• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag fick en tullfaktura från PostNord igår, per brev. Kommer då och då, men nu vet jag inte ens vad jag har beställt! Trodde jag hade koll på vad som är på väg in. Två klockor, ja, men från EU och de spårar jag redan.

Vi får se vad som trillar in om några dagar. Btw, ankom Sverige 1 aug och fick fakturan igår. Inte alltför lång tid då, för att vara PN:s tullhantering.

Jag har betalat tull och moms för zelos, smidigt när det gick med Swish till dhl samt slipper då fakturaavgift på ~150kr :)

318C6B30-B431-495D-A9C2-2BE729D8C3D5.jpeg

Timmarna ’hoppar’ fram... NOT !

Min tur att posta några bilder på Swordfishen som anlände igår. Var borta igår kväll så det roliga fick vänta tills idag. :)

Första intrycken är att jag känner mig orimligt nöjd med alla aspekter av den. Har precis justerat länken och knappt hunnit haft den på handleden 1 timme dock. ;)

Lite ovant med 40mm när min Swordfish i brons är 42mm. Men jag tycker det är kul med variationen och jag gillar verkligen storleken.

Länken känns riktigt trevlig och jag är verkligen förtjust i den gröna härliga nyanserna också.

Blir att sitta ute i solen och bekanta oss med varandra ännu mer. :happyhappy:

upload_2020-8-11_12-48-7.jpeg

upload_2020-8-11_12-48-40.jpeg

upload_2020-8-11_12-50-52.jpeg

upload_2020-8-11_12-52-59.jpeg

upload_2020-8-11_12-56-5.jpeg
Härlig färg! G-ratz!

Dagens haul. Vässare för knivar och en liten fickkniv. Samtidigt som jag köpte dom plingade det till i mobilen. Min SF hade äntligen anlänt.

IMG_20200811_144215.jpg

DHL funkar så sjukt jäkla bra! Kunde följa paketet hela vägen till Sverige. Innan leverans bytte jag tom leverans till adress 200 km bort från ursprunglig adress.

Sjukt Nice denna version av SF. Har ägt den större tidigare och den satt bra, men denna sitter som ett smäck. Bandhornen är så sjukt välformade. Inte en glipa mellan handled och klocka!

Måste fixa mejsel för resizing.

IMG_20200811_144239.jpg

Ett problem ju att varumärket inte är så känt. När det gäller Omega, Rolex, (Grand) Seiko, Longines, Breitling osv så får man ju också ett känt märke, vilket kostar. Jag tror tanken uppstod mest för att det är ett mikromärke (är det?) eller i alla fall inte vida känt som ändå kostar 15-20.000. Sen tvivlar jag inte på att det är värt det för vad man får i jämförelse med de kända märkena.
Det är en vanligt förekommande fråga och jag tycker egentligen att den borde vara omvänd. Vad är det, förutom varumärket, som gör att en Submariner kostar 60k mer? Visst, bättre urverk så klart men förutom det är det inte mycket som skiljer.

Vill man ha en specifik modell som bara en viss tillverkare tillhandahåller så är det bara att pynta oavsett om det är prisvärt eller ej men det är ju egentligen helt sjukt att skillnaderna är så enorma vilket ändå får sägas är ganska ovanligt om man jämför med många andra typer av produkter. Prisskillnader förekommer så klart men inte alls på denna nivå för produkter som erbjuder snarlik eller till och med likvärdig kvalitet.

CW är ett annat bra exempel på ett varumärke som slår långt över sin prisklass och en mer prisvärd klocka (sett till kvaliteten) är nog nästan omöjlig att hitta.

I ljuset av Montas kvalitet och motiverade prisnivå så tycker jag fler bör öppna plånboken för Eterna m fl. Helt klart i nivå med Omega och Tudor m fl avseende byggkvalitet. Sen får man det billigare pga mindre dyra verk, vilket är bra.
Länken på Monta må vara patenterad och bra men spännet är bedrövligt. På min handled förstörde det klockan (Triumph).
Vad tråkigt att höra. :( Vad var för fel på den? Jag vet att Triumph fram tills nyligen hade en annan typ av länk än Oceanking/Skyquest men vet inte hur de skiljer sig åt annat än att den bl.a. saknar verktygsfri mikrojustering. Däremot så är spännet designad på ett sådant sätt att den av naturliga skäl skaver mot länken då den likt Tudor inte har en rak ände utan mer som en spets.
Och @Von Det gäller ju inte bara klockbranschen. Det går ju i kläder, bilar, mobiler osv. Av någon anledning är de flesta lockade av att bära/äga ett känt märke, oavsett kvalitet, även om man gärna vill tro att man betalar för kvaliteten, vilket man säkert gör i vissa fall. Men man betalar för känslan av att äga ett lyxmärke när man köper Rolex, Omega, JLC eller liknande. För PP, AP och VC kan vissa andra kriterier gälla, då de ju faktiskt sitter och tillverkar allt för hand. Dock borde kanske de kosta vad Rolex gör och inte så mycket mer som de gör.
Så är det absolut och precis som du säger så finns det en del undantag inom de flesta branscher. Rolex är ett helt fantastiskt exempel på vad branding kan åstadkomma och hur det får produkterna att uppfattas av konsumenten. Att de tillverkar uppåt 4-5k klockor per dag och att nästan hela tillverkningsprocessen är automatiserad talas det inte högt om. :D

Det är en vanligt förekommande fråga och jag tycker egentligen att den borde vara omvänd. Vad är det, förutom varumärket, som gör att en Submariner kostar 60k mer? Visst, bättre urverk så klart men förutom det är det inte mycket som skiljer.

