• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag har dessa till byteslördag :) Hög omsättning i klocklådan nu. Men kul att testa annat!
61CCD549-47F9-43AA-A92E-B53BD19E2C0B.jpeg

57A638A5-9CBE-466D-9FA0-DCE696545968.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm, något säger mig att Sinn är fortfarande bättre att köpa ifall man tänker i framtiden flippa klockan.
Jag menar Sinn:en lär inte tappa lika många tusenlappar?
Helt klart. Men jag ska inte flippa. :)
Denna stannar, precis som min Tudor Glamour. Den tappar ju sjukt mycket i värde också men ändå köpte jag den ny i butik. Kommer liksom aldrig sälja den så då bryr jag mig inte om andrahandsvärdet.

Kvalitén/finishen osv på Guinand:en är på samma nivå som Sinn från alla recensioner jag läst/tittat på.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Helt klart. Men jag ska inte flippa. :)
Denna stannar, precis som min Tudor Glamour. Den tappar ju sjukt mycket i värde också men ändå köpte jag den ny i butik. Kommer liksom aldrig sälja den så då bryr jag mig inte om andrahandsvärdet.

Kvalitén/finishen osv på Guinand:en är på samma nivå som Sinn från alla recensioner jag läst/tittat på.
Då förstår jag, makes sense.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Här kommer en mikroklocka jag ska köpa. Guinand Klassik 40 "Stahlblau". Guinand är ett gammalt märke men relativt okänt och platsar därför ganska bra här :)
Guinand tillverkade klockor åt Sinn i början och köptes senare upp av Helmut Sinn när han var 80 år gammal, sen drev han bolaget i cirka 10 år om jag minns rätt. Därför är många modeller väldigt lika Sinn.

Denna är 40mm i diameter, 200m WR, sportar 7750-urverk i top-grade klass med en urtavla gjord i stål som blivit värmebehandlat för att bli blå. Precis som blånerade visare så är alltså hela urtavlan blånerad. Supercoolt alternativ till Sinn 103, dessutom ca 6,000kr billigare. Tillverkade i Frankfurt precis som Sinn. De fanns tidigare i Schweiz men flyttades till Frankfurt.

Kommer bomba med bilder på min klocka när den kommer :)
119565731_3346656985429326_2630230565792569216_n.jpg

119700305_966930500385041_6457266207210947198_n.jpg
120984911_329966204970755_3507691957635598595_n.jpg
40.50.01-Stahlblau-perpektive.jpg
Skulle vara kul att se hur modellerna såg ut innan Helmut klev in. 🙂 Var de "Sinnspirerade" redan innan eller gjorde han om hela modellutbudet?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Jag är själv lite inne i en Sinnperiod och satt och sökte på lite olika referenser när det dök upp en bild från @Fliegerchronograph🚁 på hans UX och den satt som en smäck på vad som såg ut att vara handleder värdiga en grekisk gud (= dig och mig, ödmjukhet är inte min starka sida 😁).

D32C6FAF-E82A-4E2A-BD02-B175918F295D.jpeg
C2E750FA-3925-4EC2-B248-1983CFBAE2E1.jpeg
B54F12B3-617C-446D-A8F2-C8B5FA77843F.jpeg
Tack du @HSK, var tvungen att läsa din post två gånger. Mina handleder är högst ordinära men UX:en däremot är en dyrkansvärd klocka som nog passar på de flesta handleder. Det där med vad som är rätt storleksmässigt sitter ändå mest i huvudet.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Vill man ha en klocka som inte tappar värdet är dock så klart Sinn/Tudors populära modeller eller Rolex bättre ;)
Men det finns så mycket annat roligt där ute. :)

