• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Kanske inte affordable enligt alla men för oss som testat Eterna kontiki vill jag rekommendera denna, riktigt bra pris för en klocka som lätt ligger på kvalitetsnivå minst Monta, Oris m fl.

https://klocksnack.se/threads/eterna-kontiki-diver.135556/

Den är åt det större hållet avseende lug2lug, ca 50-51 mm men bärs snarare som 42 mm. Tror faktiskt den marknadsfördes som 42 på vissa ställen. Enda nackdelen är avsaknad av den fantastiska länken.

Morgonpass påbörjat.
IMG_20200726_081957.jpg

Bruno förgyllde min morgon genom att välja ett bra ställe att skita på.
IMG_20200726_072637.jpg

Som ni kan se till höger om sköldpaddans huvud var det han lämnade efter sig tämligen lätt att plocka upp. Konstnären kommer aldrig få veta. Men jag och Bruno vet. Och nu även ni.:pirate:

Bruno är en sann konstkritiker.

Mja, just nu är det rätt chill på ”att göra” fronten iom arbetslösheten, sommarlov, semester och att allt hundrelaterat är inställt men släng in skolan, handboll och judo för grabben, förhoppningsvis ett heltidsjobb för mig och iaf minst 10-15 utställningar/prov per år med hundarna så blir det fullt upp ja! :p
Kanske nån valpkull eller två när man ändå är igång.
Lägg på psykisk ohälsa som kommer och går mellan varven, mindre roligt. :(
Inte kul med psykisk ohälsa. Jag vet hur det är. Har varit sjukskriven sedan december och nu vill försäkringskassan att jag ska byta jobb, suck. Har drivit eget företag i 24 år . Är tredje generation målare. Ska operera axeln i augusti och är troligen återställd i november. Är 43 gift och har ett barn och hund, utan dom skulle inte livet fungera. Nu ska jag sluta pladdra. Hoppas det löser sig för dig./ Mvh Micke

Ja, skall jag bli lite personlig i tråden så fick min fru cancer efter vi vart gifta sex år, det tog henne ca tre och ett halvt att "packa ihop".
En långsam bana i neråtspiral som förvandlar en från äkta man till mer och mer sjuksköterska. Hon dog okt -14 på Hospice i Göteborg.
Vi han aldrig skaffa barn och vi tyckte väl också att vi var för gamla för det.

Är ngn i samma sits med långsam död, så pratar jag gärna i PM.

Det tar ca 4-5 år innan det bli vettigt folk av en igen och i dagsläget mår jag bra.

Måste vara fruktansvärt att se den man älskar brytas ner under flera år. Har inget att jämföra med själv. Beklagar verkligen. Starkt att kämpa på och dela dina erfarenheter. :)

Och nu var den tydligen publicerad:

Developed with aircraft technicians in the Swedish Air Force. A proper tool watch with the ability to track and log your working hours in UTC. A unique 4-piece watch case construction with inner rotating bezel.

https://se.malmwatches.com/pages/air-wolf-collection

malm.JPG
Riktigt intressant. Storlek 40mm och automatisk ovanpå det :). Leverans i november och där tappade dom mig för tillfället i alla fall. Man hinner ju ändra sig hundra ggr innan dess :D.

Ja, skall jag bli lite personlig i tråden så fick min fru cancer efter vi vart gifta sex år, det tog henne ca tre och ett halvt att "packa ihop".
En långsam bana i neråtspiral som förvandlar en från äkta man till mer och mer sjuksköterska. Hon dog okt -14 på Hospice i Göteborg.

Det tar ca 4-5 år innan det bli vettigt folk av en igen och i dagsläget mår jag bra.
Usch, kan inte föreställa mig vilken mardröm det skulle vara. Skönt att höra att du mår bra.

Tack. Trösterikt. Ändå.

Och tack för att du delar.

Beklagar verkligen.

First is first: Grattis @FreakyLeo till nr 2!

Självklart har man ett ett kalkylblad :cool:
Gällande beräkningar och exemplet ovan hade jag inte summerat vad jag lagt på klockorna som är kvar i samlingen utan endast på totalsumman av inköpspris inklusive fraktkostnader minus försäljningspris av alla pjäser som fått lämna (inkl fraktkostnader). Inte fasligt illa om man slår ut det på antalet klockor och över tid. En hobby ska få kosta lite.

Inte förrän nu summerade jag ihop utlägg för nuvarande samling :rolleyes::rolleyes::rolleyes::wideyed::wideyed::wideyed::nailbiting::nailbiting::nailbiting: det var liiiiiiite mer än jag trodde trots att den dyraste i samlingen fått lämna nyligen.
Skulle jag vilja sälja allt och satsa på färre och dyrare? Nej. Hade förmodligen tröttnat fortare och haft ångest över prislappen på de dyrare klockorna. Det är kul att rotera!