Vill man ha en specifik modell som bara en viss tillverkare tillhandahåller så är det bara att pynta oavsett om det är prisvärt eller ej men det är ju egentligen helt sjukt att skillnaderna är så enorma vilket ändå får sägas är ganska ovanligt om man jämför med många andra typer av produkter. Prisskillnader förekommer så klart men inte alls på denna nivå för produkter som erbjuder snarlik eller till och med likvärdig kvalitet.

Så är det absolut och precis som du säger så finns det en del undantag inom de flesta branscher. Rolex är ett helt fantastiskt exempel på vad branding kan åstadkomma och hur det får produkterna att uppfattas av konsumenten. Att de tillverkar uppåt 4-5k klockor per dag och att nästan hela tillverkningsprocessen är automatiserad talas det inte högt om. :D
Som vanligt behöver man inte ens skriva något för du gör det så mycket bättre :D
Urverket i en Submariner är inte 60k bättre än ett klassiskt ETA, lura sig själv att tro något så urbota dumt.

Om vi nu snackar branding/marknadsföring genom att ständigt höja priser (på samma produkt!) och strypa tillgången som många anser vara "smart" får total motsatt effekt på mig... klassiskt bondfångeri och fånigt säger jag.
Förmodligen mig det är fel på, over and out.

Rolex och Omega är helt fantastiskt duktiga på automatisering av tillverkning av högkvalitativa produkter med "robotar". Endast den sista hopsättningen sker för hand.
Skillnaden är att Rolex inte så gärna vill visa det här medans Omega lagt ut flera videos på sin YouTube-kanal där de stoltserar med sin nya fabrik och alla skitcoola robotar, instrument och testningsmaskiner osv. Jag gillar det, att de är öppna och visar allt.

Finns några företag som Rolex, vars produkter man gillar, men företaget i sig gillar man inte. Strypande av tillgång osv får mig inte direkt att vilja köpa en sub.

Den enda moderna Rolex:en jag skulle kunna tänka mig att köpa är Oyster Perpetual 36 med den blåa 3-6-9-tavlan. Dels för att den är grym, och dels för att den går att få tag på ;)

Resten jag gillar är vintage och då är ju nästan allt onödigt dyrt...

Urverket i en Submariner är inte 60k bättre än ett klassiskt ETA, lura sig själv att tro något så urbota dumt.
Ellerhur?
ETA 2892 tror jag håller ungefär lika bra standard som urverket i en sub. Ser man bara till att reglera det från fabrik till samma standard som Sub-verket så är man klar liksom. Håller säkert lika länge och är billigare att serva. Reservdelar är också enkla att relativt billiga att få tag på. Därför jag valde en Tudor med ETA-verk istället för in-house.

Ingen som är sugen på en Samui? :angel: Jag har hyvlat lite på priset. 1000kr rabatt för en klocka i den här prisklassen som bara är avplastad måste väl ändå vara helt OK? :happyhappy:
ezgif-4-22ad932447ee.jpg

Fick även hem en 40mm Swordfish som får vända i dörren. Helt ny och inplastad, säljs för samma som jag själv gav. :happyhappy:
ezgif-4-aace466b1697.jpg

Ellerhur?
ETA 2892 tror jag håller ungefär lika bra standard som urverket i en sub. Ser man bara till att reglera det från fabrik till samma standard som Sub-verket så är man klar liksom. Håller säkert lika länge och är billigare att serva. Reservdelar är också enkla att relativt billiga att få tag på. Därför jag valde en Tudor med ETA-verk istället för in-house.
Bara den klämkäcka termen "in-house" som något självklart överlägset får mig att kräkas lite i munnen...fan vad grinig jag låter idag, det är inte meningen :angel: :p

Bara den klämkäcka termen "in-house" som något självklart överlägset får mig att kräkas lite i munnen...fan vad grinig jag låter idag, det är inte meningen :angel: :p
Ja det också. In-house är inte alltid bättre. Men premiumpris ska man betala. Tur att Tudor fortfarande kör ETA på några modeller iallafall. De börjar röra sig upp i pris och kör in-house verk. Så småningom blir de väl som Rolex.
BB36 vill jag ha innan de stoppar in ett in-house-verk eller höjer priset alldeles för mycket.

Tillbaka
Topp