• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Här har vi dagens ämne.:)

Vem har bestämt vilka klockor som passar vid vilka tillfällen eller vilka klockor som man kan ha till vissa kläder?

Jag som var owg i 17 år har lite svårt att ta till mig det där...
Jag hade min Tissot PRS 200 som OWG i 12 år, så jag vet att det går bra (om det inte är en dyr finklocka). Men - det finns ju en charm i att ha lite olika klockor för olika tillfällen, iaf om man själv har definierat användningsområdena.

Vem har bestämt vilka klockor som passar vid vilka tillfällen eller vilka klockor som man kan ha till vissa kläder?

Bra ämne. Jag använder alla mina klockor till allt, det är en förutsättning för att jag ens ska köpa. Har sagt det förr men har har aldrig förstått "årstidsklockor" heller, over and out :)

Här är en klocka som borde passa dej Bobo?
20200728_130121.jpg

Finns i blygare färger också...

Tja, jag har i alla fall klockor som inte funkar till skjorta pga storlek, och klockor som stilmässigt inte alls funkar till kostym. Samt ett par som funkar extra bra när jag bär kostym och som jag inte vill bära när man riskerar slag, fukt och vibrationer.

Heads up!
Rastlös i förtältet och nya klockplaner kommer som ett brev på posten. Släpper därför dessa godingar med förtur till tråden givetvis.
Helt ogenomtänkt men gillar känslan av ånger :D
Dra ett pm :)
wvs63j2.jpg
Tfiptdk.jpg
9wICfse.jpg
JfdhxuI.jpg
Ingen som är sugen på någon av ovanstående pärlor?
Bra priser utlovas, ja näst intill oslagbara, i alla fall fram tills jag måste knåpa med annonser :).

Tja, jag har i alla fall klockor som inte funkar till skjorta pga storlek, och klockor som stilmässigt inte alls funkar till kostym. Samt ett par som funkar extra bra när jag bär kostym och som jag inte vill bära när man riskerar slag, fukt och vibrationer.
Tycker själv dykare är snyggt till skjortor o kostym och kommer faktiskt inte på något tillfälle det inte skulle funka men det är jag det...och James Bond då kanske :D

20200727_155617.jpg

Äntligen fick jag tag på en Monta Triumph! Försökt få tag på en här på klocksnack länge nu men dom är inte alltför vanliga. Blev tillslut att köpa av en säljare på watchuseek. Otrolig finish med den bästa länken jag provat, glidelock istället för vanliga mikrojusteringar:)

