• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Du läser inte Cussler? Av tingesten runt din handled att döma så läser du typ ”Anarkistens kokbok” eller ”Lilla terrorlexikonet, vol. A-K”
Inte just nu, nu läser jag Lord of the Rings. Vet inte riktigt vad som är rätt klocka för det. Denna klarar det galant i alla fall! :D
PSX_20200822_142701.jpg

Har det sagts något mer om deras HAQ eller är det ett projekt som drar igång när de väl är klara med denna lansering? Det var ändå ett ganska bra tag sedan man köpte in HAQ-verken om jag inte minns fel och det känns som att man borde vara förbi konceptstadiet vid det här laget.
I nyhetsbrev som kom nu om försenad Fairwind nämns att han fått sista prototyp av CLAAA, kan det vara HAQ’n?
”THE CLAAA ~
We're friends now, I think. One final (I hope) prototype arrives in a few weeks, with the only compromise being a thickness of 1mm above what I originally envisioned. Looking forward to sharing the results with you soon!”

Traska Summiteer funderingar:
Har mailat lite med Jon Mack på Traska och han är kluven till om han ska köra glasbaksida eller closed caseback på nästa batch Summiteer. När han frågat runt om det så har det varit 50/50 på vad folk vill ha.
Själv väljer jag closed alla dagar i veckan.
Hade det på min blå Summiteer och gillade det betydligt mer än glasbaksidan på min svarta Summiteer. Föredrar det för att det känns mer robust, känns bättre mot huden och sen har jag inget behov av att beskåda Miyota urverket.

Vad föredrar ni ?
FADBE34E-BE7A-411C-82ED-70851F2903F7.jpeg

6185E5A5-EEEB-4071-BD9A-171E4B92B26E.jpeg

Har mailat lite med Jon Mack på Traska och han är kluven till om han ska köra glasbaksida eller closed caseback på nästa batch Summiteer. När han frågat runt om det så har det varit 50/50 på vad folk vill ha.
Hade det på min blå Summiteer och gillade det betydligt mer än glasbaksidan på min svarta Summiteer. Föredrar det för att det känns mer robust, känns bättre mot huden och sen har jag inget behov av att beskåda Miyota urverket.

Vad föredrar ni ?

Jag ser ingen som helst vits med glasbaksida och det inte är ett väldigt anancerat och/eller dekorerat urverk vilket sällan är fallet med mikros. ;)

En fråga som jag faktiskt undrat över ett tag: Hur stor är andelen micromärken i era samlingar?
Vad som är micromärken är förstås en definitionsfråga, men jag gör ett försök.
Flest klockor totalt är Casio följt av Vostok. Affordable, men knappast micro. På tredje plats däremot finns Heimdallr, fjärde Maranez och så jämnt skägg mellan Helm och San Martin (micro lr bara affordable?) med en av varje. Finns lite obskyra ryssar, vintage och några ungdomssynder också, men bara en av vart märke, och inga micro.
Så min andel micromärken är runt 16% av samlingen. Kommer förhoppningsvis att öka innom en snar framtid.

Vad föredrar ni ?

Jag har closed på min och FruBr har glas på sin och jag föredrar helt klart closed på dessa. Jag ser inte riktigt tjusningen med glas på en field watch och även om det är lite dekorerat så ser urverket rätt trist ut. Hellre en snyggare baksida ala SARB017 som passar stuket på klockan.

Vad föredrar ni ?

Ingen glasbaksida för min del. Klockan blir oftast lite tjockare med glas och får lite sämre WR. Det finns heller ingen anledning att visa upp ett så basic verk.

Sommaren börjar lida mot sitt slut, dags byta ett par länkar mor läder.

Meraud-klockorna levererades ju med läderband som av allt att döma kom från den likaledes belgiska tillverkaren Molequin - en som det verkar ganska liten tillverkare.

Nåväl, istället för det ljusbruna originalbandet blev det nu ett gått nubuckband som jag tycker funkat bra med den svarta urtavlan. Eller?

DSC_0044.JPG
_20200822_125005.JPG
Inte sett det andra, men det där fungerar absolut! :)
Nä, nu skakar vi liv i det gamla skrället.
Vad gör ni?
Själv så styr jag lite i trädgården, men ska snart sätta igång med kvällens middag.
Pasta Al Scampi står på schemat. Ska koka en tomatsås på egenodlade tomater snart, som får puttra till det är dags att laga färdigt middagen.

