• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Skål på er!!
Nya kepsen i bakgrunden har nog en av varje färg nu :D
1A78906B-B5CB-48A7-99FC-6D18AAC9421A.jpeg
78F3E074-5A37-4558-87FD-08A4C2291997.jpeg
Egger har jag inte sett sedan högstadiet, och det var inte igår! Vilka flashbacks jag fick :D:wideyed:

Det är nog naturligt att man funderar så, gör sådana ihopräkningar ibland. Jag har även noterat alla avyttringar senaste åren (ca 80 st sen 2017) inkl pris. Men har inte gjort några sammanställningar än. Har självklart gått back, speciellt med alla fraktkostnader.

Min värsta försäljning var av min dyraste klocka som jag köpte för 45 papp och sålde för 25. Och sen ångrade mig några månader senare. Ångest! Men så kan det vara. Man kan inte göra något ogjort. Nu har jag inga så dyra klockor längre. Den dyraste kostar 21.000 ny, men som jag köpte begagnad för bra mycket mindre. Beställde som jag postade igår två klockor, som totalt kanske landar på 8-9 beroende på importavgifter, men de är egentligen finansierade av tidigare försäljningar.

Resonerar rätt mycket med mig själv om detta och som vanlig knegare med en fru som för tillfället saknar inkomst är det inte realistiskt att köpa de dyra pjäserna. Känns då bra att hänga här, eftersom man då också lär sig vilka micro och affordable som ger valuta för pengarna. :)

Och så har vi ju så trevligt här! Trevlig helg!
77E0DBAF-8AFC-4A4C-9786-081DDA93B00B.jpeg
Ouch, det var inget vidare! :eek: Jag har inte gjort någon sån brakförlust på någon enskild klocka (kanske för att jag inte har ägt någon klocka över 20K) men räknar man totalt så lär man ha backat rätt många 10K-kronor. Jag hatar att tjäna pengar på andra också så jag har en förmåga att ofta sälja till onödigt låga kompispriser. Bra för er dock! :D

Jag tycker också att en stor del av hobbyn är att hänga här, det hade inte varit i närheten så kul annars! Å andra sidan så hade jag väl iofs haft pengar på banken istället för klocklådan och suttit här med min Gant, DW och Neff som var de tre jag hade innan jag hittade hit. :D
PSX_20200725_193001.jpg

PSX_20200725_192952.jpg

Har inte alla en excelfil där man tydligt ser vad man har lagt på klockor samt försäljningspris :eek:!?

Edit: Excel meddelar att jag har 30 150.7 kr i klocklådan :p
Jag hade det tidigare men tröttnade på att underhålla den... :bag:

Haha, gjorde likadant med min gamla samling med sneakers. Samma vecka åkte 90% ut till försäljning :pompus: Edit: Att kapitalet nu är bundet i klockor behöver vi inte gå in djupare på :D
Lite där jag är nu, man funderar ju på om man inte ska sälja av 75% av samlingen och lägga det på några få, lite "finare" klockor. Å andra sidan så är jag rätt nöjd med stora delar av min samling nu. Måste bara sluta upp med att vara så jäkla sentimental och sälja av det som inte används men som ändå behålls pga vem vet..? :confused: "Men den har ju så fin patina" eller "den kommer att bli svår att få tag på igen." Men du använder ju inte dem!? Säääälj! :rage:

Ouch, det var inget vidare! :eek: Jag har inte gjort någon sån brakförlust på någon enskild klocka (kanske för att jag inte har ägt någon klocka över 20K) men räknar man totalt så lär man ha backat rätt många 10K-kronor. Jag hatar att tjäna pengar på andra också så jag har en förmåga att ofta sälja till onödigt låga kompispriser. Bra för er dock! :D

Jag tycker också att en stor del av hobbyn är att hänga här, det hade inte varit i närheten så kul annars! Å andra sidan så hade jag väl iofs haft pengar på banken istället för klocklådan och suttit här med min Gant, DW och Neff som var de tre jag hade innan jag hittade hit. :D
PSX_20200725_193001.jpg

PSX_20200725_192952.jpg

Lite där jag är nu, man funderar ju på om man inte ska sälja av 75% av samlingen och lägga det på några få, lite "finare" klockor. Å andra sidan så är jag rätt nöjd med stora delar av min samling nu. Måste bara sluta upp med att vara så jäkla sentimental och sälja av det som inte används men som ändå behålls pga vem vet..? :confused: "Men den har ju så fin patina" eller "den kommer att bli svår att få tag på igen." Men du använder ju inte dem!? Säääälj! :rage:
Bild på din DW !!!

