• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

1 av 400 då :)

Ett barn på nio bast varannan vecka, fru som har häst, tre hundar hemma och fyra boendes i andra familjer.
Uppfödning av hundar som hobby och klocksnack (Microtråden) som terapi...
Gillar bilar, har varken tid, plats eller råd.
Arbetssökande sedan den 15e Maj, a-kassan lyser med sin frånvaro :eek:
Känner mig iaf 20 år äldre än jag är :p

Bild för relevans
862FAD8D-73F1-4199-8E96-CC59650EC355.png
Låter verkligen som att du har fullt upp :wideyed:

Jo, det är såklart inte för alla att minska ner till några enstaka klockor. Jag har bara en äkta keeper och det är den som sitter på armen just nu. För övrigt blev det en bra bild, ölglaset ser ut att innehålla fem liter öl! :D
PSX_20200725_212948.jpg

Jag tänker att runt 20 är lagom, problemet är att mina Squale just nu tar upp 12 platser... Har för övrigt sålt tre Squale på bara någon vecka nu, sjukt stolt att jag kunde släppa dem. :cool:
Hade du 15 Squale?! Grymt!
Min plan för den här sommaren var att jag skulle sälja min Mikro le och en NTH Näcken och köpa en Squale Onda. Nu blev det inte så då jag bytte till mig en blå Näcken istället som jag blev supernöjd med. Ondan får vänta till nästa sommar ... om jag nu lyckas hålla mig så länge. Tror inte det:p

Låter verkligen som att du har fullt upp :wideyed:
Mja, just nu är det rätt chill på ”att göra” fronten iom arbetslösheten, sommarlov, semester och att allt hundrelaterat är inställt men släng in skolan, handboll och judo för grabben, förhoppningsvis ett heltidsjobb för mig och iaf minst 10-15 utställningar/prov per år med hundarna så blir det fullt upp ja! :p
Kanske nån valpkull eller två när man ändå är igång.
Lägg på psykisk ohälsa som kommer och går mellan varven, mindre roligt. :(

Kom igen nu gubbar ;) Jag är 41, har 5 barn i spannet 1-12år med 10 aktiviteter i veckan sinsemellan, 1 bil att få dom alla på plats i rätt tid, hinna ge kvalitetstid till frugan, hinna med egen träning och känner mig inte en dag äldre än 25 :D Man blir vad man intalar sig själv :)

Jag är 53, änkeman, inte ens en katt. Har en spindel på balkongen som brukar få lite kaffe och smulor ibland.
Å jävlar vad jag trivs. Känner mig som 27. Ser ut som 17 - säger min kompis...

Hade du 15 Squale?! Grymt!
Min plan för den här sommaren var att jag skulle sälja min Mikro le och en NTH Näcken och köpa en Squale Onda. Nu blev det inte så då jag bytte till mig en blå Näcken istället som jag blev supernöjd med. Ondan får vänta till nästa sommar ... om jag nu lyckas hålla mig så länge. Tror inte det:p
Japp, har blivit några stycken... :rolleyes: Näcken ser också riktigt schysst ut tycker jag. Var inne på en blå med vit lume och no-date ett tag. :) Onda är verkligheten en sommarklocka, Näcken funkar året runt.

Mja, just nu är det rätt chill på ”att göra” fronten iom arbetslösheten, sommarlov, semester och att allt hundrelaterat är inställt men släng in skolan, handboll och judo för grabben, förhoppningsvis ett heltidsjobb för mig och iaf minst 10-15 utställningar/prov per år med hundarna så blir det fullt upp ja! :p
Kanske nån valpkull eller två när man ändå är igång.
Lägg på psykisk ohälsa som kommer och går mellan varven, mindre roligt. :(
Viktiga är att kunna säga stopp. Från att ha varit dygnetruntjobbare i 19år till att vara utbränd i fem år och nu sakta på väg tillbaka har lärt mig det :p

Viktiga är att kunna säga stopp. Från att ha varit dygnetruntjobbare i 19år till att vara utbränd i fem år och nu sakta på väg tillbaka har lärt mig det :p
Mjo, jag är iaf medveten om problemet men när det slår till finns det inte mycket att göra, då blir det mörkt!
Medvetenheten gör iaf att jag vet vad jag behöver och framför allt INTE behöver nu, jag söker inga fler chefsjobb om jag säger så ;)
Kommer sakna lönen och förmånerna dock...