Dagen till ära bär jag också min SKX009, klockan som funnits längst i min samling.
20200822_131625.jpg
Det regnar ute. Har sovit ett par timmar pga muskelvärk. Nu i soffan med dottern. Greta Gris på tvn.
E0CEA1A5-E9C6-4729-9473-A79E02F78B1C.jpeg

Vad föredrar ni ?

Kan tycka att det är trevligt med glasbaksida, men just detta verk är ju inte jätteroligt. Dessutom skönare med stängd. Och möjlighet till en snygg gravyr öppnas ju!

En fråga som jag faktiskt undrat över ett tag: Hur stor är andelen micromärken i era samlingar?
Flest klockor totalt är Casio följt av Vostok. Affordable, men knappast micro. På tredje plats däremot finns Heimdallr, fjärde Maranez och så jämnt skägg mellan Helm och San Martin (micro lr bara affordable?) med en av varje. Finns lite obskyra ryssar, vintage och några ungdomssynder också, men bara en av vart märke, och inga micro.
Så min andel micromärken är runt 16% av samlingen. Kommer förhoppningsvis att öka innom en snar framtid.
8% av min samling är micro. Affordable är typ 95%.:)

Vad föredrar ni ?

Closed alla dagar i veckan. Hade du frågat mig för något år sedan hade jag svarat öppen. Ser dock ingen mening med öppen längre. Speciellt då det ytterst sällan är safirglas på baksidorna. Hade det varit det hade jag nog föredragit öppen.

Alltså, jag tycker att Greta Gris på orginalspråk (Peppa Pig) är helt ok, och riktigt bra emellanåt. Det kanske säger mer om mig än ngt annat, men säg den som inte ser lite av sig själv i ”Daddy Pig”...
Det finns två olika dubbningar på svenska. En där Lill-Babs är Mormor Gris. Det är den ligger på Netflix. Sen på t ex YouTube ligger en annan, mycket sämre.

Men – den engelska är mycket bättre! Och Pappa Gris är nog alla i familjens favorit. ;)

5DC4789D-782A-4E22-97B6-D9EF8E36CB12.jpeg
9124AF26-EC12-4DA1-9935-9E4C6CCEDA81.jpeg

Givetvis får det stå för var och en. Man är nog bara van vid värmen, glädjen, hjälpsamhet och den skämtsamma tonen här inne vilket inte finns någon liknelse till i dom andra trådarna. Stelt-deluxe många gånger och frågar man något så tar det dagar ibland innan ett svar kommer, ja om det nu kommer något alls. Det tycker jag är riktigt synd och det kommer jag att sakna här inne om det är dit vissa vill komma.
Endast min uppfattning och den står jag givetvis för själv, säger dock inte att det är rätt för det :)
Varför skulle stämningen bli tråkig och stel bara för att man försöker att någorlunda hålla topic? :) Det blir vad man gör det till tänker jag och jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta ha en avslappnad stämning och hjälpsamma medlemmar i tråden även utan långa OT-diskussioner där sida efter sida handlar om matlagning eller gula jackor och som nästan alla verkar vara överens om har gått till överdrift på senare tid.

Man behöver inte se allting som svart eller vitt, det går att ha en trevlig och skämtsam ton i tråden med lite OT här och där utan att man för den sakens skull behöver styra in tråden på evighetslånga OT-diskussioner. :happyhappy:

Det finns två olika dubbningar på svenska. En där Lill-Babs är Mormor Gris. Det är den ligger på Netflix. Sen på t ex YouTube ligger en annan, mycket sämre.

Men – den engelska är mycket bättre! Och Pappa Gris är nog alla i familjens favorit. ;)

5DC4789D-782A-4E22-97B6-D9EF8E36CB12.jpeg
9124AF26-EC12-4DA1-9935-9E4C6CCEDA81.jpeg
Det där är en Seiko som jag är rätt nyfiken på. Kanske för att den påminner om min Black Bay 36 i designen. Hur känns den ?

Nä, nu skakar vi liv i det gamla skrället.
Vad gör ni?
Själv så styr jag lite i trädgården, men ska snart sätta igång med kvällens middag.
Pasta Al Scampi står på schemat. Ska koka en tomatsås på egenodlade tomater snart, som får puttra till det är dags att laga färdigt middagen.

Dagen till ära bär jag också min SKX009, klockan som funnits längst i min samling.
20200822_131625.jpg
Här passar vi på att vara i solen lite men man skulle nästan behöva ta sig ett bad snart.
20200822_150459.jpg

Just nu 14% Micro, 58% Vintage men hela 94% Affordable ;)

Tillbaka
Topp