• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ville bara meddela att i ämnet Passaround Phoibos så har den då dykt upp hos mig idag.

Jag ber att få återkomma efter att jag har bekantat mig lite närmare med den.

IMG_20200826_214855_1.jpg
 
OCD-fientlig bild från idag. Patinan har blivit rätt fläckig efter sommarens eskapader. Är man en tönt om man tar bort patinan och börjar om från början igen? Jag känner nog för det.
IMG_20200826_144312.jpg
Vill inte sträcka mig så långt att kalla dig tönt om du startar om igen... Men lite av charmen med patina är att den är organisk och ojämn. Typ. Men din klocka, dina regler! :)
 
Ja planen var ju att aldrig röra den egentligen. Det passar vintagelooken att den har lite patina med:)

Har du funderat på att göra något i brons? En flygare kanske?
Vi har en flygare, eller några stycken faktiskt. Vi har inga planer i nuläget att göra ngt i brons, men det vore fett! :)
Vi har två nya modeller på G som lånar case från våra 38mm modeller, varav en blir en LE. Sen går jag och småspånar/drömmer om en ”storebror” till Trenchhuntern.

Här är en av pilotmodellerna, ”B-uhr” former.
2DCDEF09-9FD9-43D5-BFB3-734D7A1ABBA1.jpeg
 
Vi har en flygare, eller några stycken faktiskt. Vi har inga planer i nuläget att göra ngt i brons, men det vore fett! :)
Vi har två nya modeller på G som lånar case från våra 38mm modeller, varav en blir en LE. Sen går jag och småspånar/drömmer om en ”storebror” till Trenchhuntern.

Här är en av pilotmodellerna, ”B-uhr” former.
2DCDEF09-9FD9-43D5-BFB3-734D7A1ABBA1.jpeg
De där två nya på 38mm låter mycket spännande. Så skön storlek. De ser man framemot att få se:) B-uhren är fin med!
 
Vi har en flygare, eller några stycken faktiskt. Vi har inga planer i nuläget att göra ngt i brons, men det vore fett! :)
Vi har två nya modeller på G som lånar case från våra 38mm modeller, varav en blir en LE. Sen går jag och småspånar/drömmer om en ”storebror” till Trenchhuntern.

Här är en av pilotmodellerna, ”B-uhr” former.
2DCDEF09-9FD9-43D5-BFB3-734D7A1ABBA1.jpeg
Alltså, den här pilotmodellen, 38 mm är helrätt!
GMT, älskar det!
Tavla, siffrorna och visare är jättefina Men jag får inte ihop det med datumfönstret!
Gillar verkligen inte att en pinne sitter rakt över datumet!
För övrigt älskar jag gun metal färgen!
En superläcker sak minus datumvisningen!
 
Vi har en flygare, eller några stycken faktiskt. Vi har inga planer i nuläget att göra ngt i brons, men det vore fett! :)
Vi har två nya modeller på G som lånar case från våra 38mm modeller, varav en blir en LE. Sen går jag och småspånar/drömmer om en ”storebror” till Trenchhuntern.

Här är en av pilotmodellerna, ”B-uhr” former.
2DCDEF09-9FD9-43D5-BFB3-734D7A1ABBA1.jpeg

Storebror låter väldigt bra :):):)
 
Så är det på många seiko tror jag, iaf på 7040 och tror skx med. Gillar ändå den detaljen, nog ändå uttänkt av praktiska skäl för att särskilja dem :pompus: (Seiko har garanterat tänkt ut något smart)

Ingen aning om vilket språk min dagvisning är på men den är ju underbar tycker jag likt kanji eller arabiska dagar som Seiko kan ha :cigar:
5EC405F6-D683-4461-A01A-4DBF30CC37B6.jpeg

Det är nog kinesiska. Är det på alla NH36 jag köpt löst. :)
 
Känner mig smått sugen på en Lorier Neptune V3 men som vanligt tvekar avtryckarfingret. Någon i tråden som har en och kan putta mig varsamt åt rätt beslut ? :)

Om någon här vill avyttra en privat är det ett alternativ med givetvis.
 
