• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Senaste kompisen i lådan :)
zoUsLwx.jpg

Jäklar så snygg den var!

Nu blir det lite fler bilder! :snaphappy:

Inte världens sexigaste boett från sidan men den har väl sin charm. Bra finish dock!
IMG_3088.jpg

Visarna är grymma men i fel vinkel försvinner de helt... :confused:
IMG_3104.jpg

IMG_3105.jpg

Loggorna ska man inte titta för nära på. Det visste jag dock sen innan.
IMG_3112.jpg

Snyggare från det här hållet!
IMG_3085.jpg

Meeer bilder helt utan ordning och anledningen.
IMG_3100.jpg
IMG_3114.jpg

IMG_3122.jpg

IMG_3093.jpg

IMG_3110.jpg

IMG_3107.jpg

IMG_3095.jpg
Vilka fina bilder du tar.
Grattis till en fin klocka.

Jag har en hemlighet jag nu kan dela med tråden. Fast jag inte vill. Jag har kollat på en del Zelos, men kommer aldrig kunna köpa någon för jag tänker bara på Zoegas kaffe. En sån association kan förstöra för en. Lite liknande Steinhart Gnomon där man kan tänka på solur och njuta av hur vacker den är, och trogen originalet Snowflake, men tänker man istället på en klocksida eller ännu värre, en vätte, så blir det inte lika roligt!

Jag har en hemlighet jag nu kan dela med tråden. Fast jag inte vill. Jag har kollat på en del Zelos, men kommer aldrig kunna köpa någon för jag tänker bara på Zoegas kaffe. En sån association kan förstöra för en. Lite liknande Steinhart Gnomon där man kan tänka på solur och njuta av hur vacker den är, och trogen originalet Snowflake, men tänker man istället på en klocksida eller ännu värre, en vätte, så blir det inte lika roligt!
Jag kanske också svär i kyrkan men är inte särskilt förtjust i Zelos. Vet inte varför, men klickar inte med någon av deras modeller

Vad säger vi om Weiss Watches? Deras 38mm har lockat mig ett tag. Handvevad, lagom stor, någorlunda handgjord. Och måttligt pris för nåt som inte är gjort i fjärran östern. Grabben Weiss själv verkar vara en trevlig och ödmjuk kille som jag gärna handlar av.

Den svarta och den beiga tavlan lockar mig. Den beiga mest, men då det saknas lysmassa på dessa "skelettvisare" lutar jag åt den svarta... Hmm.

https://weisswatchcompany.com/collections/38mm-standard-issue-field-watches

38mm_Standard_Issue_Field_Watch_Front_Angle_Black_1080_2048x2048.jpg
38mm_Standard_Issue_Field_Watch_Front_Angle_Latte_1080_1024x1024.jpg

Sjukt nöjd med min San Martin, inte bara utseendemässigt: den har endast tappat 30 sekunder på en vecka. Det kanske är mycket för somliga av er, men jag har haft betydligt sämre erfarenheter..
Många tjusiga nyförvärv som dykt upp i tråden, kul! Blir duktigt sugen på att utöka samlingen..

Finns det någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad komplikationen ’equation of time’ gör och vad den är bra för ?
Kortfattat är det en balans mot att dagarna är olika långa, alltså inte exakt 24 h, tror det har något med jordens rotation att göra? Den ska i alla fall kompensera för det. Variationen är någon minut plus eller minus. Komplikationen visar hur stor denna avvikelse är, alternativt kompenserar för det i tidvisningen.

Finns säkert bättre förklaring om man söker lite, nu tar jag bara lätt ur minnet. :)

Jag är här @Hjelm tack för omtanken :)

Jag har hämtat ut min Zelos. Magi har uppstått, jag har funnit min soulmate i en klocka.
Det här mina vänner, är bra skit! Lååååååångt över min förväntan!
Det är som en Tudor BB58 och en Omega Seamaster Titan Brown fått ett kärleksbarn. Som kom ut snyggare än sina föräldrar!
IMG_20200924_204455.jpg

Till detta:
4ergwFT.jpg

sHd1PSu.jpg

Jag är helt tagen av denna, jag måste ha en till!

Och på tal om Zelos.
AAhtHx2.jpg
Dear Lord vad bra den verkar vara. Måste stå emot... :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Funderar mellan vit och svart men den svarta vinner nog.

Har någon föresten koll på vilken av varianterna som har stål-bezel resp. kemarisk bezel? (Bronsbezel är ganska lätt att lista ut :pompus:).

Tillbaka
Topp