Mjo, jag är iaf medveten om problemet men när det slår till finns det inte mycket att göra, då blir det mörkt!
Medvetenheten gör iaf att jag vet vad jag behöver och framför allt INTE behöver nu, jag söker inga fler chefsjobb om jag säger så ;)
Kommer sakna lönen och förmånerna dock...
Oftast är inte pengarna värt uppoffringarna, både på ett personligt plan och för omgivningen.

Edit: jag trivs väldigt bra med att inte bestämma något längre :D Det hade jag inte sagt för typ sex år sedan.

Oftast är inte pengarna värt uppoffringarna, både på ett personligt plan och för omgivningen.
Dagens sanning!
Knepigt att vända en viss livsstil bara men den här coronapandemin har ju fått in en på en smalare bana så att säga, jäklar vad mycket onödigt man har samlat på sig som kan säljas för att leka med klockor :p

Dagens sanning!
Knepigt att vända en viss livsstil bara men den här coronapandemin har ju fått in en på en smalare bana så att säga, jäklar vad mycket onödigt man har samlat på sig som kan säljas för att leka med klockor :p
Drömmen hade varit att kunna packa in allt man äger i bakluckan på bilen... istället för att ha ett hus fullt med grejer man ändå inte använder... du sa något där, kanske dags för loppis :D

First is first: Grattis @FreakyLeo till nr 2!
Svårt att säga, men då får du ut iaf vad du har lagt in i hobbyn inklusive förluster på försäljningen :)

Exempelvis,

Jag köper två klockor á 1 tkr. Då har jag 2 tkr i klocklådan. Jag säljer en av dom för 500 kr, då har jag 1.5 tkr i "klocklådan".

Min poäng med det räknesättet är att få en överblick och därmed en kontroll över hur mycket jag lägger in i hobbyn. Annars har jag lätt att köpa på mig flera klockor á 2-3 tkr och sedan undra vart alla mina pengar har tagit vägen :angel:
Självklart har man ett ett kalkylblad :cool:
Gällande beräkningar och exemplet ovan hade jag inte summerat vad jag lagt på klockorna som är kvar i samlingen utan endast på totalsumman av inköpspris inklusive fraktkostnader minus försäljningspris av alla pjäser som fått lämna (inkl fraktkostnader). Inte fasligt illa om man slår ut det på antalet klockor och över tid. En hobby ska få kosta lite.

Inte förrän nu summerade jag ihop utlägg för nuvarande samling :rolleyes::rolleyes::rolleyes::wideyed::wideyed::wideyed::nailbiting::nailbiting::nailbiting: det var liiiiiiite mer än jag trodde trots att den dyraste i samlingen fått lämna nyligen.
Skulle jag vilja sälja allt och satsa på färre och dyrare? Nej. Hade förmodligen tröttnat fortare och haft ångest över prislappen på de dyrare klockorna. Det är kul att rotera!

För att återgå till räkneexemplet nedan som är precis modellen som jag följer förutom att jag tänker lite annorlunda.
Exempelvis,

Jag köper två klockor á 1 tkr. Då har jag 2 tkr i klocklådan. Jag säljer en av dom för 500 kr, då har jag 1.5 tkr i "klocklådan".
I fallet ovan har klockhobbyn kostat mig 500 kr (förlusten från försäljningen). Samtidigt har jag 1000 kr ”investerat” i klocklådan - därmed har den kostat mig 1500 kr totalt.

Jag väljer dock (som nämnt tidigare) att endast räkna på ”flippade” klockor. De jag har kvar är förhoppningsvis värda något men egentligen inte förrän de säljs (lite som med bostaden om man nu ”äger” den - man gör inte någon vinst eller förlust förrän vid transaktionen).

Slutkläm: Jag ska inte titta igen på hur mycket jag lagt ut så länge jag är nöjd med min samling :)

@parasec
Jag ser spenderade pengar på klockor som förlorade pengar. Mina 45 är brända på 17 år, så på det hela taget har det varit en billig hobby.
Bilarna har kostat betydligt mer.

Jag ser mina klockor som i princip värdelösa.
Även om dom har ett värde, så är det inte längre monetärt för mig. Har mycket som skulle säljas innan jag började snegla åt klockornas håll om det skulle blåsa snålt i framtiden...

Tillbaka
Topp