Kan tillägga att märket är från samma personer som Everest straps, dvs gummiband till bland annat rolex.
Stort grattis! Kul med fler Monta på forumet. :happyhappy:
Det är en Mirexal. Såldes enbart i en snabbköpskedja i Schweiz på 70-80talet. 1000m. Sitter ETA 2783 i, så inget mög.:cigar:
Schweiz, landet där man får en klocka med ETA-verk på ICA Maxi. :D
Fattar inte varför vissa klockor visar tre dagars datum?! Så förbaskad fult
Tur att vi gillar olika, jag tycker att det är riktigt snyggt. :D Extra häftigt hade varit om den långsamt rullade över precis vid tolvslaget.
Rimliga klockor, kanske något för den o-taggbara Bobo? https://www.merairterre.com/en/23-collection Jag dreglar över den nya svarta
MAT sea-rescuers-black-edition.png
Men denna och liknande kanske skulle vara något för den som gillar biffiga klocks
Bobos nya klocka vintage-diver.png
Om någon är intresserad av en mindre variant av den översta så ska svenska Malm introducera en sån inom kort. @rambo_amadeus har dessutom en MAT om någon är nyfiken och har frågor. :happyhappy:
Godmorgon! GruppoGamma får vara med igen efter några dagars paus. Gillar den skarpt :).
IMG_20200728_083917.jpg
Jag vill bli av med min gamla Tissot (behöver göra plats i lådan - och behöver få en första försäljning avklarad :eek:). Vad är er erfarenhet, Tradera eller blocket? Vilket brukar funka bäst?
IMG_20200727_084848.jpg
Varför inte här på forumet? Det finns så många idioter på blocket så jag hade hellre slumpat iväg den här för att slippa krångel.
En begagnad Rolex Sub kostar cirka 80 tkr. En begagnad Nethuns Scuba 500m cirka 2 tkr. Skulle ni välja en Sub eller en Nethuns och 78 tkr cash i handen?
IMG_20200728_000539.jpg
Om vi bortser från kostnaden och man bara fick välja en klocka så hade det utan tvekan varit Rolexen. Det fanns ju faktiskt en tid då de var rimligt prissatta. ;) Nethuns är också riktigt snygga men jag förstår inte riktigt allt hånande av Rolex, det är inget fel på klockorna i sig, det är bara den moderna prissättningen som är skev.
Det är faktiskt något jag, och säkert många andra här, ofta tänker på. Ska man ha flera normalprisade klockor eller ett fåtal lite dyrare? Svårt, tycker jag.
Jag har hellre färre men lite dyrare klockor, dock inom rimliga gränser så inga Rolex för min del. ;) Det beror så klart också på hur man definierar dyrt men som vi diskuterade nyligen i tråden så tycker jag att de flesta billigare klockor har småfel och brister som jag stör mig på. Så klart förståeligt med tanke på prislappen men det finns ändå där och skaver vilket gör det svårt för mig att ha dessa som keepers.
Man ser ju ibland riktigt fina kombos i trådarna för perfekt duo och bästa tripplar. Misstänker att de ofta har fler klockor än dessa. :) Tänk om man kunde hitta de där perfekt två? Är det en utopi? Är det vad man på engelska kallar för en ”pipe dream” (finns det ett svenskt motsvarande uttryck?)?
Man behöver nog skilja på vad man tycker är en keeper och vad som skulle vara kul att ha och bara för att man är nöjd med sin befintliga samling behöver det inte nödvändigtvis innebära att man tappar intresset och lägger hatten på hyllan som många verkar tro. Om man bara går efter vad som är kul så kan man ha en obegränsad lattjolajbanlåda men om man verkligen skulle koka ner det till x klockor så tror jag nog att de flesta av oss är rätt klara med vilka man skulle välja.

Bra ämne. Jag använder alla mina klockor till allt, det är en förutsättning för att jag ens ska köpa. Har sagt det förr men har har aldrig förstått "årstidsklockor" heller, over and out :)
Jag känner likadant. Allt måste funka jämt annars kan det vara. Borstade ju golfbanan med 30-tals tank.:p
Jag måste ju ha något på armen :p
Jag kör smartklocka när jag är snickare.:bag:
Kör G-Shock för sådant. :)
Tror att jag kanske ska satsa på något sådant till vintern jag också. En casioak, kanske.:watching:
Här är en klocka som borde passa dej Bobo?
20200728_130121.jpg

Finns i blygare färger också...
Varför blygare färger?:p:cool:
Gillar Zodiak, men dom är lite för dyra tycker jag.:sorry:
Är det höjden som gör att det inte funkar med skjorta?

Jag körde Orisen till allt ifrån kortbyxor och basketlinne till skjorta med manchettknapp i 17 år som sagt. Men jag har aldrig haft klockan under manchetten heller...

Vilken stil funkar inte till kostym?
Bond hade dykare på nato. Gates har G-shock...
Just sayin.;)

Jag gillar kontraster. Om jag har väldigt strama kläder kräver det nästan en skrikig klocka och färgglada strumpor. Samma sak åt andra hållet. Ju mer mönster och färger, desto mer nedtonad vill jag ha klockan...
Juxtaposition...

Man får köra både och :D
De lite dyrare är mer stabila i samlingen, och sedan andra med lägre prislapp så man kan testa runt en massa roliga klockor
Helt rätt! En eller ett par keepers och ett gäng billigare som flippas hejvilt. :)
Fick två kuvert på posten idag, två band som jag har fått ifrån de hedervärda medlemmarna @Andy7750 och @Stup . Jag är oerhört tacksam, ett stort tack! :heart:
IMG_20200728_140701.jpg
IMG_20200728_140652.jpg
Härligt somrig duo!

