• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Husse

Patek
Prioriteringar.
Imorgon är sista dagen innan jag och några kompisar kör 15-16h upp till fjällen för en veckas fjällfiske/vandring. Skriver upp vad jag ska göra imorgon.
Punkt nummer 6 är jäkligt viktig! ;)
792D243E-F799-49AB-883C-294A8E37574F.jpeg
Ähhh, har du inte ställt fel fråga?
Det handlar ju mer om vilka som inte ska med, i mitt fall oftast siffran noll! :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är den automat... manuell eller quartz ?
(Ifall du vet)
Mecha-quartz, quartz med mekaniska delar.
Tror att det är ett meca-quartz från seiko. Någon får rätta mig om det är fel. :p
Just så.

Den är alltså batteridriven med kvartskristall. Kronografen är dock mekanisk, och kronografens sekunder sveper med 5 tick per sekund. Den vänstra lilla urtavlan är steglös och visar kronografens förlöpta minuter, upp till en timme. Den högra lilla urtavlan visar bara dag/natt, en 24-timmarsvisare direkt underställd den stora visaren.

Urverket VK64 är för övrigt tillverkat av Seiko och innehåller egentligen datum, men många väljer att inte ha något datumfönster av estetiska skäl (t ex Tusenö, Corniche och Nezumi som använder samma urverk). På Dan Henry får man ofta välja om man vill ha datumfönster.

Finns för övrigt en variant, VK63, som även har sekundvisare för vanlig tid. Sekunderna visas då på en liten urtavla vid kl. 6. Många mikromärken väljer dock att inte visa denna heller, för att ytterligare dölja att det är en quartz. Dan Henry har några varianter som visar sekunderna, samt en modell (1964) där man kan välja om man vill ha med sekunderna eller inte. Tusenö och Corniche gör det inte, med Nezumi har med sekunderna på ett par modeller.
 

Petrik

Panerai
3A8B141A-D7F3-4255-B71C-A6F49C7D8C87.jpeg
B6AAA5D7-4F0B-4B5E-86A0-38588417AB6D.jpeg
Då var det byteslördag och denna EXKLUSIVA dinka kommer med orginallänk men herrn som äger klockan har sumpat sprintarna till länken:oops:
Men det är 20 mm så det fixar ni,länken är ju inte det vassaste i knivlådan om vi säger så,den öppnas väldigt lätt.
Nu när jag har lockat er till denna perfekta sälj pitch...-vad vill jag då ha..i utbyte.......endast ett klockarmband i läder,canvas,Nato eller dylikt i 20 mm

Edit:Bortbytt
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Mecha-quartz, quartz med mekaniska delar.

Just så.

Den är alltså batteridriven med kvartskristall. Kronografen är dock mekanisk, och kronografens sekunder sveper med 5 tick per sekund. Den vänstra lilla urtavlan är steglös och visar kronografens förlöpta minuter, upp till en timme. Den högra lilla urtavlan visar bara dag/natt, en 24-timmarsvisare direkt underställd den stora visaren.

Urverket VK64 är för övrigt tillverkat av Seiko och innehåller egentligen datum, men många väljer att inte ha något datumfönster av estetiska skäl (t ex Tusenö, Corniche och Nezumi som använder samma urverk). På Dan Henry får man ofta välja om man vill ha datumfönster.

Finns för övrigt en variant, VK63, som även har sekundvisare för vanlig tid. Sekunderna visas då på en liten urtavla vid kl. 6. Många mikromärken väljer dock att inte visa denna heller, för att ytterligare dölja att det är en quartz. Dan Henry har några varianter som visar sekunderna, samt en modell (1964) där man kan välja om man vill ha med sekunderna eller inte. Tusenö och Corniche gör det inte, med Nezumi har med sekunderna på ett par modeller.
Tack!
Har funderat över detta med mecha quarts, nu fick jag svar utan att ha hunnit fråga!
Härligt att vi har så spridda kunskaper i denna tråd! :)
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Lördag redan!? :eek:

Bara för skojs skull så skickar jag upp denna då! :)
Alltid kul att se vad som dyker upp som förslag :D
4EE11127-522B-4A80-A639-70A640F64D44.jpeg


Fullset osv, har även ett svart Waffle (på bilden) och ett marinblått Barton Elite till den.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Watcharound

Panerai
2-Faktor
God Morgon alla!
Vad är historien bakom ert nickname här på KS?
När jag blev medlem för dryg ett år sen kunde jag inget om klockor, så jag tänkte jag skulle bli som en hangaround liknande i en MC-klubb! Watcharound var skapat.
Lökigt? Yes!
Snart kanske man skall uppdatera till Watchprospect...;):cigar:
40ACE509-E540-44FD-86E9-FD7ED3043926.jpeg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
God Morgon alla!
Vad är historien bakom ert nickname här på KS?
När jag blev medlem för dryg ett år sen kunde jag inget om klockor, så jag tänkte jag skulle bli som en hangaround liknande i en MC-klubb! Watcharound var skapat.
Lökigt? Yes!
Snart kanske man skall uppdatera till Watchprospect...;):cigar:
40ACE509-E540-44FD-86E9-FD7ED3043926.jpeg

Det var ju smart och kul tänkt! ;)

Mitt är min gamertag på Xbox. Kort och koncist, heter det nästan överallt där jag är reggad. :)
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
God Morgon alla!
Vad är historien bakom ert nickname här på KS?
När jag blev medlem för dryg ett år sen kunde jag inget om klockor, så jag tänkte jag skulle bli som en hangaround liknande i en MC-klubb! Watcharound var skapat.
Lökigt? Yes!
Snart kanske man skall uppdatera till Watchprospect...;):cigar:
40ACE509-E540-44FD-86E9-FD7ED3043926.jpeg
Mitt är så trist och fantasilöst att det är mitt efternamn plus begynnelsebokstaven i mitt förnamn :p
 
Topp