• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Homage på D1 Milano med perpetual calendar för 1500kr. Den gröna var cool!
https://www.indiegogo.com/projects/valuchi-watches-luxury-watches-made-affordable#/
PSX_20200819_083736.jpg

PSX_20200819_083727.jpg

PSX_20200819_083906.jpg

PSX_20200819_083519.jpg

PSX_20200819_083508.jpg
Homage på D1 Milano?! Är det sant. Och det är inte Filippo Loretti?!
 
Det är faktiskt en Slava jag tittar på just nu ;)

Screenshot_20200819-083154.jpg




Skönt att det finns minst två av oss iaf :D

Nej nej nej, tänk efter, ni kan väl inte ha klockor med Sovjet-symboler, skärpning. Som kommunismen utvecklade sig till revolutionära förgreningar är Sovjet, Kina m fl länder är skyldiga till folkmord på flera 10-tals miljoner meningsmotståndare och totalitär diktatur. Det här är symboler från ett skräckvälde som i Sovjet, Mao's Kina och som enligt forskare har bidragit till över 100-140 MILJONER döda, +/- några 10 miljoner.

Det är ganska otrevliga grejer så tänk gärna en extra runda på vad du vill ha på din Vostok.

OBS, inget fel på Vostok m fl, likt Panerai och de tyska klockorna med krigsbakgrund är OK. Men dessa symboler...nja.
 
Nej nej nej, tänk efter, ni kan väl inte ha klockor med Sovjet-symboler, skärpning. Som kommunismen utvecklade sig till revolutionära förgreningar är Sovjet, Kina m fl länder är skyldiga till folkmord på flera 10-tals miljoner meningsmotståndare och totalitär diktatur. Det här är symboler från ett skräckvälde som i Sovjet, Mao's Kina och som enligt forskare har bidragit till över 100-140 MILJONER döda, +/- några 10 miljoner.

Det är ganska otrevliga grejer så tänk gärna en extra runda på vad du vill ha på din Vostok.

OBS, inget fel på Vostok m fl, likt Panerai och de tyska klockorna med krigsbakgrund är OK. Men dessa symboler...nja.

Jag är mer intresserad av klockan då jag är hobbysovjetolog samt andra världskrigsnörd. Ska inte gå vidare med mer OT men kan ta det via PM om så önskas :)
 
Jag är mer intresserad av klockan då jag är hobbysovjetolog samt andra världskrigsnörd. Ska inte gå vidare med mer OT men kan ta det via PM om så önskas :)
Sorry, kändes som att det är något som är intressant att diskuteras, men kanske inte är något som bör tas i tråden. Det uppkom ju för några hundra sidor sedan och är ett intressant ämne.
 
Så det är ok så länge de inte har symbolerna på urtavlorna? Hur är det Gruppo Gammas XaMAS-märkta klockor? Visst var det ett fascistiskt krigsförband som fanns under Italiens tid som deltagare i axelmakterna?

Är det ok med amerikanska flaggan? Ett land som iscensatt kupper i Sydamerika för att gynna egna intressen, med folkmord som följd. Som gav vapen till Al Queda för att bekämpa Sovjetunionen, vilket skapade ett terroristvälde där, liknande med Irak. Att man stöttar en diktatorisk Shariastat som Saudiarabien, för det viktigt att säkra tillgången av olja trots att medborgarna i landet lider. Som under andra världskriget släppte två atombomber i Japan, vars nödvändighet har ifrågasatts.

Obs! Jag tar inte ställning i frågan, utan är nyfiken på hur man ska resonera. Jag vet inte själv vad jag tycker.
Obs 2! Jag överdriver och spetsar till lite för att försöka se lite var gränsen går och hur man ska tänka.

Jag har ställt exakt denna fråga på Paneraidelen på detta forum i somras. Men vi hamnar på samma sak som med de tyska flygarna som utvecklades under Nazi-tiden och säkert samma sak med Rolex Submariner som användes av militär, säkert samma med Yema osv. Så jag personligen landar i att det handlar om symboler och om man är OK med dem. Som @Lord_tito88 nämner så köper han i ett sammanhang där han har full koll på betydelsen, då väljer han att se det som OK, fine by me.

Och så så sitter ni och resonerar klock när jag knappar svar :) era smartisar

Jag tycker det ska stå kvar klart och tydligt så att alla som läser funderar på symboler sina urtavlor på sina mikrosar och affordables. Politik som har med symboler att göra kan vi ta i PM.
 
Jag har ställt exakt denna fråga på Paneraidelen på detta forum i somras. Men vi hamnar på samma sak som med de tyska flygarna som utvecklades under Nazi-tiden och säkert samma sak med Rolex Submariner som användes av militär, säkert samma med Yema osv. Så jag personligen landar i att det handlar om symboler och om man är OK med dem. Som @Lord_tito88 nämner så köper han i ett sammanhang där han har full koll på betydelsen, då väljer han att se det som OK, fine by me.
Jag som precis tog bort texten för att undvika politik i tråden. ;) Sorry.

Symboler är starka. Jag tror ingen skulle kunna ens tänka sig en klocka med en swastika, och förhoppningsvis inte sydstatsflaggan heller.
 
Jag som precis tog bort texten för att undvika politik i tråden. ;) Sorry.

Symboler är starka. Jag tror ingen skulle kunna ens tänka sig en klocka med en swastika, och förhoppningsvis inte sydstatsflaggan heller.

Bra, två dina händer bara, gör det :) OBS: ingen idé att citera mig för tidigt för jag gör alltid 2-3 ändringar eftersom jag aldrig kvalitetssäkrar eller har tänkt klart mina inlägg.

665127E0-DEEC-4140-B969-9C22EF566DE8.jpeg

Nä, nu är det dax att byta från Armida A12 till något som passar för återvinningscentralen.
 
Tillbaka
Topp