För att återgå till räkneexemplet nedan som är precis modellen som jag följer förutom att jag tänker lite annorlunda.

I fallet ovan har klockhobbyn kostat mig 500 kr (förlusten från försäljningen). Samtidigt har jag 1000 kr ”investerat” i klocklådan - därmed har den kostat mig 1500 kr totalt.

Jag väljer dock (som nämnt tidigare) att endast räkna på ”flippade” klockor. De jag har kvar är förhoppningsvis värda något men egentligen inte förrän de säljs (lite som med bostaden om man nu ”äger” den - man gör inte någon vinst eller förlust förrän vid transaktionen).

Slutkläm: Jag ska inte titta igen på hur mycket jag lagt ut så länge jag är nöjd med min samling :)

Jag gick nyligen ifrån att ha en stor samling, kändes som att jag blev stressad över att försöka använda alla samt att jag inte var helt nöjd med någon. Är inte helt nöjd med min DJ (avsaknad av hacking, quickset exempelvis) men den är klart bäst hittills för mig :)

Jag drar bort fraktkostnaden när jag säljer klockorna i Excel eftersom jag bjuder på det. Så om jag säljer en klocka för 1 tkr och frakten kostar 50 kr så kommer 950 kr in i excelfilen.

Har även en excelfil för priusen, kostat mig cirka 20 kr/milen inklusive antagen värdeminskning. Kört den 13 000 mil på sex år :dead: Har dock inte räknat med alternativkostnaden (exempelvis om man hade lagt in inköpspriset på börsen) så den verkliga kostnaden är en bra bit högre :(

Det blir som det blir sedan får man ta det som det kommer. :) Jag blir 40 i år och känner mig ofta för gammal och trött... :p
Jag har precis fyllt 40, och jag har en femåring samt tvillingar på snart två år.
Och dom 2 sista åren känns det som jag åldrats 10 år :D

Såja, kom igen småpojkar, vänta tills ni passerat 60, då är ni som (erfarna och kloka?o_O) 30 åringar igen (åtminstone i skallen om inte artrosen slår till där). Jag vet... :)

Kom igen nu gubbar ;) Jag är 41, har 5 barn i spannet 1-12år med 10 aktiviteter i veckan sinsemellan, 1 bil att få dom alla på plats i rätt tid, hinna ge kvalitetstid till frugan, hinna med egen träning och känner mig inte en dag äldre än 25 :D Man blir vad man intalar sig själv :)

Det är rätt melodi, njut medans ni kan, det är över/de växer alldeles för fort och det finns alldeles för mycket som kan gå fel på vägen...

Det där är en dj***a sjukdom, har egen liknande erfarenhet i min närhet fast lite äldre och det gick bra, tog några år. Fint att du kommit tillbaka. Min djupa sympati. Kan ju få en att tänka på vad man gnäller om i övrigt...

Kanske inte affordable enligt alla men för oss som testat Eterna kontiki vill jag rekommendera denna, riktigt bra pris för en klocka som lätt ligger på kvalitetsnivå minst Monta, Oris m fl.

https://klocksnack.se/threads/eterna-kontiki-diver.135556/

Den är åt det större hållet avseende lug2lug, ca 50-51 mm men bärs snarare som 42 mm. Tror faktiskt den marknadsfördes som 42 på vissa ställen. Enda nackdelen är avsaknad av den fantastiska länken.
Tjusigt! Tack för rekommendationen! Kan bara hålla med. Men är ju såklart part i frågan. Kan tillägga att det är en hyvens säljare också. Fast man är väl rätt dålig på att bedöma sin egen karaktär egentligen. Oerhört trevlig klocka hur som helst! Enda anledning att den ligger ute är att fem förhoppningsvis ska bli tre :)

Morgonpass påbörjat.
IMG_20200726_081957.jpg

Bruno förgyllde min morgon genom att välja ett bra ställe att skita på.
IMG_20200726_072637.jpg

Som ni kan se till höger om sköldpaddans huvud var det han lämnade efter sig tämligen lätt att plocka upp. Konstnären kommer aldrig få veta. Men jag och Bruno vet. Och nu även ni.:pirate:
Skrattade högt rakt ut :hilarious: Päronen undrade vad jag skrattade åt, de tyckte med det var kul :D

En av ens värsta mardrömmar. Beklagar verkligen och tackar för att du delar med dig. Man ska vara tacksam för det lilla och att man själv och ens anhöriga får ha sin hälsa i behåll.

Jag beklagar verkligen, min far gick bort i cancer när jag var 12. Mycket svårt att ta in när man är så ung och det utan att egentligen förstå allt han gick igenom. Skönt att höra att du mår bra idag. Mina djupaste sympatier.

Tillbaka
Topp