinklar av klockan (dial up, crown up, dial down, crown down) och därför har elaborée en lite tightare spec. Top grade och cosc har annat, bättre material i balansfjäder och -hjul samt nån mer materialskillnad tror jag. ETA/klocktillverkaren testar för top grade medan COSC testar cosc "graden", Ju mer testning (och bättre material) desto bättre spec. Men som @TobiasD säger så kan en standard spec vara lika bra som en cosc, det är bara inte testat mot den specen och den är heller inte garanterad. Och de flesta moderna nyare urverk av lägre "grades" är bättre än spec väl? Min erfarenhet i alla fall :). Sen måste ju verket servas för att behålla spec. Vet inte om COSC också skärpt speckraven efter teknikens möjligheter...
Jag tycker att alla klockor borde KOSK(enkorva) testas innan de släpps ut på marknaden.

Tungt ju! :cool:

Häftig pjäs! :wideyed:
Tack!
Kul med prometheus, ses inte ofta längre! Denna är ju estetisk en fullträff :)

Skaplig lume med :cigar:
Ja, dom verkar satsa mer på Borealis helt klart, även om Prometheus var först. Prometheus har varit mer för släpp med den stora dykargruppen på facebook det senaste verkar det som. Jag har en Prometheus till på väg också :happyhappy:. Sen får det räcka med dom ett tag.
20200722_194853.jpg

Jag instämmer i kören och hoppas att solen lyser på er :)
5D9263DF-5665-40C7-8EAF-333D5C60047E.jpeg

Gör som @MaBr och tar mig ett glas!!
CD4F16EB-7904-48B8-B53C-6425C3921B4A.jpeg

Skål på er @Nicke75 @MaBr och ni andra så klart ifall ni tar en öl, Farsan hade fått ett gäng kubanska cigarrer av en bekant till familjen.. inte alls dumt
4907A53C-A6CA-46D1-AE0E-716A7AC2AFF5.jpeg

Skål mina vänner! Givetvis blev den en öl idag också, det är ju fortfarande semester. :happyhappy:
PSX_20200722_192329.jpg

Yapp och det är där materialen kommer in bland annat. Bättre material ger mindre temperaturberoende bland annat och mer konstant gång. Vilket skall synas i främst cosc testen.
Kan vara en gimmick även om jag gissar att de faktiskt justerar mer på högre grader och att materialen har betydelse... fast bara lite :) Har bara en chronometer, en conny från -67, klarar mej utan då jag byter klocka varje dag i princip och därmed roar mej med att ställa klockan varje dag :bag: Kul tycker jag.

Svårt det också, skillnader i användandet osv gör att det inte är så lätt. Mitt ETA 2892-A2 verk i Omega SMPc jag hade mådde bäst när det användes rejält. När jag använde klockan rejält med mycket rörelse gick det bokstavligen +0.3spd. När jag var inaktiv gick det nästan +3-6spd.

Andra urverk jag testat har gått sämre vid aktiv användning och bättre när det är mindre rörelse.

Sen är det inte så stor skillnad mellan standard och top-grade verk med komponenterna. Det är smågrejer som skiljer. Det som skiljer mest är finishen. Och med dyrare verk har de helt enkelt tajtare toleransnivåer. Men ett 2824 standard kan lika gärna gå lika bra som ett top grade. Speciellt om man reglerar det. Jag vet inte varför ett Top-Grade skulle hålla sin låga tidsavvikelse längre än ett standardverk skulle göra det.
De viktigaste materialbitarna är väl balansfjäder och balanshjul och hur de påverkas av stötar, temperatur, magnetism och gravitation. Där kan nog materialet har en viss betydelse. Tror jag alltså :)

Ett problem med COSC-testerna är ju att de bara görs på de nakna urverken, innan de monteras i klockan.

Omega och Rolex har ju tester efter detta, när klockan är färdigmonterad, vilket man också får betala för när man köper den. Båda är med +/- 4 spd. Rolex har sin Superlative Chronometer med +/- 2 spd och Omega har METAS med +0-4 spd.

Yapp och det är där materialen kommer in bland annat. Bättre material ger mindre temperaturberoende bland annat och mer konstant gång. Vilket skall synas i främst cosc testen.
Kan vara en gimmick även om jag gissar att de faktiskt justerar mer på högre grader och att materialen har betydelse... fast bara lite :) Har bara en chronometer, en conny från -67, klarar mej utan då jag byter klocka varje dag i princip och därmed roar mej med att ställa klockan varje dag :bag: Kul tycker jag.
Absolut, fast jag har en teori att det inte märks i "normala" temperaturer och temperaturskillnader som vi bor i iaf så skitsamma.
COSC i sig är ju en lite skum monopolistisk stämpel. Bra såklart att man får garanti att klockan går bra direkt ur kartongen, så tryggt är väl rätt ord (fast tycker fortfarande det är en onödigt kostsam trygghet) :)

Ett problem med COSC-testerna är ju att de bara görs på de nakna urverken, innan de monteras i klockan.

Omega och Rolex har ju tester efter detta, när klockan är färdigmonterad, vilket man också får betala för när man köper den. Båda är med +/- 4 spd. Rolex har sin Superlative Chronometer med +/- 2 spd och Omega har METAS med +0-4 spd.
Absolut, fast jag har en teori att det inte märks i "normala" temperaturer och temperaturskillnader som vi bor i iaf så skitsamma.
COSC i sig är ju en lite skum monopolistisk stämpel. Bra såklart att man får garanti att klockan går bra direkt ur kartongen, så tryggt är väl rätt ord (fast tycker fortfarande det är en onödigt kostsam trygghet) :)
Finns säkert många tveksamheter och små problem med detta:). I slutändan betalar man väl för nåt man gillar, inte säkert det är "värt" det rent logiskt men ....:bag:

Tillbaka
Topp