Detta är ett av mina absoluta favoritämnen, i alla fall att sitta och fundera på. Det är ju väldigt individuellt och något man måste komma fram till själv hur man vill göra, det är dock intressant att diskutera och ta del av andra tankar och strategier, tycker jag.
Jag köpte ett par större lådor (för 10-12 klockor), men ångrade mig sen och sålde dem. Har gått tillbaka till min primära klocklåda med 7 platser och ska utgå ifrån det. Men det blir svårt när man har några så kallade keeper-keepers. Jag har även en klockrulle med plats för tre. Jag har använt detta som expansionskärl, men tanke är att inte behöva det utan väldigt god anledning. Som keeper-keeper har jag t ex arvegodsklocka, bröllopsklocka, klockor jag fått i present med nominellt värde osv. Måste man räkna dessa till samlingen? Vissa är gränsfall, som bröllopsklockan som jag aldrig kommer sälja (både affektionsvärde och gravyr) men inte använder för den är för stor. Tyvärr är det min frus favoritklocka som hon gärna ser att jag använder!
Nog om det, jag tänker iaf att 7-lådan ska agera måttstock och via disciplinåtgärder ska jag tvingas till försäljning. Det jag tänkte säga egentligen är att jag nog kommer gå på strategin att ha en finare, dyrare klocka som jag alltid kan ha kvar och falla tillbaka på, en där jag inte stör mig på saker eller så. Och resten billiga.
Så, nu har jag skrivit av mig om det.
Tack.