Man har olika filosofier. I början av mitt klockintresse flippade jag som bara den. Försöker satsa mer på keepers nu.
Oj, satsa på keepers i din ringa ålder låter modigt men all cred i världen till dig om du lyckas med det konststycket.
När jag var i din ålder hade jag en gammal Submariner hängandes runt armen som också skulle behållas 4-ever, det blev inte riktigt så 🙄
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Oj, satsa på keepers i din ringa ålder låter modigt men all cred i världen till dig om du lyckas med det konststycket.
När jag var i din ålder hade jag en gammal Submariner hängandes runt armen som också skulle behållas 4-ever, det blev inte riktigt så 🙄
Det är svårt. Bara att titta på mina säljesannonser så ser du hur jävla mycket jag flippar egentligen ;)
Nej men några keepers vill jag ha. Tänker liksom att jag kör på ett gäng keepers och sen runtom dessa så kan jag leka runt med roliga grejer jag kan flippa oftare. Men keepers-klockorna blir som stabila pelare i samlingen som inte rör på sig. Det är målet iallafall.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Oj, satsa på keepers i din ringa ålder låter modigt men all cred i världen till dig om du lyckas med det konststycket.
När jag var i din ålder hade jag en gammal Submariner hängandes runt armen som också skulle behållas 4-ever, det blev inte riktigt så 🙄
Vad hände med Rollen och hur många Восток hade du fått för den idag? 😁
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det är svårt. Bara att titta på mina säljesannonser så ser du hur jävla mycket jag flippar egentligen ;)
Nej men några keepers vill jag ha. Tänker liksom att jag kör på ett gäng keepers och sen runtom dessa så kan jag leka runt med roliga grejer jag kan flippa oftare. Men keepers-klockorna blir som stabila pelare i samlingen som inte rör på sig. Det är målet iallafall.
Jag tycker du resonerar sunt, och det har jag sagt innan också tror jag 😊
Kan väl nämna att jag inte besatt riktigt samma sundhet i min ungdom (ändrades inte så mycket mer senare i livet heller iofs 😂).
Är dessutom ganska säker på att jag inte betalade mer för för Subben än din Guinand så egentligen är det inte så stor skillnad.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Bra fråga, minns inte detaljerna men tror jag bytte mot något annat kul (nä, tyckte inte subben var ett dugg spännande redan då).
Ja du, en snabb huvudräkning kommer fram till 200 ryssar ungefär, fan vad många :woot:
Attans, den rassliga subben kunde du fått byta rakt av mot min brons-Yema. Jaha nu sket ju det sig :(
Du kunde haft en snygg brons-Yema istället för 200 ryssar i en stor låda.

E159DEC5-D26B-4C27-9BB0-613C5E56F745.jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker du resonerar sunt, och det har jag sagt innan också tror jag 😊
Kan väl nämna att jag inte besatt riktigt samma sundhet i min ungdom (ändrades inte så mycket mer senare i livet heller iofs 😂).
Är dessutom ganska säker på att jag inte betalade mer för för Subben än din Guinand så egentligen är det inte så stor skillnad.
:)
Det var andra tider det när Subbarna var mer rimligt prissatta. Var väl inte mer än 10-15 år sedan de gick för 35k och fanns tillgängliga i butik utan problem?

Men sen är ju subbarna inte det roligaste som finns. Bra, stabila grejer men roligare klockor finns det. Försöker hitta det som tilltalar mig istället för att gå efter vad som är populärt och inte tappar värde. Min Tudor älskar jag liksom, men det verkar nästan ingen annan göra med tanke på att den går för 24-27k ny men säljs lätt begagnad för runt 15k :hilarious::hilarious:
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
:)
Det var andra tider det när Subbarna var mer rimligt prissatta. Var väl inte mer än 10-15 år sedan de gick för 35k och fanns tillgängliga i butik utan problem?

Men sen är ju subbarna inte det roligaste som finns. Bra, stabila grejer men roligare klockor finns det. Försöker hitta det som tilltalar mig istället för att gå efter vad som är populärt och inte tappar värde. Min Tudor älskar jag liksom, men det verkar nästan ingen annan göra med tanke på att den går för 24-27k ny men säljs lätt begagnad för runt 15k :hilarious::hilarious:
Ja, att gå på det du personligen gillar avseende form och funktion är ett vinnande koncept i längden.
 

v0n

Patek
2-Faktor
:)
Det var andra tider det när Subbarna var mer rimligt prissatta. Var väl inte mer än 10-15 år sedan de gick för 35k och fanns tillgängliga i butik utan problem?

Men sen är ju subbarna inte det roligaste som finns. Bra, stabila grejer men roligare klockor finns det. Försöker hitta det som tilltalar mig istället för att gå efter vad som är populärt och inte tappar värde. Min Tudor älskar jag liksom, men det verkar nästan ingen annan göra med tanke på att den går för 24-27k ny men säljs lätt begagnad för runt 15k :hilarious::hilarious:
Det är så larvigt, ska inte ge mig in i debatten för blir bara upprörd. Ja, alltså det här var närmare 25 år sen och har ingen vidare koll på prisbilder och så men det var ju ingen jättepopulär modell direkt. Fanns en uppsjö av gamla yuppieklockor på pantbanker och så, jäklar om man hade haft en spåkula 😂
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte bara säga att jag kör ett superpris på min nästintill oanvända Zelos Thresher GMT 500m under helgen :)
Mikrotrådsmedlemmar får 250kr extra!

Gör stora nedskärningar på samlingen så allt ska bort, nu är det bara Zelos:en kvar.

Trevlig helg!
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Måste ju ge ett positivt utrop för C.Ward. Stod i valet och kvalet mellan denna och annan dykare, t.ex. Oris Aquis men valde att gå på en billigare linje den här gången :)

Kvaliteten slå högt över prislappen. Både vad det gäller finish och bygge. Känns sjukt gedigen, inget rassel eller backplay på bezel och länken är bland det bästa jag testat och spöar många, betydligt dyrare märken :) Kul!
7232CE7B-38B1-4F88-B436-93E9FA68E600.jpeg
0C751534-A34B-4852-96E2-82CB41F9E6A8.jpeg
 
Topp