Räknar man så har jag lagt 41729kr i klocklådan :)

Tycker själv att det är ett "korrekt" sätt att få en översikt vad man har lagt in i hobbyn. Dock har jag inte lagt till vad jag har lagt på armband, så kanske borde plussa på en klumpsumma á 2 tkr :angel:

PSX_20200725_193001.jpg

PSX_20200725_192952.jpg

Jag är en sådan tråkig person som tycker om Excel :rolleyes: Höll länge emot att rensa ut samlingen pga att det är jobbigt samt eventuella sentimentala känslor. Nu när huvuddelen är bortrensade så kan jag inte direkt säga att jag saknar någon :)

PSX_20200725_193001.jpg

PSX_20200725_192952.jpg

Jag tyckte Gant:en var snygg :bag:

Tycker själv att det är ett "korrekt" sätt att få en översikt vad man har lagt in i hobbyn. Dock har jag inte lagt till vad jag har lagt på armband, så kanske borde plussa på en klumpsumma á 2 tkr :angel:

Jag är en sådan tråkig person som tycker om Excel :rolleyes: Höll länge emot att rensa ut samlingen pga att det är jobbigt samt eventuella sentimentala känslor. Nu när huvuddelen är bortrensade så kan jag inte direkt säga att jag saknar någon :)
Tveksamt om den summa är rättvisande i mitt fall :) Vet i f** om jag skulle komma upp i 40k om jag skulle sälja av samlingen, men jag hoppas att det inte är för långt i från i allafall, vissa har jag ju köpt till riktigt bra pris... men å andra sidan förlorar jag ju säkert 50-60-70+% på andra :p

Ni ser ju min samling på Snuppslänken i min signatur, är samlingen värd 40k+ på begmarknaden tror ni?

Försökte hitta en! Får återkomma i frågan. :D

Jag älskar Excel men det var tråkigt att underhålla listan. :p

Det är samma här, har inte precis saknar något jag har sålt. Skulle vara min PADI-Turtle och min Seiko Tuna men det är bara att köpa igen, finns ju massor. :)

Jag tyckte Gant:en var snygg :bag:
Jag håller med! :) Det enda som suger med den är att det är 21mm bandbredd, jäkla ofog. :shifty: Min första "dyra" klocka (tyckte jag då) och den kostade väl drygt 2000kr tror jag. Limited edition också! ;)

Tveksamt om den summa är rättvisande i mitt fall :) Vet i f** om jag skulle komma upp i 40k om jag skulle sälja av samlingen, men jag hoppas att det inte är för långt i från i allafall, vissa har jag ju köpt till riktigt bra pris... men å andra sidan förlorar jag ju säkert 50-60-70+% på andra :p

Ni ser ju min samling på Snuppslänken i min signatur, är samlingen värd 40k+ på begmarknaden tror ni?

Svårt att säga, men då får du ut iaf vad du har lagt in i hobbyn inklusive förluster på försäljningen :)

Exempelvis,

Jag köper två klockor á 1 tkr. Då har jag 2 tkr i klocklådan. Jag säljer en av dom för 500 kr, då har jag 1.5 tkr i "klocklådan".

Min poäng med det räknesättet är att få en överblick och därmed en kontroll över hur mycket jag lägger in i hobbyn. Annars har jag lätt att köpa på mig flera klockor á 2-3 tkr och sedan undra vart alla mina pengar har tagit vägen :angel:

Försökte hitta en! Får återkomma i frågan. :D

Jag älskar Excel men det var tråkigt att underhålla listan. :p

Det är samma här, har inte precis saknar något jag har sålt. Skulle vara min PADI-Turtle och min Seiko Tuna men det är bara att köpa igen, finns ju massor. :)

Jag håller med! :) Det enda som suger med den är att det är 21mm bandbredd, jäkla ofog. :shifty: Min första "dyra" klocka (tyckte jag då) och den kostade väl drygt 2000kr tror jag. Limited edition också! ;)
Ja någonstans måste man börja, tror jag la typ 3500-4000kr på min, tyckte själv att jag var dum i huvudet då :p
9D208B58-BEDA-4459-BB27-F74C36DD3F27.jpeg

Det brukar jag också göra men när jag väl började räkna på det så blev det dubbelt så mycket som jag trodde. Då är jag inte dålig på att höfta heller, jag har nog bara blundat, haha. :D
:hilarious::hilarious: Men du har haft kul och fått en hel del glädje för pengarna :) Som andra sagt, alla väljer vi olika saker att spendera pengar på och många gånger "förlorar" man pengar. Man får i alla fall något tillbaka. Vilket du inte får när du har tex häst, stylar en bil, bygger en fet HD mm mm. Finns hur många dåliga investeringar som helst att jämföra med (läs rättfärdiga) detta intresse :hilarious:

Edit: Finns såklart människor som tjänar pengar på att styla bilar och bygga HD's. Men gemene man är ju inte känd från TV ;)

Svårt att säga, men då får du ut iaf vad du har lagt in i hobbyn inklusive förluster på försäljningen :)

Exempelvis,

Jag köper två klockor á 1 tkr. Då har jag 2 tkr i klocklådan. Jag säljer en av dom för 500 kr, då har jag 1.5 tkr i "klocklådan".

Min poäng med det räknesättet är att få en överblick och därmed en kontroll över hur mycket jag lägger in i hobbyn. Annars har jag lätt att köpa på mig flera klockor á 2-3 tkr och sedan undra vart alla mina pengar har tagit vägen :angel:
Ärligt sätt att räkna på!

Tillbaka
Topp