Nu när jag har lite färre klockor så har jag hittat en ordning där jag kan använda alla klockor relativt ofta :angel:

IMG_20200728_113250.jpg

DJ:n är oftast klockan

IMG_20200724_173547.jpg

Arnie:n är gym och hantverksklockan

IMG_20200723_180307.jpg

Mudmastern är nattbeater och jobba i trädgården klocka.

Har funderat på att släppa Mudmastern för att använda Arnie:n istället. Men är lite seg på bollen, den är ju ändå så jädra cool!

Ja, min plan är att göra en första storstädning i lådan efter sommaren, bara behålla de jag verkligen vill ha kvar för att göra plats för nytt
Jag har lite samma inställning. Jag har en låda med plats för sex klockor och har en någorlunda tydlig plan för hur samlingen ska se ut men det hindrar inte att man köper andra klockor bara för att prova på och sen sälja vidare. :)

Jag tycker att många fokuserar alldeles för mycket på keepers och att alla klockor som köps ska ha en plats i samlingen, det är inget fel i att köpa klockor med avsikt att prova på och flippa och det ena behöver som sagt inte utesluta det andra.

Jag har lite samma inställning. Jag har en låda med plats för sex klockor och har en någorlunda tydlig plan för hur samlingen ska se ut men det hindrar inte att man köper andra klockor bara för att prova på och sen sälja vidare. :)

Jag tycker att många fokuserar alldeles för mycket på keepers och att alla klockor som köps ska ha en plats i samlingen, det är inget fel i att köpa klockor med avsikt att prova på och flippa och det ena behöver som sagt inte utesluta det andra.
Jag håller med, har ett par graalen som jag vill få in, men inser att det kommer ta tid. Så under tiden får man ha skoj med andra.
Och handledstiden är för mig helt okorrelerad med inköpspris

En panna med tjockt läderband går inte under en manchett, i alla fall inte mina.

Just sayin.;)

Varje stil har sin profil
Å Just D har sin egen påse

Att ha en kontrapunkt i klädseln kan vara skoj, men fel klocka till kostym är inte där jag börjar. Tänker inte tvinga nån annan att göra som jag. :)

Detta är ett av mina absoluta favoritämnen, i alla fall att sitta och fundera på. Det är ju väldigt individuellt och något man måste komma fram till själv hur man vill göra, det är dock intressant att diskutera och ta del av andra tankar och strategier, tycker jag.

Jag köpte ett par större lådor (för 10-12 klockor), men ångrade mig sen och sålde dem. Har gått tillbaka till min primära klocklåda med 7 platser och ska utgå ifrån det. Men det blir svårt när man har några så kallade keeper-keepers. Jag har även en klockrulle med plats för tre. Jag har använt detta som expansionskärl, men tanke är att inte behöva det utan väldigt god anledning. Som keeper-keeper har jag t ex arvegodsklocka, bröllopsklocka, klockor jag fått i present med nominellt värde osv. Måste man räkna dessa till samlingen? Vissa är gränsfall, som bröllopsklockan som jag aldrig kommer sälja (både affektionsvärde och gravyr) men inte använder för den är för stor. Tyvärr är det min frus favoritklocka som hon gärna ser att jag använder!

Nog om det, jag tänker iaf att 7-lådan ska agera måttstock och via disciplinåtgärder ska jag tvingas till försäljning. Det jag tänkte säga egentligen är att jag nog kommer gå på strategin att ha en finare, dyrare klocka som jag alltid kan ha kvar och falla tillbaka på, en där jag inte stör mig på saker eller så. Och resten billiga.

Så, nu har jag skrivit av mig om det. :) Tack.

En panna med tjockt läderband går inte under en manchett, i alla fall inte mina.

Att ha en kontrapunkt i klädseln kan vara skoj, men fel klocka till kostym är inte där jag börjar. Tänker inte tvinga nån annan att göra som jag. :)
Där har vi pudelns kärna.
Är det ditt eget tycke och smak som dikterar vad som är fel klocka till kostym?
Eller är det bestämt av någon annan?

