Det är ju inte ont om snabbt påhittade webshoppar idag. Ett kreditkort och du kan både beställa från Kina och sätta upp webbsida och en enkel betalningslösning.
Jag såg nyligen en Youtuber beklaga sig över en ny svensk klocktillverkare som var på eller över gränsen till fejk enligt hans sätt att se det. Det tog ett tag innan jag hittade och det han snackade om var "Singulier watches" som finns på uppenbar URL. Tämligen anonym sida vad avser ursprung men efter lite letande hittade jag dels en LinkedIn-sida som sade att bolaget fanns i Norrköping och i en sökmotorcache hittade jag en person som i cachen hade skrivit sig som "Founder Singulier" men nu på LinkedIn istället hade rollen som ägare av ett bolag inom e-handel. Enskild firma, grundad i år.
Vad retade upp youtubern då?
Tja... vad sägs om att bilder på webbsidan var snodda från andra klocktillverkare. Klockor som inte alls verkar finnas. Och de som han ansåg var över gränsen för plagiat. Sen var denne britt mycket irriterad på nivån på webblayout och språk. Själv såg jag mest en snabbt ihophackad webbsida med kinaklockor.
Ett par exempel från webbsidan:
G-Smart, en klocka vars utseende kanske anspelar väl mycket på kända produkter. Och trots måttligt angiven vattentäthet finns det bild av en man med dykmask och våtdräkt i reklammaterialet:
OK, den där dykarbilden verkar lätt photoshoppad.
Nästa heter "Dita", har vi sett den designen förr?
OK... de listar faktiskt kända varumärken med. Som Pagani.
Jag länkar inte. Ni hittar nog själva om ni vill. Men butiken är nog seriös, den hade en massa medaljer på botten av sidan:
Denna forskning var vad jag ägnade mig åt när jag drack mitt morgonkaffe i morse.