Alltså, den här pilotmodellen, 38 mm är helrätt!
GMT, älskar det!
Tavla, siffrorna och visare är jättefina Men jag får inte ihop det med datumfönstret!
Gillar verkligen inte att en pinne sitter rakt över datumet!
För övrigt älskar jag gun metal färgen!
En superläcker sak minus datumvisningen!
Tack!
Denna modellen är dock inte 38mm utan 42. :)
Gällande datumfönster så kan jag villigt erkänna att det är något som inte blev precis som jag tänkt. Jag har en bakgrund som styrman, jobbat många år till sjöss och på många fartyg så har avläsningen för magnetkompassen en tunn röd linje över där man skall läsa av. Det var detta vi ville replikera, men det blev inte 100% det kan jag absolut erkänna. Tidigare modeller hade en tunnare pinne, men efter byte av leverantör så har det blivit ”mindre rätt”!
Skytoucher-modellerna kommer att genomgå en förändring också, men allt tar tid och vi har valt att lägga fokus på våra 38mm-modeller just nu. Men med tiden kommer även piloterna få sig en genomgång. :)
 
Känner mig smått sugen på en Lorier Neptune V3 men som vanligt tvekar avtryckarfingret. Någon i tråden som har en och kan putta mig varsamt åt rätt beslut ? :)

Om någon här vill avyttra en privat är det ett alternativ med givetvis.

@Kenuko har en V2 till salu, se förra sidan i tråden.

I övrigt tycker jag om modellen, hade v1 ett tag men sålde pga tavla som såg billig ut och lite för tjockt case. Båda de detaljerna är lösta på V3 så det talar för den. Frågan är om du gillar så stora index, gör du det så kör!

Edit: det dök upp en till v2 på K&S för 3 minuter sedan, kolla den. Men som sagt, v3 har enligt mig en snyggare form och mer balanserad storlek på tavlan. Liksom ett mellanting mellan v1 och v2.
 
@Kenuko har en V2 till salu, se förra sidan i tråden.

I övrigt tycker jag om modellen, hade v1 ett tag men sålde pga tavla som såg billig ut och lite för tjockt case. Båda de detaljerna är lösta på V3 så det talar för den. Frågan är om du gillar så stora index, gör du det så kör!

Edit: det dök upp en till v2 på K&S för 3 minuter sedan, kolla den. Men som sagt, v3 har enligt mig en snyggare form och mer balanserad storlek på tavlan. Liksom ett mellanting mellan v1 och v2.

Såg den och tro mig att det ryckte i köptarmen men som du påpekar verkar v3 lite bättre. Iof förståeligt med tanke på att det är en vidareutveckling. Tack för insynen :) får kolla lite videos.
 
Tack!
Denna modellen är dock inte 38mm utan 42. :)
Gällande datumfönster så kan jag villigt erkänna att det är något som inte blev precis som jag tänkt. Jag har en bakgrund som styrman, jobbat många år till sjöss och på många fartyg så har avläsningen för magnetkompassen en tunn röd linje över där man skall läsa av. Det var detta vi ville replikera, men det blev inte 100% det kan jag absolut erkänna. Tidigare modeller hade en tunnare pinne, men efter byte av leverantör så har det blivit ”mindre rätt”!
Skytoucher-modellerna kommer att genomgå en förändring också, men allt tar tid och vi har valt att lägga fokus på våra 38mm-modeller just nu. Men med tiden kommer även piloterna få sig en genomgång. :)
Vilket bra svar!
Tänk om fler tillverkare hade den närvaron :)
Du var mer ute efter nåt trådliknande, antar jag?
Gillar tavlan och siffrorna, lite radiumkänsla över det!
42mm funkar bra, då mina handleder är platta!
 
Tillbaka
Topp