Många klädregler är ju från en tid då man inte hade klocka på armen...

Just D alltså. Jag tycker helt klart de är underskattade. De nämns sällan till aldrig i musikprogram, frågesporter eller när man talar om svensk musikhistoria, inte ens när det handlar om rap/hiphop. Ändå hörs de varje jul med sin ironiska julsång. Nu blir man lite sentimental. Just D sjöng om "-87, -87, vart har du tagit vägen nu?". För mig är det 90-talet som känns så.

Jag känner likadant. Allt måste funka jämt annars kan det vara. Borstade ju golfbanan med 30-tals tank.:p

Jag kör smartklocka när jag är snickare.:bag:

Tror att jag kanske ska satsa på något sådant till vintern jag också. En casioak, kanske.:watching:

Varför blygare färger?:p:cool:
Gillar Zodiak, men dom är lite för dyra tycker jag.:sorry:

Jag körde Orisen till allt ifrån kortbyxor och basketlinne till skjorta med manchettknapp i 17 år som sagt. Men jag har aldrig haft klockan under manchetten heller...

Just sayin.;)

Jag gillar kontraster. Om jag har väldigt strama kläder kräver det nästan en skrikig klocka och färgglada strumpor. Samma sak åt andra hållet. Ju mer mönster och färger, desto mer nedtonad vill jag ha klockan...
Juxtaposition...

Det här är ingen ny Zodiac.
Ca. 10 år gammal.
En gul som denna hittar man mellan 5 å 10 tkr... en svart är mkt billigare.
Jag har en orange också :D

Där har vi pudelns kärna.
Är det ditt eget tycke och smak som dikterar vad som är fel klocka till kostym?
Eller är det bestämt av någon annan?

Många klädregler är ju från en tid då man inte hade klocka på armen...

Ingen smak existerar i ett vacuum. De flesta agerar i sin omgivning, varesig man försöker följa den eller försöker göra revolt mot den så agerar man i den kontexten.

This is water.

:)

Detta är ett av mina absoluta favoritämnen, i alla fall att sitta och fundera på. Det är ju väldigt individuellt och något man måste komma fram till själv hur man vill göra, det är dock intressant att diskutera och ta del av andra tankar och strategier, tycker jag.

Jag köpte ett par större lådor (för 10-12 klockor), men ångrade mig sen och sålde dem. Har gått tillbaka till min primära klocklåda med 7 platser och ska utgå ifrån det. Men det blir svårt när man har några så kallade keeper-keepers. Jag har även en klockrulle med plats för tre. Jag har använt detta som expansionskärl, men tanke är att inte behöva det utan väldigt god anledning. Som keeper-keeper har jag t ex arvegodsklocka, bröllopsklocka, klockor jag fått i present med nominellt värde osv. Måste man räkna dessa till samlingen? Vissa är gränsfall, som bröllopsklockan som jag aldrig kommer sälja (både affektionsvärde och gravyr) men inte använder för den är för stor. Tyvärr är det min frus favoritklocka som hon gärna ser att jag använder!

Nog om det, jag tänker iaf att 7-lådan ska agera måttstock och via disciplinåtgärder ska jag tvingas till försäljning. Det jag tänkte säga egentligen är att jag nog kommer gå på strategin att ha en finare, dyrare klocka som jag alltid kan ha kvar och falla tillbaka på, en där jag inte stör mig på saker eller så. Och resten billiga.

Så, nu har jag skrivit av mig om det. :) Tack.
Javiist är det kul att diskutera om hur andra resonerar. Jag har ungefär som du, plats för sex "aktiva" klockor, med för tillfället två keepers. Några med affektionsvärde i övrigt har jag inte (än).
Men å andra sidan ändras vad mina "graaler" är, och för några månader sedan hade jag svårt att tänka mig kvarts, och är nu sugen på två...
Kanske finns det en långsiktig strategi, men den är ändå rätt rörlig :)

Tillbaka
Topp